Junttimaisinta mitä tiedät

  • 2 621 638
  • 13 543

sakic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Colorado Avalanche
Eikös metsästyksen perimmäinen tarkoitus ole kuitenkin tuottaa ruokaa pöytään? Minä olen saanut sellasen käsityksen, et ravinto ois ihmiselle melko tärkeetä.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Eikös metsästyksen perimmäinen tarkoitus ole kuitenkin tuottaa ruokaa pöytään? Minä olen saanut sellasen käsityksen, et ravinto ois ihmiselle melko tärkeetä.

Juuh, kyllä näin on varmaan ollutkin vielä sotien jälkeen. Mutta ajan myötä harrastukseen ovat tulleet myös muut arvot joita tuossa muutamia luettelin. Unohtui muuten mainita riistanhoitotyö minkä metsästäjät suorittavat.
 

Rocco

Jäsen
Naisilla nuo urheilutrikoot päällä jossakin muualla kuin salilla. Ei jumalauta! Housut on housut, ja jumppatrikoot ei ole housut! Ei juuri missään muualla kuin Suomessa näe tätä. Lenkillä ne on tottakai OK, mutta vaikka kaupassa ei ikinä. Vaikka perseistä tykkäänkin, niin pitäkää oikeat housut jalassa kun olette ihmisten ilmoilla. Joku raja teidän fitness-fantasioille.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Metsästäminen ei ole nyky-Suomessa välttämätön elinehto kenellekään. Nuo luetellut edut saavuttaa vaikka harrastamalla patikointia tai valokuvaamista. Tai vaikka molempia. Tappamisviettiään vain tyydyttävät pyssymiehet, sanoivat mitä sanoivat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eikös metsästyksen perimmäinen tarkoitus ole kuitenkin tuottaa ruokaa pöytään? Minä olen saanut sellasen käsityksen, et ravinto ois ihmiselle melko tärkeetä.
Kuinka suuri osuus esimerkiksi tämän viikon aterioistasi on koostunut itse metsästämistäsi eläimistä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Unohtui muuten mainita riistanhoitotyö minkä metsästäjät suorittavat.
Tuohon ei tarvita metsästäjiä. Riittää, kun luonto pitää itse huolta tuosta asiasta. Tasapainokin säilyisi paljon paremmin kuin ihmisen suorittamana.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuohon ei tarvita metsästäjiä. Riittää, kun luonto pitää itse huolta tuosta asiasta. Tasapainokin säilyisi paljon paremmin kuin ihmisen suorittamana.

Vai tarvittaisiinko sittenkin?

Mitä hirvikannalle siis tapahtuisi, jos ihminen poistettaisiin kuvasta?

Hirvikannan kasvu olisi nopeinta ensimmäisinä rauhoitusvuosina. Jos tänä syksynä ei ammuttaisi yhtään hirveä, olisi ensi keväänä vasomiskauden jälkeen Suomessa jo noin 165 000 hirveä ja seuraavana keväänä noin 240 000 hirveä. Vastaava hirvikantaa maassamme ei ollut edes edellisinä huippuvuosina 1980- ja 2000 -lukujen alkuvuosina.

– –

...Jo kolmessa vuodessa talvinen hirvikanta kasvaisi jopa nelinkertaiseksi nykyiseen verrattuna.

– Luulen, että yhteiskunnan sietokyky hirviä kohtaan ylittyisi jo parissa vuodessa, Nygrén sanoo.

– –

Hirvikanta ilmoitetaan usein niin kutsutulla hirvitiheyslukemalla, jossa hirvien määrä ilmoitetaan eläinten määränä tuhatta hehtaaria kohti. Nykyinen hirvitiheys on 2,3 hirveä tuhannella hehtaarilla. Kymmenen vuoden kuluessa hirvitiheys olisi jopa 30 hirveä tuhannella hehtaarilla. Hirville se olisi kärsimystä.

Hirvenmetsästyksen loppuminen ajaisi yhteiskunnan kriisiin – "Ihmisten sietokynnys ylittyisi jo parissa vuodessa" | Yle Uutiset | yle.fi
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Joillain menee metsästys näemmä tunteisiin.

Vastuullinen metsästys on helkkarin hyvä juttu ja se on todella terve harrastus ihmisille. Eivät metsästäjät ole mitään kylmäverisiä tappajia, vaikka ituhipit näin luuleekin. Lisäksi metsästys on aika pirun eettinen tapa hankkia sitä lihaa pöytään, verrattuna kaupasta hakemiselle.
Tosiaan nuo kiintiöt on ihan syystä ja eläinkantoja säädellään ihan syystä, salametsästystä ei pidä hyväksyä, mutta tervettä metsästämistä ei pidä myöskään demonisoida.

Itse en metsästä, en ole koskaan metsästänyt, mutta aika dorkaa sitä sanoa vain pyssymiesten tappamisvietin tyydytykseksi. Kalastelen kyllä ja mun mielestä on ihan tervettä joskus tuoda se ruoka itse pöytään, tappaa ja perata se kala.

Varmasti metsästys on myös sellainen harrastus, että monet sen harrastajat ovat juntteja. Tietyllä tapaa joskus tuntuu, että ituhipitkin ovat loppujen lopuksi aika junttia porukkaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Junttia on ruskistaa possun jauhelihaa tyytyväisenä siitä, että possu on edelleen elossa.
 
Metsästäminen ei ole nyky-Suomessa välttämätön elinehto kenellekään. Nuo luetellut edut saavuttaa vaikka harrastamalla patikointia tai valokuvaamista. Tai vaikka molempia. Tappamisviettiään vain tyydyttävät pyssymiehet, sanoivat mitä sanoivat.
Onneksi sinä kerroit totuuden! Junttimaista on jankuttaa tietävänsä tuntemattomien ihmisten ajatuksia ja motiiveja.

Kaikenlainen viihteen kuluttaminen on myös junttimaista. Esimerkiksi TV-sarjat eivät ole kenellekään elinehto, ja ilman niiden kuvaamista luonto kuluisi varmasti edes vähän vähemmän kuin nyt. Myös juokseva vesi taloissa on junttimaista, koska se ei ole välttämätön elinehto kenellekään, ja maailmalla kärsitään kuivuudesta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä mistään elinehdoista tiedä mitään mutta kaksi lähipiirini ihmistä on kuollut hirvikolareissa ja itse olen ollut pari kertaa vähän turhan lähellä olla se kolmas.

Ikinä en ole metsästänyt tai kalastanut (ei kiinnosta), mutta minusta on hyvä että marraskuun pimeydessä on pienempi todennäköisyys että noita hirviä hyppää tielle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suomessa kuolee vuosittain n. 50000 ihmistä. Liikennekuolemissa menehtyy n. 250 ihmistä. Hirvikolareissa kymmenkunta. Noista hirvikolareista on ihmisen aiheuttamia n. 100%.
 

Nick Neim

Jäsen
Kuinka suuri osuus esimerkiksi tämän viikon aterioistasi on koostunut itse metsästämistäsi eläimistä?
Etkö syö esimerkiksi kalaa ollenkaan? Vai mikä ihmeen ero sillä on, onko se eläin jonkun toisen metsästämää ruokaa?
 

Bourque#77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LA Kings|Big Bad Bruins |NUFC |FC Barcelona|KTP
Iittalan tarran jättäminen laseihin.

Tätä en kyllä ikinä ole ymmärtänyt,miksi se on junttia? En lähtisi keulimaan millään iittalan laseilla. Ennen kaikkea jos esim. häälahjaksi saat ison liudan kaiken maailman kippoja ja kuppeja,niin kuka jaksaa alkaa niitä tarroja nyppimään irti. Ei ne edes lähde helposti.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tätä en kyllä ikinä ole ymmärtänyt,miksi se on junttia? En lähtisi keulimaan millään iittalan laseilla. Ennen kaikkea jos esim. häälahjaksi saat ison liudan kaiken maailman kippoja ja kuppeja,niin kuka jaksaa alkaa niitä tarroja nyppimään irti. Ei ne edes lähde helposti.
Tää on ihan sama kuin jättää puvun takkeihin ne merkit sinne hihoihin. Ihan yhtä "vaikeita poistaa" kuin tarrat laseista ja monesti ovat jotain muita kuin keulimiseen johtavia laatumerkkejä näissäkin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tää on ihan sama kuin jättää puvun takkeihin ne merkit sinne hihoihin. Ihan yhtä "vaikeita poistaa" kuin tarrat laseista ja monesti ovat jotain muita kuin keulimiseen johtavia laatumerkkejä näissäkin.

Sama asia on jättää vaatteisiin ommellut tuotemerkit paikalleen. Miksi lasiin jätetty tarra olisi juntimpaa kuin esimerkiksi farkkuihin ommeltu Leviksen merkki.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten aikanaan Litti ja Totti ja ketä kaikkia muita kenkänsä mustaksi sutanneita futaajia on ollut, käytän valtavan määrän aikaa ja näen vaivaa ettei missään treenikamoissani ja mikä ettei muussakaan vaatetuksessani näy valmistajan logoja.

Hilfigerin topparotsini tuunasin just käyttökuntoon talveksi teippaamalla käsivarren logon yli mustaa erkkaa, näyttää että mulla on surunauha siinä eli sopii tähän päivään. Vive la Paris.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kuten aikanaan Litti ja Totti ja ketä kaikkia muita kenkänsä mustaksi sutanneita futaajia on ollut, käytän valtavan määrän aikaa ja näen vaivaa ettei missään treenikamoissani ja mikä ettei muussakaan vaatetuksessani näy valmistajan logoja.
Minä en myöskään ymmärrä, miksi haluaisin maksaa siitä, että mainostan jotain tuotetta. Jos jossain paidassa vaikka lukee tuotemerkki isolla, minusta rahan pitäisi liikkua minulle päin, jos laitan sen päälleni.
 

Nick Neim

Jäsen
Oonko mä leuhottanut sillä, kuinka vitun siisti harrastus troolikalastus on?
Et, ja oot varmaan ihan oikeessa muutenkin. Tyydyttävät vaan tappamisviettiään kaikki noi mulkut, jotka narraavat lohta tuonne kauppojen hyllylle. Aika junttia kun tarkemmin ajattelee, kenenkään kun ei oo pakko kalastaa esimerkiksi nyky-Suomessa. Menis vaikka konttoreihin töihin saatana.

Tai sitten kalastuksella ja metsästyksellä on jokin mystinen ero, mitä mä en tajua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös