Junttiuden määritelmä?

  • 9 560
  • 85

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Tämä taitaa olla Jatkoajan historian turhin viestiketjun avaus, mutta menköön nyt tämän kerran.
Nimimerkki Rebel tuolla toisessa viestiketjussa inspiroi minua avamaan tämän ketjun.
Eli kertokaahan mikä teidän mielestä on junttiuden/junttimaisuuden määritelmä. Nimim. Rebel mainitsi junttimaisuuden olevan sitä, että ei puhu vieraita kieliä.

Omasta mielestäni junttimaista on ahdasmielisyys, toisten turhanpäiväinen arvostelu mitättömistä asioista sekä omaan napaan tuijottaminen.

Niin ja modet voi sitten sulkea tän ketjun jos aiheelliseksi sen katsovat.
Muut saa tulla kivittämään mut(joka kiven on sitten osuttava), jos tää aihe ei miellytä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kävin tossa viime viikonloppuna Haapajärvellä hakemassa kaverin muijan muuttokuormaa Stadiin. Käytiin siinä perjantai-iltana paikallisessa ja siellä joku kylähullu tuli haastelemaan olympialaisten avajaisten innoittamana: "Kyllä noitten kreikkalaisten pitäis ottaa oppia Suomen kulttuurista..."
 

Unelma

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rasistit, itserakkaat paskiaiset ja ahdasmieliset esim. homojen ja lesbojen suhteen. Niitten näkeminen ja varsinkin kuuleminen ottaa päähän!!!
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Helppo kyssäri

Se ettei juntiksi haukutun kotikaupungissa ole metroa.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselleni tulee sanasta juntti mieleen lähinnä suvaitsematon, huonotapainen örvelö joita aina aika ajoin näkee täälläkin päin.
 

ehcszteiN

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, TPS, sympatiat HIFK ja Ässät
Junttius... ? Hmm...

Luonteenpiirteillä ei ole mitään tekemistä junttiuden kanssa. On mukavia, hauskoja juntteja. On idioottikusipääjuntteja. On mukavia, hauskoja ei-juntteja. On idioottikusipääei-juntteja.

Junttius on geeneissä. Maantieteellisellä sijainnilla on vain vähäinen merkitys.

Haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että junttiudella on - epäoikeudenmukaisesti - negatiivinen "kaiku".



Junttius - tietämättömyys. Ja käänteistä nimimerkkiäni lainaten, junttius on "hyvän ja pahan tuolla puolen", "beyond good and evil", "jenseits von gut und böse".
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Juntti

Erittäin helppo määritellä; juntti on sellainen, jota sinä ärsytät ja jota sinä et ymmärrä sekä sellainen, joka ärsyttää eikä ymmärrä sinua.

Sukua kommunistin määritelmälle: se mikä on sinun, on myös minun, mutta se mikä on minun on minun!
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Juntti -> junttius

Juntti on maalainen ja junttius on "olla maalainen". Pitaa sisallaan monenlaista kayttaytymista, toimintaa ja haroilya.

Se sen kummempaa ole.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Juntti -> junttius

Viestin lähetti Punainen 18!
Juntti on maalainen ja junttius on "olla maalainen".

Niin, tulihan se sieltä. Oikea juntin junttimainen juntti-lausunto!

***

Itse olen sitä mieltä, että juntteja löytyy niin tzzadista kuin muualtakin maailmasta. On ranskalaisia juntteja, jenkkiläisiä juntteja, brittijuntteja, suomijuntteja, mälikkäläjuntteja ja niin edelleen.

Itse näkisin, että juntti on kapeakatseinen, omaa kapeakatseisen maailmankatsomuksen, pyörii kotinurkillaan ja jos lähtee sieltä pois, nassuttaa joka asiasta, eikä edes yritä ymmärtää paikallisia tapoja / kulttuureja.

Tämän lisäksi hän ei halua olla ns. ulkopuolisten kanssa tekemisissä, koska pitää heitä itseään tyhmempinä.


En malta olla huomauttamatta, että näin Suomen mittakaavassa yllättävän monet tzzadilaiset täyttävät em. kriteerit.

Tosin niin täyttää jokunen turkulainen, tamperelainen ja X-kaupunkilainenkin. Ja sanotaan nyt että jokunen hämeenlinnalainenkin, koska kuitenkin kohta joku asiasta älähtää.

Loppukaneettina päädyn sanomaan, että terve kotiseutuylpeys ja junttius eivät ole sama asia.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Juntti -> junttius

Viestin lähetti ervatsalo
Itse näkisin, että juntti on kapeakatseinen, omaa kapeakatseisen maailmankatsomuksen, pyörii kotinurkillaan ja jos lähtee sieltä pois, nassuttaa joka asiasta, eikä edes yritä ymmärtää paikallisia tapoja / kulttuureja.

Esim. maamme pääkaupungissa asustelevat "bättre folkit", jotka pitävät itseään maan eliittinä ja alenkatsovat muita?

Juntista tulee helposti mieleen heinää pureskeleva maajussi, joka verkkaiseen tyyliin haastele päivän tärkeistä asioista: "Juu, on ilmoi pidelly, koht on puima-aika". Ja paskat, sanon minä. Todellisuudessa juntti on mielestäni juuri sellainen ihminen, joka on välinpitämätön, itsekäs ja kulkee fiini nenä pystyssä. Juntti ei myöskään osaa pitää turpaansa kiinni oikeassa tilanteessa, vaan tieten tahtoen nurisee omia mielipiteitään julki. Erästä ystävääni voisin tietyssä mielessä pitää junttina, hän nimittäin jaksaa rutista epäisänmaallisuudestaan ja siitä, miten Suomi on paska maa jne.

Noju. Oli miten oli, nimimerkin Punainen18! vastaus oli hieno. Peukku ylös.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Junttius on sitä, että pukeutuu tuulipukuun säällä kuin säällä ja juo vain punaista maitoa. Onneksi nämä tuulipukujen suhinat kuulee jo kauas, niin pystyy henkisesti varautumaan tulevaan kohtaamiseen juntin kanssa. Yllättävän paljon tällaisia tyyppejä on kehä III:sen ulkopuolella, mutta täytyy myöntää, että kyllä niitä täältä "tzadistakin" niitä ihan tarpeeksi löytyy. Ei siis olla yhtään "paremmassa" asemassa täällä sataman läheisyydessäkään...
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Re: Re: Juntti -> junttius

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, tulihan se sieltä. Oikea juntin junttimainen juntti-lausunto!

***

Itse olen sitä mieltä, että juntteja löytyy niin tzzadista kuin muualtakin maailmasta. On ranskalaisia juntteja, jenkkiläisiä juntteja, brittijuntteja, suomijuntteja, mälikkäläjuntteja ja niin edelleen.

ervatsalo vetaa vaan henkea ja rauhottuu.

Kysyttiin mielipidetta ja mulle juntti on omassa puheessani aina ollut maalainen (jollainen olen itsekin ollut) eika sita ole kukaan koskaan lahtenyt korjailemaan. Useinhan juuri nama kunnon maalaiset (juntit siis) ovat kapeakatseisia, eivat ole matkustaneet ja sita kautta nahneet maata/maailmaa.

Mutta siina olet oikeassa, heita loytyy kylla Stadista, Pariisista, Lontoosta, varsinkin Brysselista ja ihan kaikkialta. Mielipiteeni ei ollut mikaan entisen kotikaupunkini (jossa asuin viimeksi 8 vuotta sitten) puolustuspuhe EIKA se ollut tarkoitettu negatiiviseksi kuvaelmaksi kenestakaan. Painvastoin kuin monen muun kuvaelmat.

Ja juntti en ole itse. Tiedoksi ;)
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti punaiset_lasit
...Ei siis olla yhtään "paremmassa" asemassa täällä sataman läheisyydessäkään...

Niin, tosin on niitä satamia Suomessa muuallakin, kuin vain Tzzadissa.

Täältä tähän
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Re: Re: Juntti -> junttius

Viestin lähetti Punainen 18!
Kysyttiin mielipidetta ja mulle juntti on omassa puheessani aina ollut maalainen (jollainen olen itsekin ollut) eika sita ole kukaan koskaan lahtenyt korjailemaan. Useinhan juuri nama kunnon maalaiset (juntit siis) ovat kapeakatseisia, eivat ole matkustaneet ja sita kautta nahneet maata/maailmaa.

Niin, itse olen taas sitä mieltä, että juntti on juntti ja maalainen on maalainen.

Maalainen voi tietysti olla juntti, samoin kuin joku muukin.

Esimerkkinä kerrottakoon, että mummuni on maalainen joka on käynyt yli kolmessakymmenessä (30) eri maassa kaikilla mantereilla. Voidaanko häntä siis pitää junttina, koska hän on maalainen?

(Koskakohan joku esittää, että mummuni on matkustellut kaupunkilaisten veromarkoilla, jotka ovat maataloustukena maksettu?)

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ennen kun lahet kinaamaan, kantsii lukea toisen teksti huolellisemmin eika lahtea saivartelemaan tyhjasta.

Mulla ei ole lisattavaa tahan.

Tuolta tuonne.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Punainen 18!
Ennen kun lahet kinaamaan, kantsii lukea toisen teksti huolellisemmin eika lahtea saivartelemaan tyhjasta.

Niin, esitin oman näkemykseni tästä junttiteemasta perusteluineen.

Täältä tähän
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Junttius on muunmuassa sitä, ettei ymmärretä jääkiekosta yhtään mitään, mutta silti katsotaan kaikki Suomen pelit mm-kisoissa ja juhlitaan/itketään yhdessä muiden kanssa.

Juntti ei löydä radiosta mitään muuta asemaa kuin Novan.

Juntti pukeutuu heinäkuussa shortseihin ja sandaaleihin, vaikka olisi pakkasta, ja vastaavasti toppatakkiin toukokuussa hellesäällä.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Re: Re: Juntti -> junttius

Viestin lähetti ervatsalo
Itse olen sitä mieltä, että juntteja löytyy niin tzzadista kuin muualtakin maailmasta. On ranskalaisia juntteja, jenkkiläisiä juntteja, brittijuntteja, suomijuntteja, mälikkäläjuntteja ja niin edelleen.

Itse näkisin, että juntti on kapeakatseinen, omaa kapeakatseisen maailmankatsomuksen, pyörii kotinurkillaan ja jos lähtee sieltä pois, nassuttaa joka asiasta, eikä edes yritä ymmärtää paikallisia tapoja / kulttuureja.

Tässä ollaan mielestäni hyvin lähellä omaakin näkemystäni junttiudesta. Ollaan kovasti vain oman navan ympärillä, eikä edes yritetä toimia muiden apuna tai yritetään vaikeuttaa kaikkien muiden elämää ihan kiusallaan.

Viestin lähetti ervatsalo

Tämän lisäksi hän ei halua olla ns. ulkopuolisten kanssa tekemisissä, koska pitää heitä itseään tyhmempinä.

Oikeastaan pitää itseään muita tyhmempänä ja sen vuoksi rupeaa syrjimään muita.

Toki esim. helsinkiläinen täyttää tämän kriteerin, mutta Helsingin asukkaista kuitenkin puolet on kotoisin muualta. Näiden ihmisten pitää sitten helposti korostaa itseään helsinkiläisenä, kun identiteetti puuttuu.

Juntti on toki stadin sanastossa maalaista tarkoittava sana, mutta kyllä juntteja löytyy sekä kaupunkilaisista että maalaisista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti Senior
Junttiutta on se, että yrittää selittää jääkiekkosivuston keskustelupalstalla, mitä on junttius.

Kiitti vaan! Nyt teit meistä kaikista juntteja. Mä en ala kyllä mitään, enkä ole myöskääm juntti...enhän?

Rebel: Juntti on toki stadin sanastossa maalaista tarkoittava sana, mutta kyllä juntteja löytyy sekä kaupunkilaisista että maalaisista.

Kyllä se taitaa olla "stadin" sanastossa tuo maalainen lähinnä lande/landelainen. Juntti on juntti asui sitten Tullinpuomin etelä -, tai pohjoispuolella..
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Juntin maailmankuvaan ei mahdu se, että joku muu ajattelee jostain asiasta eri tavalla kuin hän itse. Junttihan on tuon asian jo valmiiksi miettinyt (tämän prosessin kesto voi olla hyvinkin lyhyt tai pitkä), joten jos joku on eri kannalla, on hän auttamatta väärässä. Juntti on tällainen, koska hän ei osaa tai ei halua olla erilainen. Sillä, onko kyse kyvyn tai halun puutteesta, ei junttiuden kannalta ole merkitystä.

Juntti muodostaa mielipiteensä asioista valmiiksi rakentamiensa päättelyketjujen perusteella, ja lopputulos on ehdoton. Siinä ei faktat tai logiikat tunnu missään, kun juntti laukaisee ilmoille oman näkemyksensä.

Junttiutta on luetella junttien asuinpaikkoja, pukeutumistyylejä tai musiikkimakuja. Junttius kun on paljon muutakin kuin ulkoisia puitteita. Tai siis junttius on melkein pelkästään muuta. Se on se sisäinen, hyvin ahdas maailma.

Se, mikä tekee junttiudesta erityisen hauskan ilmiön, on se seikka, että käytännössä jokainen meistä on jossain asiassa juntti. Eikä sellaista toivottavasti olekaan, joka olisi aivan kaikessa juntti. Homofoobikko saattaa suhtautua eri rotuisiin ihmisiin hyvin myönteisesti. Omaa junttiuttaan ei tarvitse hävetä tai peitellä, koska meillä jokaisella on se ominaisuus. Sillä tosin on merkitystä, että missä asiassa junttius nostaa meissä päätään.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No täällähän hulina on päällä.

Miksi saatanan vittumaista ihmistä joka ärsyttää, kutsutaan juntiksi? Kyllä nimitys "juntti" on AINA tarkoittanut ns. sivistymätöntä ja hieman takapajuista tyyppiä.
Juntteja löytyy ihan varmasti Stadistakin, mutta vaikka suomenruotsalaiset osaavatkin varmaan olla vittumaisia, niin juntteja he eivät yleensä kyllä ole.
Suomenruotsalaiset on sitäpaitsi kivaa porukkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös