Jortikka = Mainosta jääkiekolle

• 2 080
  • 18

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Tässä suoraa lainausta tämän aamun Etelä-Suomen Sanomista:

TPS:n mestarivalmentaja Hannu Jortikka heittäytyi ikäväksi Pelicansia vastaan pelatun ottelusarjan päätteeksi. Jortikka asteli pukukopista hallin käytävälle lehdistön eteen ja moitiskeli Pelicansin valmentajaa Kari Elorantaa. Jortikka oli lukenut tarkasti eilisen Etelä-Suomen Sanomat ja hiiltynyt Elorannan kommentista.
  - Elorannan mukaan me pelasimme lauantaina Lahdessa ikävää kiekkoa ja vain peruuttelimme kaukalossa. Kannattaisi valmentajan katsoa peiliin, jos tuollaista päästää suustaan. Me voitimme tämän sarjan yhteismaalein 13-1, joten siinä on tehty muutakin kuin peruuteltu, sanoi Jortikka.

Käytävän toisella puolella Kari Eloranta otti tyynesti vastaan Jortikan lähettämän viestin. Eloranta kummasteli sitä, ettei turkulaisten valmennusjohto ehtinyt yhdenkään ottelun jälkeen edes tervehtimään lahtelaisia kollegoitaan.
  - Kummallista kuurupiiloa tämä oli koko ajan. Jos play offien henki on sellainen, että vastustajaa vältellään eikä edes päivää sanota, niin ihmettelen vielä enemmän. Ei jääkiekko näin vakavaa hommaa saisi olla, sanoi Eloranta tyynesti.

Eloranta antoikin tunnustuksensa sekä TPS:n että Pelicansin pelaajille.
  - He kättelivät rehdisti ottelusarjan päätteeksi. Pelaajista voisivat ottaa mallia valmentajatkin.

JanJ

Jäsen
"Elorannan kannattaisi opetella valmentamaan"

Näillä sanoilla Jortikka evästää valmentaja Elorantaa tulevaisuutta silmälläpitäen.
Koko juttu löytyy Iltalehden nettinumerosta.
En viitsi kopioida sitä kokonaan tähän.

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Tässä vielä Jari Kuuluvaisen kolumni ESS:sta.

"Terveisiä Turusta

TPS:n valmentaja Hannu Jortikka tiedetään armottomaksi valmentajaksi, jota menestys seuraa kuin hai laivaa. Yhtä lailla Jortikka tiedetään kuumakalleksi, joka ei aina saa kuriin sanaisen arkkunsa sammakoita.

Useat Jortikan letkaukset ovat edenneet klassikoiksi, mutta eilen hän sortui tyylirikkoon. Ottelusarjan ratkettua Jortikka katsoi asiakseen nälviä Pelicansin valmentajaa Kari Elorantaa.

Käytös oli omituista. Puolivälierävaihe oli siisti ja kaukalossa rehti. Suuren ja mahtavan TPS:n valmentaja olisi voinut kohteliaasti kiittää pienen ja piskuisen Pelicansin taistelua, kehua omiensa nöyrää asennetta ja puhua vaikka puutaheinää tulevista haasteista. Sen sijaan Jortikka päätti lehdistön edessä lyödä lyötyä ja vielä vyön alle. Miksi?

Olisi liian ilmeistä väittää, että Jortikka olisi todellakin suuttunut Elorannan yksittäisestä kommentista. Kolmen ylivoimaisen esityksen jälkeen sillä ei ole minkäänlaista merkitystä TPS:lle eikä Jortikalle. Ei ainakaan luulisi.

Sen sijaan Jortikka taisi antaa viestin tuleville vastustajille, päätti vähän röyhistellä rintaansa. Että täällä Turussa ollaan kuulkaa hereillä ja on turha luulla, etteikö täältä pese myös välierissä. Toisin sanoen Jortikka polkaisi omalta osaltaan käyntiin henkisen sodan, jolla SM-liigan imagoa mustattiin viime keväänä.

Jos tämä on pudotuspelien henki, niin sääliksi käy Jortikkaa ja kaikkia mukana olevia. Käytös oli lapsellista, tyhmää ja tyylitöntä.

Lahtelaiset voivat olla aidosti ylpeitä Pelicansista ja liigan tyylikkäimmästä valmentajasta. Kari Elorannan miehistö pelasi upean runkosarjan ja yllätti kaikki pääsemällä pudotuspeleihin.
  Toivottavasti myös SM-liiga käyttää järkeään ja valitsee Elorannan vuoden valmentajaksi. Hän ja Pelicans ansaitsevat kaudestaan täyden kympin ja lämpimät kiitokset."

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käsittämätöntä

Olen aiemmin pitänyt Jortikkaa arvostettavana miehenä, mutta nuo jutut ovat lupaavasti murentamassa jalustaa Jortikan alta.

Pelicans on ollut eittämättä yksi kauden positiivisimmista joukkueista. Siinä missä TPS pelaa täysin maalivahtinsa varassa mielikuvituksetonta kiekonsiirtelyä, Eloranta on peluuttanut raakileista ja raakeista koostuneen joukkionsa kovempaan menestykseen kuin kukaan olisi uskonut. Otetaan vielä huomioon vielä se, mitä lahtelaisten kulisseissa on tapahtunut. Osakekirjoja on siirrelty taskusta toiseen ja Elorantaakin on tökitty sateenvarjoilla milloin mistäkin suunnasta.

Hatunnosto Elorannalle!

Jortikka voisi osoittaa olevansa mies ja pyytää anteeksi.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Iltalehti?

Voisiko joku kopioida ton IL:n jutun tänne kun se on niitä maksullisia plus-palveluja...

Gagarin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä taas nähdään millaista hurskastelua Jortikka harrastaa, kun voitetun SM-finaalin jälkeen puhelee tyyliin "ei jääkiekko ole koko elämä" ja "peliä tämä vaan on". Se on helppoa, mutta ei luulisi olevan vaikeaa senkään että rehdisti pelatun TPS:n voittaman puolivälieräsarjan jälkeen käydä kättelemässä vastustajia. Se onkin sitten jo vaikeaa kun tulee turpaan, ja sillehän kaikki saimme hymyillä taannoin netissä kiertäneen "jortsu.wavin" merkeissä.

JanJ

Jäsen
Daespoo: ei uskalla kopsata maksullista juttua tänne, tulee sanomista.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jortsu.wav?

Kuulostaa mielenkiintoiselta, jos jollain löytyy niin voisko e-mailata allekirjoittaneelle?

JanJ

Jäsen
mulle kans

Mun jortsu.wav meni hukkaan kovalevyn hajottua,
joten janj@sunpoint.net odottaa sitä jos jollakin on se heittää

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
" - Elorannan mukaan me pelasimme lauantaina Lahdessa ikävää kiekkoa ja vain peruuttelimme kaukalossa.
Kannattaisi valmentajan katsoa peiliin, jos tuollaista päästää suustaan. Me voitimme tämän sarjan yhteismaalein 13-1, joten siinä on tehty muutakin kuin peruuteltu, sanoi Jortikka. "

Olipa taas ihan kamala kommentti. Olen aidosti järkyttynyt. Hyi hyi, Jortsu. Pyydä anteeksi.

Polvipetterin vastine, eli "Siinä missä TPS pelaa täysin maalivahtinsa varassa mielikuvituksetonta kiekonsiirtelyä --", kertoo kaiken oleellisen siitä, kuinka kannattavaa tätä keskustelua on jatkaa. Ikävää, että jo pelkkä Jortikan nimi lehtiartikkelissa näyttää saavan eräät henkilöt niin suunniltaan, että aiheesta annettujen kommenttien ympärille kasattu ylimääräinen höyste on suurimmaksi osaksi vain ja ainoastaan puhdasta ´sitä itteään´. Pelityylikommentin lisäksi myös tuo "Olen aiemmin pitänyt Jortikkaa arvostettavana miehenä, mutta nuo jutut ovat lupaavasti murentamassa jalustaa Jortikan alta" -kohta herättää kysymyksen siitä, mitä liigaa Polvipetteri on tullut viime vuodet seuranneeksi. Eihän tuo Jortsun viimeisin lausahdus ollut edes pahimmasta päästä, kun hieman pitemmällä aikavälillä asioita tarkastelee. Jos arvostus on lausunnoista kiinni, sen olisi pitänyt kadota jo kauan sitten. Itse olen aina arvostanut Jortikkaa ammattimiehenä, eli jääkiekkovalmentajana, mutten koskaan herrasmiehenä. Se siitä.

