Riippuen yksityiskohdista, valintani olisi 1, 2 tai 3. Olen sen verran ikämiessarjaa ja äskeisen reserviläiskirjeen perusteella myös PV:n sota-ajan sotilaallisten suunnitelmien ulkopuolella, että henkeni saattaisi hyvinkin säästyä niissä rytinöissä, jotka edeltävät mahdollista miehitystä. Sittenpä tuota olisi ainakin mahdollisuus tehdä kiusaa miehittäjälle.
Oman perheeni koettaisin saada turvaan, ja jos vihollisen komennon alle joutumisen uhka olisi suuri, niin pitäisin tätä ykkösprioriteettina. Käytännössä voi olla, ettei tähän olisi aikaa eikä mahdollisuuksia, mutta jos olisi, niin perheen olosuhteiden turvaamisen jälkeen pitäisi katsoa, mitä on tehtävissä. Toisaalta en ihan hevillä lähde kotoani tai luovuta asujaimistoani miehittäjän haltuun, mutta maan alle vetäytyminen voi tilanteesta riippuen olla järkevämpi vaihtoehto. Kiusantekoonkin saattaisi olla tällöin paremmat mahdollisuudet.
Lisäksi epäilen, että minulle saattaa mahdollisen miehityksen uhatessa olla varattuna paikka joko mullivaunussa tai suoraan sorakuopan reunalla, ainakin mikäli venäläiset toimisivat miehittäjinä. Olen sen verran kiertelemättä lausunut eri yhteyksissä näkemyksiäni Putinin roistohallinnosta ja Venäjän nykymenosta, ettei se ole voinut jäädä huomaamatta antennit sojollaan Suomea tarkkailevilta iivanoilta. Kyllä se on minun kohdallani joko pois maasta, tai maan alle ja sieltä vastarintahommiin.