Pahoittelen sitä, että vastaukseni ketjun avaukseen esittämään kysymykseen ei ole aivan kohdallaan, syy on alla perusteluineen. Yritän kuitenkin jokaisen kategorian joukkueet laittaa "järjestykseen", vaikka vaikeaa se on. Eli siis lopullisen listan saa lukemalla mieluisammaksi ylempänä olevan ja pohjalla on alimpana listassa oleva.
Eli liigassa minulla on joukkueita, joista jostain syystä pidän.
Liigassa on joukkueita, joiden suhteen minussa ei herää minkäänlaisia tunteita.
Liigassa on joukkueita, joista en pidä.
Kategoria yksi. Joukkueet, joista pidän.
Blues
Vartuin Matinkylässä, kävin katsomassa Kiekko-Espoota kakkosdivarista (vuodesta 1985) lähtien, vaikka ihan pienelle ei-vielä-ihan-kouluikäiselle oli tuskien takana jo kävellä hallilta kotiin, kun reitti oli niin vaikea oppia ja piti monta tietä ylittääkin. Pelasin itse espoolaisessa juniorijoukkueessa, suurina idoleina esimerkiksi Mikko Lempiäinen, Jere Lehtinen, Petro Koivunen... vain muutaman mainitakseni. Sitten Espoo nousi divariin, liigasta ei nähty edes märkiä unia... Ja nyt sitä ollaan sitten mitä ollaan, vielä hengessä mukana täysillä. Pienen pojan toteutumattomiksi kuvitellut haaveet toteutuivat sittenkin. Kiitos siitä kaikille asiaan vaikuttaneille, erityisesti Tero Lehterälle ja Jere Lehtiselle, jotka olivat tekemässä K-Espoon 2-1 voittomaalia JoKPia vastaan Helsingin jäähallissa ratkaisevassa liigakarsintapelissä. Se peli on tunnelmaltaan ainutlaatuinen. *tippa linssissä*
JYP
Aina tuomittu viimeiseksi. Silti menestyy kohtuullisesti. Omien kokemusten perusteella kivat fanit. Ja K-Espoon ensimmäisillä liigakausilla eniten jäi mieleen juuri pelit Matinkylässä JYPiä vastaan. Ne oli iloista, menevää, vauhdikasta kiekkoa. Muutenkin Jkl on kiva kaupunki, meinasin muuttaa sinne opiskelemaankin, mutta "parempi" paikka aukesi Hgistä.
SaiPa
Olen aika karjalainen luonne. Äitini on karjalaisia, mikä selittää monia luonteenpiirteitäni. Kun olin pieni, isovanhempani asuivat Imatralla, SaiPa oli tosi kova juttu sielläkin, vaikka Ketterä pelasi divarissa. Kerää sympatiat. Kivat fanit, avoimia ja hasukoja.
HIFK
Suomen paras kotiyleisö. Joukkue herättää tunteita. Toisaalta viha-rakkaus suhde, käännän sen rakkauteen. Pidän peleistä, joissa tapahtuu. Ilman IFK:a liiga olisi huomattavasti tylsempi.
Kategoria 2. Aivan yks v***n hailee
HPK
Pelaa kivaa peliä, hankkii halvalla hyviä pelaajia ja on pieni organisaatio, joka kerää sympatiaa. Näiden perusteella olisi ykkösluokassa aivan varmasti. Fanit ihan anuksesta, ainakin ne, joihin olen törmännyt. Anteeksi kaikille hyville faneille, varmasti niitäkin on. Traktorilla kotipeliin tulevat keski-ikäiset sikakatsomolaiset aloittavat heti meidän bussin pihaan kaartaessa hirveän avautumisen ja katsovat enemmän meitä kuin peliä. Vaikein joukkue asettaa taulukkoon, koska on niin ristiriitainen. Kuitenkin joukkueen kasaamistaidon vuoksi paljon tsemppiä kerholle.
Tappara
Pelaa ikävää peliä. Ihan mukavat fanit. Ei mitään sen kummempaa.
Lukko
En huomaisi, vaikka olisi vuoden pelaamatta. Ihan ok fanit ne, jotka tunnen.
Ilves
Perinteikäs joukkue, muuten näin "stadilaisittain" (olen stadilainen jo vaikka kuinka monetta vuotta, sukupuun mukaan jo kuudennessa polvessa, vaikka Matinkylässä kasvaneena Bluesin miehiä olenkin) aika vaisua. Jos joukkeen pelien jännin kaksiminuuttinen viime kaudella oli Raimo Helmisen läpiajo, se kertoo joukkueesta jotain. Anteeksi J. Tervolle, jonka lausahdusta muokkasin. Monta vuotta aika hajuton, väritön ja mauton.
