No jos ei ymmärrä mistä maaliodottama koostuu niin kannattaa jättää kommentoimatta.
Olipa ankea vastaus. En jätä kommentoimatta, ja todennäköisesti sitä enemmän kommentoin mitä vähemmän ymmärrän.
[maaliodottama]
Voin olla väärässä, ja varmaan korjaat sikäli kun korjattavaa on;
Maaliodottama kertoo kuinka monta maalia tietyltä vetopaikalta keskimääräisesti tehdään. Maaliodottama ei kuitenkaan huomio vedon laatua tai vaikkapa tuleeko se suoraan syötöstä tai onko edessä maskia tai mitä vaan muita muuttuvia tekijöitä. Tai ketä laukoo.
Noin yleisesti ottaen aika eri asia onko b-pisteeltä tuleva laukaus vaikka Kristian Kuuselan laukoma suoraan Maven syötöstä kun häkkäri on poikittaisliikkeessä, vaiko Joonas Riekkisen samalta paikalta heittämä ranne seisovilta jaloilta. Molemmat tilanteet huomioidaan maaliodottamassa saman arvoisina. Samoin pelin virtaukset ja hetkittäinen tilanne on samanarvoiset maaliodottamassa. Esimerkkinä usein tappiolla oleva joukkue luo maaliodottamaa normaalia enemmän, koska se myös ottaa riskejä oman pään pelaamisessa enemmän. Tämä oleellisesti tasoittaa yksittäisten pelien maaliodottamaa, saaden sen näyttämään "tasaisemmalta" mitä se todellisuudessa oli.
Tästä syystä joka vuosi löytyy joukkueita jotka joko ylittävät tai alittavat maaliodottaman selvästi. Toki, tästä päästään taas keskiarvoihin, mutta joukkueen menestyksen kannalta on eri tekijöitä jotka vaikuttavat siihen suorittaako joukkue keskiarvolla, yli vai ali.
[/whatever]
Tietäjänä voinet korjata mielipiteeni lainauksen tapaisten heittojen sijaan? Mun mielestä maaliodottama on erittäin subjektiivinen data, joka käy ehkä keskiarvon löytämisen osalta jonkunlaiseksi mittariksi, mutta itse joukkueen suoriutumisen kannalta en lähtisi rakentamaan joukkuetta ja sen pelitapaa maaliodottaman kautta.
Esim. tässä kohtaa ehdotus oli että Ässäthän pelasi hyvin, koska maaliodottama oli parempi mitä todellisuus. Näin ollen tämä ajatus kannattaisi sitä, että muutoksille ei ole tarvetta koska keskiarvollisesti tulos olisi oletettavasti parempi seuraavalla kaudella. Itse en uskoisi että toistamalla viime kauden sapluunan Ässät olisi juurikaan parempi. Edes siinä tapauksessa että huonosti maaliodottaman mukaan suorittava pelaaja X korvattaisiin joissain tapauksissa vähän paremmin suoriutuvalla. Mun mielestä Ässien ongelma ei ollut siinä että hyviä maalintekopaikkoja "tuhlailtiin" määräänsä enemmän, vaan siinä ettei maalien tekemiseen tarvittavia "tukitoimia" löytynyt pelitavallisesti riittävästi.