Jotenkin nyt tuntuu, että menee liikaa tunteisiin tämä. Systemaattisesti tyrmäät kaiken mitä sanon, etkä edes yritä ymmärtää näkökantaani tai ota tosissasi asioita mitä sanon.
Osittain syy on minun, sillä tunteisiin meni itsellänikin ja joiltain osin kirjoitin turhan hyökkäävästi. Pahoittelut siitä.
Tämä keskustelu meni viimeistään nyt niin epäasialliseksi, että en halua enää sitä jatkaa. Valitettavasti tämä viimeisin viestisi on myös vaikuttanut hyvin negatiivisesti siihen, millaisena kirjoittana sinut näen. Toivottavasti paluu asialinjalle tapahtuu pian.
Pyydän omasta puolestani anteeksi, sillä aivan selvästi onnistuin sinua loukkaamaan ja se ei ollut tarkoitukseni. Nämä asiat ovat sellaisia, että ne menevät herkästi tunteisiin ja niin täytyykin mennä, mutta loukkaaviksi viestit eivät silti saisi mennä. Meillä on asiaan erilaiset näkemykset ja se on täysin hyväksyttävää.
Sen verran voisin lopuksi kuitenkin kysyä, että jos kerran haluaisit huomioida näkyvästi koko seuran historian brändimuutoksen kautta, niin millä tavalla viimeiset 20 vuotta mielestäsi tulisi huomioida tuossa toivomassasi uudessa brändissä? Minulle on välittynyt lähinnä sellainen mielikuva, että haluat paluuta vanhaan ja unohtaa nykyisen brändin kokonaisuudessaan. En ole missään vaiheessa ollut historian kunnioittamista ja arvostamista vastaan, vaan olen yrittänyt sanoa, että sitä voidaan kunnioittaa myös ilman brändimuutosta.
Tunnustettava tosiaan, että koska asia on henkilökohtaisesti hyvin tärkeä, kyllähän tässä vähän tunteet puskee välillä pintaan. Vaikka tunsinkin liikkuvani rajoilla, en tajunnut ton viestini menneen liian aggressiiviseksi, mutta koska sen sellaisena koit, se sitä kiistatta sitten oli. Siksi pyydän aidosti anteeksi toisinaan väärässä kohtaa karkeata kieltäni; en mä missään nimessä halua tyhjentää edes sanallista lipasta omia kohti.
Kokeilen vielä avata ajatusmaailmaani tässä:
Huomasin mun hermojen menevän, kun et tuntunut itsekään tietävän mitä oikein koitat sanoa. Välillä annoit aikalailla ymmärtää (muun muassa seuraavassa: "Sanoit, että täällä olisi korjailtu jotain mikä ei ollut rikki. Itse näen, että täällä nimenomaan korjattiin jotain mikä oli aika pahasti rikki. Ei tuota brändimuutosta huvin vuoksi aikanaan tehty.") kuinka brändimuutos olisi ollut jotenkin oleellisessa osassa viimeisten vuosikymmenten saavutuksissa, mutta toisaalta taas et tajunnut taustaa huomautukselleni siitä ettei nykybrändin ja 2000-luvun menestyksen väliltä löydy syytä ja seurausta, vaan pidit sanomaani itsestään selvänä ja täten tarpeettomana. Ymmärrätkö nyt? Tai vastaavasti auttaisitko mua ymmärtämään...
Meinaan tottahan toki tota ärsytystä oli osin aiheuttamassa mielessä piipahtanut mahdollisuus siitä, että se olenkin mä jolla on lukutaito kadoksissa. Jos näin oli, kaikista parasta tietysti olisi kun joku keskustelua sivusta seurannut huikkaisi asiasta, mielellään esimerkki mukanaan.
Tohon kysymykseesi: mulla oli ennen tätä ketjua mielessä täysi paluu vanhaan, mutta kun on lukenut täältä erilaisia näkemyksiä asioista, olen kallistunut sille kannalle että nykyvärit voivat aivan hyvin säilyä. Niille löytyy paikalliset perusteet Keski-Suomen maakunnan vaakunasta ja niissä pysyminen on sellainen tapa kunnioittaa nykyistä ajanjaksoa, jota kohtaan en koe tarvetta asettua poikkiteloin.
Nimessä on mun mielestä vahvat syyt palata vanhaan: JYP näyttäytyy lyhenteettömänä liian tuotemaiselta, kun taas Jyväskylän Palloilijat on hieno, perinteinen suomalaisen urheiluseuran nimi ja siinä sivussa lyhenteensä JyP ansiosta myös persoonallinen, sillä kolmikirjaimiset lyhenteet ovat poikkeuksetta kokonaan isoin kirjaimin (TPS, HJK, VPS, KJT, IHK...).
Nykyisen logon suhteen mun on helppo uskoa joidenkin pitävän sitä tyylikkäänä enkä sano heidän olevan siinä väärässä, vaikkakin mun mielestä muotonsa muistuttaakin vähän liikaa jotain vaatebrändiä ollakseen sopiva urheiluseuralle. Kynnyskysymyksenä kaikuu kuitenkin se että kyseessä on hurrikaani. Hurrikaani ei edusta paikallisuutta vaan häivyttää sitä tuomalla tilalle Amerikan meininkiä, minkä vuoksi painotan paluuta alkuperäiseen. Se saa aina surulliseksi, kun kuulee puhuttavan hurrikaanista keskisuomalaisen kotikaupunkinsa seuran kohdalla.
Lempinimi 'Traktorit' kuulunee kanssa nykybrändiin jollain tasolla? Mä pidän siitä että Valtran kaltainen paikallinen yritys on pääsponsorimme, ja vaikkei mulla omaa kosketuspintaa traktoreille tyypilliseen maatilatouhuun olekaan, ne ovat osa näiden maisemien sielua ja sydäntä sekä monen paikallisen elämää, joten tota nimitystä voin vilpittömästi arvostaa.
Tästä ja todennäköisesti monesta muustakin viestistä on varmasti käynyt selväksi kuinka paikallisuus toimii mulle tärkeimpänä arvona mitä tulee kotikaupungin seuraan. Mä olin esimerkiksi todella iloinen silloin kun Aku Vallenius valittiin uudeksi toimitusjohtajaksi. Ymmärsin niitä ilmoilla olleita huolenaiheita kokemattomuudestaan, mutta samaan aikaan seisoin täysin sen takana että nuorelle, omalle jätkälle uskalletaan antaa tilaisuus noin suurissa saappaissa. En tietystikään sano kuinka kaikki pestit olisi täytettävä paikallisilla, ja sitäkään vastaan mulla ei ole mitään jos jossain joku jolla ei ole siteen sidettä Jyväskylään ja Keski-Suomeen kannattaa tätä seuraa, sen vain täytyy tapahtua keskisuomalaisen ympäristön ehdoilla, ei siten että brändätään seurastamme väkisin kansainvälisempää vain koska globaalius kolkuttaa takaraivossa.
Tässä keskustelussa ei siis ole kyse ainoastaan historiasta (jota kuten kerroit, voidaan kunnioittaa ja arvostaa usein eri tavoin) tai pelkistä perinteistä, vaan vahvasti myös paikallisuuden vaalimisesta.