Pelicans
Ei keksi mitään. Tylsä pelityyli. Ei herätä mitään tunteita, paitsi että kaveri tarjosi ravintolaillan, kun löin sen kanssa vetoa, että Pelicans nousee liigan ennen sen vuoden nousukarsintoja. Kaveri sanoi, että Kärpät...
Kategoria 3. Dislike
Ässät
Joukkue painii ongelmissa. Liigan häpeäpilkku muutaman kauden ajan. Perinteitä kyllä löytyy, siitä plussaa. Jos saa hommat kondikseen sekä pelillisesti että taloudellisesti, voi nousta kategoriaan 2. Porilainen hulluus kentällä plussaa (jos se näkyisi), katsomossa taas pahaa miinusta. Kuulutte liigaan, näyttäkää se!
Jokerit
Ensiksi Hjallikselle hatunnosto siitä, että nosti konkurssikypsän divarijengin Suomen mestariksi. Sen jälkeen "mopo karannut käsistä". Organisaationa Suomen parhaiten hoidettuja. Ei kerää kuitenkaan mitään sympatiaa, fanit Suomen kovimpia haukkumaan vastustajaa (keskittyisitte omien kannustamiseen edes yhden erän ajan kaudessa), kielenkäyttö usein K-18. En veisi tulevaisuudessa lastani Jokerien peliin, koska saisi liikaa selittää, miksi sedät kiroilee. Mahdollisuudet joukkueeksi, josta pidän, koska herättää tunteita. Jos vaan saisi homman toimimaan joka osa-alueella yhtä esimerkillisesti kuin organisaation tasolla.
TPS
Karvasta hunajata saatu maistaa liikaa viime vuosina. Mitkä fanit? Ei näy, ei kuulu. Liikaa menestyksen vuoksi kiinnostuvia ihmisiä. Kuka oikeasti ymmärtää turkulaisten puhetta? Toisaalta espoolaislle helppoja pisteitä viime kausina :D Tiedän taas, että otokseni on erittäin vajaa, koska tunnen alle 20 turkulaista. Heistä ainoat, joita pidän fiksuina, ei ole TPS-faneja. Fiksut TPS-fanit, ottakaa yhteyttä, vaikka tämän jatkoajan kautta, teitä kyllä on varmasti, ei kaikki turkulaiset voi olla hölmöjä. Suosikkisarjikseni A.Ankan jälkeenkin on Turusta (Viivi ja Wagner).
Kärpät
Lainaus eräästä keskustelusta opiskelukaverini kanssa: Kaveri: "Siis Oulu on ehdottomasti Suomen paras kaupunki, nouseva uusi huippukaupunki, siellä kaikki toimii niin paljon paremmin kuin Helsingissä. Ihmiset on mukavampia, siis oikeasti se on Suomen suurin nousukunta kaikilla mittareilla." - Minä: "Jaa, kuinka kauan sä olet asunut Helsingissä?" - K: "Kohta neljä vuotta, mutta täällä on kaikki ihan perseestä verrattuna Ouluun. Se on Suomen tulevia nousevia suurkaupunkeja, muuttoliike kohdistuu Ouluun, kun se on niin hyvä kaupunki, siellä on kaikki tulevaisuuden työpaikat ja muutenkin siellä on niin paljon parempi olla kuin täällä" - M: "Miksi sä sitten asut ja opiskelet täällä, kun voisit opiskella saman tutkinnon Oulussakin?" - K: "Ööööööö..." Keskustelu loppui siihen. En vain pidä. Monet fanit juuri tuollaisia, kuin opiskelukaverini. Toisaalta olen tavannut myös avuliaita ja ystävällisiä faneja, mutta tuo oululainen asenne muihin tympii niin paljon, että on ehdottomasti jumbona mun listallani.
Jos joku joukkue unohtui, se kuuluu kategoriaan 2 viimeiseksi, koska unohdin sen. Ei muita perusteluja.
Tässä viestissä ei ollut tarkoitus provota ketään tai mitään ja pahoittelen syvästi, jos viestini aiheutti mieliharmia jollekin kivalle ja mukavalle ihmiselle, joka voi puhtalla omallatunnolla sanoa olevansa asiallinen, vaikka olen toista kyseisen ihmisen joukkueen kohdalla väittänyt. Ja ainahan voi tehdä PR:ää oman joukkueensa maineen parantamiseksi.