Juho Keränen

  • 24 707
  • 88

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kiva että 5-2 johto on saanut sutkin vähä paremmalle tuulelle, mukava lukea että annat välillä posiakin kun se on ansaittu :)
Positiivisia otteita esittäneet, kuten Broadhurst ja Bemström etunenässä tänään saavat posia ja muutkin sitä ansaitsevat. Sen sijaan sinun ilmeisesti hakemaan ”en gång alltid- kivakiva-iso punainen perhe” meininkiin en lähde mukaan, kun Keränen jo toista kautta putkeen ilmeisesti meinaa surffailla pitkään kevääseen.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaa mulle mitä tää jätkä tekee kentällä, että ansaitsee pelipaikkansa? Jopa välillä yv:llä! Mitä multa menee ohi mitä Pikkarainen näkee?
Mitä Pikkarainen näkee? Ei näe toivottavasti huomista IFK:ssa. Mä olen harvoin heittämässä oman jengin pelaajia/valmentajia bussin alle, mutta nyt on ryhtiliikkeellä kiire ennen kuin kausi menetetty. Meillä on veskaongelma, oisko Engren vielä vapaana? ;)
Maaleja ei suoraan voi veskan piikkiin laittaa, mutta jos et myöskään kanna joukkuetta niin vaihtoon.
Saldona 2 voittoa max sääleistä pelaavia vastaan ja 2 krt dunkkuun joukkueilta, joita voi kutsua joukkueiksi
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Oli varmasti Kärpissä yksi mestaruusjengien ydinpelaajista, mutta kyllä tänään taas kävi Keräsen peliä katsellessa mieleen, että miten on pelannut 600 peliä Liigassa? Hyökkäyksen heikoin lenkki ja ainakaan minulle ei riitä se, että syttyy pelaamaan vasta pudotuspeleissä.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Tuolla logiikalla HIFK voisi syttyä maksamaan palkkaa jos niihin pleijareihin päästään
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Oli varmasti Kärpissä yksi mestaruusjengien ydinpelaajista, mutta kyllä tänään taas kävi Keräsen peliä katsellessa mieleen, että miten on pelannut 600 peliä Liigassa? Hyökkäyksen heikoin lenkki ja ainakaan minulle ei riitä se, että syttyy pelaamaan vasta pudotuspeleissä.

Tätä kautta mun mielestä on taas leimannut se, että Keräsen pitäisi olla ns. johtava pelaaja mutta joka matsissa tuntuu ottavan sen yhden käsittämättömän typerän jäähyn.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Tätä kautta mun mielestä on taas leimannut se, että Keräsen pitäisi olla ns. johtava pelaaja mutta joka matsissa tuntuu ottavan sen yhden käsittämättömän typerän jäähyn.
Mitä nyt miestä muista jengeistä muistan niin tämä ei suinkaan rajoitu pelkästään IFK:hon.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli varmasti Kärpissä yksi mestaruusjengien ydinpelaajista, mutta kyllä tänään taas kävi Keräsen peliä katsellessa mieleen, että miten on pelannut 600 peliä Liigassa? Hyökkäyksen heikoin lenkki ja ainakaan minulle ei riitä se, että syttyy pelaamaan vasta pudotuspeleissä.
No mutta, joukkuehan on kasattu syttymään vasta pudotuspeleissä. Tokihan niihin vielä pitää sitten päästäkin. Vimekaudella oli menossa kyllä melko tiukaksi että olisiko päästy ulosmittamaan lainkaan tuota syttymistä, ja nythåän se jäi ikuiseksi arvoitukseksi, paitsi ehkä jossakin rinnakaistodellisuudessa jossa ei ollut koronaa.

Mutta toisaaltahan siinä on sitä perinteistä jatkumoa, että ei turhaan mennä kärjestä sinne kun voi aina mennä säälien kautta tai niitä vähintäänkin hipomalla, ja sitten syttyä. Ehkä.
 

