Mainos

Jokkis

• 13 347
  • 35

wirtanen17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kalannin Pallo -65, Jääkotkat
En löytäny täält tälläistä aihetta nii päätin avata ite... Eli kirjotelkaa tänne maailman parhaasta (ainakin itseni mielestä) autourheilumuodosta eli Jokamiesluokasta... Onko joku menossa katsomaan JM-Festivaalia Laitilan Krouvinummelle??

wirtanen17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kalannin Pallo -65, Jääkotkat
sori mut siin lukee AUTOurheilu muodosta... Rajalan Joni-Pekka oli Raskaskonehuolto VW:llään Raisio JM:ssä neljäs.. Mut voittaja Laine Lauri (L-HUA) Somer-Betoni Fiat:lla oli aivan ylivoimainen... saas nähdä onko nyt viikonloppuna joku ylivoimainen..=) sit vielä linkki ehdotus, http://www.jokkis.net Omat suosikkikuskini ovat kaikki Vakka-Suomalaiset, etenkin Markku Lempiäinen Sitikallaan ja Esko Suominen saabillaan..=)

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Eipä näytä olevan paljookaan.........en minäkään.

Jokkista on tullu seurattua jonki verran, ja käyty paikan päälläki katselemassa. Mukavan näköstä menoo:) Vieläkös se 16 vuoden aloitusikäraja on voimassa, vai onko muuttunu? Entä onko fiiu wolkkarin koneella vielä ylitse muiden?

Edit: tulipas kirjoitus virheitä ja vielä selvinpäin....

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Tulihan noita kisoja aikoinaan käytyä katsomassa, joskus 80-luvun alkupuolella paljonkin. Faija oli kovasti innostunut ja siitä sitten pojankin kiinnostus ylipäätään autourheilua kohtaan syttyi, eikä varmaan tule koskaan sammumaan. Ei montaa sellaista viikonloppua kloppina tullut vietettyä, etteikö oltaisi joko rallia tai jokkista oltu katsomassa.

Aikoinaanhan ajettiin myös nyt jo edesmenneen Leppävaaran Maxi-Marketin parkkipaikalla jokavuotinen jokkiskisa, josta on erityisesti jäänyt mieleen eräänä vuonna kisaan osallistunut "kleinbus-volkkari", joka oli Tapiolan Leipomon väreissä. Taisi vielä kipata kyljelleen sen rotiskon. Muistaakos kukaan muu tällaista?

Muuten noista sen aikaisista jokkisajajista ei ole jäänyt mieleen muita kuin Valon Timppa, joka oli jonkin sortin tuttu faijalle.

Juuri muuten tässä hiljattain yritin taivutella parempaa puoliskoani aloittamaan jokkisharrastuksen, kun aihe puheeksi tuli jokkistrailerin tultua vastaan. Siinähän sitä saisi itsekin hyvän tekosyyn alkaa räimimään vastaavilla autoilla, mikäli nuo likviditeettiasiat periksi antaisivat. Veri vetäisi kovasti johonkin F-Cupin tyyliseen toimintaan...

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Velipojan kanssa mietimme Endurance kilpailuihin osallistumista, mutta välimatkat ja minun krooninen rahapulani siirsivät harrastuksen aloittamisen jonnekin tulevaisuuteen. Olisihan se upeaa ajaa jollain kotterolla 4-6h (tai niin kauan kun jarrut kestää) radalla kun kerrankin saisi oikein luvan kanssa ajaa niin lujaa kuin sielu sietää. Jokkisajojen katsominen ei kyllä sinällään kiinnosta, mutta ajaminen jossain rupusarjassa asenteella "Ei voitto vaan tappio" sitäkin enemmän.

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Kupla katolleen kääntyy

Viestin lähetti Shayne
Maxi-Marketin parkkipaikalla jokavuotinen jokkiskisa, josta on erityisesti jäänyt mieleen eräänä vuonna kisaan osallistunut "kleinbus-volkkari", joka oli Tapiolan Leipomon väreissä. Taisi vielä kipata kyljelleen sen rotiskon. Muistaakos kukaan muu tällaista?
Siinä 80-luvun puolivälissä vuokrattiin yläkerran poikien kanssa jokkiskooste-videokasetti ja katteltiin sitä putkeen koko viikonloppu. Pause-nappulan käyttö oli sen verran tiuhaa, että parhaiden kaatojen kohdalla alkoi näkyä venymistä. Ja tosiaankin, myös Maxin kisoja kasetilla näytettiin ja siellä se hippibussi huristi mukana joukossa jokamiehisessä.

Hämeenlinnan Ahvenistolla ajettiin muistaakseni pariinkin kertaan SM-kisat. Ratahan on siinä mielessä maan parhaita, että katsomosta saa varsin selkeän lintuperspektiivin koko lenkkiin. Joskus filmailin faijan kaitafilmille pari rullaa ja sain purkkiin muuan Urheiluruutuunkin päätyneen kaadon. Aina pidettiin paikallisen Palokärki-teamin puolia. Mustat autot, punaiset heavy-lieskat nokkapelleissä ja kyljissä. Vieläköhän on tiimi pystyssä?

Taitaa olla 10 vuotta viime jokkis-kisasta, mutta tuota kisakalenteria selattuani merkkasin 2.7 Riksun ryminän kalenteriini.

Jokkiksesta löytyy samoja hyviä puolia, kuin lätkän kakkosdivarista: vauhtia enemmän kuin taitoa, taklaukset joskus epäpuhtaita mutta näyttäviä, halvat piletit, haisevat varusteet, mutta iloinen urheilumieli.

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Omat jokkiskokemukset ovat n. 10v takaa eräältä aurinkoiselta
hiekkakuopalta.

Loistava laji.

Kai sen voittaja-auton edelleen saa ostaa alle 1kEurolla?

Tapahtumia riittää, mutta tietenkin bestiksen tulisi olla
siinä viimisessä coitus int'issä.

JanJ

Jäsen
Mulle jokkikseen kehittyi melkoinen inho, ja se liittyy entisen asuinpaikkani asianharrastajiin. Siellä jokkiskuskein pahimmat stereotypiat toteutuivat. N.20v klopit jotka ajoivat viritetyllä takaveto-Asconalla "siviilissä" ja kisoihin hinattiin Hiacella joku romu millä ei koskaan pärjätty. Väki esitti olevansa kovaakin alonsoa (tai siihen aikaan varmaan ruuspäriä) ja salaseuran jäseniä. Sitten vertailtiin kovaan ääneen baarissa, kuka on kovinta vauhtia ajanut autonsa ulos yleiseltä tieltä. Yksi uuno sitten vetikin Paluksella Asconan koivuun perä edellä, kyydissä 4 ihmistä ilman turvavöitä.

Huvittavaa oli myös kun ostin harrasteautoksi kuplavolkkarin. Markka-aikaa elettiin. Lehdessä oli ilmoitus leppäkertuksi maalatusta kuplasta, jossa oli valkoinen keinonahkasisustus ja 1800 kuutioinen kone käärmeenpesineen. Kysyin autoa omistajalta niin ensimmäiseksi tuli vastakysymys: "ooksä niitä jokkismulkkuja?". Kun en ollut, ja kerroin auton saavan hyvän kodin, hän myi auton minulle tuhannen markan nimelliseen hintaan! Paikan päällä autoa hakiessani huomattiin että akku oli tyhjä, niin myyjä tinki vielä satasen! Uskomatonta.

No, kupla sai hyvän kodin. Ja nykyvuosina ei jokkispojat enää kysele kuplan perään. Vissiin ei ole enää "se" auto millä jokkista ajetaan.

Asiaan:
itse kisamuotoa vastaan ei ole mitään.
Varmaan pitänee mennä taas pitkästä aikaa paikalle, jos kerran fiksut ihmiset kuten esimerkiksi irGGu ovat lajin löytäneet.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Viestin lähetti irGGu
Jokkis maailman paras urheilulaji? Ehkäpä, mutta kyllä jääkiekko ajaa ehdottomasti jokamiesluokan edelle. Tänä kesänä tulee Pellon kisoissa täsmälleen kaksivuotta ensinmäisistä kisoistani. (voiko siitä todellakin olla noin pitkä aika?) NoorUA/MK:n jäsen olen, lisenssit löytyy. Kisoissa en ole ajanut, enkä aja, jos itsestäni on kiinni. Mainiota viihdettä jokkis on, ja varikkoelämä on kokemisen arvoista.

No, mahdollisuuksia olisi joka viikonloppu kisoihin lähteä, mutta en ole oikeen jaksanut. Viikkoa juhannuksen jälkeen olen menossa seuraaviin kisoihin. Tai sitten vasta Pelloon. Täytyy katsoa. Mainio ketju, olen itsekkin loppujenlopuksi utelias tietämään, että löytyykö jatkoajasta muita jokkis-ihmisiä.

Ja tähän loppuun vielä kommentti: Rajalan Joni-Pekka on jokkiksen ehdoton ykkösmies!

-irkku-

Loppukommenttiisi kohdistuen, höpö höpö, Antti Harju pesee Jontun mennen tullen : )

Itse on tullut vain katsojana osallistuttua tähän lajiin, ajaminenkin houkuttaisi, mutta täällä Helsingissä on niin perkeleesti noita ratoja, että ei meinaa osata valita.. Ja kun ei ole tiloja, missä autoa laittaisi, niin on jäänyt tämä loistava laji vain katsomo-osallistumiseen. SM-finaaleissa on tullut käytyä kolme kertaa 88-90 ja loistava tunnelma oli jokaisessa kilpailussa ja varsinkin itse Mekassa eli Kaanaassa.

Siis Jonttu voitti tänään JM-Porin vai kuinka? Ensi viikonloppuna Asfalttikunkussa juhlii mahdollisesti joku muu? Ja selostaako A-P vielä?

Ja hei, kaikki paikalle heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Nokialle Kardaanikunkkuun, jos vaikka Antti Harjun laite tällä kertaa kestäisi maaliin saakka.

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Köyhän miehen rallia...

.. mutta tiukkaakin tiukempaa viihdettä. Sellaistahan se Jokkis tuppaa olemaan. Itsekin on tullut joskus käytyä katsomassa. Tosin nyt jäänyt minullakin vähän vähemmälle. Jos sitä itsensä vääntäisi joku kerta tässä taas Jokkiksen pariin, kun noita rallejakin tuntuu olevan vähemmissä määrin täällä Satakunnan alueella. Voisi hakea tuossa kesän mittaan, vaikka sitten jokkis-kisoista vähän pakokaasun käryistä tuntumaa kesän ehdotonta huipennusta, Neste Rallia, varten.

-paze-

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kattomassa käyn aina kun Somerolla on kisoja..muutama tuttu ajaa ja yksi alan kovimmista koneiden virittäjistä asuu aika lähellä meikäläistä..

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Joskus -80 luvun lopulla tuli enemmänkin liikuttua autourheilu piireissä ja muutama jokkiskisa tuli käytyä katsomassa. Nykyään taitaa omalla kylällä olla kisat kerran vuodessa. Ei ole enää jaksanut raahautua paikanpäälle.

Eikös jokkiksen kustannukset ole karanneet käsistä ja tilalle on tullut joku ihmeen rokkiralli?

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Jokkista tulee käytyä katsomassa 2-4 kertaa vuodessa. Ei siis pärjää rallille alkuunkaan minun asteikossani, mutta ihan hyvää viihdettä jokkis on. Ainut mikä rupee nyppii loppuvaihetta kohti on tauot. Taukoa tauon perään. Ja keräilerät... uuh. 3-5 autoo vetää rinkiä, jossa n.2 autoa jää tekniikan takia radan varteen ja taas tulee taukoa kun raatoja kerätään radalta. Kaatojakin tulee nykyään vähemmän kuin 90-luvulla.

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään tuli käytyä Somerolla katsomassa kisoja, kisaajia oli n.100. Ihan hyvätasoisia lähtöjä oli yllättävän paljon.Kaatoja oli vain muutama. Ensi viikolla Somerolla on taas kisat, joten pitänee mennä taas katsomaan, toivottavasti vain ensi viikonloppuna ei ole näin tuulinen ilma kuin tänään oli..

edit. pientä viilausta..

Orsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KÄRPÄT, RoPS, Maajoukkue, Hollanti, Gun`n`Roses
Mitenkäs noissa kisoissa on porukkaa käynyt?

Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta, että paljonkos noissa Jokkis-kisoissa käy porukkaa katsomossa. Ollaan Kaanaaseen tänä kesänä itse menossa asia toteamaan. Kaverini väite, että olisi suosituin autoilulaji paikan päällä katsottuna, tuntuu mielestäni aika paksulta.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
No en tiedä vaikka olisi tottakin. Kyllähän jokkiskisoja aina kohtuullisen paljon porukkaa on seuraamassa. Yleisöystävällisyydessä jokkis on aivan omalla tasollaan suomalaisessa moottoriurheilussa.

Tiedä sitten kuinka paljon Neste Rally vääristää rallin keskiarvoja.

-ipa rules

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kahtena edellisenä viikonloppuna kun olen kisoissa katsojana ollut niin ainakin näissä kahdessa katsojia oli n.200, kesäkuun 18-19. päivä pidettävä kansainvälinen rallicrossi vk-loppu täyttää paikan aika mukavasti..

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Mitenkäs noissa kisoissa on porukkaa käynyt?

Viestin lähetti Orsmo
Kiinnostaisi ihan mielenkiinnosta, että paljonkos noissa Jokkis-kisoissa käy porukkaa katsomossa. Ollaan Kaanaaseen tänä kesänä itse menossa asia toteamaan. Kaverini väite, että olisi suosituin autoilulaji paikan päällä katsottuna, tuntuu mielestäni aika paksulta.

Kardaanikunkussa, joka ajettiin Kaanaassa muistaakseni vuosien 1987-2002 aikana, kävijämäärä yhden kesäviikonlopun aikana laskettiin tuhansissa. Muistaakseni ainakin 2000 katsojaa ylittyi 1990-luvulla muutamana vuotena. Voin olla myös väärässä, mutta katsomot kyllä todella pullistelivat.

SM-kisoissa, joissa itse olen ollut, ovat katsojamäärät olleet parhaimmillaan n. 7000 katsojan luokkaa (2päivää).

Laji on yleisöystävällinen ja vauhdikas ja huolimatta joiden kuskien hurjista sijoituksista autoihinsa (rakentaneet itse huippuyksilön kustannuksista välittämättä), niin "hyvät ranteet" omaava kaveri voi pärjätä hyvällä autolla. Huipuilla on kyllä yleensä isoissa kisoissa sellaiset laitteet, että oksat pois. Alkuperäisestä nimestä "Jokamiehenluokka" ei silloin oikein voi puhua. Mutta ehdottomasti suosittelen kaikille kyseistä lajia, ainakin katsomoon tulemista.

Mitäs kisaa olet muuten menossa Kaanaaseen katsomaan? Itsellä ensimmäinen muisto tuosta loistavasta radasta ja rata-alueesta on 1980-luvulta, EM-rallycross ja Matti Alamäen keltainen North State Porsche.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Analyytikko_ kirjoitti:
Loppukommenttiisi kohdistuen, höpö höpö, Antti Harju pesee Jontun mennen tullen : )

Itse on tullut vain katsojana osallistuttua tähän lajiin, ajaminenkin houkuttaisi, mutta täällä Helsingissä on niin perkeleesti noita ratoja, että ei meinaa osata valita.. Ja kun ei ole tiloja, missä autoa laittaisi, niin on jäänyt tämä loistava laji vain katsomo-osallistumiseen. SM-finaaleissa on tullut käytyä kolme kertaa 88-90 ja loistava tunnelma oli jokaisessa kilpailussa ja varsinkin itse Mekassa eli Kaanaassa.

Siis Jonttu voitti tänään JM-Porin vai kuinka? Ensi viikonloppuna Asfalttikunkussa juhlii mahdollisesti joku muu? Ja selostaako A-P vielä?

Ja hei, kaikki paikalle heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Nokialle Kardaanikunkkuun, jos vaikka Antti Harjun laite tällä kertaa kestäisi maaliin saakka.

No niin, mitäs minä sanoin! Kardaanikuningas vm. 2005 on Antti Harju. Ja millaisella ajolla tuli tuo titteli, kaveri voitti jokaisen lähtönsä. Ainoastaan finaalissa kaksi "rakettilähtijää" (Harju,Koivistoinen) tulivat rinta rinnan, ja Koivistoinen painui ensimmäisestä kaarteesta ykkösenä ulos, ainoastaan jättääkseen Antille seuraavaan nyppylään pikkaisen tilaa, ja Harjuhan ei tällaista paikkaa jätä käyttämättä. Nyt tuo kaunis, nopea ja tyylikäs auto kesti myös loppuun asti ja loistavat ajolinjat ja raaka nopeus toivat Harjulle tämän himoitun tittelin.

Rajalan Jonttu ei tällä kertaa laitteellaan kerennyt viivalta mukaan kärkikahinoihin, mutta ajoi silti tyylikkäästi sen minkä pystyi. Rattimiehiä..

Ihan hyvät kisat, vaikka tuo Nokian rata(-alue) hieman puutteellinen onkin.
Olikos muuten kukaan muu katselemassa kisoja, ja jos oli: mielipiteitä, huomioita, marinoita etc. Itse kiinnitin huomiota siihen, että vanha herra A-P on tosiaan tulossa vanhaksi, ainakin mitä kuuluttajan kisan seuraamiseen ja tapahtumien huomioimiseen tulee.

Marly

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tänään ratkesi jokkiksen SM-mitalien kohtalot.
1. Antti Harju
2. J-P Rajala
3. Timo Koljonen
Melkoisen sukupolvenvaihdoksen laji on kyllä kokenut, mutta hyvä vaan. Ei sitä näköjään vanhoilla meriiteillä ole arvoa kun nuoret jyräävät. SM:ien a-finalistien keski-ikä jäänee helposti alle 30 vuoden.

Monet "kehäketut" olivat toki jääneet kotiin ja panostamaan liigafinaaliin. Siellä kun taitaa menestyjille olla luvassa muutakin kuin veneitä ja perämoottoreita.

Mutta onnittelut päivän menestyjille. Voittihan se Harjukin vihdoin yleisen SM:n ;)

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Jokkis on kyllä loistava yleisölaji. Tämä viikonloppu olisi ehdottomasti kulunut Kaanaassa, ellei muuta menoa olisi ilmaantunut. Nähtiinkös siellä yhtään kaatoa tänä vkl:na?

Marly

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saku #11 kirjoitti:
Nähtiinkös siellä yhtään kaatoa tänä vkl:na?

Kaanaan ensimmäisessä mutkassa tapahtuu melko usein. Kova vauhti ja tasaväkiset autot samaan aikaan yhdessä sumpussa johtavat usein kaatoihin... Näyttäviä kaatoja tuli reilusti tänäkin viikonloppuna. Loukkaantumisia ei tietääkseni (onneksi) tullut. Jossei sitten lasketa niitä kaatoja, jotka sattuivat "olutrekan" läheisyydessä ;)

Lugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo jokkiskisoissa on tullu käytyä 2-vuotiaasta asti, ja viikonloppuna olin myös Kaanaan SM-kisoissa. Hyvät kisat oli ja mahtava fiilis. Paljon kaatoja ja vilppilähtöjä. Onnittelut kärkikolmikolle. Mutta edelleen jäi harmittamaan, että vieläkään kokenut Esa Kirsilä ei voittanut sitä SM-kultaa.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Marly kirjoitti:
Mutta onnittelut päivän menestyjille. Voittihan se Harjukin vihdoin yleisen SM:n ;)

Ja onnittelut myös Koljosen Timolle joka on voittanut pikkukisoja ihan solkenaan mutta näissä isoissa kisoissa on jäänyt menestys aina laihaksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy