Juniorijalkapallo

  • 4 551
  • 5

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Eli siis avasin tämän ketjun nyt kyselläkseni, että löytyykö jatkoajasta muita jalkapallovalmentajia. Ja nimenomaan juniorijalkapallon.

Itse valmennan 97-98 syntyneitä miehenalkuja, ja täytyy sanoa että vaikeaa on välillä. Joukossa on toki paljon sellaisia jotka oikeasti haluavat harjoitella ja kehittyä, mut myös paljon sellaisia poikia jotka haluavat vain pelata, ja kun sanoo että nyt ei pelata vielä, syntyy kauhea itkupotkuraivari kohtaus ja sit aletaan potkimaan palloa ties minne. Yleensä itse hoidan nämä tilanteet kysymällä kylmästi, "juostaanko viivat?" yleensä siitä rauhottuu:).

Olisko kenelläkään täällä vinkkejä valmentamiseen? Olen itse niin uusi sillä saralla että vinkkejä kaivataan. Lisäksi voi pistää linkkejä joillekin hyville sivuille jos löytyy.

Kiitos!
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jokerinet kirjoitti:
Eli siis avasin tämän ketjun nyt kyselläkseni, että löytyykö jatkoajasta muita jalkapallovalmentajia. Ja nimenomaan juniorijalkapallon.

Itse valmennan 97-98 syntyneitä miehenalkuja, ja täytyy sanoa että vaikeaa on välillä. Joukossa on toki paljon sellaisia jotka oikeasti haluavat harjoitella ja kehittyä, mut myös paljon sellaisia poikia jotka haluavat vain pelata, ja kun sanoo että nyt ei pelata vielä, syntyy kauhea itkupotkuraivari kohtaus ja sit aletaan potkimaan palloa ties minne. Yleensä itse hoidan nämä tilanteet kysymällä kylmästi, "juostaanko viivat?" yleensä siitä rauhottuu:).

Olisko kenelläkään täällä vinkkejä valmentamiseen? Olen itse niin uusi sillä saralla että vinkkejä kaivataan. Lisäksi voi pistää linkkejä joillekin hyville sivuille jos löytyy.

Kiitos!

Olen ja voin vinkkejä antaa, eri asia toimivatko ne. Eli suosittelisin pelinomaisia harjoituksia tai pienpelejä. Tuon ikäisille tärkeätä olisi saada paljon toistoja ja pitää harjoitukset mahdollisimman teknistä taitoa kasvattavina.

Nämä asiat varmasti tosin osittain tiesitkin.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Itse valmennan (mm) juniorigolfaajia ja koen, etta juniorivalmentaminen on lajista riippumatta hyvin samanlaista.

Kun puhutaan noinkin nuorista pelaajista, niin paapainon pitaa olla pelaamisessa. Kuitenkin jo tuossa iassa on hyva painottaa (ja harjoituttaa) lajin perusteita (mita ne sitten fudiksessa ovatkaan) ja loput treenit vetaa leikin varjolla siten, etta sina olet kehittanyt ne niin, etta samalla kun "leikitaan", niin siina on myos tekniikkaharjoitteita "salaa" mukana. Jarjesta heille kisailuja: "kumpi voittaa, a-ryhma vai b-ryhma, lajina esim pallon kanssa pujottelu?" Tai "monta syottoa saatte perille putkeen? voittajille high fivet" (tmv). Ma annan hyvista suorituksista esim Cokiksen tmv.

Ja lopuksi paljon pelaamista. Vasta 15-16 vuoden iassa voi hieman vakavammin ajatella kunnon teknisia harjoitteita ja harjoituskuria kun juniorilla alkaa olla selvaa se, etta pelaako han lajia tosissaan vai huvikseen. Itse katson, etta noin "viivat" (vaikka kai leikillaan sen sanoitkin) on niita viimeisia juttuja mita juniorivalmentajan pitais treeneissa tehda.

Lapset leikkii ja siten siis lapsien urheiluvalmentamisen pitais olla myos leikkia mahdollisimman paljon. Eli siis sinun tyosi on keksia noita "leikki-harjotteita" ja sitten pitaa niiden tenavien kanssa hauskaa treeneissa. Perusjuttu meinaan on, etta tuossa iassa pennut on mukana vaan, koska se on hauskaa. Ja koska kaikki on ronaldinhoja!
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
1Timer kirjoitti:
Itse valmennan (mm) juniorigolfaajia ja koen, etta juniorivalmentaminen on lajista riippumatta hyvin samanlaista.

