Joukkueen rakennus kaudelle 2009-2010

  • 1 548 694
  • 4 530
Tila
Viestiketju on suljettu.
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko puolustus nyt liian junnupitoinen? :)

Söderholm, Kurvinen, Clarke, Järventie yli kolmikymppisiä ja Kankikin siinä nurkilla. Kai niille lupaaville IFK-nuorillekin sentään täytyy joku tontti jättää....?

Siinä se ongelma piileekin, HIFK:lla ei löydy niin hyviä junnuja puolustajista kuin hyökkääjistä. Mun mielestä hyökkääjistä löytyy enemmän potenttiaalia ottaa isompaa roolia kuin pakeista. Kilpailukin on kovempaa hyökkääjien peliajasta.

Jos Peltonen pelaa jossain muualla kuin HIFK:ssa, niin ei se mikään maailmanloppu ole. Sille annetaan vähän turhan suuret mittasuhteet, mitä hän toisi HIFK:lle. Katsojamääriin se ei vaikuttaisi kuin hetkellisesti jos voittoja ja menestystä ei alkaisi syntymään. Myös fanituotteiden myynnissä tapahtuisi vain hetkellinen piikki. Jos hänelle maksettaisiin mottipäisiä summia kaudessa, niin sehän olisi suoraan pois muiden pelaajien palkasta. Vai onko osakeannilla ollut jotain tekemistä Peltosen palkkaamisyrityksen kanssa? (tää oli vitsi) ;)
 

Fist of God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charleston Chiefs
Sille annetaan vähän turhan suuret mittasuhteet, mitä hän toisi HIFK:lle. Katsojamääriin se ei vaikuttaisi kuin hetkellisesti jos voittoja ja menestystä ei alkaisi syntymään. Myös fanituotteiden myynnissä tapahtuisi vain hetkellinen piikki.

Mun mielestä Peltonen paikkaisi erinomaisesti johtajuus -vajetta, josta IFK kärsi ainakin viime vuonna. Peltosen lisäksi kun saataisiin vielä puolustukseen liideri tyyppiä "raymondmurray" niin voisi ilme muuttua viime vuodesta. Johtajuutta ei ilmeisesti löydy valmennusportaasta niin sitten sitä osastoa tulee suosia pelaajavalinnoissa ettei viime vuotinen ajoittainen perseily jatku. Siinä ei paljon Raution komento auttanut.
 
Jos Peltonen pelaa jossain muualla kuin HIFK:ssa, niin ei se mikään maailmanloppu ole. Sille annetaan vähän turhan suuret mittasuhteet, mitä hän toisi HIFK:lle. Katsojamääriin se ei vaikuttaisi kuin hetkellisesti jos voittoja ja menestystä ei alkaisi syntymään. Myös fanituotteiden myynnissä tapahtuisi vain hetkellinen piikki. Jos hänelle maksettaisiin mottipäisiä summia kaudessa, niin sehän olisi suoraan pois muiden pelaajien palkasta.

Se nyt ei haittaa pätkääkään jos ketjun verran täytemiehiä jää palkkaamatta sen takia että saadaan Peltonen. Nykyliigassa, ja vielä enemmän HIFK.ssa Peltosen tasoisen pelaajan hankkimisella on niin suuri merkitys, että vain hölmö jättäisi sen käyttämättä mikäli mahdollista. Peltonen on pelaaja joka nostaa ympärillä pelaavien pelaajien tasoa, on johtaja jäällä ja kopissa, ja kohottaa vielä median ja vähemmän lätkää seuraavien kiinnostusta HIFK.ta kohtaan.

Se 2-3 kenttä on kuitenkin aika paljon helpommin korvattavissa, ja sinne nousee aina uusia "liigatähtiä", mutta todelliset tähdet on nykyään harvassa. Etenkin noin moniulotteinen henkilö kuin Peltonen tekisi hyvää koko organisaatiolle, ei vain kentällä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mun mielestä Peltonen paikkaisi erinomaisesti johtajuus -vajetta, josta IFK kärsi ainakin viime vuonna. Peltosen lisäksi kun saataisiin vielä puolustukseen liideri tyyppiä "raymondmurray" niin voisi ilme muuttua viime vuodesta. Johtajuutta ei ilmeisesti löydy valmennusportaasta niin sitten sitä osastoa tulee suosia pelaajavalinnoissa ettei viime vuotinen ajoittainen perseily jatku. Siinä ei paljon Raution komento auttanut.

En kommentoinutkaan pelillisiä etuja mitä hän toisi vaan taloudellisia. On varmasti johtaja joukkueelle, siitä ei ole tullut vastaväitteitä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Mutta eikös joku (JHag?) kertonut, että esim. case-Peltonen ei ole yksin Nybarin käsissä? Eli tämä on HIFKissä hallitustason juttu. Mitä tuo tarkoittaakin, älkää kysykö minulta!

Eiköhän tuo liity siihen, että Peltoselle tarjottu diili on monivuotinen ja sisältää mahdollisuuden siirtyä "muihin tehtäviin" IFK:ssa sitten varsinaisen kiekkoilu-uran päätyttyä.

Tai noinhan ainakin puhutaan, en minä sitä sopimusta ole nähnyt.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Peltosen lisäksi kun saataisiin vielä puolustukseen liideri tyyppiä "raymondmurray" niin voisi ilme muuttua viime vuodesta.

Mielestäni IFK:n puolustuksesta löytyy liideri tyyppiä "tonisöderholm". Periaatteessa noin kokeneeseen puolustukseen sen pitäisi riittää. Hyökkäykseen kieltämättä toivoisin paria kokenutta kaveria. Toinen niistä voisi olla Kuhta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Peltonen pelaa jossain muualla kuin HIFK:ssa, niin ei se mikään maailmanloppu ole. Sille annetaan vähän turhan suuret mittasuhteet, mitä hän toisi HIFK:lle. Katsojamääriin se ei vaikuttaisi kuin hetkellisesti jos voittoja ja menestystä ei alkaisi syntymään. Myös fanituotteiden myynnissä tapahtuisi vain hetkellinen piikki.
Itse olen taas sitä mieltä, että sille annetaan vähän turhan pienet mittasuhteet. Harva IFK-faneista ja potentiaalisista pääsylipun ostajista ovat sellaisa, joita kiinnostaa miten Max Wärn ja Joni Haverinen kehittyvät. Eiväthän nämä ihmiset edes tiedä, ketä nämä pelaajat ovat. Jos normikatsojaa pyydetään nimeämään 5 nykyistä IFK-pelaajaa, vastaus on luultavasti: Hirso-jotain, Söderman, Rafalski, Ruutu ja Sakari Lindfors.

Ville Peltonen tosi takuuvarmasti huomattavan määrän katsojia ihan pysyvästi. Voi vaikka verrata siihen, mitä Sami Kapanen on saanut Kuopiossa aikaan.
En kommentoinutkaan pelillisiä etuja mitä hän toisi vaan taloudellisia.
Nämä nyt vaan ovat sidonnaisia toisiinsa.
Jos ei ole enää mitään uutta tietoa/asiaa niin mikä järki on voivotella täällä päivästä toiseen?
Exactly.

Keskustelu on tämän palstan tarkoitus, mutta silti hieman ihmettelen, että tähänkin ketjuun riittää päivittäin useita viestejä siitä, että mitään ei tapahdu. Sitten sitä samaa voidaan voivotella vielä seuraavana päivänä ja sitäkin seuraavana. En ymmärrä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cobolin kirjoitus on "yllättäen" saanut aikaan tilanteen, missä meikäläiset ovat ranteet auki epäilemässä johdon kykyä ymmärtää Peltosen arvon joukkueelle ja myös seuralle. Veikkaanpa, että tämä on osin Cobolin tarkoituskin, koska tuskin kukaan tulee tänne heittämään yksityiskohtaista tietoa sopimusneuvotteluista.

Se tieto, mitä minulle on valistuneesta ja luotettavasta lähteestä annettu, kertoo IFK:n olevan enemmän kuin tosissaan liikkeellä Peltosen suhteen. Homma ei suinkaan ole yksin Nybondaksen käsissä, eikä sopimustarjous missään nimessä ole luokkaa naurettava. Käsittääkseni Jokerit ei ole edes todellinen vaihtoehto, huolimatta Hjalliksen "avoimesta" tarjouksesta.

Luulenpa, että Peltosen vaakakuppi on kallistumassa jonkun muun liigan suuntaan ja siksi Cobolkin näitä "tietojaan" palstalle heittelee. Kun kerran käteen ei ole jäämässä Peltosesta yhtään mitään, pidetään nyt sitten ainakin huoli siitä, että IFK-fanit ovat omaan organisaationsa entistä vittuuntuneempia... Ja hyvin näyttää taktiikka toimivan. Mutta tämä siis täysin omaa spekulaatiotani.

