Tähän täytyy kyllä todeta, että samaa gloryhunttausta näkee tätä nykyä HIFK:n ympärillä, ei enää Jokerien. Kulta-Miken, räppi-Simon ym. myötä HIFK on noussut maakuntien suosikkiseuraksi, ja punaista fanikamaa näkee Tampereellakin jatkuvasti.
Sama ilmiö näkyy Jatkoajan palstallakin, jossa joka toisen janarin kakkossuosikki on HIFK. Tämän äänestyksen tuloskin tukee tätä näkemystä. HIFK on se Suomen Barcelona, kaikkien rakastama ja gloryhunttereiden ympäröimä.
Juuri näin. Jokanen voi kysyä itseltään miksi minä, mun faija, mun faijan faija, mun.......... alko seurata just tätä tiettyä jengiä. Ite nään sen vaa positiivisena, et jengi diggaa lätkää tai ainaki kiinnostuu siitä, vaikka sitte menestyksenmetsästyken myötä. Moni unohtaa lätkän muutamassa vuodessa, mut kenties melko moni myös tulee olemaan just se faijanfaija, jonka myötä tietyn jengin kannattaminen osuu just omalle kohdalle.
Tottakai muaki ottaa välillä päähän tyypit, jotka "tsiigaa lätkää futiksen säännöin", ku ei muuta ymmärrä, mut jostain, jotenkin, jollekin se siemen on kylvettävä, jotta tämä maailman kaunein ja nopein laji säilyy elinvoimaisena.
JOSTAIN FANITUS SAA AINA ALKUNSA. Jos ruvetaan johonki absoluuttisiin perinteisiin vetoamaan, niin kertokaapa ihmeessä mulle kuinka monen nimimerkin sukulaiset tai itse nimimerkki on ollu perustamassa tai pelaamassa vain ja ainoastaan omassa fanitus-jengissään!? Faktisesti näitä löytyy totta kai, mutta kuinka elinvoimaista urheilu, lajista riippumatta olis, jos "vain ja ainoastaan ne alkuperäset saa kannattaa".
Fani on F-A-N-I! Ei Mobergin, Stubbin tai Hjalliksen lähipiiriläinen, ei edes sen zamboni-kuskin siskonmiehenveljentytär. Voi toki olla, mutta fanius on faniutta ja jostain se aina alkaa. Olkoon se sitte Selänteen maitoparrasta tai Granlundin maitoparrattomuudesta.
Ite kannatan HIFK:ta faijan kautta. Mistä faija on sit alkanu just tätä jengiä kannattaa? En tiedä. Voin toki kysyä, mut tehkää muutkin ihmeessä "jengisukututkimus", jos näätte sen tarpeelliseks.
Mun tyttäristä toinen hurraa aina vastakkaiselle jengille ku mä, mut toinen samalle ku mä - lajista riippumatta. Mitä sitte?
Edit: taas vaihteeks virheitä...