@Postinjakaja , tartuin Teräväisen ketjusta postaukseesi koskien Juho Kerästä, joten jatkan hänestä täällä:
Tähän alkuun totean, että Keräsen esityksissä on vielä parantamisen varaa, sillä olen nähnyt hänen pelaavan huomattavan paljon paremminkin. Itse olen ollut näkevinäni, että Keräsen suurin ongelma HIFK-aikoina on ollut heikohko liike, mikä on vaikuttanut kaikkeen tekemiseen kentällä. En voi olla miettimättä, kuinka paljon vakava jalkavamma pari kautta sitten on vaikuttanut juuri liikkeeseen. Liike on kuitenkin tähän kauteen parantunut, joten voi hyvinkin olla, että myös fysiikkavalmennuksessa on osattu nyt huomioida tätäkin paremmin.
Kausi on pitkä ja joukkueelle tulee hetkiä, jolloin kaikki ei suju kuin leffoissa. Lätkä tuntuu duunilta, eikä välttämättä ihan joka aamu jaksaisi lähteä töihin, kun vettä sataa ja omatkin onnistumiset ovat ehkä kortilla. Koppiin on kuitenkin lopulta kiva mennä, koska siellä on Juho Keräsen kaltaisia iloisia, ahkeria, kokeneita ja muut huomioon ottavia pelaajia, jotka hyväksyvät ihmiset sellaisina kuin he ovat. Läppä lentää, mutta työmoraali on korkea. Keränen itse ei ole mikään joukkueen tähti ja parhaat pelivuodet ovat jo takana, mutta siellä hänkin on joka päivä tekemässä duunia jengin menestyksen eteen. Keräsellä on myös perspektiiviä yleisesti lätkäkuplan ulkopuolelta: nähnyt monia seuroja, pelannut Mestistä, tehnyt ihan oikeitakin töitä, on perheellinen, muuttanut vieraaseen kaupunkiin, ei kuulu joukkueen parhaiten palkattuihin pelaajiin (vaikka toki hinta-laatu-suhteesta voidaan täällä aina keskustella). Duunipaikat seuroissa on käytännössä aina ansaittu kovalla työnteolla, koska hän ei ole joukkueen lahjakkain jätkä. Keränen ei myöskään katso sluibailua hyvällä, vaan kun tehdään, tehdään täysillä. Silloin, kun menee hyvin, on helppo olla hauska, rento ja pitää tunnelmaa yllä, mutta vaikeammilla hetkillä se on monille vaikeampaa. Tosissaan pitää tehdä, mutta monilla se tekeminen menee jopa yli, kun itsellä tai koko jengillä on vaikeampi jakso. Juho Keräsen kaltaisilla pelaajilla tekemisessä on aina positiivinen meininki ja se on joukkueelle oikeasti todella arvokasta, koska siinä missä negatiivinenkin meno, myös positiivisuus tarttuu. Kuka ei haluaisi tällaista pelaajaa jengiinsä? Salmelainen ja Pikkarainen ainakin halusivat.
Mulle ei oikein avaudu sekään, miksi siitä loppukesän hassutteluvideosta monilla nousi karvat pystyyn. Mun mielestä se oli ihan hauska pätkä ja Keränen tuli lomalta duuniin hyvillä fiiliksillä. Mutta jälleen kerran saimme huomata, että jos joku pelaaja ei miellytä ja/tai hänen peliesityksensä ärsyttävät, myös positiiviseksi tarkoitetut asiat kääntyvät pelaajaa vastaan. Kertoo toki enemmän ärsyyntyjistä kuin pelaajasta. Ja jos ei ko. huumori uppoa, sekin on ihan ok, mutta ei tuollaisen pätkän takia nyt kannata koko pelaajaa dumata tai ainakaan vetää mitään johtopäätöksiä siitä, että hän olisi vain pelle eikä suhtaudu yhtään mihinkään, varsinkaan työhönsä, lainkaan vakavasti. Varsinkaan, jos se ei edes ole totta. Aivan varmasti valmennus antaa palautetta, jos pelaajan asenteessa on parannettavaa. Luultavasti palaute tulee konkarille nopeammin kuin nuorelle, koska vanhemmat pelaajat ymmärtävät paremmin oman toiminnan vaikutuksen koko jengiin kuin ehkä nuoret pelaajat.
Nyt kun sopiva ketjukoostumus Väänäsen ja Åstenin kanssa näyttää löytyneen, onnistumisia on Keräsellekin tullut enemmän. Keräsen osalta niitä vain ei mitata tehoissa, vaikka pinnoja saa tehdäkin. Keräsen tilastot ovat omiin silmiini ihan ok luettavaa:
18 o, 1+6=7, 6 min., +1, 12:56 min/0. Mielenkiintoisinta ehkäpä se, että omissa on soinut vain 8 kertaa, kun Kertsi on ollut kentällä ja jäähyjäkin on vain kolme, vaikka palstatotuus lienee se, että hän ottaa koko ajan tyhmiä jäähyjä ja aina soi omissa. Mun mielestäni neloskentän äijälle ihan hyvät lukemat, toki kausi on kesken vielä. Seuraavissa kolmessa matsissa sitten varmaan -8 ja 12 min., kun kerran erehdyin antamaan posia :D. Itse odotan Keräseltä eniten aina pleijareissa, pari persemaalia, muutama vekki naamaan, vastustajalle virnuilua ja niin edelleen.
Mun mielestä Keräsen kaltaisille pelaajille tulee olemaan aina käyttöä joukkuelajeissa.