Jokereitten mahdollisuuksista mahdollisissa karsinnoissa on täällä aika usein saanut lukea aika negatiivisia arvioita. Yleisin perustelu on ollut materiaaliero. Myönnän etten itse osaa tätä arvioida kuin tunteella ja olen uskonut tai ainakin halunnut uskoa mahdollisuuksiin.
Miettinyt sitäkin että onko mahdollisuuksien vähättely joillekin tapa välttää innostumista ja mahdollisesti tulevan pettymyksen etukäteistä lieventämistä?
Herättääkö tää ajatuksia muissa?
Ehkä jotkut yrittää pitää jalat maassa, että kaikki ei leiju pilvissä. Sanotaan näin, että itseänikin häiritsee, se että pelillisiin puoliin peilataan paljon. "Ei me voida pärjää, kun phhp, ppa, Dufva traktori, yv,av on kuraa." Voittoja tulee ja peli on heikkoa. Itsellä on luotto, että päätyyn asti on saumat. Tällä materiaalilla pitää tulla tulosta. Itse oon vähän lähtenyt purkamaan tätä tilastojen kautta. Ne toisaalta ei välttämättä kerro niin lupaavia asioita. Riippuu miten halutaan lukea. Toisaalta ollaan menossa kohti voittoa helposti.
Mestiksen runkosarjan voittaja on ollut:
mestari: 2001-2003, 2005,2006, 2008, 2013, 2015-2018, 2022-2024.
Hopea: 2009, 2011
Pronssia: 2004,2007,2010,2014
4.sija: 2012
puolivälierissä ulos: 2019,2021
Tällä hetkellä kolme kertaa putkeen on tullut mestaruus runkosarjan voittajalle. 2001-2003 tuli myös kolme peräkkäin. Neljä peräkkäin tuli 2015-2018. Eli Jokerit on iso ennakkuosuosikki playoffseissa. No toisaalta Jokerit on lentänyt puolivälierissä ulos 2001,2013 kun ollaan voitettu runkosarja liigassa. Sikäli putoaminen uudestaan Round1 ei olisi tilastollisesti yllätys. Se tuo mestikseen tilastopoikkeaman että Jokerien playoff linja pysyy tilastollisesti linjassa. Sikäli mestiksen voitto ei ole mikään kirkko kohde.
Tilastollisesti: mestiksen runkosarjan voittaja ei voita välttämättä mestaruutta joko 2025 tai 2026 kaudella. Se poikkeama on tuloillaan. Liigassa eletään myös neljän vuoden voittoputkea. Epäilen, että tänä vuonna liigassa runkosarjan voittaja ei juhli.
Karsinnat:
Niinkuin tästä toisessa ketjussa mainitsin. Kärppien jälkeen on liiga joukkue voittanut kuusi kertaa mestisjoukkueen. Viisi kertaa paras7 muodossa. Kerran näytöspelissä. Mikäli sanotaan, että saumat on 1/10 luokkaa, niin seuraavasta neljästä yksi mitä ilmeisesti tulee päättymään mestis joukkueelle. Eli se poikkeama on tilastollisesti lähempänä pikku hiljaa. Itse sanon, että neljän vuoden sisällä tuo tapahtuu.
Jokerit on siitä spesiaali joukkue, että meillä on fanit ihan huikeita. Saadaan luotua ilkeä tunnelma liiga joukkueelle. Jokerit pystyy ja on pystynyt luomaan joukkueen, jolla on mahdollisuudet karsinnoissa pärjäämiseen. Tuossa on kuitenkin ensin pystyttävä voittamaan mestis. Pitäisi tulla kotiin, mutta kestääkö joukkueella paineet? Karsintoihin lähdetään altavastaajina ihan tilastollisesti. Siihen se perustuu yhdessä joidenkin materiaalien ym kanssa. Toisaalta Jokerit saattaa helpottua henkisesti, kun mestis pakkovoitto-on otettu. Se voi luoda positiivisen hyvänolon tunteen, mikä kantaa karsinnoissa. Itse pidän Jokereita hyvin todennäköisenä karsintasarjan voittajana lähitulevaisuudessa. Neljän vuoden sisällä voitetaan pakosti kerran karsinnat. Ikäväkyllä kabinetti kutsuu jo ennen noita kaikkia yrityksiä. Pieni osa luottaa, että tämä on se kausi. Pieni pelko tässä on tippua jo ennen karsintoja. Toisaalta karsintoihin pääseminen hyvällä pelillä ilman loukkaantumisia voi hitsauttaa joukkueen niin, että karsinnoissa kaatuu mikä joukkue tahansa. Usko kuolee viimeisenä. Playoff-kausari lähtee ostoon. Kevät on kiekkoihmisen parasta aikaa.