Ehkä kaikkein viisainta olisi pitää käsijarru Villen suhteen pohjassa ja käsitellä tätä keissiä nyt ainakin erillään Nybondaksen ammatitaidosta/ -taidottomuudesta, koska herra Nybondaksen rooli ei liene loppupeleissä lainkaan ratkaisevassa roolissa. Enkä usko, että rahan suhteenkaan meidän IFKlaisten kannattaa olla huolissaan tämän casen osalta. Sehän on aivan selvä, että jos Ville IFK:n valitsee, raha ei näyttele suurinta roolia. Valistunut arvaukseni on, että pelatessaan IFK:ssa Ville tulee olemaan kallein koskaan SM-Liigassa pelannut pelaaja. Ylivoimaisesti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Cobolin kirjoitus on "yllättäen" saanut aikaan tilanteen, missä meikäläiset ovat ranteet auki epäilemässä johdon kykyä ymmärtää Peltosen arvon joukkueelle ja myös seuralle. Veikkaanpa, että tämä on osin Cobolin tarkoituskin, koska tuskin kukaan tulee tänne heittämään yksityiskohtaista tietoa sopimusneuvotteluista.
Sehän on juuri tarkoituskin. Joku epämääräinen tiedonmuru jonkinvärisestä vihosta ja sopivasti paskaa päälle. Sitten fanipojat käyvät kuumana ja kyseinen kirjoittaja nauraa partaansa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Katselin tuossa IFK:n kotisivuilta nuo uusimmat haastattelut Max Wärniltä ja Toni Söderholmilta. Ihan positiivisen kuvan sai joukkueen tekemisestä ja olivat käyneet ennen lomien alkua keskustelun kesäharjoittelun tärkeydestä ja ensimmäisten testien perusteella näyttää kuulemma hyvältä. Wärnikin veikkaili, että tällä joukkueella on aineksia mennä pidemmälle kuin viime kauden joukkueella.

Noh, ainahan näissä kesäharjoituksissa kehutaan jätkien olevan hyvässä kunnossa ja fiilis on hyvä, tosin samaa settiä sieltä tuli viime kaudella. Toivottavasti nyt olisi kaikki huippukunnossa ja saisivat tuotua sen huippukunnon jäälle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Cobolin kirjoitus on "yllättäen" saanut aikaan tilanteen, missä meikäläiset ovat ranteet auki epäilemässä johdon kykyä ymmärtää Peltosen arvon joukkueelle ja myös seuralle. Veikkaanpa, että tämä on osin Cobolin tarkoituskin

Tämä teidän osio on kuin marttyyrien seinäkirjoitus ja sen olette luoneet ihan itse. Käväisin kesän aikana pari kertaa lukemassa näitä viestejänne ja naureskelin että miten voi kaikki asiat olla rosterin rakentamisen osalta päin persettä kun HIFK:lla on SM-liigan TOP-3 puolustus ja TOP-3 hyökkäys ainakin kolmen ensimmäisen pakkiparin ja ketjun osalta. Ja niillähän pelataan jatkossa entistä enemmän.

Olen muutenkin puolustanut - juuri niin - täällä HIFK:n uutta hallitusta ja yrittänyt teitä saada ymmärtämään joidenkin pelaajien potentiaalin kuten vaikkapa Hirson.

Totesin vain tilanteen Peltosen osalta. Ja jos luette viestini huolella, huomaatte varmasti että tilanne on aivan erilainen nyt. Kirjoitin HIFK:n tarjoukusen jääneen "alun perin" jalkoihin. Enää se ei sitä tee. Kummatkin seurat ovat tarjonneet nykyiseen SM-liigaan triplamottipäistä lähes 10 vuoden sopimusta, joista jälkimmäinen osa olisi sitten muuta kuin pelaamista.

En edelleenkään usko Peltosta Suomessa kuitenkaan ensi kaudella nähtävän. Valinta on vaikea seurojen välillä myös eräistä tänne kuulumattomista syistä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itse olen taas sitä mieltä, että sille annetaan vähän turhan pienet mittasuhteet. Harva IFK-faneista ja potentiaalisista pääsylipun ostajista ovat sellaisa, joita kiinnostaa miten Max Wärn ja Joni Haverinen kehittyvät. Eiväthän nämä ihmiset edes tiedä, ketä nämä pelaajat ovat. Jos normikatsojaa pyydetään nimeämään 5 nykyistä IFK-pelaajaa, vastaus on luultavasti: Hirso-jotain, Söderman, Rafalski, Ruutu ja Sakari Lindfors.

