Olen sitä mieltä, että Jokereiden nykyinen joukkue vaikuttaa paperilla huonommalta kuin viime kaudella. Suurin vaikuttava tekijä on Janne Lahden siirtyminen KHL:ään. Lahti oli viime kaudella Jokereiden paras pelaaja. Lahden myötä joukkueesta poistui maalintekokykyä, kokemusta ja kiekollista osaamista.
Toinen huomioitava tekijä on Teuvo Teräväiseen asetetut ylimitoitetut odotukset. Minua epäilyttää, miten hän jaksaa pelata raskaan SM-liigakauden läpi, joka sisältää vielä nuorten MM-kisat. Hän vaikuttaa fyysisesti vielä raakileelta ja taso pelistä toiseen saattaa vaihdella, mikä on nuorille pelaajille tyypillistä. Filppula ja Hahl olivat pitkiä aikoja viime kaudella loukkaantuneina, samaan ei ole tällä kaudella varaa. Valitettavasti Hahlin loukkantumishistoria on suhteellisen murheellinen, eikä hänen varaansa voi hirveästi luottaa. Kokonaan oma lukunsa loukkaantumisten suhteen on Ben Eaves. Hän on parhaimmillaan kyennyt jopa dominoimaan SM-liigatasolla, mutta edellisen kauden perusteella vaikuttaisi siltä, että ehkä loukkaantumiset ovat vaikuttaneet pysyvästi hänen peliinsä hyökkäyspäässä.
Kilpeläiseltä vaaditaan tasonnostoa viime kaudesta. Hänen on opittava ennen kaikkea torjumaan läpiajoja ja säilyttämään tasonsa pitkän sarjan aikana. Itse asiassa olen mv-osaston suhteen eniten huolissani tulevaa kautta ajatellen, koska SM-liigassakin on nähty, että paremman maalivahdin omaavalla joukkueella on aina hyvät mahdollisuudet ottelun voittoon. Itse en laskisi Kilpeläistä juuri nyt TOP 5 maalivahtien joukkoon.
Valmennusosaston tietotaito on tuskin olennaisesti lisääntynyt viime kaudesta. Kun päävalmentaja siirtyy sivuun ja tilalle otetaan entinen kakkonen, vaikuttaa se aina budjetti-ratkaisulta. Lämsä ja Tomek voivat osoittautua jo nyt hyväksi valmentajakaksikoksi SM-liigaan, mutta on aika vaikea keksiä perusteita ajatella, että valmennus olisi nyt parempi viime kauteen verrattuna.
Joukkueessa on paljon positiivisiakin asioita. Nuoret ja lupaavat pelaajat ovat aina plussaa ja joukkue kokonaisuudessaan vaikuttaa sangen Jokeri-henkiseltä. Joukkueen kärki ei ole terävä, mutta se on leveä ja runkosarjasijoitukset 6-4 realistinen tavoite.