Ymmärtääkseni nämä kiireiset ukkelit eivät tätä yhteistyökumppanuutta harjoita KalPan kanssa ihan vaan fiilis pohjalta sieltä Karibialta, vaan näitä yhteistyökumppanuuksia hiotaan ja solmitaan ihan virka-aikanakin. Tuskin he sijoituksiaan pitävät pelkkänä hyväntekeväisyysrahastona, vaan eiköhän heilläkin ole omat intressinsä ja yleensä ne liittyvät siihen miten oma osapuoli sopimuksesta hyötyy.
Melko "ovelasti" leikkasit viestistäni pois juuri ne seuraavat virkkeet, joissa avasin tuota kuvioita, tai ainakin sillä tavoin kuin itse voisin kuvitella sen menevän.
Tiedottaminen ei nyt selvästikään mennyt KalPalta putkeen. Joku toimiston luottohenkilö tietää Riikolan sopimuskäänteiden yksityiskohdista varmaankin paremmin. En toki itsekään ole iloinen siitä, että joukkueen paras puolustaja lähtee. Homma nyt vaan menee siten, että ne parhaat pelaajat eivät yleensä koskaan halua pelata parhaita vuosiaan Kuopiossa ja sen asian kanssa pitää vain osata elää. Minä huomasin tämän viimeistään silloin, kun Jokerit osti Erik Hämäläisen ja Juha Jokiharjun vuonna 1992. Tuoreemmalta ajalta tulee mieleen Matti Kuparisen tapaus. KalPa solmi marraskuussa 2011 Kuparisen kanssa vuoteen 2015 kestäneen jatkosopimuksen. Sopimuksen julkistamishetkestä alle vuotta myöhemmin ukko oli jo myyty Venäjän liigaan, ja kevääseen 2015 tultaessa hän oli pelannut jo kaksi kautta toisessa suomalaisessa liigaseurassa. Ei ole mielestäni mitenkään poissuljettu asia, etteikö Riikolakin ensi vuonna KHL:ssä pelaisi ja asiasta olisi jo KalPan osalta sovittu. Muualta tulevien pelaajien sopimukset julkaistaan tunnetusti vasta kauden jälkeen.
Yhteistyökumppaneita kiinnostaa kuitenkin enemmän se kokonaisuus (menestys, näkyvyys hallilla ja mediassa jne.). Ne tahot eivät nimittäin vietä päiviään monen kiekkoniilon tavoin odottamalla seuraavaa kalpa.fi:n uutista, KalPan Facebook-päivitystä tai Huttu-tv:n uunituoretta lähetystä. Toki yleisön kiinnostus seuraa kohti merkitsee sekin, joskin sellaisten seikkojen arviointia suoritettaneen nimenomaan pitkällä aikavälillä. Yhdeksään kauteen kahdeksan pudotuspelikevättä, kaksi mitalia ja seitsemän kertaa vähintään puolivälierissä on kova näyttö urheilullisesta osaamisesta. En osaa esim. arvioida, kuinka moni katsoja on Riikolan sopimusmuutoksesta(?) kuultuaan jättäytynyt lopullisesti kotiin, koska KalPa
valehteli. En usko, että näitä tällaisia on kuitenkaan kolmea katsojaa enempää. Ainahan kaikenlaisia löytyy, mm. taisihan se joku nimimerkki lopettaa suurinpiirtein koko jääkiekon seurannan pahoitettuaan mielensä, kun KalPa hankki pari kuukautta sitten Jerry D'amigon. Tuskin sellainen tieto (yksittäisen "petetyn" fanin kotiin jääminen) suuresti heikensi KalPan julkisuuskuvaa yhteistyökumppaneiden silmissä.
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni Niiralan montun katsojista tuntee
a) KalPan pelaajien sopimustilanteen
b) KalPan pelaajat yleensä (esim. pelaajien etunimet)
Uskoisin, että prosentit ovat molemmissa yllättävän pieniä; A-kohdassa epäilen pyörittävän jossain max. 10% hujakoilla. Tuskin niillä firmojen pomoilla, jotka toki usein ovat aika päteviä ihmisiä, ovat nuo asiat sen paremmin hallussa. Omien yritystensä työntekijöiden sopimustilanteet kiinnostanevat heitä paljon enemmän.