Kun puhutaan noinkin nuorista pelaajista, niin paapainon pitaa olla pelaamisessa. Kuitenkin jo tuossa iassa on hyva painottaa (ja harjoituttaa) lajin perusteita (mita ne sitten fudiksessa ovatkaan) ja loput treenit vetaa leikin varjolla siten, etta sina olet kehittanyt ne niin, etta samalla kun "leikitaan", niin siina on myos tekniikkaharjoitteita "salaa" mukana. Jarjesta heille kisailuja: "kumpi voittaa, a-ryhma vai b-ryhma, lajina esim pallon kanssa pujottelu?" Tai "monta syottoa saatte perille putkeen? voittajille high fivet" (tmv). Ma annan hyvista suorituksista esim Cokiksen tmv.

Ja lopuksi paljon pelaamista. Vasta 15-16 vuoden iassa voi hieman vakavammin ajatella kunnon teknisia harjoitteita ja harjoituskuria kun juniorilla alkaa olla selvaa se, etta pelaako han lajia tosissaan vai huvikseen. Itse katson, etta noin "viivat" (vaikka kai leikillaan sen sanoitkin) on niita viimeisia juttuja mita juniorivalmentajan pitais treeneissa tehda.

Lapset leikkii ja siten siis lapsien urheiluvalmentamisen pitais olla myos leikkia mahdollisimman paljon. Eli siis sinun tyosi on keksia noita "leikki-harjotteita" ja sitten pitaa niiden tenavien kanssa hauskaa treeneissa. Perusjuttu meinaan on, etta tuossa iassa pennut on mukana vaan, koska se on hauskaa. Ja koska kaikki on ronaldinhoja!

Harvoin sitä on ollut 1Timerin kanssa näin samoilla linjoilla. Mutta tuossa on erinomaisesti tiivistetty se millä pääperiaatteilla hyvä lähteä liikkelle. Erilaisten leikkien ja leikkimielisten kisojen kautta mahdollisimman paljon perustekniikkaa ja mahdollisimman paljon toistoja. Niin syötöissä, harhautuksissa kuin kaikin muinkin tavoin. Junnujen pitää oppia "rakastamaan" palloa ja hakea siihen niin paljon kuin mahdollista tuntumaa.

Fudiksessa ehkä vielä sellainen asia tuli nyt tuosta 1Timerin tekstin perusteella mieleen, että kun löytyy niitäkin jotka tahtovat kunnolla harjoitella harjoitusten ulkopuolellakin, niin voi olla hyvä miettiä jotain harjoituksia mitä voi yksin/parittain tehdä ja sitten harjoituksissa voi jakaa näitä junnuille jotka niitä tahtovat.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
eaglelille ja 1timerille suuret kiitokset. Sain hyviä vinkkejä ja kehittelin jo tekstejänne lukiessa seuraavia harjoituksia. Mielestäni oli myös hyvä idea tuo, että voisi kertoa jätkille hyviä tapoja yksilöharjoitteluun. Täytyypä ottaa käyttöön.

Itse löysin tälläisen sivun http://virtualcoach.pikkis.fi mutta taitaa jotkut noista harjoitteista olla vielä liian teknisiä.

Ja 1timerille, kyllä sanoin lähinnä leikillään sen, "juostaanko viivat?":) välillä tekisi mieli sanoa, mutta lapsiahan ne vain ovat.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Joo, tajusin sen. Otinkin sen siksi vaan tuohon mukaan, koska mieleeni muistui omat junnuajat koriksessa, kun siella vedettiin viivoja enemman kun Jussi Ahteen bileissa. Monesti olen miettinyt, etta jos itse saisin valmentaa niita koris-poikia joita silloin olimme, niin olisin tehnyt monet asiat erilailla. Olis mustakin tullut parempi pelaaja... Meidan koutsi (joka oli muuten jonkinlaisena koutsina myohemmin myos miesten SM-sarjatasolla!!) keskittyi vain joukkovalmentamiseen (passit laitumella), ei esim keskittynyt henk koht vahvuuksiin. Itse ma silloin treenasin esim hyppyvoimaa ja itse me hankittiin mulle myos eras SM-sarjassa pelannut stara mua "valmentamaan" hetkeksi.

Eli, mita haluan sanoa on etta, valmentajan pitais silti pitaa silmat auki (vaikka pojat vasta nappuloita onkin) ja havaita ne, joilla on lahjoja ja joilla on halua kehittya ja antaa heille hieman erilaista harjoitusta (esim omalla ajalla). eagle taiskin tan tuoda tuossa esille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös