En minä tiedä enää, olisiko nyt itkupotkuraivarin paikka, vaiko vain hellän kyynelehtimisen? En minä tiedä oikein mistään enää. Olen nyt vuoden mittaan nähnyt ja kuullut kaikenmoista ja haluaisinkin jakaa viimeaikaiset helmet teille. Nämä siis omia hajatelmia tästä kaudesta. Osittain samaa avautumista kuin aikaisemman sivun viesti, mutta toisaalta myös uutta kivaa. En tosin ole varma, onko tästä fiaskosta enemmän vastuussa Ahola vai Hirsimäki, mutta viimekädessä se lienee Ahola, sillä hänhän "valvoo" Hirsimäkeä. Kukaa vartioi vartioita?
Lähinnä nyt aiheena Ässät ja sen imago. Kuten aikaisemmin totesin, on seuralla sen verran suuri liikevaihto, että toiminnan ei pitäisi olla "vähän siihen suuntaan". Otankin ensimmäisenä esille viimeistä kertaa tapaus Härkisuon. Itse hänen niskaan en kaada tätä enää. Vastuussa on toki hänen työnantajansa, palkanmaksaja. Jos Satakunnan Kansan journalismi olisi tuolla tasolla, lehden lukijakunta varmasti vähenisi. Ensisijaisesti toki syyt saisi niskoilleen "ala-arvoinen toimittaja", mutta toiminnan jatkuessa syyttävä sormi siirtyisi osoittamaan myös toimitusta. Miten tuollainen pääsee läpi noin usein? Vaikka kyseessä olisi kuinka sivutoiminen projekti, niin tuollainen juosten kuseminen on nykyaikana häpeällistä. En haluaisi mollata Härkisuota näin pahasti, mutta periaatteessa se on se näkyvin osa Ässien toimintaa, joka on pielessä. Reagointi, missä pelaa? Ässät saa kaikki tulonsa viime kädessä kannattajilta. Ilman kannattajia ei ole sponsoreita ja ilman sponsoreita ei oikein kasata joukkuetta.
En minä nyt tarkoita että Ässien otteluraportointi vaikuttaisi suoranaisesti sponsorointiin, mutta miksi antaa seurasta tuollainen kuva? Jos otteluraportti tarjotaan, se tarjotaan kannattajille. Jos se tarjotaan vähän miten sattuu, jää kuva välittämisestä ainakin minulle todella heikosti. Miksi tällainen palvelu on, jos ei ketään se kiinnosta? Patarinki oli hieno uudistus ja kumarrus kasvavan "nettifanituksen" tarpeisiin, mutta... Noh. Ymmärtänette.
Toinen asia, joka itse asiassa huolestuttaa enemmän ovat ne viestit, joita olen kuullut muutamalta sponsoritaholta. Mitä nyt olen kuullut, niin ei tätäkään touhua hoideta oikein hyvin. Kyseessä on tosin "vain" kolme firmaa, mutta miten Ässillä on varaa "suututtaa" yhtäkään yritystä? Tiedonkulku on kuulemani mukaan ollut surkeaa. Oma suosikkini on tässä pari päivää sitten kuultu: Ässät olivat soittaneet firmalle X (Sponsori) ja tarjonneet Play-out-kausareita.... samaan hintaan kuin kannattajillekin. Minua vieläkin askarruttaa, mitä helvettiä tuolla kortilla edes tekee? Saiko sillä oikeasti yhtään säästöä? Miksi tällaista edes tarjotaan firmoille? Lisäksi eräs pienehkö tukija valitteli täydellisestä kiinnostuksen puutteesta seuran osalta. Kyselyihin ei vastattu, tai jos vastattiin, niin todella viiveellä.
Toki tässä ovat vain yksittäistapaukset ja kovasti toivoisin tämän olevan pelkkää ankkaa, mutta... En oikeastaan edes usko sen olevan. Monelleko on tullut Ässistä mieleen sana "ammattimainen" viime aikoina? Voittoa on toki tehty (kiitos, hopeakausi), mutta se on ryssitty uskomattoman upeasti. Toki hankinnat ovat aina arpapeliä, mutta miten tämä on edes mahdollista? Hopeaseurasta karsinnan tappiolla olevaksi osapuoleksi tässä ajassa?
Lisätään tähän vielä se "tapaus Rynnäs", vaikka jo suht vanhaa tavaraa onkin. En ole kovinkaan sisäpiiriläinen, joten en tiedä paljoa Ässien sopimuskuvioista. Tämän kyseisen tapauksen kuitenkin tiedän ja ihmettelen sitä yhä.
Onko kenelläkään tuota Ässien hopeakauden DVD-versiota? Itse sellaisen ostin ja jo silloin ihmettelin sen jälkeä. Tuo jälki, "hätäisesti siihen suuntaan", on muodostumassa Ässien tavaramerkiksi. Miten ja miksi? Kuka antaa tämän tapahtua? Miksi näin isoa seuraa johdetaan noin leväperäisesti? Kenen on vastuu?