Nyt kun itse kisa on lähtenyt käyntiin eikä uusia veikkauksia enää tulosvetoon oteta, niin vertailun vuoksi on aika käydä ykkösveikkauskohteen eli hukkumisten osalta vähän tilastotietoja läpi. Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto pitää ansiokkaasti tilastoa hukkuneista, ja erikseen myös juhannuksena hukkuneista.
Tilasto on mielenkiintoinen ja kattava parin vuosikymmenen ajalta (osa tilastoista jo vuodelta 1989), ja tuossa eritellään hukkumisia vesiliikenteen, uimassa hukkuneiden, pudonneiden ja ns. tuntemattomien syiden perusteella. Tarjolla myös miesten ja naisten jakaumaa sekä hukkumista alueittain.
Katsokaa ihmeessä itse,
juuri tätä kohtaa klikkaamalla tilastojen ihmemaailma avautuu.
Miehet vs. naiset -tilastoissa on viimeisen 24 vuoden aikana tullut kahdesti tasuri, kaikkina muina kertoina miehet ovat ottaneet naisista voiton, yleensä murskavoiton. Suurin ero tuli vuonna 1989 lukemin 17-2.
Keskimäärin hukkuu noin 9 ihmistä, mutta lämpötila vaikuttaa tähän ratkaisevasti. Tappohelteiden aikana pyöritään jopa lukemissa 19-20, kylmillä sadekeleillä vain muutamassa, jopa kahdessa.
Ja jotta ei totuus unohtuisi hukkumiseen johtavien tapauksien perimmäisestä syystä, niin sehän oli
Iltalehdessäkin:
80 % kesäaikaisista aikuisille tapahtuneista onnettomuuksista on tapahtunut alkoholin vaikutuksen alaisena
*Vain alle 10 prosentilla vesiliikenteessä hukkuneista on ollut pelastusliivit käytössä
Eli jos se jonkun mielestä tuntuu makaaberilta veikkailla hukkuneiden lukumäärää juhannuksena, niin pitkälti itse aiheutettujahan ne suurimmaksi osaksi ovat. Varsinkin klassisesta "sepalus auki"-lähtömetodista pitäisi myöntää automaattisesti Darwin-palkinto. Selvin päin tapahtuneet onnettomuudet ja erityisesti lasten hukkumiset ovat aina kauheita tragedioita, mutta siinä on omaa mustaa huumoriakin, kun koskispullon kitusiinsa nakannut Repa tai Sepi päättää olevansa "äijä" ja heiluu venen kokassa keskellä järveä mulkku kourassaan.
Tosin eipä tässä olla pekkaa pahempia, olen minäkin hurjassa nuoruudessani kerran teinivuosina sortunut siihen, että olen ystäväni kanssa päristellyt perämoottorilla varustellulla veneellä ystävän kesämökkisaaren ympäri täydessä kännissä, ilman pelastusliivejä ja harrastaen sillä hetkellä hauskalta tuntunutta pullonupotusmetodia, jossa ensin tyhjennetään kaljapullo, heitetään se sitten mereen ja yritetään osua veneellä sen päälle niin, että se uppoaa. Otin kyllä tästä opikseni enkä ole toiste moista harrastanut saatika kännissä ja liiveittä ollut veneessä, mutta yhtä hyvin olisin voinut päätyä tuolloinkin Ahdin valtakuntaan ja tilastoja koristamaan.