Suurin osa katsojista on varmaan sellaisia, joita kiinnostaa itse jääkiekko ja/tai kannattamansa seuran pärjääminen. En mä ainakaan mene hallille tuijottamaan jotain yksittäistä pelaajaa, mua kiinnostaa enemmän kokonaisuus. Tietysti Peltosen näkeminen jäällä olis hieno juttu, mutta ei se mua ainakaan saa hallille yhtään sen useammin kuin nytkään.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sehän on juuri tarkoituskin. Joku epämääräinen tiedonmuru jonkinvärisestä vihosta ja sopivasti paskaa päälle. Sitten fanipojat käyvät kuumana ja kyseinen kirjoittaja nauraa partaansa.

Näinpä.

Tosin sitähän voi kukin tykönään miettiä, kuinka paljon painoa kannattaa antaa naapurien The Loundgeman -vastineelle, joka mm. on ilmoittanut uskovansa, että Narrien joukkueenjohto lukee hänen kirjoituksensa monta kertaa päivässä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä teidän osio on kuin marttyyrien seinäkirjoitus ja sen olette luoneet ihan itse. Käväisin kesän aikana pari kertaa lukemassa näitä viestejänne ja naureskelin että miten voi kaikki asiat olla rosterin rakentamisen osalta päin persettä kun HIFK:lla on SM-liigan TOP-3 puolustus ja TOP-3 hyökkäys ainakin kolmen ensimmäisen pakkiparin ja ketjun osalta.
Näinhän se juuri on. Mutta kun näitä viestejä katsoo laajemmalla perspektiivillä, huomaa, että koko kevään ja kesän täällä on noin 5 aktiivista (anti)fania keskustellut toistensa ja enimmäkseen itsensä kanssa siitä, kuinka kaikki on päin helvettiä. Samaan aikaan valitetaan liigan heikkoa tasoa ja kiinnostavuutta sekä valitetaan vahvistusten puuttumista IFK:sta, eikä tajuta edes näiden kahden tekijän yhtäläisyyttä ja ensin mainitun tekijän vaikutusta siihen, millaiset mahdollisuudet liigassa pärjäämiseen ovat. Sitten päivittäin vähintään pari kirjoittajaa tuo esiin ikäänkuin uutena asiana, että mitä se Sakkekin muka tekee? Ja Tomppa vaan lomailee. Tämä ketjuhan on yleinen naurun kohde lähes kaikikien muiden seurojen osioissa. Ja aivan aiheesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
joka mm. on ilmoittanut uskovansa, että Narrien joukkueenjohto lukee hänen kirjoituksensa monta kertaa päivässä.

Kommentoitakoon nyt että tämä sinänsä humoristinen heittoni pohjaa kyllä sinänsä faktaan. Hyvä esimerkki olkoon viime kauden playoffit. Menin hallille sisään katsomaan Jokerit-Kärpät peliä ja törmäsin Virmaseen. Palautetta tuli heti ja pitkään saman päivän kirjoituksestani. Ja ihan hyvää lisätietoa. Kuten usein ennenkin.

Mutta asiaan. Väitän että HIFK puolustuksesta Kanki-Söde-Clarke-Järventie-Kurvinen sekä hyökkäyksestä Loppi-Hirso-Haataja-Petrell-Luttinen menevät aivan liigan kovimpaan luokkaan. Yksi pelaaja alas, toinen ylös, ja HIFK:lla on rosterinsa puolesta yksi tulevan SM-liigan parhaista nipuista. Onko se sitä valmennuksensa toimesta, se jää nähtäväksi.

Ja VT, juuri noin näen asian itsekin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän on juuri tarkoituskin. Joku epämääräinen tiedonmuru jonkinvärisestä vihosta ja sopivasti paskaa päälle. Sitten fanipojat käyvät kuumana ja kyseinen kirjoittaja nauraa partaansa.

Kyllä, kyllä... enemmän kyseenalaistaisinkin näiden fanipoikien tilannetajua tai ymmärtämystä tulkita näitä viestejä. On toki ymmärrettävää, että ihmiset helposti tiettyjen kirjoittajien juttuihin uskovat, koska monestihan he asioista suhteidensa vuoksi tietävätkin. Mutta siltikään kaikki ei automaattisesti ole totta. Ihan samat sanat koskee tätä meidänkin osiota: kun tietyt nimimerkit kertovat jotain, se muuttuu automaattisesti absoluuttiseksi totuudeksi. Vaikka moni asia ei ole edes lähellekään sitä, mitä täällä syötetään totuutena. Mutta koska tietyillä nimimerkeillä on tietty "status", sitä on muiden nimimerkkien vaikea kumota.

Ensi kauden jengiin liittyen vielä sen verran, että puolustus ei mielestäni ole se akilleen kantapää tänä vuonna. Ainakaan lähtökohtaisesti. Tokihan sinne vaikka Mikko Turunen mahtuisi leveyttä tuomaan, mutta jos Haverista ja Melartia halutaan tosissaan kehittää, mikään täysi välttämättömyys lisäpakki ei ole. Merkittävintä lienee se, että jos ja kun loukkaantumisia tulee, niihin reagoidaan tarvittaessa nopeasti hankkimalla paikkaaja.

Hyökkäyksestä puuttuu määrällisesti pelaajia, joten uskon vahvasti, että ainakin kaksi pelaajaa sinne vielä tullaan hankkimaan. Käsiä kaivataan, mutta pelisysteemin ollessa kunnossa ja pakkien tuodessa enemmän apuja hyökkäykseen verrattuna esim. viime kauteen, toisen hyökkääjän ei ole aivan pakko olla "kädellinen" tapaus. Ratkaisevaa on enemmänkin se, mitä muita avuja tällä on joukkueeseen tuoda.

Jaloseen luotan edelleenkin. Viime kausi ole monessakin mielessä hankala myös valmennukselle ja uskon, että tällä kaudella moni asia on toisin. Jos pelaajat todellakin ovat miehistyneet ja ottavat treenaamisen ja peleihin valmistautumisen tosissaan, valmennukselle jää enemmän aikaa keskittyä olennaiseen. En millään jaksa uskoa, että Kari Jalonen olisi kyvytön tekemään tarvittavia muutoksia, vaikka viime kausi voisi antaa sellaista olettaakin.

Katselin tuossa Söden haastattelua IFK:n sivuilta ja kyllä mulle tuli siitä luottavainen fiilis jengin suhteen. Tapa millä Söde puhuu kameralle antaa viitteitä siitä, miten hän esiintyy myös joukkueen edessä. Enkä usko sekuntiakaan, että Söde on hiljaa, jos jätkät perseilee. Lisäksi hänellä on kuitenkin sen verran meriittejä jääkiekkoilijana, etten usko, kenenkään viitsivän hänen ammattitaitoaan kyseenalaistaa. Mielestäni tällainen pelaaja on viime vuosina puuttunut. Olihan meillä Rem Murray, mutta uskon, että hänen kovat meriittinsä ja ulkomaalaisuutensa ovat samalla tehneet hänestä vähän kaukaisen hahmon nuorille pelaajille. Söde taas on helposti lähestyttävissä ja omaa tietynlaisen pilkkeen silmäkulmassa, ollen kuitenkin täysi ammattilainen, joten uskoisin joukkueen hyötyvän Södestä muutenkin kuin kentällä.

Odottavin mielin tässä ollaan. Haluan nimenomaan nähdä taistelevan JOUKKUEEN, en mitään palkka-armeijaa, jonka päällimmäinen tavoite on voittaa itselleen jotakin. Voittaa pitää haluta, mutta joukkueen edun on tultava ensin. Tätä taustaa vasten, uskoisin, että IFK:lla on ihan hyvin pullat uunissa. Potentiaalia ainakin löytyy. Toivottavasti se realisoituu ja me pääsemme pitkästä aikaa pyörittelemään positiivisia fiiliksiä IFK:hon liittyen.
 

Filosofem

Jäsen
Se tieto, mitä minulle on valistuneesta ja luotettavasta lähteestä annettu, kertoo IFK:n olevan enemmän kuin tosissaan liikkeellä Peltosen suhteen.

Eräänä iltana, ei viikkoakaan takaperin, BOL saapui hämyiselle käytävälle. Häntä lähestyi valistunut hahmo, takana pulppusi suihkulähde. Tähän lähteeseen BOL tietää voivansa luottaa. Salaperäinen hahmo ojentaa vaivihkaa tupakka-askin kokoisen laatikon, jonka BOL varoen avaa ja lukee sen sisältämän repäistyn faksipaperin. Tämä annettu tieto, luotettavasta ja valistuneesta lähteestä, kertoo IFK:n olevan enemmän kuin tosissaan liikkeellä Peltosen suhteen. No worries, folks!

EDIT. Ei vaan, itseäni huvittaa kuinka näitä keskustelupalstan lähteitä ja huhuja usein muotoillaan mystisiksi, mutta samalla niiden uskottavuutta yritetään painottaa. Ei siis koske erityisesti sinua BOL, kunhan käytin vaan esimerkkinä.

Itsehän toivon, että Jokerit onnistuisi koijaamaan Peltosen sillä 4+3 vuoden megadiilillä.
 

Clocks

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten päivittäin vähintään pari kirjoittajaa tuo esiin ikäänkuin uutena asiana, että mitä se Sakkekin muka tekee? Ja Tomppa vaan lomailee. Tämä ketjuhan on yleinen naurun kohde lähes kaikikien muiden seurojen osioissa. Ja aivan aiheesta.

Pakko kompata tätä, vaikka se ei mitään lisäarvoa keskusteluun tuokaan. Itse kyttään tätä ketjua lähinnä Renegaden onelinereiden varalta, niissä kun yleensä on aika terve substanssi/scheiße -suhde. Siis silloin, kun en itse päätä rikastuttaa ketjua oivaltavilla näkemyksilläni.

Joka tapauksessa ihmettelen itsekin että joku jaksaa viettää kesänsä kirjoittamalla joka päivä Jatkoaikaan että mitään ei tapahdu, mitään ei osata jne. Vähän kuin veisin autoni huoltoon, ja sen kestäessä marmattaisin jossain mutterinvääntöfoorumilla että siitä tulee kuitenkin ihan paska. Voihan siitä paska tullakin, tämä korjaamo ei ole pitkään aikaan vakuuttanut. Kannattaa kuitenkin mennä itseensä ja oivaltaa, että keskeneräisen työn kritisointi kertoo enemmän kritisoijasta kuin kohteesta.

Nybondas ei toistaiseksi ole esittänyt mitään, millä ansaitsisi minun luottamukseni. Kunnes hallitus päättää hänet korvata, annan kuitenkin hänelle mieluummin työrauhan toiseen (!) kauteensa valmistauduttaessa.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nybondas ei toistaiseksi ole esittänyt mitään, millä ansaitsisi minun luottamukseni. Kunnes hallitus päättää hänet korvata, annan kuitenkin hänelle mieluummin työrauhan toiseen (!) kauteensa valmistauduttaessa.

Itse lasken että tämä on niin Nybondakselle kuin koko organisaatiolle ensimmäinen kokonainen kausi. Sillä viime kauteen he pääsivät lähtemään niin pitkällä takamatkalla muihin verrattuna ettei ole tosikaan. Vasta joskus helmi-maaliskuussa. Eli olivat penan aikataulun vankeja vielä viime kauden osalta.

Vasta tulevalle kaudelle he ovat saaneet itse tehdä aikataulunsa vapaasti....
 

Stigu

Jäsen
Katsotaanpas, mitkä asiat IFK:lla viime kaudella tökkivät, ja mikä on näiden asioiden laita tällä hetkellä.Itse näkisin, että IFK:n TOP4 puutetta viime kaudella olivat:

1. Valmennus
Viime kaudella valmennus oli mielestäni IFK:n heikoiten hoidettu osa-alue (pl. Nyyperin tontti). Runkosarjassa peli ei missään vaiheessa toiminut kotikentällä, ja pleijareissa IFK oli täysin aseeton ja taistelutahdoton heikompaa vastustajaansa vastaan. Varsinkin Nokan play-offs esitys oli täysin katastrofaalinen.

Tälle kaudelle lähdetään samalla valmennuskaksikolla, ja viime kautista heikommalla jengillä. Eli lähtötilanne on se, että A-luokan valmentaja yrittää koutsata B-luokan jengiä. Ainoat mahdollisuudet menestyä edelliskautta paremmin ovat mielestäni siinä, että a) Nokan julkisuudessakin kailottamat mädät omenat ovat oikesti poistuneet joukkueesta, eivätkä häiritse Mestarin valmennusta, sekä b) Nokka on kesän aikana löytänyt uusia pelikirjan sivuja ja valmennustapoja.

2. Veskari
Ei muutosta viime kauteen. Okei, Pitkis koomailee jossain muualla, mutta perusongelma ei ole muuttunut: IFK:lla ei tälläkään kaudella ole liigan TOP4 veskaria. Tuohon päälle vielä olematon veskarivalmennus, niin ei hyvältä näytä.

3. Puolustus
Viime kauteen verrattuna alakerta on muuttunut suheellisen paljon. Poissa ovat Heikkinen, Pikkarainen ja Turunen, tilalla Clarke, Järventie ja Kurvinen. Itseäni arvelluttaa puolustuksessa erityisesti Clarke ja Järventie, jotka kumpikin hädin tuskin mahtuivat pelaavaan kokoonpanoon viime kauden joukkueissaan, mutta joita ollaan nyt sijoittamassa kahteen ensimmäiseen pakkipariin IFK:ssa. Erityisesti Järventien pleijarit olivat karmeaa katseltavaa: Hasardisyöttöjä ja vääriä sijoittumisia höyryävänä kymenä jokaisessa pelissä (viimeisessä pelissä hyllytettiin). Clarkessa eniten arvelluttaa tuo loukkaantumisherkkyys.

4. Johtaja-aines
Viime kaudella IFK:n vähäistä johtaja-ainesta edustivat Kuhta ja Söderholm. Tulevaan kauteen lähdettäessä jäljellä on ainoastaan Söderholm. On selvää, että jengistä puuttuu edelleen aimo annos kokemusta ja johtajuutta.

Sum summarum: Itse näkisin, että IFK:lla on kauteen lähdettäessä edelleen nuo neljä suurinta puutetta, eli oletusarvoisesti taitselemme sijoista 4-8. Oikeastaan merkittävin asia, joka saattaa viedä IFK:n viime kautista paremmalle sijaluvulle, on Nokan rooli: Pystyykö hän muuntautumaan hiljaisesta teoreetikkovässykästä agressiiviseksi ja ovelaksi valmentajaksi, joka a) ymmärtää joukkueen puutteet ja potentiaalin ja b) ymmärtää joukkuehengen merkityksen joukkueen peliin ja c) pystyy reagoimaan pelinsisäisiin tapahtumiin ja osaa peluuttaa joukkuetta myös vastustajan mukaan.

Ja vielä hyökkäyksestä: Se on toki heikentynyt viime kaudesta, mutta ei mielestäni ole edelleenkään IFK:n TOP4-ongelma.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Miten se tärkeysjärjestys nyt menikään joukkueen rakentamisessa:
1. valmennus 2. maalivahdit 3. puolustus 4. sentterit 5. laidat 6. täyte- ja roolipelaajat.

HIFK:ssa jatkaa ennallaan osa-alueet 1 ja 2 eli valmennus ja maalivahdit. Puolustus on uusittu Jalosen aikana oikeastaan kokonaan. Saa nähdä miten se osasto toimii ensi kaudella. Sentteritilanne on hyvä, mutta hyökkäys kaipaa paria kokenutta osaajaa, joista toinen saisi olla Ville Peltonen. Ihmeellisesti kokeneetkin kirjoittajat näkevät HIFK:n asioiden olevan nyt kunnossa, ennen kuin edes yhtään harjoituspeliä on pelattu, helppo on naapurista huudella. HIFK:n joukkueesta puuttuu vähän syvyyttä ja yksi iso liideri, mv-tilanne on vähintään epävarma, samoin saako Jalonen ryhtiä esim. kotipeleihin, joissa HIFK pelasi kaudella 08/09 34-vuotisen liigahistoriansa toisen tappiollisen kauden.

En ota kantaa HIFK:n menestysmahdollisuuksiin ennen kuin n. 10-15 liigapeliä on pelattu ja ihmettelen kuinka joku osaa jo nyt päätellä ennen yhtään harjoituspeliä onko Jalosen ja joukkueen välinen kemia esim. kotipeleissä parempi kuin viime kaudella ja onko meillä nyt kasassa oikeasti menestyksestä taisteleva nippu pelaajia ja saako sama valmennus kuin viime kaudella nyt HIFK:n menestymään. Menestystä on pääseminen keväällä vähintään välieriin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En ota kantaa HIFK:n menestysmahdollisuuksiin ennen kuin n. 10-15 liigapeliä on pelattu ja ihmettelen kuinka joku osaa jo nyt päätellä ennen yhtään harjoituspeliä onko Jalosen ja joukkueen välinen kemia esim. kotipeleissä parempi kuin viime kaudella ja onko meillä nyt kasassa oikeasti menestyksestä taisteleva nippu pelaajia ja saako sama valmennus kuin viime kaudella nyt HIFK:n menestymään. Menestystä on pääseminen keväällä vähintään välieriin.

Eiköhän ensimmäisen tauon (höpöhöpö-maajoukkue turnaus) alettua alkaa näkyä mihin suuntaan kausi on kehittymässä, eli loka-marraskuun vaihteessa. Pari ekaa kierrosta menee edelleen harjoitellessa, vaikka harkkamatseja onkin kohtalaisesti. Olis hienoa pitkästä aikaa, jos HIFK keikkuisi neljän sakissa ensimmäisen neljänneksen jälkeen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Hyvä esimerkki olkoon viime kauden playoffit. Menin hallille sisään katsomaan Jokerit-Kärpät peliä ja törmäsin Virmaseen. Palautetta tuli heti ja pitkään saman päivän kirjoituksestani. Ja ihan hyvää lisätietoa. Kuten usein ennenkin.
Name dropping on ihan yhtä tyhjän kanssa ja sitä voi harrastaa kuka tahansa. Ne, jotka oikeasti tuntevat vaikka HIFK:n hallituksen jäseniä, Virmasen tai itsensä Hjalliksen eivät kulje täällä levittelemässä tietojaan Peltoselle tarjotusta sopimuksesta tai yleensä mistään muustakaan.

Lähdekriittisyys on yleisesti paikallaan tänne kirjoitettuja juttuja lukiessa, enkä nyt tarkoita vain yllä olevan lainauksen kirjoittajaa vain muitakin "luotettavia" lähteitä.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Name dropping on ihan yhtä tyhjän kanssa ja sitä voi harrastaa kuka tahansa..

Niin voi, ja Virmanen ei taida muutenkaan päivystää ennen ottelua Hartwallin käytävillä että näkisi jonkun jatkoajan nimimerkin mille saa sitten antaa palautetta sekä kertoa tulevat pelaajahankinnat ja hallituksen visiot.
 

Stigu

Jäsen
En ota kantaa HIFK:n menestysmahdollisuuksiin ennen kuin n. 10-15 liigapeliä on pelattu ja ihmettelen kuinka joku osaa jo nyt päätellä ennen yhtään harjoituspeliä onko Jalosen ja joukkueen välinen kemia esim. kotipeleissä parempi kuin viime kaudella ja onko meillä nyt kasassa oikeasti menestyksestä taisteleva nippu pelaajia ja saako sama valmennus kuin viime kaudella nyt HIFK:n menestymään.
Niin, ennustaminen -varsinkin tulevaisuuden ernnustaminen- on vaikeaa, mutta onhan meillä 58 pelin otanta viime kaudelta aiheesta: Nokka valmentamassa keskikastin joukkuetta. Tuon 58 pelin perusteella en ainakaan itse ole vakuuttunut tämän yhtälön toimivuudesta. Toisekseen, mielestäni koko ajattelutapa "toivottavasti joukkueen ja Nokan välinen kemia on nyt oikeanlainen" on väärä. Kyllä valmentajan tulee saada käytettävissä olevilla pelimerkeillä optimaalinen tulos, olivat ne pelimerkit mitkä tahansa. Jos valmentaja ei tähän kykene kaudella X, niin ihmettelen, miten hän kykenee siihen kaudella X+1. Ainakin itseni on vaikea uskoa, että nyt kun Heikkinen, Pikkaraiset, Pesonen,Turunen ja Kuhta ovat poissa joukkueesta, niin Jalosen teoreettinen, kliininen ja stabiili pelityyli ns. loksahtaa kohdalleen ja näemme voittavaa ja/tai viihdyttävää lätkää.

Ainoat positiiviset asiat Nokan viime kaudella olivat 1) muutaman junnupelaajan lievä kehittyminen ja 2) muutaman huippuyksilön erottuminen edukseen runkosarjan pistepörssissä. Nämäkin huippuyksilöt lerpsahtivat sitten pleijareissa, kun Nokka ei suostunut muuttamaan pelityyliään, psyykaamaan joukkuetta, tai pelaamaan vastustajan mukaan kauden ratkaisevimmissa peleissä. Mutta kuten sanoin aiemmin, IFK:n ainoa toivo lepää siinä, että Nokka on kokenut kesän aikana jonkinnäköisen herätyksen, ja tajuaa, että keskikastin joukkuetta ei kannata yritä peluuttaa mestarijoukkueen pelityylillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös