Itse olen sitä mieltä että Niemelän Pelicans on täyttä myrkkyä Rautakorven JYPille. Ilvekseltä otetaan aina tukkaan mutta ei olla samalla tavalla taktisesti takataskussa kun Pelicansia vastaan.
Ei se minusta ihan näinkään ole, jos sitä Pelicansin kautta pohtii. Se, että on jo pitempään istutettu pelitapa, jolla sen keskialueen voittaa tuottaa todella laihasti sitten tehoa, jos ajattelee niin, että entä, jos JYP hoitelisi tuon keskialueen pelin paremmin, niin meidän ratkaisukyvyillä jälki olisi toisenlaista. Ollaan vaan sen verran telineissä kehittelyssä vielä, että ei saada sitä keskialuetta haltuun ja se näkyy varsinkin 5 5 pelissä viisikon hyökkäämisen tylsyydessä.
Minä en kyllä nähnyt mitään erikseen JYPille laadittua taktisesti Pelsujen pelaamisessa, ihan samaa, mitä ne muutenkin sarjan mittaan esittäneet, toki tiiveyttä tullut sitten alkukauden, eli peli kehittynyt, mutta taso ei ole kyllä liigan kärkeä lähelläkään, ei taktisesti tai viisikkoinakaan, paremmalla keskialueen pelillä JYP olisi kylvettänyt ratkaisuvoimallaan, mutta viisikkopeli ei vaan ota loksahtaakseen, joko mennään samaa kaistaa pitkin ylös puskien, tai vedellään liikaa ristipistoa, jonka lukeminen sujuu lukutaidottomaltakin. Mitään kunnon kierrätystä ja kiekollisena murron luontia ei JYP pelissä tähän hetkeen vielä irtoa ja se vie pois hyökkäämisen tehot. Vauhtiylivoima, jolla luodaan aika ja tila ratkaisuihin tehdään keskialueen pelin kautta, muuten se on kulmissa konuamista, vähän vetoja huonosta asemasta ja viisikko koko ajan ahdistettuna, eli tilaa ja aikaa ei ole.