SHL:ssä ottelutapahtuman keskiössä ovat peli ja kannattajat. Suomessa tilanne vaikuttaa melko erilaiselta, eikä hyvässä mielessä.
www.jatkoaika.com
Jatkoajassa oli kirjoitus Ruotsin Elitserienin katsomo- ja fanikulttuurista. Itse olen kyllä samaa mieltä siitä, että ottelutapahtuma ei vaadi hirveästi mitään väkisin väännettyä oheisohjelmaa vaan joukkueeseen vahvasti sitoutuneen yleisön pitäisi itsessään tuoda se aito jääkiekon perustunnelma halliin.
Susirajan Punamustat ry:llä on tässä varmaan iso rooli tulevallakin kaudella ja myös jatkossa uudessa hallissa. Esimerkiksi itse en välttämättä kaipaile mitään eläinhahmoa pomppimaan ennen ottelua jäälle ja katsomoon (Joensuussa se olisi tietysti susi jossain muodossa) ottelun aikana, vaan koko katsomon pitäisi tuoda se tunnelma ja elää vahvasti pelaajien/joukkueen mukana itse pelissä. Susirajan Punamustat ydinporukka voi kyllä pitää päätykatsomossa omaa rumpumöykkäänsä, mutta jollain tapaa kytkeä se myös paremmin muun otteluyleisön innostamiseen, esimerkiksi tietyillä aina toistuvilla peruschanteilla.
Tästä päästäänkin siihen, että Joensuun jäähalli vaikka ulkoa onkin minusta hyvännäköinen, niin sisältä se toivottavasti tulevassa remontissa tulee niin viihtyisäksi, että tunnelma syntyy jo pelkästään sen miljööstä, esimerkiksi väreistä, katsomon asettelusta, yleensä tilan käytöstä niin, että se tukisi kaikin tavoin intiimin ja innostavan ottelutunnelman syntymistä.
Kun jääkiekkokatsomossa viihtyy kaikin puolin muuten, niin sitä syntyy samalla myös hyvä perusfiilis kannustaa omaa joukkuetta ilman mitään ylimääräisiä härpäkkeitä. Toki esimerkiksi mediakuutio voisi olla laadukas, jonka kautta esitettäisiin sopivan hienovaraisesti omia kannattajia kannustamaan innostavia juttuja, esimerkiksi ottelun parhaita Jokipoika taklauksia jne. Esimerkiksi joissain halleissa on ollut mediakuutiossa käsien läpytys animaatioita mikä minusta on jo katsojien aliarvioimista, kyllä niitä käsiä pitää osata paukuttaa yhteen ilman animaatioitakin.
Tässä on tietysti ideoinnin paikka uutta hallia ajatellen, mutta jo nällä kahdella seuraavalla kaudella voisi ajaa sisään joitakin katsojia koskevia sisältöuudistuksia ennen entisen hallin peruskorjausta. En tiedä kenelle tämä asia kuuluu, mutta kannattaisi varmaan tehdä benchmarkingia Ruotsissa ja jopa Keski-Euroopassa esim. Saksassa/Sveitsissä, joissa on hyvä katsomotunnelma ilman mitään väkisin väännettyjä keinotekoisia innostamisia. Toki pohjoiskarjalainen katsojapersoona on hieman arka, mutta kyllä se siitä innostuu kun vain joukkue on hyvä ja peli voittoisaa, joka on todistettu vaikkapa esimerkiksi JoMan, Kipan tai Katajan peleissä.