JoKP 2024–2025

• 164 832
  • 1 061
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Svensk oli näkyvä tai ainakin selostaja puhui Svenskistä paljon
Vertti Svensk, hauska nimi, mutta se ei ole oleellista vaan se jos 16 v. jannu oli ensimmäisessä Mestiksen harkkapelissään jo kaikin tavoin ns. pelin päällä. Täytyy olla todellinen Kiekko-Poikien lahjakkuus kun pelannut jo vakiona U20 joukkueessa hyvillä pisteillä.

Osaisiko joku kertoa tästä kaverista hieman enemmän, jos on seurannut Jokipoikien U20 pelejä? Elitestä löytyy tietoina paino vain 60 kg ja pituus 181 cm. Kasvunvaraa on reippaasti, mutta itseluottamus taitaa olla kohdillaan kun luottaa jo näin nuorena omaan tekemiseensä.

Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lava

PasiTh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat/Kiekko-Pojat
Aatu Luusuaniemi kyllä kelpaisi mulle. Laaja rosteri tosiaan taitaa tulla. Vieläkö se mahtuisi tuohon.

Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Aatu Luusuaniemi kyllä kelpaisi mulle. Laaja rosteri tosiaan taitaa tulla. Vieläkö se mahtuisi tuohon.
Kelpaisi äärikovassa fitissä, mutta taisi olla kesätreenaamisen suhteen laiskimpia ja muutenkin mukavuudenhaluisimpia pelaajia Kiekko-Pojissa. Posket olivat enemmän pullollaan kuin lommollaan. Taitava kiekollisena, laukaus kohtuullisen hyvä ja hyvin peliälyä, mutta se treenipuoli piiputti.

Suosikkijoukkue
JoKP
Vertti Svensk, hauska nimi, mutta se ei ole oleellista vaan jos 16 v. jannu on ensimmäisessä Mestiksen harkkapelissään jo kaikin tavoin ns. pelin päällä. Täytyy olla todellinen Kiekko-Poikien lahjakkuus kun pelannut jo vakiona U20 joukkueessa hyvillä pisteillä.

Osaisiko joku kertoa tästä kaverista hieman enemmän, jos on seurannut Jokipoikien U20 pelejä? Elitestä löytyy tietoina paino vain 60 kg ja pituus 181 cm. Kasvunvaraa on reippaasti, mutta itseluottamus taitaa olla kohdillaan kun luottaa jo näin nuorena omaan tekemiseensä.

Oma otantani on todella pieni. Katsoin eilen vielä puolitoista erää vähän paremmalla ajatuksella. Ei voi muuta sanoa kuin toivottavasti saa kunnon näytön paikan tosipeleissä. Sen verran hyvällä jalalla ja pelirohkeudella oli kaveri liikenteessä.

Kävi jo mielessä, että eihän tässä mitään lisäpuolustajia tarvita. Noh, Juvonen kyllä kelpaa.

Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Osaisiko joku kertoa tästä kaverista hieman enemmän
Se on tiedossa, että Vertillä on vanhempi, hyökkääjänä pelaava veli Simppa, 19, ja, että veljekset ovat harjoitelleet ja tehneet paljon töitä ns. ekstraa seura- ja joukkuetoiminnan lisäksi. Varsinkin luisteluun on panostettu ja se kyllä näkyikin Vertin kohdalla hyvin eilisessä pelissä. Luistelu ja liike oli heti todella hyvällä tasolla miestenpeleissäkin ja ennakkoluulottomasti hän kaikkiaan esiintyi, lähti rohkeasti tukemaan hyökkäyksiä, ollen välillä hyökkäyksen kärkenäkin. Hyvä, että itseluottamusta löytyy, mutta toki pitää myös muistaa, nyt pelataan vasta harkkapelejä, vaade nousee ja, ettei puolustaminen unohtuisi ja tässä kohtaa nouseekin esiin nuoren ja innokkaan pelaajan kohdalla valmennuksen rooli, että tekemistä osataan ohjata oikeaan suuntaan. Eiköhän Svenskiä tulla peluuttamaan puolustavan pakin rinnalla, mutta joka tapauksessa nuori puolustajalupaus tässä nyt on kyseessä.
Ei mahdu.

Viimeksi muokattu:

Lava

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Somessa näkyi kuvaa tänään uudelta hallilta, onkohan seura jo aloittanut aitioiden ja muiden tilojen rakentamisen?

Hyvät kekkerit oli Elielillä. Paljon väkeä ja pelaajat siellä mukana. Pelaajat odottavat suurella innolla kautta, vieraspeliputki koetaan haastavaksi, mutta kovasti uskovat kotietuun runkosarjassa. Terve itseluottamus on tapissa. Hyvä meininki on joukkueessa, se välittyi keskusteluissa, ja keskusteluissa pelaajat myös kehuivat todella paljon molempia valkkuja niin Vuorista kuin Rämöä.

LoneWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Tuossa kun tuli kesällä tuskailtua omien kasvattien vähyyttä joukkueessa, niin nyt kun joukkue on oletettavasti valmis, löytyy sieltä 9 Jokipoikien kasvattia. Näiden lisäksi Meriläinen sekä try-outilla oleva Kuronen oman maakunnan kasvatteja. 40 % pohjoiskarjalaisia pelaajia koko joukkueesta on hyvä määrä tänä päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää vastaava luku muista Mestis-seuroista.

Danone

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Tuossa kun tuli kesällä tuskailtua omien kasvattien vähyyttä joukkueessa, niin nyt kun joukkue on oletettavasti valmis, löytyy sieltä 9 Jokipoikien kasvattia. Näiden lisäksi Meriläinen sekä try-outilla oleva Kuronen oman maakunnan kasvatteja. 40 % pohjoiskarjalaisia pelaajia koko joukkueesta on hyvä määrä tänä päivänä. Olisi mielenkiintoista tietää vastaava luku muista Mestis-seuroista.
Todella kova lukema.

RoKilla lähti viisi lappilaispelaajaa viime kauden joukkueesta, joten lukema on nyt kuusi. Sitten on kasa pelaajia, jotka ovat tulleet junnuina Rovaniemelle (U16-U20) ja ovat yhä junnuiässä (Hyypiä, Mikes) tai sitten jääneet tänne junioriputken jälkeen (Lindroos, Siira).

M.A.I.C.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Jokerit 11 pelaajaa Helsingistä
Tuto 5 pelaajaa Turusta
Hokki: 3 pelaajaa Kajaanista
Ketterä 2 pelaaja Imatralta
Hermes: 2 pelaajaa Kokkolasta
K-Vantaa: 2 pelaajaa Vantaalta
Keupa: 1 pelaaja Keuruulta
IPK: 0p Pelaajaa Iisalmesta
Noi tiedot harjoituspelien harjoituspelien sarjaanilmoitettujen joukkueiden kokoonpanot. Eipä ne siittä yleensä paljoa muutu.
Luvut ei välttämättä ihan tarkkoja, laskin kaikki syntymäpaikkansa ilmoittaneet ja niiltä joilta puuttui syntymäpaikka niin ehtona oli että on pelannut kaupungissa 15v. asti, tällä menetelmällä pääsee varmasti aika lähelle totuutta.
Ehkä huomioitavan arvoista tietty se että Jokereilla ja Tutolla lisäksi n. 10 pelajaa lähikunnista.

Suosikkijoukkue
Tuossa kun tuli kesällä tuskailtua omien kasvattien vähyyttä joukkueessa, niin nyt kun joukkue on oletettavasti valmis, löytyy sieltä 9 Jokipoikien kasvattia.
Yhdeksän omaa kasvattia listoilla on kyllä varsin hyvä määrä.
Jokerit 11 pelaajaa Helsingistä
Vilkaisin Jokereiden sivuilta joukkueen kokoonpanon pelaajaesittelyineen, niin sieltä käy ilmi, että joukkueessa olisi viisi varsinaista omaa kasvattia. Sitä en katsonut, mistä kukin on kotoisin.

M.A.I.C.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Yhdeksän omaa kasvattia listoilla on kyllä varsin hyvä määrä.

Vilkaisin Jokereiden sivuilta joukkueen kokoonpanon pelaajaesittelyineen, niin sieltä käy ilmi, että joukkueessa olisi viisi varsinaista omaa kasvattia. Sitä en katsonut, mistä kukin on kotoisin.
Noh ikuinen kysymys miten sitten määritetään kuka minkäkin seuran kasvatti on... tiukennetaan kriteereitä tässä Jokerit kohdassa.
1. Syntynyt Helsingissä
2. Pelannut vähintään U16 ikäisestä asti joko Viikingeissä tai Jokereissa.

Saadaan tulokseksi 9 pelaajaa...
SELIN LUKAS
SISU HEIKKERI
SANTERI HAAKANA
LAURI SAASTAMOINEN
TEEMU HENRITIUS
EMIL KUUSLA
ONNI LIND
AATU WULFF
JUHO KEINÄNEN

Jos katsotaan kaikista tiukemmilla kriteereillä eli mihin seuraan on pelaajan ensimmäinen (lapsi ajan) pelipassi ostettu niin ei päästä mielestäni edes tuohon viiteen pelaajaan...

Jokerit tässä listassa huono esimerkki niinkuin kaikki muutkin pääkaupunkiseudun joukkueet...

mainio

Jäsen
Kyllä sen taitaa aika hyvin esimerkiksi Eliteprospectsin Youth Team-kohdassa oleva tieto kertoa, mikä seura on kunkin pelaajan kasvattajaseura. Ei tietysti voi olettaa, että jokaisen pelaajan kohdalla tieto olisi 100% oikein.

U16-ikäluokasta eteenpäin jos katsotaan, niin Jussi Jokinen voisi olla Kärppien kasvatti, Tuomo Ruutu HIFK:n, Jori Lehterä Jokereiden, Kim Nousiainen KalPan ja JoKP:n kokoonpanosta Rasmus Kuronen Jokipoikien kasvatti. Eivät kuitenkaan ole.

M.A.I.C.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kyllä sen taitaa aika hyvin esimerkiksi Eliteprospectsin Youth Team-kohdassa oleva tieto kertoa, mikä seura on kunkin pelaajan kasvattajaseura. Ei tietysti voi olettaa, että jokaisen pelaajan kohdalla tieto olisi 100% oikein.

U16-ikäluokasta eteenpäin jos katsotaan, niin Jussi Jokinen voisi olla Kärppien kasvatti, Tuomo Ruutu HIFK:n, Jori Lehterä Jokereiden, Kim Nousiainen KalPan ja JoKP:n kokoonpanosta Rasmus Kuronen Jokipoikien kasvatti. Eivät kuitenkaan ole.
Elite Prospectin youth Team kohta täytetään itse. Siihen voi laittaa minkä haluaa. Mutta niinkuin sanoin kaikilla on henkilökohtaisesti vähän erilainen käsitys mitä tarkoittaa kasvattajaseura. Usein tuntuu vielä olevan jollain asteella tunneperusteisiakin tulkintoja. Ja pääkaupunkiseudulla tämän kasvattajaseuran määrittäminen on vaikeaa. Pelaajat liikkuvat lapsivaiheessa usein seuroista toisiin. Jääkiekkoliiton kanta kasvattajaseurasta on selkeä. Kasvattajakorvauksia jaetaan seuroille missä olet pelannut 15-23 vuotiaana.
No mulla on oma käsitys siitä mikä on kasvattajaseura ja se ei todellakaan ole se seura mihin on menty luistelukouluun / ostettu ensimmän liiton lapsi ikävaiheen lisenssi. Ja kyllä Jori Lehterä on mielestäni Jokeri kasvatti, se että tyyppi on halunnu läpällä laittaa Elite Prospectiin Pitäjänmäen Tarmon youth teamiksi ei mun mielestä määritä hänen kasvattajaseuraansa. Saa toki olla eri mieltä. Mun mielestä Juha Lind on myös Jokeri kasvatti vaikka pelas viikingeissä koko junnu ajan. Ja yhtälailla Rasmus Kuronen on Jokipojat kasvatti, pelannu Jokipojissa 12 vuotiaasta asti. Se että onko Kuronen Joensuulais lähtöinen pelaaja niin mielestäni ei kun on aloittanut pelaamaan muualla kuin Joensuussa. Siitäkin joku varmasti toista mieltä onhan Kontiolahti kuitenkin Jokipoikien sateenvarjoseura.
Jos ei yhtään halua tulkinnan varaa tähän niin silloinhan kasvattajaseuran määritys pitäisi olla se seura mihin on ensimmäinen lapsi lisenssi ostettu ja mä en kyllä tätä ajatusta osta. Varmasti joku on ermieltä kanssani ja saakin olla.

M.A.I.C.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
...oli pakko tsekata vielä Elite Prospectista Jari Kurrin ja Mika Strömbergin youth teamit. Molemmilla lukee Jokerit. Takuuvarmasti molemmat ovat aloittaneet Vuosaaressa jääkiekkouransa. Eli haastavaa on pääkaupunkiseudun pelaajien kasvattajaseuran tulkinta jollei tunne historiaa ja taustoja. Semir Ben Amor mielestäni Hifk kasvatti ja melko varmasti monen muunkin mielestä. Elite Prospectissa lukee hällä Jäähonka youth teamina. Seuroja oli jossain vaiheessa niin paljon, oli jäähonkaa, PiTaa, EPS, EKS, IHK, HJK... ehkä tää keskustelu on syytä päättää. Ei taida kuulua näin syvällisesti tähän ketjuun.

Suosikkijoukkue
Noh ikuinen kysymys miten sitten määritetään kuka minkäkin seuran kasvatti on... tiukennetaan kriteereitä tässä Jokerit kohdassa.
Asioita voi toki määritellä mieleisekseen ja ainakin meikäläiselle riittää tässä kohtaa ilman kriteereiden tiukentamisia Jokereiden verkkosivuilla oleva tieto joukkueen pelaajista kasvattajaseuroineen.
Eliteä voi pitää ihan hyvänä tietopohjana, toki pienin varauksin ja eri lähteistä voi hakea varmennusta tietoihin. Olen selvitellyt vuosien varrella todella paljon pelaajien tietoja useista eri lähteistä, myös kasvattajaseurojen osalta, niin kerran tuli vastaan tilanne, jossa erään Liigapelaajan kasvattajaseurasta oli Elitessä eri tietoa, kuin muissa lähteissä. Soitin pelaajalle itselleen ja tuolloin kävi ilmi, että Elitessä oli väärää tietoa.
Mutta niinkuin sanoin kaikilla on henkilökohtaisesti vähän erilainen käsitys mitä tarkoittaa kasvattajaseura. Usein tuntuu vielä olevan jollain asteella tunneperusteisiakin tulkintoja.
Tulkintaa ja erilaisia käsityksiä kasvattajaseuroista taitaa esiintyä lähinnä varsinkin ns. isomman kiekkoyleisön (fanien) keskuudessa eri somealustoilla ja keskustelupalstoilla, mutta itse lajitoimijat, seurat kuin itse pelaajatkin ovat pääsääntöisesti yhtä mieltä näistä asioista.

mainio

Jäsen
Ja kyllä Jori Lehterä on mielestäni Jokeri kasvatti, se että tyyppi on halunnu läpällä laittaa Elite Prospectiin Pitäjänmäen Tarmon youth teamiksi ei mun mielestä määritä hänen kasvattajaseuraansa.
Pinnalla Jori Lehterä: ”Tämä on ollut hienoa aikaa itselleni” - HIFK

"Mielenkiintoisia ovat olleet hänen ensiaskeleensa jääkiekon parissa. Nimittäin Lehterän kasvattajaseura on helsinkiläinen Pitäjänmäen Tarmo eli PiTa, jonka vuoden 1987 ikäluokka on kiistatta koko seurahistorian lahjakkain."

"– Se oli hyvä pumppu aloittaa. Sieltä useampi pelaaja nousi ammattilaiseksi saakka. Se oli hyvä kasvattiseura, jossa oli hyvä meininki päällä, innostavat valmentajat sekä hyvä ilmapiiri. Kamppailtiin HIFK:ta ja Jokereita vastaan ihan samoista sijoista. Kun sillä porukalla voitimme pelejä, pelaajat eivät myöskään lähteneet suurempiin seuroihin niin aikaisin. Se oli sekä hyvä mesta kehittyä että voittaa, Lehterä muistelee."

Tämä tästä asiasta. Toivotaan, että jatkossakin Joensuusta löytyy edustusjoukkueeseen tasokkaita oman kylän poikia, ja mahdollisimman moni nykyisistä sopimuksen omaavista kehittyy runkopelaajaksi. Mieluiten tietysti useammaksi vuodeksi.

MiKa77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, PeTo
Hyvin on jo myyty lippuja jokerit peliin 28.12. :) Mutta tietenkin kausikortit on merkitty niin vaikea sanoa myytyjen lippujen määrää.
Eiköhän ne paikat siitä vähene kun ajankohta lähestyy

M.A.I.C.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Asioita voi toki määritellä mieleisekseen ja ainakin meikäläiselle riittää tässä kohtaa ilman kriteereiden tiukentamisia Jokereiden verkkosivuilla oleva tieto joukkueen pelaajista kasvattajaseuroineen.

Eliteä voi pitää ihan hyvänä tietopohjana, toki pienin varauksin ja eri lähteistä voi hakea varmennusta tietoihin. Olen selvitellyt vuosien varrella todella paljon pelaajien tietoja useista eri lähteistä, myös kasvattajaseurojen osalta, niin kerran tuli vastaan tilanne, jossa erään Liigapelaajan kasvattajaseurasta oli Elitessä eri tietoa, kuin muissa lähteissä. Soitin pelaajalle itselleen ja tuolloin kävi ilmi, että Elitessä oli väärää tietoa.

Tulkintaa ja erilaisia käsityksiä kasvattajaseuroista taitaa esiintyä lähinnä varsinkin ns. isomman kiekkoyleisön (fanien) keskuudessa eri somealustoilla ja keskustelupalstoilla, mutta itse lajitoimijat, seurat kuin itse pelaajatkin ovat pääsääntöisesti yhtä mieltä näistä asioista.
Tämä totta, itse olen jääkiekko fani. En toimi missään seurassa saatikka että tekisin sitä työkseni. Mä olen enemmän ton jääkiekkoliiton näkemyksen kannalla. Jos pelaat jossain jengissä esim. 12-20 ikävuodet pidän sitä seuraa silloin todellisena kasvattajaseurana.Mutta onneksi se vapaus mulle suodaan. Kiva tietää jotain paremmin ku ite pelaajat… ainaki omasta mielestä.

Suosikkijoukkue
Tänään Imatralla Hermeksen kimppuun tällä kokoonpanolla. Peli on alkanut juuri kello 16.00.

Lohisalo - Kane - Taskula
Meriläinen - Uski - Dvorak
Brygger - Vaittinen - Kuronen
Vähäniitty - Haikonen

Lehikoinen - Liiri
Svensk - Juvonen
Grönlund - Mäenpää

Markkanen/ Ahopelto

MiKa77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuun Kiekko-Pojat, PeTo
Kopioitu Hermeksen osiosta:
———
Solidsportista näkyy, koko turnauksen kaikki pelit muistaakseni 13.90 € yhteensä. Bauer cup.
——

Aika suolainen hinta olisi jos voisi katsoa vain yhden pelin :)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy