Erittäin todennäköistä. Tai no sanoisin, että joka tapauksessa se on todennäköisempää kuin se, että saisivat yhden suunnan sopimuksen. Kyse ei ole siitä rasittavatko tällaiset palkkakattoa, vaan siitä riittääkö taso NHL:ään. Siellä on kuitenkin jokaisella jengillä kerrallaan se noin 25 pelaajaa ylhäällä.
Borgman oli tällä kaudella St. Louisin pakkihierarkiassa jossakin sijoilla 11.-12. Noista edellä olevista sopimus on katkolla ainoastaan kahdella ja niillekin on vähintään toiselle jatkoa tarjolla. Ensi kauden suhteen Borgman ei edelläänkään ole kovinkaan lähellä NHL-paikkaa St. Louisissa. Pitäisin ihmeenä, että ainakaan sieltä yhtäkkiä tarjottaisiin yksisuuntaista. Ja noinkohan muistakaan seuroista yhden suunnan pahvia on tarjolla pelaajalle, joka on pelannut viimeiset kaksi kautta AHL:ssä? Epäilen tuota.
Merkley saattaa olla Devilsissä lähempänä NHL-paikkaa, mutta lähtökohtaisesti ei kyllä ensi kauden NHL-rosteriin kuulu. Siis vaikka puhutaan yhdestä NHL:n huonoimmista joukkueista. Näin ollen yhden suunnan sopimus olisi jopa pieni ihme. Ja itse asiassa Merkleyn kohdalla mietin, että on pohjoisamerikkalainen ja vielä ammattilaisuransa alussa, joten saattaisi jopa tyytyä kahden suunnan sopimuksella hakemaan vielä sitä NHL-paikkaa. Toisaalta taas on myös tulevan kauden jälkeen nuori ja saanee halutessaan silloinkin kahden suunnan minimisopparin.
Pahoittelut pitkästä lainauksesta, mutta tässä Mängimies on mielestäni erittäin realistisesti arvioinut miten todennäköistä että _eivät saa_ yhden suunnan sopimusta. Näitä mietteitä vasten sitten itse miettimään onko parempaa tietoa heidän tilanteestaan taikka pystyykö jotain todennäköisyyksiä antamaan että tilanne ei olisi kuten yllä pohditaan. Itse oletan että Merkleyn kanssa ollaan juteltu myös siten että pelkkä kahden suunnan minimisopimus hänelle ei riittäisi tässä kohtaa.
Että en näkisi tilannetta ihan noin synkkänä että "Lainat häipyy joulukuussa ja Ässillä on divaritason joukkue". Muistetaan että KooKoo teki Tuulolan kanssa 2vko pidemmän NHL optio sopimuksen.