Tottakai kai tämä on haaveet ja unelmat ketju, mutta tuon Palola casen myötä mieleen tuli, että kovin moni ei tunnu miettivän asioita sen kautta, että mikä on ajatellun pelaajan potentti olla joukkuetta parantava palanen. Nimi ja statsit ei oikeastaan riitä, jos yhtään kokonaisuutta miettii.
Samoin, jos jonkun nimen kautta haaveilee, olisi kiva kuulla myös näkemys, onko joukkueessa jo tuolle nimelle synergiaa, eli onko pelaajatyyppi, jolle olisi valmiiksi hänen ekspertiisiä tukevia pelaajia rosterissa. Pelkillä nimillä, miten kovilla tahansa ei vielä minun mielestä kovaa joukkuetta kasata.
Mun haaveilu suuntautuu siihen, millä jo oleva vahvistuu oletusarvoisesti, takuutahan tunnetusti ei ole olemassakaan. Sen pohjalla me ei tarvita pelaajia, joihin ruutuihin on jo laadukkaat tekijät, mutta samalla, jos puhutun tyypin viisikkopelaamisessa hoksaa eväitä olla iso palanen muussa ruudussa ja silti omata ratkaisupotentiaalia, niin tänne ennen kuin tämä on naputeltu.
Kuitenkin, jos tylsän pragmaattisesti ajattelee, niin tässä hetkessä on a) ne ruudut, jotka on kriittisiä ja joihin ei ole vielä pelaajia ja b) ne pelaajat, joille näkee kokonaisuutta vahvistavan ruudun viisikoihin omin ajatuksin ja c) vasta sitten ne nimet ja seksi vau sainaukset, joiden suurin anti on kausarimyyntiin, kun se taito jo joukkueesta löytyy muutenkin.
Niinpä mun unelmat kiinnittyy pätevään sentteristöön ja puolustuksen rakentumiseen, näistä tuo sentteristö on kriittisin tulokseen yltämisen myötä ja ei, en puhu mistään myyttisestä ykkössentteristä, vaan kokonaisuudesta, joka riittää kaikkia vastaan ja joiden ympärille voi rakentaa toimivaa viisikkotyötä. Se on kuitenkin sentteri, jota voi kutsua viisikon primus motoriksi, vaikka yksin ei mitään tietenkään tulostakaan.
Sitten se toinen tärkeä on tasapainoinen puolustus rosteri, ei taaskaan mitkään nimet edellä välttämättä, vaikka selvää on, ettei tuo ilman niitä koviakin nimiä koskaan toteennu.
Muille osastoille meillä on jo sitä, mitä peli vaatii, joten olen kovin varovainen siihen unelmointiin, koska monestikin terve kilpailuhenki paikoista jää unelmaksi ja tulos on enemmän yhteishengen negaatio ja kuppikuntien synty. Tietty, nämä asiat pitää utj:n hallita, kun ukkoja ostaa ja joukkuetta kasaa, mutta kun unelma palstalla ollaan, niin kaikkihan me ollaan ykkösratsuja noiden ratkomisessa.
Nämä tämmösinä tasapäistävinä "näissä raameissa sitten unelmoidaan" höperehtimisinä, vielä kun höperehtimiselle on aika, ei siis yhtä mielipidettä kummempana suoltamisena.