Laitetaan vaikka tähän ketjuun. Rankkasin kauden alussa mielessäni Mestiksen kovimman hankinnat. Paperilla näyttivät ihan huikeilta hauilta, mutta ei se maine ja historia aina näköjään vielä autuaaksi tee. Alla jonkinlainen Top-20 lista ja kommentit alkukausista. Paremmin seuranneilta kommentteja?
TOP-20 HANKINNAT
1. Jarkko Hattunen (Sport)
Mun rankingissa kesän kirkkaasti kovin hankinta ja kirkkain ehdokas pistepörssin voittajaksi. Tällä haavaa kasassa kaiketi 12 pistettä, eli kovin kaukana ollaan vielä piste/peli-tahdistakin. Paha pettymys so far.
2. Jesse Jyrkkiö (KooKoo)
Mestiksen kovin pakkivärväys. On ollut odotusten arvoinen, eli ihan Mestiksen huippuja.
3. Vesa Kulmala (HCK)
Jyrkkiön takana rankingissa lähinnä siksi, että saattaa lähteä kesken kaiken pois. Ollut hyvässä vireessä ja kilpailee terveenä pysyessään All Stars -paikasta.
4. Tomi Mustonen (HCK)
HCK:n kovista hyökkääjähankinnoista ehkä se kaikkein kovin. Kokenut ja pisteahne pelaaja, jonka odotin taistelevan jopa pistepörssin voitosta. Onko pelannut kaikki pelit, vai oliko sivussa? Kolme maalia on kuitenkin aika vähän.
5. Roope Ranta (HCK)
Tänään kaksi maalia, kun HCK kaatoi sarjakärjen. Taitoa on vierellä vähintään yhtä paljon kuin Joensuussa, mutta ihan samanlaista taituruutta ja tehoja ei ole ainakaan vielä nähty.
6. Toni Jalo (Jukurit)
Ei ollut jonkun kirjoittajan mielestä huippusentteri, kuten Jatkoajan uutisessa väitettiin… Taitaapi kuitenkin olla tällä haavaa sarjan tehokkain keskushyökkääjä, joten pitäisin edelleen kyseistä otsikkoa oikeutettuna.
7. Joona Karevaara (KooKoo)
Lähtökohtaisesti KooKoon kovin hyökkääjähankinta, jonka pitäisi olla pinna/peli-mies. Ruuti on ollut kovin märkää ja syksy hiukan väkinäisen ja rikkonaisen oloinen. Tänään kuitenkin 2+1, joten ei dumata vielä lopullisesti.
8. Samuli Kivimäki (Sport)
Piste/peli-tahdissa, eli ehkä jopa hitusen odotettua paremmin. Hyvä paluumuuttaja.
9. Joonas Kuusela (Sport)
Oli mielestäni kesän kovin maalivahtihankinta. Nykyisillä näytöillä ei vielä vastannut odotuksiin, mutta ei kyllä ansaitse Sport-fanien kurakylpyäkään.
10. Mikael Ruohomaa (Jokipojat)
Heh, tänään Ruohomaasta jäi lähinnä negatiivinen kuva: KooKoo rankaisi ratkaisumaaleilla molemmista jäähyistään. On kuitenkin pinna/peli-tahdissa, eli sanoisin onnistuneen jopa hitusen odotettua paremmin.
11. Jani Forsström (Jukurit)
Tämä hankinta ei saanut mielestäni niin kovaa huomiota osakseen kuin olisi kuulunut. Ollut erittäin vahvassa vireessä. Veikkaan, että palaa liigaan ensi kaudeksi, jos vaan jatkaa näillä otteilla.
12. Lasse Lappalainen (KooKoo)
Nousussa oleva pelaaja, jolta odotettavissa ponnahdus vielä isompiin halleihin tämän kauden jälkeen. Loukkaantuminen sotki syksyn, tykkäsin kyllä ainakin itse alkukauden otteista.
13. Aleksis Ahlqvist (HCK)
Kesän mielenkiintoisimpia hakuja, ex-ammattivahti hakemaan joko pelastusta tai loppua uralleen. Potentiaali pilvissä, mutta todellisuus toipilaana. Vasta kaksi peliä.
14. Jari Kauppila (KooKoo)
Monen mielestä olisi kuulunut hutihankinta-listalle, mutta mun mielestä kesän top-15:ssa. Pelannut fiksusti ja ollut jonkinlainen johtajatyyppi joukkueessa. Alkanut vähitellen kerätä myös pisteitä, joten luulen että epäilijät joutuvat vielä nöyrtymään kauden edetessä...
15. Jarno Laitinen (LeKi)
Piti olla hyvää ykkösvahtitasoa, mutta LeKin isännät laittaneet lainavahdit nokkimisjärjestyksessä edelle. Tosin ei ole tainnut Laitinenkaan mitenkään erikoisesti näyttöpaikkojaan hyödyntää.
16. Aaro Peltonen (K-Vantaa)
Eniten pelanneista Mestis-vahdeista parhaimmat tilastot. Täyttänyt paikkansa enemmän kuin hyvin.
17. Henrik Koivisto (K-Vantaa)
On mennyt aika lahjakkaasti ohi, että minkä verran on pelannut K-Vantaassa. Eikös ainakin aluksi ollut Jokereiden ringissä?
18. Kristian Ruisma (HCK)
Nostanut tasoaan vielä pikkaisen, nousemassa jopa ihan sarjan kärkihyökkääjien kastiin. Hyvä hankinta
19. Teemu Tallberg (KooKoo)
Todennäköisesti yksi suurimpia pettymyksiä koko sarjassa. Arvioissa noin 20 maalin mies - tähän mennessä kasassa vasta yksi maali ja muutenkin vähän odotettua pehmeämmät otteet.
20. Nico Aaltonen (Sport)
Liigamiesten puheiden mukaan piti olla huikea tekijämies Mestikseen, itse olin vähän skeptisempi. Vasta tänään eka maali, syöttöjä tilillä muutama - eli ei ainakaan vielä ole ollut kamalasti annettavaa kiekollisena edes Mestiksessä. Ei myöskään ole onnistunut tilastojen valossa oman pään pelissä (-8).
+ Marko Luomala (Sport)
Nimekkäin hankinta kauden alkamisen jälkeen. Teki vasta äskettäin ekan maalinsa, eikä ole ainakaan vielä ollut mikään kärkipelaaja. Tuskin maaliruiskuksi intoutuukaan, mutta varmasti nostaa profiiliaan kevääksi.