Joonas Rask, Mansen kyky

  • 46 604
  • 119

Titaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Jos tämä loukkaantumistilanne oikeasti jossain vaiheessa helpottaa, niin ihmettelen kyllä, jos nimi Rask löytyy kokoonpanosta. Ei petä, ei loista, mutta ei mielestäni oikein mitään annettavaa Jokereille. Ja tämän kauden jälkeen mukamas P-Amerikka haltuun?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jos tämä loukkaantumistilanne oikeasti jossain vaiheessa helpottaa, niin ihmettelen kyllä, jos nimi Rask löytyy kokoonpanosta. Ei petä, ei loista, mutta ei mielestäni oikein mitään annettavaa Jokereille. Ja tämän kauden jälkeen mukamas P-Amerikka haltuun?

AHL:ssä nelosketjussa maksimissaan tai ECHL:ssä sitten.
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Palstaveljet ovat valmiita heittämään Raskin suoraan tunkiolle. Itse en edelleenkään sitä tee. Rooli ollut ykkösketjusta 4 ketjun jämä minuutteihin ja mielestäni hoitanut roolin kuin roolin väittäisin ainakin ihan kohtuullisesti. Ja kuka on sanonut, että Rask hankittiin tänne pistolingoksi ? Vaikka tekikin hieman isommassa roolissa voittomaali naapurin verkkoon jne. Jos keväällä tekee sen yhden maalin finaalissa, niin mulle riittää tai vaikka ei tekisi yhtään kunhan vain täyttää roolinsa niin pitäisi olla ok ! Vaikka olisi 0+0

Onhan meillä toki erinomaisia omia junnuja, mitä arvostan todella paljon ja varmasti yksi parhaimmista tämän kauden löydöistä on "Hännis" ainakin omasta mielestäni. Myös Salminen veteli varsin mukavasti ennen loukkaantumistaan jne.

Veikkaanpa silti kun vemppa tyhjenee, niin Rask säilynee Salmisen ja myöskin porokuninkaan edellä hierarkiassa. Mutta katsotaan, hyvä vaan että on ollut laaja rinki. Ja jos ei kulje, niin sitten laitetaan filaan ja kiertoon. Mutta ei kuitenkaan heitetä automaattisesti tunkiolle, eihän ?

Tää pisteistä ja tehoista pelkästään puhuminen on aivan sontaa, peleissä vedetään pelkästään joukkueelle, se on ihan selvä ja on ihan sama kuka ne pisteet tekee myös valmennukselle roolitusten mukaisesti. Pulkkinenkin ehdittiin jo kertaallaan lynkata täällä palstaveljien toimesta, vaikka liike on ollut koko kauden ihan toisen näköistä kun esim. viime kaudella. Ja nyt viime peleissä on tullut onnistumisiakin. Mites, Rita laitetaanko KiVaan vai kun ei tuu niitä pisteitä ?

Etenkin tänä vuonna, näyttäisi siltä, että peluutuksella ollaan haluttu 1-2 kärkiketjua joiden pitäisi pääsääntöisesti tehdä ne maalit, toki muutkin ketjut saavat niitä maaleja tehdä ja jokainen 3-4 ketjun maali on iso plussa. Ja ei se vaan näin mene, että jos saat 1-3 laukusta pelissä, niin aika vaikea on takoa niitä pisteitä. Vai kuinka ? Nää liigapörssi valmentajat ja palsaveljet saa mun puolesta vaahdota ihan mitä vaan, koska onneksi meillä on toimiva valmennus.
 

Aake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta 1983, HJK
Joonas Raskilla olisi fyysisesti kaikki edellytykset tulla uudeksi Juha Lindiksi. Raski on nopea luistimilla ja vaikuttaa varsin sitkeältä, mutta pahoin pelkään että pelinlukutaidon puute ja taidollinen tasapaksuus estävät nousun aivan huipulle. Suurin ongelma tässä kaverissa on se, että liike vie usein ulos maalintekosektorilta, jossa sitten pörrätään ja hörrätään kunnes väsy iskee ja vastustaja korjaa kiekon. Plussana voidaan laskea että jäähyjä tuo hommaa liikkeellään ihan mukavasti vastustajalle. Tässä loukkaantumissumassa ollut hyvä yleispaikkaaja, mutta jotain erityisosaamistakin pitäisi löytyä jos miestä halutaan isompaan rooliin. Raskista saataisiin paljon enemmän irti jos kaveri esim. veisi kiekon suoraviivaisemmin maalille ja jättäisi sen energiasöhläämiesen kulmissa vähemmälle.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Veikkaanpa silti kun vemppa tyhjenee, niin Rask säilynee Salmisen ja myöskin porokuninkaan edellä hierarkiassa.

