Josko sitten ominkin ajatuksin kommenttia, eilen olin vielä retriitillä somen ulottumattomissa (tarkoituksellisesti!), joten parempi myöhään, kun ei silloinkaan.
Seppäsen jyrähdys vissiin suunnan määritti mitä haettiin. Osasto sentterit jää tässä sekä ohkaiseksi, että myös arvaksi, mutta siihen mulla on luotto, että Estephan osoittautuu ihan liigatason kovaksi sentteriksi, mutta ainahan se on sitten osatekijä, kuinka solahtaa viisikon pelitapaan, joka viimeisenä siihen tulokseen vaikuttaa.
Samoin Welsh saattaa olla yllättäväkin onnistuja, vaikka puolustus onkin luokkaa kova jo ilman häntäkin, en ihmettelisi lainkaan, vaikka oman ison puumerkkinsä laatikkoon laittaisi hänkin. Tevesöinti ei tässä ole niin suuri pelko, kun kokemus Euroopan peleistä jo on. Itse asiassa edes Teves ei olisi ollut Teves, jos kokemuspohjaa muustakin kuin pa pelistä olisi ollut, Hänen kohdallaan tämä ja vielä ontuvainen viisikkopelaaminen koitui kohtaloksi, näin voi päätellä siitä, kuinka tekeminen parani, kun vaihtoi maisemaa. Eli omaan pelityyliin sopiva viisikkopeli ja jo kokemus Eurooppalaisesta taktisemmasta pelaamisesta alla.
Nuoriin sitten panostetaan ainakin alkukausi ja nuorten puutettahan Seppänen kritisoi, vaikka oli ilmiselvää, että jos pyrkimys oli pleijarit, niin viime kauden tasollaan ei riittäneet. Tuossa sentteripostissa yksi oleellinen piirre, on kyky suorittaa tasaisesti ja laadukkaasti pelistä toiseen, siksi se on niin haastava junnujen kasvamiselle paikkana. Lähtökohta lienee sitten se, että Lassila ja Koskela ottaa nuo paikat ja Perttu on sitten se bubling under haastaja. Homma voi toimia, jos taso on viime kauteen oikeasti noussut ja näyttöjen (viime kautisten) pohjalla voin uskoa, että Koskela on riittävä. Siihen muiden esitysten lisäksi viittaa myös se, että jo männä kaudella häntä istuteltiin av sentteriksi, eikä ollut lainkaan susihuono siinä postissa. Lassila on sitten erpaisempi tapaus. Aivan liikaa oli vain selviytymis moodissa pelistä toiseen ja voimatasoissa kyllä antoi liikaa tasoitusta, jotta voisi edes ajatella tuottavaa sentteripeliä liigatasolla. Mutta kehittyä voi aina, minä olisin opettelut laittanut ladalla hyörien, mutta JYP ratkaisi näin päin ja sormia ristiin sen suhteen, että lunastaa.
Kokonaisuutena positiivisena asiana noiden junnujen mahdollisuuteen onnistua on jo hyvä viisikkopelaamisen pohja ja myös jämäkkä puolustuksen taso, mutta aina se on kuitenkin pelaajan itsensä lunastettava paikkansa omalla tekemisellä, eli tuki on antaa näytöt. Veikkaan, että juuri jonkinlainen plan b on tuo reagointivara, nuorten ja kokemattomien kanssa ei aina onnistu ja myös loukkaantumiset saattaa pakottaa reagoimaan. Siinä mielessä on ok, ettei nyt rohmuttu kaikkea kerralla, vaikka paikot, varsinkin sentteri osastolle on kauden mittaan vaikeampi hoitaa onnistuneesti, kyllä alkukausi antaa sen osviitan ja artisti rajalla on sitten olevaa tarjontaa ainakin.
Tällä kohtaa kurkkien siis hyvä paketti pienin arvoin. Kokonaistaso on mun silmään parantunut viime kaudesta ja miten sitten kilpakumppaneilla onnistuu asettaa rimaa, mutta tällä hetkellä ihan kuuden sakin tuntumassa ollaan.