Kyse ei tosiaan ole pelkästään siitä, että hädissään laitetaan toimari kakkosvalmentajaksi. Se, mitä kritisoin on se, että esim. Virmanen on useita vuosia yksinään säätänyt monen eri alojen asioita Jokereissa. Kovalla yrittämisellä voi joskus korvata sitä, että aika tai taidot ei riitä, mutta kyseessä on kuitenkin ala, jossa ei ole ollenkaan fiksua mennä yrityksen ja erehdyksen kautta. Eikä kyse todellakaan ole pelkästään Jokerista.
Miguel kirjoitti:
Laatuvaatimukset seurojen fanituotteille? Öhöm, tämäkö on sitä suurta strategiaa ja visiota, jota liigan tj:n pitäisi toteuttaa? Ihmetyttää vielä, mistä tällainen vaatimus on saanut virikkeensä. Seurat ovat myyneet logolla koristettuja alusvaatteita, joissa on valmiiksi ruskea raita?
Lue ensin vaikka eri joukkueiden osioita täällä. Monessako kehutaan fanituotevalikoimaa, laatua ja hintoja? Monessako hallissa on ylipäätään oikea fanikatsomo, ja monessako hallissa peleissä se olematon katsomo on aivan täynnä joukkueen väreihin pukeutuneita katsojia. Ja löytyykö hallin muistakin osista huomattavasti fanipaitaista porukkaa? Löytyykö kaikista halleista edes fanituotemyymälää. Ja myydäänkö myymälöissä maailman rumimpia paitoja. Sen jokainen varmaan hyväksyy, että mainoksia on paitoihin pakko laittaa kentällä, mutta kuinka moni ennemmin ostaisi mainoksettoman fanipaidan? Varmaankin 99 prosenttia. Lisäksi niitä on ymmärtääkseni halvempi valmistaa.
Miksi asia on sitten tärkeä? Siksi, että esim. Ruotsissa parhaat keräävät miljoona euroa fanituotemyynnillä, muidenkin saadessa satoja tuhansia euroja. Kyse ei ole edes suurimmista kaupungeista, missä tuohon pystytään.
Miguel kirjoitti:
Heinäladoista eroon? Hippos on ihan kelvollinen halli - vaikkakin pienehkö - ja Kisapuisto remontoitiin vuosi sitten. Viihtyvyys on siis ihan hyvä ja harvoinpa ne enempää kapasiteettiakaan tarvitsevat.
Onko Hippos tai muuta hallit joka pelissä täynnä, tai edes koskaan? Ei kyse olekaan hallin kapasiteetista vaan siitä, että siellä on paljon hyviä eri tasoisia paikkoja seisomakatsomot mukaan lukien, joiden ainoa oikea paikka on kotijoukkueen kannattajapäädyssä. Näitä ei taida tosin Suomessa olla enää yhtään. Raumallakin äänekkäimmät fanit ajetaan ensi kaudeksi nurkkaan piiloon. Onko hallien muut tilat sellaiset, että ihmiset haluavat halleihin tulla? Monessa paikassa ei. Tai samat naamat jaksaa käydä, mutta on turha kuvitella saavan uusia katsojia, jos vessa ja kaljajonot on pitkiä kuin nälkävuosi.
Miguel kirjoitti:
SM-liigalla on PALJON varaa kehittää omaa markkinointiaan (vrt. Veikkausliigan "Tunnusta väriä -kampanja). Vaan tuskinpa Veikkausliigassakaan on paljon puututtu seurojen fanituotteisiin ja myyntistrategioihin, vaan suuri vastuu on seuroillakin.
Kannattaisiko silti jotain tehdä. Eikä kyse ole pakottamisesta. Vaikuttaa vain sitlä, että monia pieniä asioita, joilla on suuri vaikutus ei seuroissa edes huomata tai ainakaan tunnusteta. Liigan imago ei nouse ilman, että tietyissä asioissa seurat toimivat johdonmukasiesti ja yhteen hiileen puhaltaen. Jääkiekko lajina ei tällä hetkellä esim. ole juurikaan houkutteleva sponsoreille.