Parahin Zen ja kumppanit.
Kun nyt itsekin olen aikoinaan Diskoksen touhussa ollut mukana, niin yleisömäärät ei hirmuisesti D Teamillä ja Diskoksella poikkea toisistaan. Eli ns farmin kiinnostavuus on ihan normaalia kakkosseuran kiinnostavuutta. Ehkä puuttuu se oman seuran hurma ja diseläisyys, mutta vastavaasti sellaisia kavereita, jotka ennen ei kahtia asettelun vuoksi käyneet Disen pelissä - käy nyt hallilla. Veikkaanpa, että menee tasoihin. Ja tämä käyttäytymismalli on tosi - kovimpana DAF aikoina, ei juuri kukaan DAF aktiiveista käynyt puolestaan JYPin pelissä. Millä nyt tietysti tuskin JYPille oli suurta merkitystä :)
Mutta mitä tarkoitan, kun sanon, ettei niin hirveästi ole mitä myydä ja siksi taantuma eritoten vaikuttaa juuri nyt.
Diskokselle kuului aikoinaan selkeä osa hallista, johon se sai myydä mainoksia. Jopa kaukalon laitaan. Se tietysti JYPin mielestä oli kohtuutontakin, kun Dise pystyi myymään divariin mainoksia liigan näkyvyydellä. Tätä mahdollisuutta ei käsittääkseni ole puhtaasti D Teamilla, mutta taas JYPillä, joka on konserni, on mahdollisuus myydä tuokin mainostila - ja nyt siis liiga- ei mestishintaan.
Konsernitasolla saadaan hallista parempi tulo ja sen osalta, minkä D Team tekee tappiota - saa JYP puolestaan isomman tulon. Mutta sehän ei näy D Teamin tuloksessa. Ja minua saa korjata, jos olen tulkinnassani väärässä, koska tällä hetkellä en ole D Teamin toiminnassa enää mukana mitenkään. Ja toki hallin omistuskuviot ovat muuttuneet ja kakkosseuralla ei itsenäisenä toimiessaankaan olisi mahkuja hallin tilojen myyntiin, mutta se siis ennen oli mestisseuralle tärkeä tulolähde. ´
JYPkonsernille taas on myynnissä etua, kun isoja määriä yleisöä halliin kokoavia tapahtumia on puolet enemmän (kuin pelkät JYPin pelit) - toistomäärä mainoksille siis kasvaa - eli D Team ei JYPin omassa myynnissä ole rasite vaan pieni ekstaretu.
Eli taantuman vaikutus myyntiin sponsoreille on siksi iso, koska parasta myytävää (hallia) ei D Teamilla siis käsitykseni mukaan ole käytössä - ei ainakaan hallin parhaita mainospaikkoja. Isoimmat rahat on silloin saavuttamattomissa. Paras myyntipaikka onkin sitten peliasu ja siksi jo aiemmin johonkin keskusteluun kommentoinkin ilahtuneeni, kun näin pelipaidoissa mainoksia - tämä on hyvä alku.
Mutta mitä tiukemmassa on yritysten talous sitä harkitummin käytetään mainontaa. Itsekin erään pk-yrityksen hallituksessa olen ollut linjaamassa, että nyt jäädytetään sponsorointi toviksi kokonaan. Ja tällöin korostuu se mitä on myydä ja se taas määrittelee, mitä voi pyytää hintaa.
Eli farmiuden taakse ei kannata mennä. Ja toisaalta, jos D Team irroittautuisi omaksi organisaatiokseen, niin sitten myynti olisi kilpailevampaa ja pieni haaste sekin olisi JYPille. Kyllä Diskos aikoinaan tietyt eurot kahmi itselleen jne...Kakkosseuran on vaikeampi myydä - oli farmi tai ei. Ja kokonaistaloudellisesti uskon tämän mallin toimivan parhaiten - siis mikäli oikeasti halutaan kaupungissa olevan kaksi seuraa. Ja kaksi seuraa taas mielestäni ehdottomasti pysyvän menestymisen kannalta tarvitaan.
D Team pelaa parhaillaan sponsoreillekin. Voitto KooKoo sarjassa, Mestiksen tv-näkyvyys, kasvava yleisö - kaikki ne helpottavat ensi kauden myyntityötä. Tosiasiat on kuitenkin tunnustettava. Rahantekoväline D Team ei ole. Kokonaistaloudellisesti ja vaikuttavuuden kautta kunnolla laskien se ei tuota JYPille 200 000 euroa tappiota. Paremmin kuitenkin myyntityössä on onnistuttava. Yleisön kannalta pelitapahtumista pitää tehdä vielä houkuttelevempia. Olisiko lapsiperheet vielä korostetummin kohderyhmänä ja enemmän lapsille oheistapahtumia pelitauoille???
Mutta jatketaan keskustelua ja käydään ennen kaikkea kannustamassa tiistaina D Team voittoon ja KooKoo kesälomille. Sunnuntaiseen voittoon Kouvolassa uskon vahvasti eilisen kolmannen erän perusteella.