Joulupipariketju

  • 4 172
  • 27

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Let's face it: pipari on olennainen osa joulua ja mielestäni joulupipari ansaitsee oman ketjunsa. Mikäs on itsekunkin piparitilanne? Pitääkö piparia hakea kaupasta vai saadaanko piparia kotivoimin? Onko leivottu piparkakkutaloja, vai mennäänkö perinteisillä sydämillä, kuusilla, poroilla ja mitä niitä on?

Kansalaiset, elämme piparin juhla-aikaa, ilo irti!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tänä jouluna pipareita ei tehdä mutta piparia saadaan yllinkyllin. Piparitalot poltan jos eteen sattuu...
 

Suonikohju

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Reds, Oulun Kärpät
Vai että pipari. Vaimo rakensi lasten kanssa semmosen bunkkerityylisen ratkaiisumallin piparitalosta. Huomenna ratkeaa onko tasakattoinen "no exit" rivari oikea ratkaisu.

Jos hätä yllättää, niin kaikki on ool rait. Seiniin on muurattu muumeja.

Läpit tykkäs, se on pääasia.

Omakohtaisesti tykkään viivelähdöllä herkästi kaulitusta piparista. Piparikasta joulua kaikille!
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koskaan en ole värkännyt pipareita. Jos kuitenkin joku tarjoaa, niin pyydän lisäämään aurajuustoa päälle. Pidän hieman homeisesta.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin tulossa kertomaan ensimmäisen hassunhauskan pipari-kaskun, mutta Vanha Len ehti ensin. Tai ainakin sairas mieleni kuvittelee niin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
RTK: Sulla on likainen mielikuvitus! Piparia voi ihan hyvin saada jouluna hyviltä ystäviltä. Olen kouluvuosina saanut kerran piparia opettajaltani. Osan tästä glooriasta himmentää se tosiasia, että hän oli leiponut pipareita koko luokalle.

Piparkakkutalo? Onko sen pakko olla talo? Miksei voi olla piparkakkukota, piparkakkuvene tai joku muu formaatti? Taloperinne tulee tietääkseni Ruotsista. Mikä on piparitilanne Venäjällä?
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tänä vuonna piparitalo kasattiin sulatetuilla vaahtokarkeilla eikä saatu palovammoja kuten aina, kun on sulatettu sokeria paistinpannussa.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Täällä meillä päin oikeita pipareita ei ole olemassa, paitsi Ikeassa. Paikallisessa piparitaikinassa on äärettömästi kohotusainetta, joten siitä tulee uunin jälkeen pulla jossa on jotain pipariin viittavaa maustetta ja makua, mutta ei aivan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
En tykkää piparin mausta. Sen sijaan hillon nuoleminen tortusta on miellyttävää, minkä jälkeen syödään itse torttu. Torttu muuten pysyy paremmin kiinni, jos hillon laittaa siivekkeiden päälle. Näin siivekkeet eivät petä, kun torttua kuumennetaan. Nykyään hillon voi erityisesti pursottaa putkilosta torttuun, eikä hilloa tarvitse lusikoida tortun keskiöön.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Eilen oli lähellä, että olisi jo tullut joulupiparia, mutta ikävä kyllä rouvalla oli jotain paketointihommia niin myöhään, että ihan itse nukahdin. Piparinleivonta on kuitenkin hänen listansa häntäpäässä joulunaikoihin ja mulle se on taas se tärkein asia. Kuulemma oma vika, kun nukahdin. Olisi ilmeisesti sitten leiponut jopa yöllä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse tykkään kostuttaa piparia. Silloin se maistuu paremmalta. Kuiva pipari ei maistu niin hyvälle.

Joskus jäänyt päälle ja nyt en voi siitä luopua, kostutan esimerkiksi glögiin, vähän samaan tyyliin kun vanha kansa kostuttaa korppunsa kahviin.


_
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tänä vuonna piparitalo kasattiin sulatetuilla vaahtokarkeilla eikä saatu palovammoja kuten aina, kun on sulatettu sokeria paistinpannussa.

Kestääköhän ne piparkakkutalot paremmin tuolla menetelmällä myös maanjäristyksiä?

