Mites nuo randomit menee kun sehän ei sinänsä liity juhannukseen jos sattuu loppuviikon hyrskynmyrskyt ja tuhansista salamaniskuista yksi sattuu osumaan kerrostaloon? Vai oliko randomeissa että ylipäätään kuolleet (joita oletettavasti tulee hoivakodeissa ja tehoilla jo pelkän pandemian takia varmasti muutamia)? Itse olen ymmärtänyt kisan hengen olevan että exituksen pitäisi liittyä jotenkin nimenomaan juhannustyhmäilyihin, eli randomia vaikka nyt kokkoon tai saunaan sammuminen, ei kuitenkaan luonnonvoimista johtuvat ilmiöt.
Loistava kysymys!
Heti ensi alkuun on pakko myöntää, että tiukka rajanveto on lähes mahdotonta. Kahden vuosikymmenen ajalta ennakkotapauksia on kertynyt lähes jokaiseen kysymykseen. Toisaalta nyt palstaveljen kysymys on huomattavasti syvällisempi. Mä lähtisin purkamaan vastausta ihan historiasta.
Jo aikojen alussa - jopa huomattavasti ennen JST:n käyntiinpolkaisua - työpaikoilla, baaritiskeillä ja huoltamoiden nurkissa veikkailtiin juhannusteuraita. Alun perin kategorioita oli kolme, mutta ne poikkesivat aavistuksen nykymuotoisesta JST:sta.
H - hukkuneet
L - liikenteessä menehtyneet
T -
tapaturmaiset kuolemat (sisältäen henkirikokset sekä tulipaloissa menehtyneet)
Syystä tai toisesta T-sarake muovautui tarkoittamaan lähinnä "
tappoa" - siis henkirikoksen uhreja. Olisiko ollut juhannuksena 2004, kun Kökarissa juhannussalko katkesi, osui (ruåtsalais-?) miestä päähän ja hän menehtyi. Tällöin alettiin pohtia omaa kategoriaa näille tapaturmaisille kuolemille - joille siis käytännössä oli koko ajan ollut oma laarinsa. Mä näkisin R-kategorian syntyneen periaatteessa tälle pohjalle.
Melko nopeasti seuraavina juhannuksina R-tapauksia alkoi löytyä aina vain lisää ja lisää: milloin nostettiin hiiligrilliä telttaan, milloin tukehduttiin omaan oksennukseen, milloin tuuperruttiin poliisiauton kiinniottotilaan jne. R-kategorialle oli selkeästi tarvetta - JOS alkuperäinen T-sarake haluttiin pyhittää ainoastaan henkirikoksille. R-kategoriaan listattiin reilut kymmenen vuotta sitten mm. äidin (?) ja pojan (?) tukehtumiskuolemat, kun he jäivät jumiin (?) johonkin viljasiiloon tai kuivuriin. En usko tälläkään tapahtumalla olevan mitään tekemistä varsinaisen juhannushäröilyn kanssa. Yhtä kaikki: JST:n aikarajojen puitteissa tapaturmainen kuolema => R-sarake!
Juhannuksena 2020 sattui Meriturvan partioveneen uppoaminen, jossa yksi meripelastaja sai surmansa. Tästähän voisi lähes takuuvarmasti sanoa, että juhannushäröilyllä ei ollut mitään tekemistä onnettomuuden kanssa. Aivan vastaavasti joku liikenteessä juhannuksena menehtynyt saattaa olla työajossa. Näitä on täysin mahdotonta poimia pois. Muistelisin jo JST:n ajoiltakin löytyvän ennakkotapauksia, joissa todennäköisesti salama on sytyttänyt tulipalon, ja palopaikalta on löytynyt vainaja. Ongelma tulee siitä, että nämä palon todennäköisimmät syttymissyyt harvemmin ehtivät vielä juhannuksen uutisointiin. On myös melko todennäköistä, että näitä syttymissyitä ei koskaan edes julkaista.
Kuten jo alussa mainitsin: tiukka rajanveto on lähes mahdotonta. Tapaturmainen kuolema ilman häröilykertoimia lienee se paras vaihtoehto? Näin ollen mä näkisin, että esim. toi Savonlinnan kerrostalopalo olisi osunut vielä R-kategoriaan - sitä vastoin esimerkeiksi ottamasi luonnolliset hoivakoti- tai sairaalakuolemat eivät.
Yksi vaihtoehto olisi palata juurille! Siirtyä tiukkaan kolmen kategorian käyttöön: hukkuneet, liikenne, tapaturmat. Oma arvioni on se, että näin radikaaleja sääntömuutoksia ei kannata enää tehdä. R-sarakkeen veikkaaminen on varsinaisen Supertriplan täysin vapaaehtoista. Mahdollinen voittaja kaivetaan aina esiin ilman R-saraketta - se on käytännössä vain bonusta, jos myös R-sarake osuu oikeaan. Vähän niin kuin lotossa saisi seitsemän oikein, mutta kahdeksan numeron järjestelmässä osuu vielä lisänumerokin oikein.
Veikkaajien joukossa on puristeja - kuten vaikkapa
@Trenchtown - joka ei suostu R-saraketta veikkaamaan sanoen sen olevan vain amatööreille. Tänä vuonna hän veikkasi T-sarakkeeseen viittä merkintää. Kysyisin mielelläni, että kuinka puristi hän oikeasti onkaan. Tarkoittaako tuo "
T: 5" pelkkiä henkirikoksia VAI tarkoittako se alkuaikojen tapaturmaisia kuolemia (sisältäen henkirikokset, tulipalot jne.)? Toisin sanoen onko hänen veikkauksensa pelkkä T vai T+R?
Toivottavasti vastaukseni selvensi käytäntöjä edes hieman ja on nk. "
yleisesti hyväksyttävissä".
EDIT: ai niin, mennään historiassa vielä hiukan enemmän taaksepäin
Mulla on sellainen muistikuva, että esim. 1970- ja 1980-luvuilla uutisointikin oli hieman toisenlaista. Tuolloin lehdissä luki juhannuksena kuolleiden kokonaismäärä ja siitä eriteltiin vain hukkuneet. Käytännössä oli siis vain kaksi kategoriaa: T ja H. Toisin sanoen "
kokonaismäärä T, joista hukkuneita H"... mun nähdäkseni jopa L-sarake kehittyi vasta 1990-luvulla tai aivan 1980-luvun lopulla.