Ainakin mun filosofiassa ketjut eivät ole varsinaisesti "yhteydessä" toiseen: epäonnistuminen omassa roolissa ei suoraan tarkoita "alempaan" ketjuuun siirtoa, eikä vastaavasti muutama onnistuminen tuota automaattisesti "ylennystä". Mun filosofiassa ketjuilla on omat roolinsa ja esimerkiksi sitä kliseistä taitokiekkoilijan irvikuvaa ei isketä neloseen jos hänen profiilinsa ei matchaa nelosen profiilin kanssa.

Westerlundin ja Lämsän aikana olen ollut havaitsevani tätä filosofiaa. Kiekollisille junnuille on annettu näytönpaikkoja kiekollisessa roolissa ja nelosketjun paikka ei ole enää rangaistus vaan tärkeä osa joukkuetta. Jos vertaa johonkin Juutilaisen ja Saarisen miehittämään ja 4 minuuttia matsissa pelaavaan neloseen, niin ero on aika huikea.

En ole lainkaan varma, että Rask olisi kamppailemassa suoraan samoista minuuteista Lambergin tai Salmisen kanssa. Rask on profiililtaan kuitenkin melko offensiivinen pelaaja ja vaikka hän ei varsinaisesti arkaile kentällä, on vaikea nähdä häntä Semirin, Porokuninkaan tai vaikka Tyrväisen tapaan ajamassa surutta kaikkea liikkuvaa.

Raskin ongelmana tällä hetkellä on se, että hän on samaan aikaan vähän kaikkea ja samalla ei mitään. Hän toki vääntää, kääntää, luistelee ja raataa, mutta tulos ei ole ainakaan minua täysin tyydyttänyt. Loistava energiapelaaja ja pystyy paikkaamaan käytännössä ketä tahansa, mutta toisaalta ei tuo mitään täysin korvaamatonta kaikkien ollessa kunnossa.
 

Wildcard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ainakin mun filosofiassa ketjut eivät ole varsinaisesti "yhteydessä" toiseen: epäonnistuminen omassa roolissa ei suoraan tarkoita "alempaan" ketjuuun siirtoa, eikä vastaavasti muutama onnistuminen tuota automaattisesti "ylennystä". Mun filosofiassa ketjuilla on omat roolinsa ja esimerkiksi sitä kliseistä taitokiekkoilijan irvikuvaa ei isketä neloseen jos hänen profiilinsa ei matchaa nelosen profiilin kanssa.

Westerlundin ja Lämsän aikana olen ollut havaitsevani tätä filosofiaa. Kiekollisille junnuille on annettu näytönpaikkoja kiekollisessa roolissa ja nelosketjun paikka ei ole enää rangaistus vaan tärkeä osa joukkuetta. Jos vertaa johonkin Juutilaisen ja Saarisen miehittämään ja 4 minuuttia matsissa pelaavaan neloseen, niin ero on aika huikea.

En ole lainkaan varma, että Rask olisi kamppailemassa suoraan samoista minuuteista Lambergin tai Salmisen kanssa. Rask on profiililtaan kuitenkin melko offensiivinen pelaaja ja vaikka hän ei varsinaisesti arkaile kentällä, on vaikea nähdä häntä Semirin, Porokuninkaan tai vaikka Tyrväisen tapaan ajamassa surutta kaikkea liikkuvaa.

Raskin ongelmana tällä hetkellä on se, että hän on samaan aikaan vähän kaikkea ja samalla ei mitään. Hän toki vääntää, kääntää, luistelee ja raataa, mutta tulos ei ole ainakaan minua täysin tyydyttänyt. Loistava energiapelaaja ja pystyy paikkaamaan käytännössä ketä tahansa, mutta toisaalta ei tuo mitään täysin korvaamatonta kaikkien ollessa kunnossa.

Tää ihan hyvää settiä, ajatukseni oli lähinnä juuri samankaltainen ja pienen provon kautta niille, jotka näkevät asiat kovin usein ja turhan yksipuolisesti pelkkien pisteiden kautta.
 

RaveN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Ei tätä Mansen #88:a voi nauramatta seurata. On joukkueen paskin luistelija (huom. paskin, ei hitain) ja totaalisen hyödytön turhake. Viimeksi vituttanu seurata Jokeri-pelaajaa näin paljon, ku Nylander surffaili täällä. Vitut asenteesta. Raski koohottaa kiekon kulmaan ja joko menettää sen sekunnissa tai lörpöttää paskan vedon. Näki tänään, että Ritaaki jo vituttaa.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Rask viimeisessä 20 pelissä 0+0. En minäkään mitään pistelinkoa odottanut, mutta tää on jo surkuhupaisaa. Joukkue on tietysti roolitettu, mutta en ole ihan varma kannattaako koohotusrooliin ottaa ulkopuolinen joka ei käy kun vuoden kääntymässä täällä. No, kausi on pitkä ja leveyttä tarvitaan, joten näillä mennään.
 

MiksuMan

Jäsen
Alkaakohan tästä eteenpäin jokainen jatkiksen junnu vuorotellen käydä täällä pelin haukkumassa Raskin.

Kun keväällä Rask tekee tärkeää työtä playoffeissa ja iskee pari ratkaisevaa maalia, niin johan alkaa junioreidenkin takit kääntymään.

Kun Jokerit pelaa hyvin, niin miksi pitää alkaa kirjoitella pelaajista negaa - varsinkin sellaisista jotka yrittää ja taistelee.

Pieni kritiikki on aina paikallaan, mutta mun mielestä kukaan Jokeri-pelaaja ei ansaitse negatiivisia kirjoituksia, ei ainakaan tällaisia hiekkalaatikko-juttuja mitä olemme saaneet täällä lukea.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kyllä Rask on kaiken paskan ansainnut mitä on saanut. Pelkästään se, että yrittää ei riitä tämmöisen Mansesta haetun pelaajan kohdalla vaan pelaajan pitää tuoda jotain lisäarvoa jengiin. Tällä hetkellä Rask ei tuo mitään hyödyllistä osaamista meille vaan on siellä joukon jatkona ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti KiVassa kun loukkaantuneet palaavat kehiin. Ne KiVassa tehdyt maalit eivät kenenkään mieltä varmaan lämmitä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Raskilla on hyvä asenne ja siksi voi tuntua väärältä dissata miestä. Tilanne on kuitenkin se, ettei niitä asennevammaisia pelaajia Jokereissa ole muitakaan, niin onhan Rask melko kyseenalainen hankinta nähdyillä esityksillä. En tiedä ollenkaan mikä on Raskin liksa, mutta jos kevään omituisesta hypetempauksesta voi jotain päätellä, niin ei hän puoli-ilmaiseksi Jokereissa pelaa. (Toisaalta Rask on Nashvillen organisaatiolta lainassa, samoin kuin Teemu Pulkkinen on Detroitilta, joten tiedä sitten onko tuossa kuviossa ollut lähtökohtaisesti jotain säästöä Jokereille.)

Ei siinä itsessään mitään väärää ole, jos ulkopuolelta hankintaan syvyyspelaaja tuomaan energiaa 3-4 ketjuihin. Rask näyttää kuitenkin hieman turhalta juuri sen takia, koska Jokereilta löytyy terveellä rosterilla omasta takaa vastaavia pelaajia mestikseen ja junnuihin asti kierrätettäväksi. Esim. junioreita, jotka pystyvät antamaan jäällä saman tai paremman panoksen kuin Rask on ainakin Hännikäinen, Salminen ja Lamberg (Tai onhan Raskilla varmasti hieman parempi pelikäsitys kuin hulluna sinkoilevalla Lambergilla, mutta jäklkimmäinen toisi taas yleisölle viihdearvoa, mitä Rask ei tuo). Vanhemmista hyökkääjistä kukaan ei ole kokonaisuutena Raskia selvästi huonompi, mutta Raskin ainoa näkyvä vahvuus on nopeus, minkä avulla on kokoonpanossa pysynytkin. Raskin tsemppaavaa ja energistä asennetta on vaikea laskea erityiseksi vahvuudeksi, koska kuten todettu, sitä samaa asennetta löytyy about kaikilta muiltakin jokereilta. Kekäläinen ei yksinkertaisesti hanki asennevammaisia pelaajia tai muutakaan henkilöstöä.

Eli toistaiseksi Rask on ollut tyylipuhdas syvyyspelaaja, joita on tietysti loukkaantumissumassa tarvittukin. Onko hän samalla floppi riippuu liksasta ja odotuksista, kun ei sentään ulkkaripaikkaa vie. Selvää on, ettei Raskia hankittu miksikään Janne Lahden korvaajaksi. Ehkä playoffit sitten näyttävät, että Raskin liigakokemus on arvokkaampaa kuin muutaman vuoden nuoremmilla junnuilla.

Summa summarum: Rask on ok pelaaja, mutta ok hankinta vain, jos on edullinen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Erittäin hyvä asia että myös muilla on alkanut silmät aukeamaan kuinka turha hankinta Rask on Jokereille ollut ja mitä sieltä on kentällä oletettavasti saataville. Lisäarvo Jokereille varsin pieni. Kallis ja turha, Kekäläisen epäonnistuneita hankintoja ja näillä rahoilla olisi saatu varmasti laatupakki hankituksi.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Täytyy kyllä myöntää, että flintstonella on käsittämättömän hyvä tatsi näiden sylkykuppi-valintojensa kanssa. Toke Virtaa lukuunottamatta kaikki flintin jo etukäteen turhiksi julistamat pelaajat ovat olleet sitä myös käytännössä. Onko tämä sitä asiantuntemusta sitten?

Koko alkukauden olen toitottanut, että Rask on paranneltu versio Ossi Saarisesta. Pikku hiljaa alan kyseenalaistamaan tuon "paranneltu"-sanankin. Rask pörrää mukavuusalueella saamatta kentällä oikeastaan yhtikäs mitään aikaiseksi. Rask on periaatteessa lupaava kaveri, mutta Jokereissa joutunut täysin jo etukäteen ounasteltuun väliinputoajan rooliin. Loukkaantumissuman keskellä Joonas on käyttökelpoinen, mutta jos joku kaunis päivä kaikki hyökkääjät ovat terveinä, niin ei Raskilla ole nykynäytöillä mitään asiaa kokoonpanoon.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kaikista ärsyttävintä on vielä se, että Rask ei todellakaan ole mikään halpa kaveri. Kova palkka ja hyöty minkä Rask on tuonut meille on aikalailla nollissa. Ainakin toistaiseksi annetuilla näytöillä Keklun suurin hutihankinta sitten Tuomas Pihlmanin. Jopa Lupasta oli enemmän hyötyä, koska Lupa sentään pärjäsi heikkoa IFK:ta vastaan pudutuspeleissä.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Hetkinen, hetkinen joko SM-liigassa pelataan "pudutuspelejä"...

Pelataanko tämä kausi ensin loppuun ja tuomitaan sitten kaikki pelaajat jotka eivät ole pistepörssin top 10:en joukossa.

Yleensä tietää milloin asiasta toista mieltä oleva kaveri on hävinnyt pelin, kun hän alkaa puhua aidanseipäästä sen asian sijaan.
 

MiksuMan

Jäsen
Yleensä tietää milloin asiasta toista mieltä oleva kaveri on hävinnyt pelin, kun hän alkaa puhua aidanseipäästä sen asian sijaan.

"Hävinnyt pelin"? Ehkä missaan nyt jotain?
Tarkoitukseni on vain puolustaa jokaista Jokeri-pelaajaa, koska joukkue pelaa hyvin ja tällaista jengiä ei ole ollut kuin viimeksi joskus 90-luvulla, eli silloin kun olit suunnilleen vaippaiässä.

Ja muutenkin olen (ainakin luulen niin) sekä ennen kaikkea yritän olla positiivinen ihminen ja nähdä asioissa hyvät puolet. Sellainen tekee hyvää. Kannattaa kokeilla.

Itsehän aloit puhua pudotuspeleistä ja nyt on vasta joulukuu. Mistä sitä tietää, vaikka Rask "lopettaa koohottamisen" ja voittaa pudotuspelien pistepörssin.
Mutta jos sulle tulee siitä hyvä fiilis siitä että tunnet että olen "hävinnyt pelin", niin voin myöntää tappioni. Sinä oikeassa - minä väärässä.

Ei muuta kuin "KENKÄÄN RASKILLE" ketjua pystöön.

Hyvää yötä!
 

RaveN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Ei muuta kuin "KENKÄÄN RASKILLE" ketjua pystöön.

Ei muuten huono idea ollenkaan!

Sehän tulee ajankohtaiseksi muutenkin nyt, kun loukkaantuneiden lista lyhenee (Hardt).
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
No mitä sä sitten tänne huutelet. Ei muuta kuin ketjua pystöön.

Mukavaa kouluviikkoa sinne ala-asteelle.

Kyllähän Raskin 20 matsin kiikarikausi on melkein yhtä ala-arvoinen suoritus kuin nämä sinun kuittailusi. Odotukseni on, että Rask saisi työllään tilaa ja paikkoja aikaan hyökkäyspäässä, mutta näin ei selvästikään ole tai tehoja kyllä syntyisi ihan vaikka vahingossakin. Paikka ketjuissa on kuitenkin ollut aina(?) ylempänä kuin nelosessa ja peliaika 10-15 min. Valitettavasti nyt ei vaikuta siltä, että homma olisi kääntymässäkään sen paremmaksi. Vaikea sanoa mikä mättää, eikö vahvuudet kerta kaikkiaan sovi pelitapaan vai onko ottanut takapakkia pelaajana?
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No mitä sä sitten tänne huutelet. Ei muuta kuin ketjua pystöön.

Mukavaa kouluviikkoa sinne ala-asteelle.

Ei nyt millään pahalla, mutta ainoa joka täällä näyttää käyttäytymiseltään lähenevän ala-astatta, olet sinä... Vähän säälittävää että jo kolmessa viestissä olet hyökännyt kanssakirjoittajien ikää vastaan.

Ja itse asiaan. Aikamoinen pettymys ollut Rask itsellekin. Tai noh, joku aika hyvin asiaa tuolla jo kuvasikin, Ossi Saarinen vol2. Ennen kautta porukka harmitteli vain vuoden sopparia, nyt tuskin harmitellaan. :)
 

MiksuMan

Jäsen
Kyllähän Raskin 20 matsin kiikarikausi on melkein yhtä ala-arvoinen suoritus kuin nämä sinun kuittailusi.

Olet oikeassa.
Pettymys munkin mielestä Rask on pisteiden valossa ollut, mutta kausi on pitkä ja olen varma, että Rask tulee vielä - viimeistään keväällä.

Vähän meinaa mulla läikkyä tämä "väittely" yli ja typeriä nuo mun "kuittailut" on, mutta kuten olen jo sanonut - Jokerit pelaa nyt hyvin, niin mun mielestä ei ole tarpeen viljellä negaa. Tietysti kritiikkiä saa ja pitää olla. Mutta en vaan tykkään siitä, että tämä pelaajien arvostelu menee aina (joillakin kirjoittajilla) yhtä lapsellisiksi kuin nämä mun kuitit.
 

MiksuMan

Jäsen
Ei nyt millään pahalla, mutta ainoa joka täällä näyttää käyttäytymiseltään lähenevän ala-astatta, olet sinä... Vähän säälittävää että jo kolmessa viestissä olet hyökännyt kanssakirjoittajien ikää vastaan.

Jep. Kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin, niin lapasesta tämä keskustelu mulla lähti ja kaikkea typerää olen kirjoittanut ja olen pahoillani siitä. Ei mua kuitenkaan sääliä tarvi. :)

Mutta Joonas Rask tulee vielä!!!
 

Terveis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jep. Kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin, niin lapasesta tämä keskustelu mulla lähti ja kaikkea typerää olen kirjoittanut ja olen pahoillani siitä. Ei mua kuitenkaan sääliä tarvi. :)

Mutta Joonas Rask tulee vielä!!!

Joo ei tää niin vakavaa ole. :) Eiköhän me kaikki toivota Raskille parasta. Ihan onnellisena kuuntelen niitä sun kuittailujasi sitten, kun Rask pistää jauhoja suuhun, ja pelaa pari astetta parempaa peliä. :)
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Rask on aika kinkkinen tapaus arvioitavaksi. Periaatteessa taidot pitäisi riittää syvyyskenttiin satunnaiseksi pisteidentehtailijaksi, suojaa kiekkoa hyvin ja pääsee paikoille, mutta viimeiset ratkaisut ovat heikkoja. Ongelmat löytynevät korvien välistä. Rask on mestari naamioitumaan pelien sisällä, häntä ei erota juuri koskaan. Alkukauden tilastoissa oli "hauska" piikki kun katsoi Raskin laukaisuprosenttia - se oli yli 25%. Todella vähän laukauksia. Ohjeena voisi kokeilla tyyliin: "Luota omiin taitoihisi, ja käytä sitä hyvää kiekonsuojausta paikoille pääsyyn päätyroiskimisen sijaan." Tällä kaudella Raskia on tarvittu Jokereissa älyttömien loukkaantumissumien takia, mutta ilman niitä olisi todennäköisesti ansainnut paikan katsomosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös