Muistutin ierikkaa Sportin viestiketjuissa siitä, että en lähtisi Jokipoikien kannattajana kovin paljon arvostelemaan enkä antamaan neuvoja jääkiekkoseuran taloudenpidosta.
Niinkö se meneekin Vaasassa, että fanit hoitaa seuran taloudenpitoa...se selittäisikin aika monta asiaa :)
Jokipoikien taloudessa on suuria haasteita, ja lienee selvää, että Liigalisenssin lunastaminen olisi vähintään haasteellista. Hokin taloudessa on suuria haasteita, mutta ilmeisesti säästöt alkavat viemään sitä puolta kuntoon, ikävä kyllä, urheilullisuuden ja menestyksen kustannuksella. Lisäksi talousvaikeuksista on huhuttu ja puhutta ainakin D Teamin kohdalla, RoKi:ssakaan kaikki ei ole niin hyvin kuin pitäisi, viime kauden jälkeen TuTo:lla oli ilmeisesti rahat vähissä jne jne. Eli lähes kaikki mestis-joukkueet ovat haasteellisessa tilanteessa taloudellisesti. Yksikään ei taida olla menestyvä, saatika kovin tuottoisa yritys.
No entäs Vaasan Sport? Vaasassa ollaa herkuteltu jo pitkään mestiksen suurimmista tuloista (sekä lippu- että sponsorituloista) ja meuhkattu sarjan suurimmalla budjetilla, ja silti onnistuttu suorastaan maagisesti välttämään menestys (viime kautta lukuunottamatta).
Ja tiedetään...täällä huutelee talousasioista sellainen kaveri, joka kannattaa sekä Hokkia, että hiukan D Teamiakin. Itse olin tosin jyrkästi kritisoinut Hokin taloudenpitoa, en ehkä täällä, mutta suoraan seuran suuntaan. Vaikka urheilullisesti Hokin kausi oli suuri pettymys, olen tyytyväinen, että hokki ei lähtenyt kilpavarusteluun tällä kaudella, vaan keskityttiin talouden tervehdyttämiseen. Minun kritiikkini tai neuvoni tuskin oli ratkaisevaa päätöksenteossa, mutta sen mukaan mentiin.
Totuus on se, että Mestiksessä yhtäkään seuraa ei näytettäisi tällä hetkellä johdettavan ammattimaisesti, ellei sitten KooKoota. Eli osoitan syyttävän sormeni jokaiseen Mestisorganisaatioon...hoitakaa ensin organisaatio kuntoon (myös talous), sitten vasta lähdetään kilpavarusteluun!
Pahoittelut Jokipoikien faneille, että purkaukseni tulee tänne. Toivotan Jokipojille voittoa Ilveksestä, vaikka lisenssiä ei voitaisikaan lunastaa. Tarvitaan osoittaa uudestaan se, että nousu on mahdollista, jos joukkue on kunnossa, ja Jokipojilla joukkue on ollut todella hyvä!