Tuo "Opettele valmentamaan" -kehotus oli kieltämättä tyylitön, mutta sehän ei Jortsun kohdalla ole, kuten todettua, mitenkään uutta. Minä en ainakaan aio sen vuoksi yöuniani menettää.

Tämä viestiketju kaipaisi vielä pistettä iin päälle, eli: "Jortikan kannattaisi olla hiljaa, koska sen sukunimikin on kyrvän synonyymi."

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Aika epeli

tuo TPS:n Jortikka. Ei kätellyt Pelicansin valmentajaa koko ottelukierroksen aikana, ei edes kolmannen ottelun jälkeen!! Lisäksi Jortikka haukkui Pelicansin pelityyliä "liian peruuttelevaksi".

Pelaajat sentään kättelivät ja onnittelivat rehdisti TPS:ä. Onko herrasmiesmäisyys kadonnut suomalaisesta kiekkoilusta kokonaan? Vai onko Jortikka niin herra ja hidalko, ettei suostu kättelemään vastustajansa edustajia??

Luulisi, että valmentajakursseilla opitaan hyvät käytöstavat!?

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, olen aiemmin arvostanut Jortikkaa nimen omaan jääkiekon ammattilaisena. Henkilökohtaisesti en miestä tunne. Kun aihe kuitenkin liippaa jääkiekkoa, lausunnot liitetään valmentaja-Jortikkaan. Minä kun katson asiallisen käytöksen ja vastustajan kunnioittamisen kuuluvan jääkiekkoon. Turha on Jortikan jatkossa itkeä mediassa vastustajien kunnioittamisesta yhtään mitään, jos oma käytös on tuota tasoa.

Minä kiritisoin sitä, että mies, jonka päätehtävänä on valmentaminen, osoittaa moista henkisen kypsymättömyyden lajia toista jääkiekon ammattilaista kohtaan. Samalla logiikalla pelaajatkin olisivat voineet marssia kopppiin ketään Pelicansin pelaajaa kättelemättä, kun kyse on vaan jääkiekosta, eikä niistä vastustajista tarvitse pitää. Jonkun yksioikoisen, omaan napaan tuijoittavan TPS-kannattajan mielestä asiassa ei varmaan olisi mitään kummallista.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Viestin lähettänyt käyttäjä polvipetteri
Jonkun yksioikoisen, omaan napaan tuijoittavan TPS-kannattajan mielestä asiassa ei varmaan olisi mitään kummallista.

Niin, minä olen sitten mielestäsi kai omaan napaan tuijottava tps-kannattaja, jonka mielestä asiassa ei ole mitään kummallista. Kuten ei ollut taannoisessa hifkin pukuhuonejupakassa, hifk -skandaalissa missä lehkonen muka käskytti vahingoittamaan, kärppäjupakassa missä tamille annettiin kenkää tai vaikkapa tapaus nielikäisessä. Minusta kaikki ovat sarjassa myrskyjä vesilasissa. Sinä varmasti sitten kävit polttavia keskusteluja näistä aiheista ja vaahtosit mikä on oikein ja mikä ei. Lätkä on peli missä vastaavat tapaukset ovat aivan luonnollisia, mutta jostain sitä puhua pitää. Vauhti ja vaaralliset tilanteet kuuluvat kiekkoon ja tyypilliset purkaukset esim valmentajilta, kuten meiltä faneiltakin. Vai onko sinulla fanina vain "oikeus" täällä verkossa julkisesti tuoda esille omia mielipiteitä yhtä siivottomassa paketissa, kuin jortikka on tehnyt. On se vaan kumma, kun jollakin on jortsusta edelleen puhtoisia mielikuvia...nuorilla faneillako. Pakko olla, koska vartuneempi jengi tietää kyllä miehen nimeltä Hannu Jortikka.

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
... kirjoittelee nimimerkki, jonka allekirjoitus on:
"Tee ihmisille niin, miten he tekevät sinulle." Ei jää epäselvää. Linjassa ainakin ollaan.

Ja kun osoitat vielä, että mitä olen esittänyt siivottomassa paketissa, niin päästään eteenpäin.

Huvittavaa on näiden eräiden kirjoittajien vetoaminen ikään aina kun omaa seuraa arvostellaan. Minä olen seurannut jääkiekkoa aivan tarpeeksi tietääkseni mistä puhun. Ja puhuttavaa pitää olla. Eräiden ymmärrys vaan loppuu siihen, kun se ihana oma seura on keskustelun aiheena.

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Niin, olen aiemmin arvostanut Jortikkaa nimen omaan jääkiekon ammattilaisena. Henkilökohtaisesti en miestä
tunne. Kun aihe kuitenkin liippaa jääkiekkoa, lausunnot liitetään valmentaja-Jortikkaan. Minä kun katson asiallisen käytöksen ja vastustajan kunnioittamisen kuuluvan jääkiekkoon."

Logiikkansa tuossakin. Minun olisi kuitenkin todella vaikeaa olla arvostamatta ammattimiehenä valmentajaa, joka on nykyisessä toimessaan kerännyt palkintokaappiinsa viisi Suomen mestaruutta. Toki minulla on myös oma lehmä ojassa, koska kyseessä on suosikkijoukkueeni valmentaja. Niin kauan, kuin tulokset pysyvät nykyisellä tasolla, ovat satunnaiset typerät lausunnot niiden rinnalla lähinnä kauneusvirheitä. Mikäli Jortsu olisi kaiken lisäksi huono valmentaja, sietäisin epäilemättä hänen valituksiaan huomattavasti huonommin. Silloin kun en voisi arvostaa Jortikkaa edes ammattimiehenä.

"Minä kiritisoin sitä, että mies, jonka päätehtävänä on valmentaminen, osoittaa moista henkisen kypsymättömyyden lajia toista jääkiekon ammattilaista kohtaan."

Totta kai sitä saa ja pitääkin kritisoida. Ihmettelin vain sitä, mikä tässä viimeisimmässä episodissa mielestäsi on niin ennen kokemattoman kamalaa, että olet sen seurauksena menettämässä arvostustasi Jortikkaa kohtaan. Kuten jo totesin, paljon pahempaakin on nähty ja jos arvostuksesi on kestänyt aiemmat episodit, pitäisi sen kestää tämäkin.

Siinä, että valmentajat eivät kättele toisiaan ottelun päätyttyä ottelusarjan ollessa vielä käynnissä, en näe mitään ihmeellistä. Sarjan päätyttyä se pitäisi toki tehdä. Toisaalta minun käsitykseni mukaan aloitevelvollisuuden pitäisi tällöin olla hävinneen joukkueen valmentajalla, kuten esim. finaalien jälkeen. Tarkempia taustoja tuntematta en halua ryhtyä arvioimaan, kuinka konkreettista tämä Elorannan mainitsema "kuurupiilo" on ollut ja onko Tepsin puolelta suoranaisesti kieltäydytty tarttumasta Elorannan ojentamaan käteen. Ihmeellisiä sen sijaan ovat Jortikan Pelicansin pelityyliin liittyvistä näkemyksistään tällä palstalla saamat haukut, sillä kyseessähän oli selkeä vastine Elorannan lauantaisille lausunnoille. Erään runkosarjan aikana pelatun ottelun jälkeen Marco Tuokko oli haastattelussa haukkunut Pelicansin pelitapaa, mihin Eloranta oli runsaan parin viikon takaisen, Pelicansin voittoon päättyneen ottelun jälkeen vastannut. Eihän tässä ollut kyse mistään sen kummemmasta.

Minun käsittääkseni Jortikka muuten tarkoitti aikoinaan tuolla "toisen pelaajien kunnioittamisella" nimenomaan heidän fyysisen koskemattomuutensa kunnioittamista, joten kättelemättä jättämisellä Jortsukin ilmeisesti vain piti huolen omasta fyysisestä koskemattomuudestaan... [hymiö]

Viimeksi muokattu:

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No kyllä, esität asiasi hyvin ja pääsen osittain samalle aaltopituudelle. Minua kaiken kaikkiaan vaan tuskastuttaa se, että laji on tällä kaudelle menettänyt sen toisiin (sekä pelaajiin että valmentajiin) kohdistuvan kunnioituksen. Ymmärrän, että kaukalossa taistellaan, mutta että taistelun tauottua ruvetaan sättimään toisia. Sitä en ymmärrä. Tai että reilun pelin periaatteesta ei ole edes kättelyn merkeissä tietoakaan. Kun minä lapsenuskossani haluaisin nähdä jääkiekon reiluna mittelönä...

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähettänyt käyttäjä polvipetteri

Huvittavaa on näiden eräiden kirjoittajien vetoaminen ikään aina kun omaa seuraa arvostellaan. Minä olen seurannut jääkiekkoa aivan tarpeeksi tietääkseni mistä puhun. Ja puhuttavaa pitää olla. Eräiden ymmärrys vaan loppuu siihen, kun se ihana oma seura on keskustelun aiheena.

Asia ei tietysti minulle kuulu, mutta käsittääkseni Vanhan Lenin kommentti iästäsi ei ollut mitenkään negatiivisessa sävyssä ilmaistu.

Itse ymmärsin että hän ihmetteli, että mitenkä jotkut voivat vielä pitää herraa nimeltä Hannu Jortikka puhtaana pulmusena. Siinä kohtaa hän viittasi ikään, koska kiekkofanin, joka pitää Jortikkaa kohteliaana tai muuna vastaavana, täytyy olla nuori, joka ei ole kiekkoa paljon ehtinyt seuraamaan.

Mitä Vanhan Lenin juttuja olen lukenut, niin häntä ei tunnu paljoa liikuttavan mitä toiset fanit kirjoittavat hänen suosikkijoukkueestaan. Mielipiteen saa jokainen ilmaista.

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Sen verran voisi kommentoida, että itse olen tiiviisti tekemisissä juniorijääkiekkoilun ja -jalkapalloilun kanssa ja olen kyllä saanut aivan tarpeekseni rääväsuisista valmentajista ja vanhemmista. Ei ole mitenkään harvinaista, että siellä haukutaan ihan rehellisesti vastustajan pelaajia, tuomaria ja muita vanhempia kaikilla opituilla kirosanoilla. Tulipa kerran yksi kaveri uhkailemaankin: "Jollei meidän Mikko saa pelata niin saat turpiis" ja yleisesti ottaen meikäläisen "Pehmeän johtamistavan" metodit kyseenalaistetaan aika perusteellisesti vanhempien ja muiden valmentajien keskuudessa.

Mutta mites tämä nyt sitten liittyy Jortikkaan ja Elorantaan? No, Eloranta on aina ollut valmentaja, jota on helppo arvostaa ja kunnioittaa. Erään Jyp-ottelun jälkeen Eloranta sanoi radiossa pahoittelevansa sitä, että Pelicans pelasi niin huonosti, ja että kotiyleisölle olisi kyllä voitu tarjoilla parempaakin kiekkoa. Muutenkin Viikset on aina tyylikkään oloinen ja osaa antaa vastustajallekin kunniaa, kun taas Jortikka muistaa aina Jyp-ottelun jälkeen kehua Jypin kahvakiekkoa, paskaa hallia, rasvaisia makkaroita ja sitä, että matkalla turusta jyväskylään satoi vettä.

Jortikan saavutukset jääkiekkovalmentajana ovat kiistattomasti hienot. Mutta minä henkilökohtaisesti arvostan enemmän hieman kohteliampaa valmentajatyyppiä.

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Antakaa nyt jotain meillekin!

Eli Jortikan olla se sama Jortikka kuin aina ennenkin. Mies on nykyään muutenkin paljon hillitympi kuin aiempina vuosinaan.

Kerran Tepsin pelaajat ovat värittömiä&hajuttomia&mauttomia, pelityyli on ihan syvältä, hallikin on huono ja kannattajat eivät edes vaivaudu paikalle(ja mikäli tulevat ovat vain hiljaa), kaupunkikin on yleisesti vihattu niin sitä toivoisi Jortsun saavan olla oma itsensä ihan rauhassa.

Ja sitten me vielä lähes aina pärjätään... kyllä on kovaa -> teille.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy