JoKP mediassa

  • 87 246
  • 341
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat

Mielenkiintoista ja värikästä tarinaa tosiaan. Tosin siitä nyt voi olla ihan faktojen perusteella eri mieltä, että oliko Mehtimäkeläisen siirtyminen "ison pahan" paikallisen mediakonsernin haltuun kuitenkaan syy sivuston tuhoon.

Mehtimäkeläinen näyttää googlauksen perusteella siirtyneen Karjalaisen omistukseen jo vuonna 2007 ja sitten edelleen 2015 Karjalan Heilille. Sivuston päivittäminen loppui vuonna 2018. Eli Mehtimäkeläinen toimi alkuperäisen perustajan vastuulla vain neljä vuotta, ja sitten 11 vuotta paikallinen mediakonserni pyöritti sitä. Vuonna 2013 sivusto näkyy palkitun vuoden parhaana Mestis-mediana, joten aika hidas tämä tuhon tie sitten todellisuudessa oli.

Vanhoja Mehtimäkeläisen videoita muuten löytyy edelleen YouTubesta isot määrät 2010-luvun alkupuolelta. Eli eivät ne mihinkään ole kadonneet, vaikka itse Mehtimäkeläistä ei enää valitettavasti olekaan.

Luulisin, että Mehtimäkeläisen kaatumisen suurin syy oli lopulta vain siinä, että mielenkiinto Jokipoikia ja sarjaa kohtaan on Joensuussa ylipäätään laskenut tuntuvasti vuosien myötä. JoKP:n edellinen edes Mestiksen pronssimitali on jo lähes kymmenen vuoden takaa. Ja kun menestystä ei tule tai oikein muutenkaan mitään isompaa kuvaa paremmasta tulevaisuudesta ole, niin siinäpä se sitten äkkiä on. Suljetun SM-liigan seuraustahan tämäkin välillisesti on.
 

welldone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Bruins, Napoli
Milloinhan alkaa Mehtimäen avausottelun lipunmyyntimarkkinointi aktiivisesti somessa? Otteluun alle 50 päivää. Lisäpumppausta vaan hallin kuvien muodossa niin sisältä, kuin ulkoa!
Vilkaisemalla lippu.fi sivulta otteluiden katsomokarttaa, mikä toki ei näytä myytyjä seisomalippuja, antaa osviittaa siitä ettei lippukauppa käy kovinkaan vilkkaana. Jokereiden vieraillessa näyttää enemmän menneen, mutta reilusti on tilaa sielläkin.
Jos uusittu halli ja sarjan käkikahinoissa oleva joukkue ei saa lippukauppaa piristymään niin mikä saa? Onko Joensuu enää kiekkokaupunki?
Usealle tännekin kirjoittavalle taisi viime kaudella 50km oli liian pitkä matka tukea joukkuetta poikkeusolosuhteissa ja mennä paikanpäälle Outokumpuun, kuten yllä löytyvästä Karjalaisen jutusta käy ilmi. Puheet liigasta ym. voi todellakin unohtaa, jos keväällä 80% kotipeleistä ei vedä yli 1500 katsojaa. Silloin Lipposen puheet ja fanien innokkuus punnitaan. Onko molemmat vain haaleaa utopiaa.
 
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Jos uusittu halli ja sarjan käkikahinoissa oleva joukkue ei saa lippukauppaa piristymään niin mikä saa? Onko Joensuu enää kiekkokaupunki?
Usealle tännekin kirjoittavalle taisi viime kaudella 50km oli liian pitkä matka tukea joukkuetta poikkeusolosuhteissa ja mennä paikanpäälle Outokumpuun, kuten yllä löytyvästä Karjalaisen jutusta käy ilmi. Puheet liigasta ym. voi todellakin unohtaa, jos keväällä 80% kotipeleistä ei vedä yli 1500 katsojaa. Silloin Lipposen puheet ja fanien innokkuus punnitaan. Onko molemmat vain haaleaa utopiaa.
Kriittisen hyvää pohdintaa. Samanlaista hypeä ei varmaankaan nyt synny kuten siinä vaiheessa kun siirryttiin Mehtimäen ulkojäiltä jäähalliin. Silloin löytyi myös anteliaita isoja sponsoreita ja jääkiekolla oli merkittävämpi utheilullinen status Joensuun urheiluelämässä.

Itsekin innostuneena seurasin uudessa hallissa Jokipoikien pelejä aktiivisesti ja toki siihen aikaan ei ollut samanlaista useiden eri lajien välistä kilpailua urheilukatsojista kuten nykyään on. Ja saihan esim. Joensuun Kataja oman uuden hienon Motonet areenansa jo aiemmin kuin Kiekko-Pojat "vain peruskorjatun" hallinsa.

Taitaapa potentiaalisilla katsojilla olla myös kukkaron nyörit paljon tiukemmalla kuin ennen. Pitkään on ollut laskusuhdanne ja rahaa ei vain yksinkertaisesti ole ihmisillä samalla tavalla käyttää kuin hyvän talouden aikoina.

Sellaista hypeä mitä täysin uuden Mehtimäen jäähallin myötä syntyi, ei nyt välttämättä synny samalla tavalla peruskorjaamalla uusitun jäähallin myötä. Kaupungin elinkeinoelämäkin seisoi silloin vahvasti Kiekko-Poikien takana. Kaikki oli ennen uutta ja innostavaa, nyt tavallaan lämmitellään vanhaa joensuulaista jääkiekkosceneä monien sekavienkin vaiheiden jälkeen.

Joensuussa paikallisten rahankäytöllä on nykyään myös useampia vaihtoehtoja esim. kulttuurin alueella, joten Kiekko-Pojilla ei ole niin "puhdas kenttä" edessä kuin siinä vaihessa kun Mehtimäen halli oli vielä uusi. Vanhan "sopan lämmittäminen" on tunnetusti aina vaikeampaa kuin uuden sytyttäminen eikä edes välttämättä maistu enää niin hyvältä.

Se on sitten eri tarina miten joensuulaiset ja itseasiassa koko maakunta saadaan uudelleen syttymään jääkiekolle. Eipä paljoa näy Kiekko-Pojat paikallisesti PR:nä esim. junnukiekossa tai muullakaan tavalla. Tässä on petraamista ja paljon.

Ruotsissa pohjoisemmassa on näitä "pikkuseuroja", jotka menestyvät Elitserienissä ja voittavat mestaruuksia sekä ovat maakunnan ylpeyksiä utheilullisesti. Olen joskus tälläkin palstalla ehdottanut Kiekko-Poikien johdolle tutustumista vaikkapa Växjön, Timrån ja Lulean vahvaan seuratoimintaan, että miten ne pienempien syrjäisten talousalueiden joukkueina ovat pärjänneet hyvin Elitserienissä, jopa raapineet useita mestaruuksia. Sieltä kannattaisi tuoda oppia myös "köyhän syrjäiseen" Pohjois-Karjalaan.

Toki itsekin tulee käytyä uudessa hallissa satunnaisesti katsomassa yksittäisiä pelejä ja tuettua jollain muullakin tapaa Kiekko-Poikien toimintaa, mutta se on vain rikka rokassa, pitäisi saada se maakunnan "suuri yleisö" liikkeelle ja seisomaan joukkueen takana. Tässä on kova pähkinä Kiekko-Poikien johdolla purtavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JoKP
Vanhan sopan lämmittäminen on varmaan ihan hyvä vertauskuva. Kunnon hypen rakentamiseen menee aikaa eikä se automaattisesti jäähallia korjaamalla tule. Toiminnan pitää löytää uusia tasoja monella saralla. Momentum uuden nousun käynnistämiselle on kuitenkin olemassa NYT. Senkin takia hienoa, että esim. Punamustat on tarttunut toimeen nyt eikä syssymmällä.

Fakta on se, että viiden viime kauden aikana koronasta ja halliremontista johtuen yleisökeskiarvo on ollut vain yhdellä kaudella yli tuhannen. Tämä tarkoittaa, että viime vuosina Joensuulaiset on voinut katsoa pelejä paikan päällä hyvin vähän. Se on varmasti vieraannuttanut ”suurta yleisöä” Kiekko-Pojista. Aika pohjalta nousua saa lähteä rakentamaan.

Tällä kaudella tulee olemaan paljon peräkkäisten päivien kotipelejä, joka ei ole optimaalista yleisömäärien kannalta. Sen takia en suuria johtopäätöksiä tämän kauden yleisömääristä vetäisi. Kausikorttilaisilla on keväällä kissanpäivät.

Ps. Väittäisin, että Karjalan paisti maistuu aina paremmalta toisella lämmityskierroksella.
 

Lava

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Kaikkialla urheilussa on lipunmyynti laskenut, eikä vain jääkiekossa. Raha on tiukassa tai säästetään pahan päivän varalle entistä tarkemmin. Silloinhan huvituksista yleensä säästetään ensimmäisenä, kuten live urheilusta.

Tänäänkin on tarjolla jännitystä, kun Jippo taistelee runkosarjan viimeisessä matsissa paikasta liigakarsintaan. Ihme on jos yli tuhannen katsojan ylitys tulee, vaikka joukkue ehdottomasti olisi ansainnut sen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Samanlaista hypeä ei varmaankaan nyt synny kuten siinä vaiheessa kun siirryttiin Mehtimäen ulkojäiltä jäähalliin.
toki siihen aikaan ei ollut samanlaista useiden eri lajien välistä kilpailua urheilukatsojista kuten nykyään on.
Taipaapa potentiaalisilla katsojilla olla myös kukkaron nyörit paljon tiukemmalla kuin ennen.
Kyllähän sitä kaiholla muistelee ”vanhoja hyviä aikoja”, kun yksittäinen kiekkopelikin oli odotettu tapahtuma ja siitä puhuttiin ympäri kaupunkia jo etukäteen, mutta aika oli silloin täysin toinen, ei ollut somea, eikä urheilutarjontaa jatkuvalla syötöllä joka tuutista suoraan koteihin. Joensuusta voitiin ennen puhuakin kiekkokaupunkina, mutta lajeja on noussut hyvin muitakin ja nyt Joensuusta puhutaankin palloilukaupunkina. Se on hyvä vaan, että on lajitarjontaa ja, että täältä löytyy seuroja pääsarjatasoillekin ja seurojen pitäisikin laajentaa yhteistyötään, kuten JoKP ja Joma yhdessä jo jotain touhuaakin.

En näe, että paikallisten lajien välillä olisi suoranaista isompaa kilpailua yleisöstä tai sponsoreistakaan, Jokaisella lajilla on toki omat kannattajakuntansa, mutta monet katsojista käyvät seuraamassa useampia lajeja ja jokaisella lajilla tietyt omansa isommat tukijansa, mutta suurin osa paikallisista tukijoista on mukana useammassa lajissa.

Se on totta, että yleinen taloustilanne ja nykyhallituksen toimet/ leikkaukset vaikeuttavat useiden ihmisten ja perheiden elämää, rahaa ei riitä enää samalla tavalla ”sirkushuveihin” kuin ennen. Tämä vaikuttaa osaltaan kaikkien lajien yleisömääriin, mutta suurin vaikuttaja on ollut jo pitkään helposti tarjolla oleva laaja urheilulajienkirjo, jota saa loppupeleissä edullisesti suoraan kotisohvalle nautittavaksi. Saman illan aikana voit halutessasi seurata useampaa peliä tai jopa eri lajeja. Täytyy myöntää, että itselläkin pyörii joskus kahdella eri näytöllä eri lajeja tai pelejä osin samanaikaisesti. Muistan ajat, kun NHL:n tulosseurantakin oli lähinnä Teksti-TV:n tai urkkaruudun varassa, kun nyt pelit tuodaan kaukaa rapakon takaa livenä kotisohville asti ja NHL:stä kerrotaan kaikilla eri somealustoilla, ei siis ihme, että junnujen esikuvat eivät ole enää kotikaupungin tai oman seuran pelaajia ja vaan löytyvät NHL:stä.

Mutta toivotaan joka tapauksessa, että yleisö löytää upeaan uuteen halliin ja kiekon ympärille saadaan lisää pöhinää. Kiekon asema joensuulaisessa urheilutarjonnassa on kuitenkin varsin vahva. Kumppanimyynti on noussut uudelle ennätystasolle ja, mitä enempi peleihin tulee yleisöä, niin sitä paremmin seura saa resursseja kehittää toimintaansa. Uusi aitiomaailma tulee olemaan iso ja tärkeä osa seuran toimintaa, siksi siihen nyt satsataankin isosti, että kokonaisuus saada toimimaan. Ainakin osalla Liigaseuroillakin ottelutapahtumien suurimmat tulonlähteet ovat juurikin erilaiset aitiotoiminnat.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tänäänkin on tarjolla jännitystä, kun Jippo taistelee runkosarjan viimeisessä matsissa paikasta liigakarsintaan. Ihme on jos yli tuhannen katsojan ylitys tulee, vaikka joukkue ehdottomasti olisi ansainnut sen.
Jippo onkin ollut nyt hyvässä nosteessa, paljon puheissa esillä ja täysin ansaitusti. Näin futismaallikon silmin yleisömäärät eivät ole isoja, mutta ei noita osaa oikein suhteuttaakaan, mutta joka tapauksessa Jipon yleisömäärät ovat olleet nousussa ja se on hyvä juttu.
 
Suosikkijoukkue
JoKP
Pitää paikkansa kunhan Karjalan paisti on vain alunperin lihaiseksi tehty ja huolella puulämmitteisen uunin jälkilämmössä maukkaaksi kypsennetty.
Jep, saa nähdä onko uuden jäähallin jälkeinen aika enemmän nakkikeiton lämmittelyä vai Karjalan paistin haudutusta.

Tänäänkin on tarjolla jännitystä, kun Jippo taistelee runkosarjan viimeisessä matsissa paikasta liigakarsintaan. Ihme on jos yli tuhannen katsojan ylitys tulee, vaikka joukkue ehdottomasti olisi ansainnut sen.
Mitä Jippoon tulee, niin uskoisin, että siellä ollaan saman tyyppisessä tilanteessa, että vahvan ja laajan kannattajakunnan rakentaminen ottaa aikaa useamman kuin yhden kauden. Edelliskaudellahan JIPPO oli kakkosessa.
ei ollut somea, eikä urheilutarjontaa jatkuvalla syötöllä joka tuutista suoraan koteihin.
NHL:stä kerrotaan kaikilla eri somealustoilla, ei siis ihme, että junnujen esikuvat eivät ole enää kotikaupungin tai oman seuran pelaajia ja vaan löytyvät NHL:stä.
Tässä nousee hyvin esiin se miksi sisällöntuotanto somessa on erittäin tärkeää myös paikallisille toimijoille. Paikallisilla toimijoilla on jotain etuja suhteessa vaikka sitten NHL:ään, mutta jos somesisältöä ei tehdä, niin ei ole paljon vaihtoehtoja kuluttajalle.
 
Viimeksi muokattu:

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Vilkaisemalla lippu.fi sivulta otteluiden katsomokarttaa, mikä toki ei näytä myytyjä seisomalippuja, antaa osviittaa siitä ettei lippukauppa käy kovinkaan vilkkaana. Jokereiden vieraillessa näyttää enemmän menneen, mutta reilusti on tilaa sielläkin.
Jos uusittu halli ja sarjan käkikahinoissa oleva joukkue ei saa lippukauppaa piristymään niin mikä saa? Onko Joensuu enää kiekkokaupunki?
Miksi ihmeessä lippuja pitäisi ostaa kuukausitolkulla etukäteen, kun lähempänäkin varmasti vielä ehtii?

Eivät ne JoKP:n pelit uusitussakaan hallissa ole kuin yksittäisiä Mestiksen runkosarjan otteluita, joita tulee ja menee. Toki jos haluaa tukea seuraa ostamalla lippuja ennakkoon, niin se on tietysti ihan ok. Mutta ainahan siinä sitten ottaa sen inhimillisen riskin, ettei syystä tai toisesta pääsekään aikanaan paikalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös