Tiedepuistolla oli eilen aiheeseen liittyen tilaisuus, jossa oli paikalla iso joukko kilpaikäluokkien pelaajia sekä heidän vanhempiaan. Itse en ollut paikalla, mutta mitä olen saanut tapahtumasta viestiä, niin se oli ollut erittäin hyvä tapahtuma. Mukana oli JoKP:n sekä Juniori Jokipoikien edustajia kertomassa asioista. Ja olipa mukana myös muutama Joensuusta ammattilaisuralle ponnistanut pelaajakin. Sen tarkemmin yksityiskohtiin menemättä, niin pelaajat ja vanhemmat saivat kattavan paketin JoKP:n uudesta urheilutoimesta, brändistä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Seura tiedottaa tapahtuman annista tarkemmin tänään.
On kyllä hienoa, että tällaisia tapahtumia järjestetään. Tehdään edustusseuran urheilutoimea, tavoitteita ja henkilöstöä tutuksi aikuiskiekon kynnyksellä olevien kilpaikäluokkien junioripelaajille ja heidän vanhemmilleen. En muista, että tämmöistä olisi ennen ollut, ainakaan tässä mittakaavassa. Tämä on taas hyvä esimerkki siitä, miten yhteistyötä edustuksen ja junioriseuran kesken kehitetään ja tiivistetään entisestään.
Kuulostaa hyvältä, sillä Kiekko-Pojissa on viime vuosina puuttunut jatkuvuus kaikessa tekemisessä. Tuntui kuin jokaisen edustuksen valmentajan ja toimiston henkilökunnan mukana olisi tullut uudet kuviot, jonka vuoksi aina on tavoiteltu lyhyellä, korkeintaan parin vuoden sykkeellä menestystä Mestiksessä.
Jos nyt sitten laitettaisiin lahjakkaimpien junioreiden pysyvä polku edustukseen saakka kuntoon ja jatkossa olisi entistä enemmän "omia poikia" ratkomassa Mestiksessäkin otteluita, tuomassa jopa Mestismestaruuden 2-3 vuoden sisällä.
Toisaalta jääkiekkojoukkueet eivät koskaan ole täysin omavaraisia vaan laadukasta scouttausta tarvitaan usein tuomaan se viimeinen voittava pelaaja-aines joukkueeseen. Toivottavasti tämäkin puoli saadaan kuntoon, joka kyllä minun mielestäni näkyy jo ensi kauden edustuksen kasaamisessa paremmin kuin viime kaudella.
Toivottavasti seuralla riittää nyt kärsivällisyyttä rakentaa Liiganousua omalle vankalle junioripohjalle, scoutata täydennykseksi joukkueen identiteettiin ja pelitapaan sopivia pelaajia sekä saada jatkuvuutta valmennukseen. Kirsikkana kakun päällä vuoden 2024 lopussa odottaa uusi halli, joka toivottavasti sinetöi kaudella 2024-2025 Mestiksen mestaruuden sekä Liiganousun kaudeksi 2025-2026.
Olen nyt aistivinani Kiekko-Pojissa uuden toiminnallisen identiteetin / pelitavan ja pelaajiston / valmennuksen jatkuvuuden hakua. Ei ainakaan minulla ole tarvetta saada Kiekko-Pojille esim. ensi vuodeksi "väkisin ostettua" Mestiksen pikamestaruutta vaan luoda vankka oma pelaajapohja ja -polku tulevaan Kiekko-Poikien Liigajoukkueeseen kaudella 2025-2026 senkin kustannuksella, että seuraavilla pelikausilla ei oltaisi aivan Mestiksen terävimmässä kärjesssä. Toki Mestis mestaruus maistuisi viimeistään jo pelikaudella 2024-2025.
Silti, uskottava seurajohto, selkeä oma peli-identiteetti & pelitapa, vahva talous ja jatkuva laadukas pelitapaan valmennettu oma juniorituotanto ovat tärkeämpiä Liiganousussa kuin instant menestys Mestiksessä.