Mukava kun playoffs kevään lähestyessä halliin löytyy jo hyvin maksavia katsojia ja tunnelma koko ajan paranee.
Olen työ- ja perhekiireiden takia ehtinyt paikan päälle katsomaan ottelua menneiden kolmen kauden aikana vain muutaman kerran. Silti joensuulainen kiekko sykkii sydämessä (SM-liiga -unelma edelleen vahvana mielessä). Nykyisin Mestis-pelejä ehtii seuraamaan valitettavasti lähinnä tulospalvelun avulla. Nyt pudotuspeleihin pitää katsoa joku ottelu, johon itsekin pääsisi paikan päälle.
Mutta katsellaan jospa nousevat katsojaluvut mahdollistaisivat jonkun hankinnan vielä ennen siirtorajaa ja tueksi löytyisi myös jokunen uusi sponssiyritys.
Nyt asetan katsetta jo tulevaisuuteen. Tälle kaudelle en liiaksi rahaa enää pelaajistoon laittaisi. Ensi kauden halliongelma on todella valtava takaisku kehitettävän toiminnan kannalta; puhutaan kuitenkin useiden satojen tuhansien tulonmenetyksestä. Tältä kaudelta ylijäävät ottelutuotot laittaisin säästöön tulevaa kautta varten. Seurajohto on tehnytkin jo pakotettuja ja järkeviä päätöksiä henkilöstön ja pelaajiston suhteen. Tämän kauden loppu ja ensi kausi ilman muuta rajua säästökuuria ja ensi kaudella järkevä tavoite esimerkiksi pudotuspeleihin pääsy.
Sarjajärjestelmä on murrosvaiheessa. Se on selvästi nähtävissä. Liiga on JoKP:n johtoportaan toimesta ilmoitettu tavoitteeksi 2020-luvulla, joten uskottavuuden kannalta (varsinkin yhteistyökumppaneiden silmissä) tavoitteesta ei missään nimessä voi enää luistaa. Espoo tuli takaa ohi ja Kiekko-Espoo näyttää Liigavalmiilta jopa kaudelle 2024-2025. JoKP:n olisi pitänyt olla kiistatta samassa kelkassa mukana. Organisaatiossa on toki viime vuosina tapahtunut paljon hyviä asioita, mutta tiettyjen osa-alueiden osalta toiminta on vieläkin kaukana ammattimaisuudesta. Tämä halliongelma tuli tietyllä tapaa myös huonoon saumaan, vaikka siitä tulevaisuudessa organisaatio varmasti hyötyykin.
Kun uusittu halli saadaan käyttöön, ja projekti
"JoKP Liigassa kaudella 202x" lyödään lukkoon, niin näkisin, että osaavan ja innovatiivisen henkilöstön palkkaaminen seuran toimintaan on avainasemassa.
Liiga -termi yhteistyökumppanuuksien myynnissä keskiöön. Menneisyyden haamuista ja pölyistä on päästävä eroon, ja luotava uusi raikas joensuulainen tuleminen (tämä onkin jo osittain toteutunut). Toimintaympäristö sosiaalisesta mediasta markkinointiin, fanituotemyynnistä peliasuihin ja ottelutapahtumiin myös saatava 2020-luvulle. Uusi halli luo tavoiteltavalle liigatoiminnalle edellytykset, ja sen jälkeen se on organisaatiosta kiinni.
Fingers crossed, hyvä tästä tulee!