Makija

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mä olen vähän allerginen näille pelaajatyypeille jotka "syttyy pleijareissa" tms. Heillä varmaan on oma arvonsa kevään tiukoissa peleissä, mutta silti antaisin jonkun nuoremman pelaajan kasvaa tuohon rooliin. Keränen on yksinkertaisesti liian vanha pelaamaan roolinsa mukaisesti ja tällaisille pelaajille pitäisi olla työpaikka ainoastaan jossain maaseudun budjettijoukkueissa tai jossain Kroatian liigassa.

Varmasti kiva tyyppi kopissa, mutta epäilen sen olevan menestyksen kannalta se olennaisin seikka.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Mä olen vähän allerginen näille pelaajatyypeille jotka "syttyy pleijareissa" tms. Heillä varmaan on oma arvonsa kevään tiukoissa peleissä, mutta silti antaisin jonkun nuoremman pelaajan kasvaa tuohon rooliin. Keränen on yksinkertaisesti liian vanha pelaamaan roolinsa mukaisesti ja tällaisille pelaajille pitäisi olla työpaikka ainoastaan jossain maaseudun budjettijoukkueissa tai jossain Kroatian liigassa.

Varmasti kiva tyyppi kopissa, mutta epäilen sen olevan menestyksen kannalta se olennaisin seikka.
Jokavuotisia sopimuspelaajia, joiden järjenjuoksua on vaikea ymmärtää. Tuskin on edes kovin edullinen. Mihin tämä maaginen poffeissa syttyminen perustuu, yhteen suonenvetoon Kärpissä keväällä ja meillä edellisen kevään pariin maaliin?
 

Makija

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Jokavuotisia sopimuspelaajia, joiden järjenjuoksua on vaikea ymmärtää. Tuskin on edes kovin edullinen. Mihin tämä maaginen poffeissa syttyminen perustuu, yhteen suonenvetoon Kärpissä keväällä ja meillä edellisen kevään pariin maaliin?
Niin, varmaan Keräsen kohdalla kyse on juurikin näistä. Ehkä yleisesti vaan huomaa, että toisinaan tällaisia iäkkäämpiä "sotureita" tunnutaan pitävän jonain myyttisinä clutch-tekijöinä jotka runnovat tahtomaaleja silkan kokemuksen turvin. Rajansa kokemuksenkin arvostamisella.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Tällä kaudella uutena ominaisuutena Keräselle tullut tapa heilutella mielenosoituksellisesti käsiään aina joka tilanteessa, erittäin rasittavaa ja jotenkin lapsellisen oloista menoa...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Postinjakaja , tartuin Teräväisen ketjusta postaukseesi koskien Juho Kerästä, joten jatkan hänestä täällä:

Tähän alkuun totean, että Keräsen esityksissä on vielä parantamisen varaa, sillä olen nähnyt hänen pelaavan huomattavan paljon paremminkin. Itse olen ollut näkevinäni, että Keräsen suurin ongelma HIFK-aikoina on ollut heikohko liike, mikä on vaikuttanut kaikkeen tekemiseen kentällä. En voi olla miettimättä, kuinka paljon vakava jalkavamma pari kautta sitten on vaikuttanut juuri liikkeeseen. Liike on kuitenkin tähän kauteen parantunut, joten voi hyvinkin olla, että myös fysiikkavalmennuksessa on osattu nyt huomioida tätäkin paremmin.

Kausi on pitkä ja joukkueelle tulee hetkiä, jolloin kaikki ei suju kuin leffoissa. Lätkä tuntuu duunilta, eikä välttämättä ihan joka aamu jaksaisi lähteä töihin, kun vettä sataa ja omatkin onnistumiset ovat ehkä kortilla. Koppiin on kuitenkin lopulta kiva mennä, koska siellä on Juho Keräsen kaltaisia iloisia, ahkeria, kokeneita ja muut huomioon ottavia pelaajia, jotka hyväksyvät ihmiset sellaisina kuin he ovat. Läppä lentää, mutta työmoraali on korkea. Keränen itse ei ole mikään joukkueen tähti ja parhaat pelivuodet ovat jo takana, mutta siellä hänkin on joka päivä tekemässä duunia jengin menestyksen eteen. Keräsellä on myös perspektiiviä yleisesti lätkäkuplan ulkopuolelta: nähnyt monia seuroja, pelannut Mestistä, tehnyt ihan oikeitakin töitä, on perheellinen, muuttanut vieraaseen kaupunkiin, ei kuulu joukkueen parhaiten palkattuihin pelaajiin (vaikka toki hinta-laatu-suhteesta voidaan täällä aina keskustella). Duunipaikat seuroissa on käytännössä aina ansaittu kovalla työnteolla, koska hän ei ole joukkueen lahjakkain jätkä. Keränen ei myöskään katso sluibailua hyvällä, vaan kun tehdään, tehdään täysillä. Silloin, kun menee hyvin, on helppo olla hauska, rento ja pitää tunnelmaa yllä, mutta vaikeammilla hetkillä se on monille vaikeampaa. Tosissaan pitää tehdä, mutta monilla se tekeminen menee jopa yli, kun itsellä tai koko jengillä on vaikeampi jakso. Juho Keräsen kaltaisilla pelaajilla tekemisessä on aina positiivinen meininki ja se on joukkueelle oikeasti todella arvokasta, koska siinä missä negatiivinenkin meno, myös positiivisuus tarttuu. Kuka ei haluaisi tällaista pelaajaa jengiinsä? Salmelainen ja Pikkarainen ainakin halusivat.

Mulle ei oikein avaudu sekään, miksi siitä loppukesän hassutteluvideosta monilla nousi karvat pystyyn. Mun mielestä se oli ihan hauska pätkä ja Keränen tuli lomalta duuniin hyvillä fiiliksillä. Mutta jälleen kerran saimme huomata, että jos joku pelaaja ei miellytä ja/tai hänen peliesityksensä ärsyttävät, myös positiiviseksi tarkoitetut asiat kääntyvät pelaajaa vastaan. Kertoo toki enemmän ärsyyntyjistä kuin pelaajasta. Ja jos ei ko. huumori uppoa, sekin on ihan ok, mutta ei tuollaisen pätkän takia nyt kannata koko pelaajaa dumata tai ainakaan vetää mitään johtopäätöksiä siitä, että hän olisi vain pelle eikä suhtaudu yhtään mihinkään, varsinkaan työhönsä, lainkaan vakavasti. Varsinkaan, jos se ei edes ole totta. Aivan varmasti valmennus antaa palautetta, jos pelaajan asenteessa on parannettavaa. Luultavasti palaute tulee konkarille nopeammin kuin nuorelle, koska vanhemmat pelaajat ymmärtävät paremmin oman toiminnan vaikutuksen koko jengiin kuin ehkä nuoret pelaajat.

Nyt kun sopiva ketjukoostumus Väänäsen ja Åstenin kanssa näyttää löytyneen, onnistumisia on Keräsellekin tullut enemmän. Keräsen osalta niitä vain ei mitata tehoissa, vaikka pinnoja saa tehdäkin. Keräsen tilastot ovat omiin silmiini ihan ok luettavaa:
18 o, 1+6=7, 6 min., +1, 12:56 min/0. Mielenkiintoisinta ehkäpä se, että omissa on soinut vain 8 kertaa, kun Kertsi on ollut kentällä ja jäähyjäkin on vain kolme, vaikka palstatotuus lienee se, että hän ottaa koko ajan tyhmiä jäähyjä ja aina soi omissa. Mun mielestäni neloskentän äijälle ihan hyvät lukemat, toki kausi on kesken vielä. Seuraavissa kolmessa matsissa sitten varmaan -8 ja 12 min., kun kerran erehdyin antamaan posia :D. Itse odotan Keräseltä eniten aina pleijareissa, pari persemaalia, muutama vekki naamaan, vastustajalle virnuilua ja niin edelleen.

Mun mielestä Keräsen kaltaisille pelaajille tulee olemaan aina käyttöä joukkuelajeissa.
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
Lisäisin vielä @BOL :n ansiokkaaseen pohdintaan, että Keräseltä ei saatu viime kaudella sitä Kerästä mitä tilattiin, kun jäi pudotuspelit pelaamatta. Väitän, että tää jätkä nostaa keväällä napsun tasoaan ja sit meillä onkin poffien paras nelonen.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Hyviä puheenvuoroja. Keränen on pelannut paremmin kuin viime vuonna, mutta on silti kiekollisesti meidän heikoin pelaaja. Musta ei ole enää nykyaikaa, että 4. laidassakaan on laituri, joka vain roiskii sitä kiekkoa ja se on ok, koska on meidän alivoimaukko. Turunen ja Paajanen oli myös alivoimaukkoja. Samoin Lundell ja Tallberg ja heistä on oikeasti muutenkin hyötyä.

Olen nyt useammassa pelissä erikseen katsellut mitä J.Keränen tuo jengiin. Hän ei juurikaan tee peliä edistäviä tekoja vaan ratkaisu on enimmäkseen tuota kiekko pois omalta alueelta ja sitten vastustajan ränniin. Eli kiekollinen heikkous ja kiire kiekon kanssa on silmiin pistävää. Itse olen ollut J.Keränen diggari niiden pleijareiden jälkeen. Toivonkin @Pekka Kaukalo tavoin, että Juho näyttää keväällä olevansa se kevään pelaaja joka tilattiin.

Nyt on selkeästi löytynyt Åstenin ja Väänäsen kanssa löytynyt kolmikko, joka ainakin joissain peleissä pystyy tehoilemaan. Se on hyvä. Silti pidän Juhoa tuon ketjun huonoimpana lenkkinä ja olisi kiinnostunut näkemään vaikka Åsten-Väänänen-Heljanko kokoonpanon kehissä. Se voi toki olla huonompi "osiensa summa", mutta otin mukaan sen tuohon Teräväis -keskusteluun, koska saa nähä miten valmennus palkitsee hyvin pelanneen junnun eli tässä kohtaa Heljangon. Eli nyt kahden pelin 1+1 tehoilun jälkeen odottaako katsomo vai pääseekö kokeilemaan vaikka Åstenin ja Väänäsen kanssa? Siitä oli kysymys.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hyviä puheenvuoroja. Keränen on pelannut paremmin kuin viime vuonna, mutta on silti kiekollisesti meidän heikoin pelaaja. Musta ei ole enää nykyaikaa, että 4. laidassakaan on laituri, joka vain roiskii sitä kiekkoa ja se on ok, koska on meidän alivoimaukko. Turunen ja Paajanen oli myös alivoimaukkoja. Samoin Lundell ja Tallberg ja heistä on oikeasti muutenkin hyötyä.

Olen nyt useammassa pelissä erikseen katsellut mitä J.Keränen tuo jengiin. Hän ei juurikaan tee peliä edistäviä tekoja vaan ratkaisu on enimmäkseen tuota kiekko pois omalta alueelta ja sitten vastustajan ränniin. Eli kiekollinen heikkous ja kiire kiekon kanssa on silmiin pistävää. Itse olen ollut J.Keränen diggari niiden pleijareiden jälkeen. Toivonkin @Pekka Kaukalo tavoin, että Juho näyttää keväällä olevansa se kevään pelaaja joka tilattiin.

Nyt on selkeästi löytynyt Åstenin ja Väänäsen kanssa löytynyt kolmikko, joka ainakin joissain peleissä pystyy tehoilemaan. Se on hyvä. Silti pidän Juhoa tuon ketjun huonoimpana lenkkinä ja olisi kiinnostunut näkemään vaikka Åsten-Väänänen-Heljanko kokoonpanon kehissä. Se voi toki olla huonompi "osiensa summa", mutta otin mukaan sen tuohon Teräväis -keskusteluun, koska saa nähä miten valmennus palkitsee hyvin pelanneen junnun eli tässä kohtaa Heljangon. Eli nyt kahden pelin 1+1 tehoilun jälkeen odottaako katsomo vai pääseekö kokeilemaan vaikka Åstenin ja Väänäsen kanssa? Siitä oli kysymys.

Hede on Heljangon lisäksi toinen jonka pitäisi saada peliaikaa siitäkin huolimatta että Lundell ja Saarinen palaavat kokoonpanoon. Åsten on pelannut hyvin, mutta jomman kumman pitää mahtua Keräsen tilalle ja molemmat pystyvät hyvällä liikkeellä ja Kerästä paremmalla peliälyllä saamaan enemmän aikaan kuin Keränen. Ja AV:lle on laittaa muitakin kuin Keränen. IFK tosin taitaa olla yksi vähiten alivoimaa pelaava joukkue, joten sekään ei tue Keräsen mukana roikottamista.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Hede on Heljangon lisäksi toinen jonka pitäisi saada peliaikaa siitäkin huolimatta että Lundell ja Saarinen palaavat kokoonpanoon. Åsten on pelannut hyvin, mutta jomman kumman pitää mahtua Keräsen tilalle ja molemmat pystyvät hyvällä liikkeellä ja Kerästä paremmalla peliälyllä saamaan enemmän aikaan kuin Keränen. Ja AV:lle on laittaa muitakin kuin Keränen. IFK tosin taitaa olla yksi vähiten alivoimaa pelaava joukkue, joten sekään ei tue Keräsen mukana roikottamista.

Totta. Hede on erinomainen 4.ketju pelaaja. Se Väyrynen-Väänänen-Hede oli musta erinomainen 4.ketju. Väyrysen kaltoin Åstenissa ja Väänäsessa on tarpeeksi vääntövoimaa, jolloin Hede saa keskittyä vahvuuksiinsa. Eli liikkeellään saada vaikeuksia aikaiseksi ja pelattua pitkiä hyökkäyksiä vastustajia vastaan, joka myöskin on nelosen rooli. Viedä iloa vastustajan kärkijätkiltä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Postinjakaja , Keräsen toiminta kentällä on tietysti suhteessa siihen, mitä valmennus odottaa ja miten on ohjeistettu pelaamaan. Koska Keränen on edelleen kokoonpanossa, voisin kuvitella, että hän ei kovin isosti pelaa väärin. Kenenkään peli ei tietenkään ole joka ilta parasta mahdollista tai täydellistä, mutta jos se on riittävän hyvää, se riittää. Sama koskee esim. Ahosta, joka on ollut kritiikin kohteena, hänkin ihan aiheesta. Mutta joukkuepelissä on niin paljon nyansseja, ettemme me fanit pysty niitä täysin arvioimaan, koska emme tiedä, mitä joukkueen kesken puhutaan. Tässä kohtaa suosittelen uudelleen kuuntelemaan THF:n Antti Pennasen jakson (n. kohdasta 45min.), missä hän selittää valmennuksellisesti mm. pelitapa-asioita. Siihen tietysti liittyy olennaisesti myös pelaajat ja vielä tarkemmin jokaisen pelaajan rooli ja toiminta osana suurempaa kokonaisuutta. Lisäksi Joonas Tanska avaa hifk.fi:ssä puolustuksellisia asioita ja mm. pakkiparehin liittyviä koostumuksia.

Tarkoituksenani ei ole puhua mustaa valkoiseksi ja väittää, että Keränen tai Ahonen ovat täydellisiä tai että heitä ei saisi kritisoida. Eivät ole ja saa kritisoida, koska kummankin pitäisi pystyä parempaan. Pointtini on lähinnä siinä, että siihen on aina joku syy, miksi pelaaja on kokoonpanossa, miksi hänet laitetaan tietyllä hetkellä kentälle, miksi hän puree tuppea tai miksi hän istuu katsomossa. Nämä asiat eivät aina ole sellaisia, jotka voi suoraan omin silmin todeta, vaan taustalla voi olla hyvin erilaisia asioita. Itselleni ajatus siitä, että joku olisi kokoonpanossa vain siksi, että hän on vain erinomainen tyyppi, on vieras. Itse luotan valmennukseen sen verran paljon, että uskon heillä olevan paras tieto ja arvio siitä, kuka minkäkin asian kentällä klaaraa parhaiten milläkin hetkellä. Valmennuksellakin on kuitenkin pääasiassa yksi tavoite: voittaa pelejä. Joskus voidaan toki ottaa riski ja kokeilla käytännössä, miten joku suunnitelma, kuvio, koostumus, tms. toimii käytännössä osana tulevaisuuden suunnitelmia, mutta hyvin harvoin sellaista riskiä kuitenkaan otetaan voiton kustannuksella. Ja tokihan valmennuskin tekee virhearvioita ja toisinaan riskitkin realisoituvat. Heillä on kuitenkin pelaajiakin vaativampi tulosvastuu, joten kovin suuriin virhearviointeihin ei toistuvasti ole varaa.

Hedestä sanoisin vielä, että hän on kiekollisesti lahjakas, hyvän liikkeen omaava pelaaja, jolla on hyvä pelinlukutaito. En itse pidä häntä ideaalina nelosen pelaajana, mutta ehkä se johtuu lähinnä siitä, että itse tykkään ehkä hivenen vanhanaikaisestikin(?) sellaisesta nelosesta, joka heittää äijää seinälle.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@BOL kaikki mitä sanot on totta. HIFK on sarjan kärkibudjetilla voittanut yhden mestaruuden viimeisen 20 vuoden aikana.

Silloin kritiikki ainakin minulla aina osuu näihin rooliinsa nähden aika paljon tienaaviin kavereihin kuten Motin, Ahonen ja J.Keränen.

Saadaanko me sitä mistä maksetaan vai kannattaisiko rohkeammin ajaa halvempia junnuja sisään saavuttaaksemme paremman kulurakenteen ja sitä kautta laadukkaamman joukkueen?

Uskoni siihen, että meidän valmennus osaa heti nähdä ketä kentälle pitää mennä, on jo mennyt. Toki he ovat työssään varmasti parempia kuin minä. Mutta esim. J.Keränen oli umpisurkea viime syksynä. Siltikin pääsi ajoittain pelaamaan jopa 2.ketjussa. Tuloksena kuudes sija runkosarjassa.

Kuten sanottu, nyt mennään 10 pelin kuntopuntarin kärjessä ja J.Keräsellä on siihen varmasti osuus. Toivottavasti jatkuu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@BOL kaikki mitä sanot on totta. HIFK on sarjan kärkibudjetilla voittanut yhden mestaruuden viimeisen 20 vuoden aikana.

Silloin kritiikki ainakin minulla aina osuu näihin rooliinsa nähden aika paljon tienaaviin kavereihin kuten Motin, Ahonen ja J.Keränen.

Saadaanko me sitä mistä maksetaan vai kannattaisiko rohkeammin ajaa halvempia junnuja sisään saavuttaaksemme paremman kulurakenteen ja sitä kautta laadukkaamman joukkueen?

Uskoni siihen, että meidän valmennus osaa heti nähdä ketä kentälle pitää mennä, on jo mennyt. Toki he ovat työssään varmasti parempia kuin minä. Mutta esim. J.Keränen oli umpisurkea viime syksynä. Siltikin pääsi ajoittain pelaamaan jopa 2.ketjussa. Tuloksena kuudes sija runkosarjassa.

Kuten sanottu, nyt mennään 10 pelin kuntopuntarin kärjessä ja J.Keräsellä on siihen varmasti osuus. Toivottavasti jatkuu.

HIFK:lla on takana sekä hieno että vähemmän hieno menneisyys. Ysärin alusta 2010-lukuun asti oikeastaan 97-99 ajanjaksoa lukuunottamatta kaikki oli paskaa paitsi kusi. 2011-mestaruuden jälkeen ei ole Kannua nosteltu, mutta silti näkisin tällä ajanjaksolla paljon hyviäkin juttuja, kuten runkosarjan voiton ja finaalipaikan sekä välieräpaikat ja pronssin. Mä itse näen, että toiminnassa on nyt urheilullisella puolella punainen lanka löytynyt ja lopputulos ratkaistaan sitten kentällä joukkueen toimesta, kuten kuuluukin. Sellaista tuttua kunnon sukellusta ei ole toviin nähty, vaikka HIFK-maiseen tapaan myös viime vuosina on ollut sekoilua valmennuksessakin. Viime kaudesta jäi paljon hampaankoloon, sillä uskon itse, että pleijaireissa olisi menty pitkälle siitä huolimatta, että runkosarjan loppu oli vähintäänkin noloa taaperrusta. Viime kausi on siis pakko omissa kirjoissani jättää arvostelun ulkopuolelle, sillä joukkue oli rakennettu nimenomaan pleijareita silmällä pitäen.

Mun on tosi vaikea arvostella yksittäisiä pelaajia sen mukaan, mitä he tienaavat, jos heidän arvonsa on lähtökohtaisesti jossain muualla kuin pisteiden teossa. Mun omassa ajatusmaailmassa pelaajan palkka kulkee aina ikään kuin sykleissä ja peilaa nimenomaan historiaan ja "todellinen" markkina-arvo mitataan sitten taas seuraavien palkkaneuvottelujen yhteydessä. Jos joku on ylipalkattu, sille ei oikein voi mitään sen jälkeen, kun sopimus on tehty, mutta tilanne korjaantuu seuraavaa sopimusta neuvoteltaessa. Ja tämähän ei koskaan ole pelaajan vika. Esim. Motinin kohdalla on varmasti laskettu arvo sille, että hän ei juurikaan ole ollut pois kokoonpanosta. Tämän tekijän arvo on HIFK:ssa varmasti suurempi kuin jossain toisessa seurassa olisi, johtuen HIFK:n pelaajien surkeasta poissaolohistoriasta. Tässä mielessä Motin on ollut jokaisen sentin arvoinen, sillä se jeesaa valmennuksen duunia, että siellä on edes yksi pelaaja, joka ei ole ikinä pois. Mikä on lopulta minkäkin tekijän rahallinen arvo ja mistä muusta hänelle maksetaan, onkin sitten pelkkää spekulaatiota. Itse kyllä pidän siitä ajatuksesta, että HIFK:ssa arvostetaan pelaajissa muutakin kuin pelkkiä tehopisteitä ja se arvostus näkyy myös palkassa. Joukkuekaverit kyllä tietävät ne tärkeät pelaajat ja toivon, että valmennuksella ja urheilujohdolla on sama lista. Ahosen pitkä sopimus on itsellenikin vähän mysteeri ottaen huomioon keitä muita puolustajia joukkueessa on, mutta sopimuksen paras puoli lienee se, että pitkässä sopimuksessa palkka on etupainotteinen. Ahosen rahallinen merkitys siis alenee ja ensi kauden lappu on aivan varmasti näistä kolmesta kaudesta edullisin. Mutta yleisesti ottaen uskon, että HIFK:ssa ollaan hyvin kartalla siitä, mitä pelaajalle kannattaa maksaa eikä meillä enää sorruta sellaiseen, että maksetaan liikaa, koska on pakko, kun ei olla jaksettu tehdä ajoissa duuneja. Ja toisaalta, toki seuroillakin on kipurajansa eikä kaikkiin kilpalaulantoihin kannata lähteä mukaan, mutta joskus se 10 000€:n säästö voi olla aivan väärässä kohdassa säästetty.

Olen aina ajatellut niin, että kun joku pelaaja nousee ketjuhierarkiassa ylöspäin se perustuu joko pelaajan omiin parantuneisiin peliesityksiin tai sitten siihen rooliin, mikä on auennut. Joskus muutokset tapahtuvat nopeasti, vaikkapa alkulämmöissä, jolloin siihen vaikuttaa myös monet muut asiat, kuten miten yhden pelaajan siirto vaikuttaa muihin ketjuihin. Lisäksi olen kuullut myös sanottavan, että toisinaan joku ottaa jonkun paikan jossain ketjussa siksi, että muissa ketjuissa balanssi pysyisi tai siitä aiheutuisi kaikkein vähiten "vaivaa", kun loukkaantunut palaa takaisin kokoonpanoon. Joistain pelaajista taas tiedetään, mitä saadaan riippumatta ympärillä olevista pelaajista, jolloin tämän pelaajan siirrolla johonkin ketjuun yritetään minimoida negatiiviset muutoksesta aiheutuvat vaikutukset kahdelle muulle pelaajalle. Eli, että aina kysymys ei olisi niinkään jonkun pelaajan absoluuttisesta hyvyydestä, vaan siitä, että hän nyt vain sattuu olevan kokonaisuuden kannalta "sopivin" palanen johonkin ruutuun. Keräsen kohdalla näkisin olevan juuri tästä kysymys.

Kävin viime kauden tilastoista tarkastamassa, kuinka monessa pelissä se Keränen sitten siellä kakkosketjussa pelasi ja tilastot kertoivat, että yhdessä pelissä näin on tosiaan Liigan sivujen mukaan tapahtunut. Tämä tapahtui 12.10.2019 voitokkaassa ottelussa TPS:ää vastaan. Peliaika oli kakkosketjun pelaajalle epätyypillisesti vain 11:01 ja tehotilastossa 0. Tämän ottelun Keränen pelasi Tursen ja Paajasen kanssa. Tilastoista löytyi kuitenkin sellainenkin tieto, että Keränen pelasi tammikuussa 2020 (9., 24., ja 25.1.) kolmessa ottelussa YKKÖSketjussa M. Keräsen ja Paajasen kanssa. Nämä kaikki kolme ottelua voitettiin, Juho Keräselle pisteet 0+1 ja +2. Lopuissa peleissä Keränen pelasi 3. tai 4. ketjussa laidassa tai keskellä, kunnes ei kauden lopussa enää ollut lainkaan kokoonpanossa. Näitä faktoja vasten näkisin, että Juho Keräsen merkitys HIFK:n menestymättömyyteen on todella marginaalinen, sillä hänen roolinsa on selkeästi painia 3. ja 4.-kentissä ja tehdä piste silloin, toinen tällöin. Hän voi pelata laidassa tai keskellä ja aloitus% on keskimäärin n. 50+%, joten selkeästi seuran näkökulmasta monipuolinen ja -käyttöinen pelaaja, kun voi laittaa ali- ja tarvittaessa ylivoimallekin ottamaan maalin eteen iskuja vastaan. Uransa aiempien kausien perusteella todennäköisesti parhaimmillaan keväällä, mikä on jälleen kerran seuran näkökulmasta hyvä asia, koska joku hyvän runkosarjan pelannut todennäköisesti sulaa keväällä. Sanoisin kuitenkin, että nämä juhokeräset ovat joukkueelle piilevä voimavara ennemmin kuin kuluerä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mittapuun mukaan Kertsi teki sen, mistä hänelle maksettiin: oli parhaimmillaan keväällä. Aika moni pelaaja loistaa runkosarjassa, mutta lopulta kovin harva nostaa tasoaan pleijareihin. Kertsi sen teki, eikä ollut ensimmäinen kerta. Olihan runkosarja välillä tuskallista katsottavaa, mutta itse ajattelin koko ajan, että kevät on se, milloin Kertsin arvo mitataan.

Kyllä mun jengiin yksi Juho Keränen mahtuu vielä ensi kaudellakin. Vauhtihan ei tuosta varmastikaan merkittävästi enää hidastu, joten en nyt näkisi Kertsin sopimusta kovinkaan suurena riskinä. Toki hinnan pitää olla oikea, mutta silti.

Itse tulkitsin, että Keräsellä ei vielä ole sopimusta mihinkään ja siksi vastaus oli vähän epämääräinen. Voihan se olla, että Salmelainen tekee Nybarit ja tarjoaa Kertsille sopimusta vasta syksyllä, jos sopimusta muualle ei vielä ole. Kyllähän silläkin muutaman tonnin säästää.

Mutta, Kertsi pelasi erinomaiset pleijarit ja antoi kaikkensa kentällä. Pommitti, kun tuli paikka ja uhrautui jengin puolesta. Anttalainen sai erityisen kovia pommeja ja siitä erityiskiitos. Kiitos ja kumarrus, minä muistelen Juho Kerästä hyvällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös