Valitettavan yleistä ettei noille jätkille valmentajat puhu tarpeeksi. Tästä tapauksesta en mitään tiedä enkä Jukka-setää tunne, mutta yleisesti jääkiekon pelaajat ovat minulle henkilökohtaisesti näin kertoneet. Saman kuullut myös monista muista lajeista, naisten toimiessa valmennuksessa tätä ongelmaa ei samanlailla ole.
Pitäisikö valmennusryhmissä olla aina nainen mukana tätä varten? *hymiö
Tietenkin olen tuosta yksilökeskeisestä lähestymistavasta eli kommunikoinnista samaa mieltä, mutta miten se tässä po tilanteessa tangenteeraa?
Oma havainto oli, että miestä peluutettiin, kun näki valmennuskin, että nyt kulkee. Veikkaan, että pelaaja myös itse huomaa tämän puhuttiin suuremmin tai ei.
On ihan varmaa, että suomalaisessa kulttuurissa hankaluutta aiheuttaa puhumattomuuden kulttuuri, ei pelkästään niinpäin, ettei joku puhu, vaan myös niin päin, että osaako ottaa vastaan rakentavalla tavalla. Siinä on kasvamista ihan kulttuuria myöten, ei pelkästään valmennuksessa.
Toisaalta, kun varmaa on, että ne oppirahansa jokainen maksaa vaikka pulistaisiin kuin papupata, niin olen ymmärtänyt että yksi julkituotu viesti joukkueelle on turvallisuus. Nimenomaan niin, että uskaltaa yrittää, vaikka ei putkeen aina menekään. Tämä on minusta loistava viesti, varsinkin kun valitussa agendassa nuoria on isoissa ja vaativissa rooleissa ja niille tulee niitä romahduksia väkisinkin.
Jos nyt ottaa vaikka esiin sen Malisen tyylin ja tavan jossa ensimmäisen karvaajan jo kiertää melko varmasti, niin seuraava jatkumo onkin sitten siihen viisikkotyöhön solahtamista, kyetä näkemään tarjonnat jotta ehtii niihin valintoihin ja vielä kun tuossa tökkii, pyrkii jalalla nostamaan vaikka ihan ei putkeen tuo mene, kun kiekossa ei suvereenisti pysy. Kunhan muu viisikko on vaan hereillä tuon kanssa niin paineella omissa selviää. Ihanne tilahan tuo ei ole, mutta tuo on kestettävä kunnes oppii tunnistamaan tilanteet ja olemaan proaktiivinen kiekollisena. Ihan sama pätee meitin tämän hetken sentterikolmikkoon, paljon on hyvää, mutta aivan liikaa oppimista, jotta kykenisi roolissaan tuottamaan pärjäämisen sijaan ja siinäkin on menty eteenpäin ainakin Lassilan ja Koskelan kohdalla viime kautiseen ja ihan lupaavaa on Pertunkin tekeminen.
Vaikka mietinkin, että yksi kokemusta sentterityöstä omaava kauden mittaan on tarpeen, meillä on pullat paljon positiivisemmin tällä hetkellä uunissa, kuin ennen kauden alkua pelkäsin.