No ilman muuta profiloituminen pieneksi ja sympaattiseksi on paras tapa kasvattaa kannattajakuntaa. Niinhän se meni Jokereidenkin kohdalla 90-luvulla. Itse muistan kuinka kannattajakunta oikein paisui silmissä jo divariaikoina.
Aha. Minun käsittääkseni Jokeri-ilmiö syntyi sinä aikana, kun Jokerit nousi omista pojista kasatulla rungolla divarijengistä parissa vuodessa mestariksi. Tultiin ryysyistä ihan kirjaimellisesti rikkauksiin. Tuhkimotarinoista tykkäävät kaikki ja siinä ei ole mitään tuhkimomaista jos yhdistetty ruotsin ja suomen maajoukkue vie Jokerit KHL-maineeseen.
Altavastaajan on helpompi täyttää odotukset. Jostain SaiPasta on suomalaisten päässä mielikuva jatkuvana ylisuorittajana, vaikka ne pääsee playoffeihin kerran kymmeneen vuoteen. Kansa ymmärtää jos suomalaisista pelaajista kasattu taisteleva, mutta vähän köykäinen porukka jää playoffeista rannalle, mutta kansa raivostuu jos skandinaavinen tähtisikermä ryssii itsensä ensimmäisellä kierroksella ulos. Kaikista paras tapa kasvattaa kannattajapohjaa olisi toki voittaa mestaruus, mutta sen todennäköisyys millä taktiikalla tahansa on kohtalaisen pieni. Keskittyisin enemmän positiivisen mielikuvan istuttamiseen yleisön päähän. Se on helpompaa.
Miten muuten saat keskustelun muutettua yhden puolustajan hankkimisesta muotoon " syytämällä Jokereihin kymmeniä miljoonia ylimääräistä rahaa ensimmäisten vuosien aikana" ?
Minä oletin, että kilpailukykyisen joukkueen kasaaminen ja kannatuspotentiaalin maksimoiminen vaatisi jotain muutakin, kuin yhden NHL-tason peruspuolustajan. Mun moka.
Ehkä nyt kuitenkin se tavoite on Jokereistakin saada pidemmällä tähtäimellä taloudellisesti kannattava tai ainakin nollatulosta tekevä seura. Se tuskin onnistuu nykyisellä kannattajakunnalla.
Tottakai vähintään nollatulokseen tähdätään. Näin isoilla rahoilla pelatessa ja Areenan lipun keskihinnan huomioonottaen isojen sponsorien löytäminen on kuitenkin paljon tärkeämpää kuin jokaisen matsin myyminen täyteen. Jos se Strålman leikisti tulisi ja leikisti saisi palkkaa vaikka 1,3 miljoonaa, niin irtolippuja saisi leikisti myydä melkoisen määrän kattaakseen kulut.
Jokereiden nykyinen kannattajakunta plus uteliaat satunnaiskävijät riittäisi muuten helposti täyttämään Areenan illasta toiseen, mikäli ottelutapahtumasta vain saadaan tarpeeksi houkutteleva.
Mä en tiedä, mutta luulen taloudellisen menestyksen olevan helpommin saavutettavissa toivomalla halvan joukkueen ylisuorittamista, kuin satsaamalla kunnolla ja toivomalla vähintään välieräpaikkaa.