Minä en häpeile tunnustaa, että silloin tällöin sorrun ostamaan piparia, vaikka kotonakin olisi ilmaista pipari yllin kyllin tarjolla. En myöskään nyrpistele nenääni, jos joku minulle antaa lahjaksi piparia. Kummasta palstaveljet muuten tykkäävät enemmän, tummasta vaiko vaaleasta piparista? Mulle maistuu kyllä molemmat!
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Onko kukaan koskaan koristellut pipareita sellaisella valkoisella kuorrutteella? Vaikuttaako makuun?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko kukaan koskaan koristellut pipareita sellaisella valkoisella kuorrutteella? Vaikuttaako makuun?

Yleensä piparin omistaja on käskenyt laittaa spruutan ympärille kumisen suojuksen. Kumisen suojuksen puuttuessa on myös pyydetty, että kuorrute laskettaisiin "mäelle", jotta piparin takana olevassa uunissa ei alkaisi kohota ns. nahkakakku e. paskapistooli. Toisinaan kuitenkin suunnitellaankin näin käyvän, jolloin piparin omistaja saattaa tarjota piparin päälle lämmintä maitoa erikoisista integroiduista annostelukannuista. Näillä kannuilla on taipumusta menettää pinta-alaansa siten, että oikea ja vasen kannu ovat pahasti epäsuhdassa annostelukauden jälkeen ja sen aikana.

Jos piparinkantaja kuitenkin syö ympyriäiseen tahika kantikkaaseen tinapaperilistaan kiinnitettyjä pieniä pylpyröitä, voi kuorrutteen spruutata pipariin sangen huoletta. Mutta se, että vaikuttaako asia piparin makuun jääköön arvioimatta. En tiedä, enkä haluakaan tietää.

Anteeksi mukahassuttelu. Lisäksi haluan vielä sanoa, että mitäpä minä näistä etes tiiän.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kummasta palstaveljet muuten tykkäävät enemmän, tummasta vaiko vaaleasta piparista? Mulle maistuu kyllä molemmat!

Olen myös hyvin kaikkiruokainen piparin suhteen. Olen kerran maistanut brasilialaista piparia ja se oli kyllä todella hyvää! Kiva, että piparikulttuuri on levinnyt niin laajalle.
 

scholl

Jäsen
Mistä niitä piparitaloja saa ostaa.jotenkin ankeata ostaa niitä vakiomuotoisia. Sellaisella nuijalla tinttaisin osuman kun ottaisin sen talon syömisen projektiksi.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä diggaan kans piparista. Mutta satun olemaan aika nirso sen suhteen. Liian tuore, hyi helvetti. Reunoilta voi olla vähän ei kun pitää ollakin kulumia. Mutta ei sentään pohjaan palaneita kuitenkaan. Päivän hetkestä riippuen voi pipari olla paikallaan nopeana haukkuna tai sitten ahmimisena. Välimuoto sucks.

Kunnioitan myös suuresti toisten pipareita. Ei todellakaan pidä edes yrittää maistaa ellei tule lupaa. Varastettu pipari on suurimpia rikoksia.
 

omaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päiväkahvipipareilta tulin ja piparinmaku jäänyt sormiin mukavasti. Prosenttipitoista glögiä otan hieman ja muistelen hieman tapahtunutta. Miten on; kelpaako edellisvuotinen pipari (vanha) edes pakastettuna?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Olen aivan varma, että jos mayat olisivat saaneet aikanaan riittävästi piparia, heidän ennustuksensa olisivat onnistuneet paremmin. Piparissa on jotain outoa taikaa.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen aivan varma, että jos mayat olisivat saaneet aikanaan riittävästi piparia, heidän ennustuksensa olisivat onnistuneet paremmin. Piparissa on jotain outoa taikaa.

Kyllähän espanjalaiset sinne levittivät joulun ilosanomaa. Toki levittivät paljon muutakin. Josko tuohon nyt olisi kuitenkin joku piparinkin levitys mahtunut mukaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Töissä sai piparia kun oli kassit tyhjät. Sellaista oikein kuuluisaa ruotsalaista, jonka piti olla maailmankuulua. No, ei maistunut yhtään sen kummallisemmalta kuin vähän vähemmän kuuluisa nuorempien pipari.

Mutta sentään kannatti pullot viedä kauppaan...
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kyllä pipari jouluun kuuluu kuin tonttulakki joulukuusen latvaan sitten kun lapset ovat menneet nukkumaan.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Jännittää, kun Sauli Niinistö oli jo isänpäivänä saanut yllättäen aamulla piparia, niin mites mahtaa jouluna käydä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös