Niinpä, ajatellaanpa ajatusleikkinä sellainen skenaario, että JYP nappaisi kultaa keväällä 2011, tai "edes" mitaleilla. Dufvan CV näyttäisi todella vahvalta ja herran markkina-arvo olisi huipussaan. Ja tuolloin, jos koskaan olisi paikka lypsää isot taalat pois venäläisiltä.
Ehkäpä olen vain vastarannan kiiski, mutta esitän eriävän mielipiteeni tähänkin.
On täysin eri asia lähteä Venäjälle pelailemaan kiekkoa 20-30v sinkkumiehenä kuin tuplasti sen ikäisenä perheellisenä miehenä valmentamaan. Dufva julkisuudessakin sanoi "neuvotelleensa" perheensä kanssa jatkosopimuksesta JYPin kanssa, sillä perhe asuu Mikkelissä ja Dufva joutuu olemaan paljon pois kotoa. Venäjälle muuttaminen olisi jo varsin ison kaliiberin muutos.
Eri lähteistä kuultuna Riston kielitaito ei ole mitään maailmanluokkaa. Venäjällä asuessa (tai valmentaessa) edes englanti ei ole aina tarpeeksi ja jos sekään ei ole kunnossa, lähtökohdat eivät ole kovin mairittelevat.
Vaikka itse pidänkin Dufvan aggressiivisesta kiekosta, niin se on kuitenkin todella kaukana siitä punakonemaisesta hyökkäyspelin ilotulituksesta, mitä Venäjällä ihannoidaan ja halutaan katsoa. On myös eri asia penkittää Vili Sopanen tyhmän kiekonmenetyksen jälkeen kuin 10 miljoonaa kaudessa tienaava Alexei Yashin. Dufvan kiekko perustuu tiiviiseen viisikkopeliin, jossa kukkopojat eivät sooloile miten sattuu. Itse en ainakaan usko, että Dufvalla riittäisi auktoriteetti pelaajiin ja seurajohtoon saadakseen homman toimimaan, etenkin kun se kuitenkin vaatisi oman aikansa, ja menestysnälkäisissä rahan kyllästyttämissä venäläisseuroissa se on joko tulos tai ulos, tai jopa tulos
ja ulos (Suikkanen).