Mitäs minä sanoin -viestit ovat oma lajinsa, mutta silti: olin täysin varma jo vuosia sitten, aina kun oli ilmassa tätä voi kun Jokerit palaisivat liigaan -juttua, että se ei ole mahdollista ilmoitusmenettelyllä, jos mitenkään. Kuten kirjoitin, kynnyskysymys on raha.
Sponsorimarkkinoilta tai urheiluun omistajuutena suhtautuvilta ei ole irroitettavissa noin 10 miljoonan kertapottia, että ensimmäinen kausi saataisiin vietyä läpi + sen jälkeen vielä noin miljoonaa per kausi ylimääräisenä osakkeenmaksua varten. Ei sitä olisi saanut Selännekään kasaan, jos ei olisi itse maksanut. Ja vaikka paperilla muuta lukisi, niin mistä Liiga saisi takeet, ettei olisi konkurssikypsä lafka päästetty sisään porukkaan, jossa jokainen seura on saanut kovan työn jälkeen taloutensa edes välttävälle tasolle.
Tähän oleellisena kohtana päätöksessä:
- Liigapaikkaa hakeva seura on jo ennen liigalisenssihakemuksen jättämistä pitkäjänteisesti useamman kauden ajan osoittanut toimintansa olevan operatiivisesti taloudellisesti kannattavaa ja urheilullisen osaamisen riittävän lähellä liigatasoa Liigassa menestymiseksi.
Sitten on vielä toinen kysymys, eli oman tuotemerkin suojelu: voiko olla niin, että mennään ja tullaan ja käytetään Liigaa jotenkin kynnysmattona? Mielestäni oli aika selvä, että oikotietä ei voi olla olemassa.
Ja onko sitä Mestikseenkään? Siellä voi olla houkutus saada potentiaaliset lisääntyneet yleisötulot, mutta voiko Jääkiekkoliittokaan suosia Jokereita? Tuskin. Suomisarjasta sentään on ennakkotapaus, mutta kiinnostaako uusia rahoittajia / rahoittajaa sellainen? Tuskin, jälleen.
No: tsemppiä kannattajille kuitenkin. HIFK:lla alkaa instagramissa nyt klo 12 tiedotustilaisuus, jossa yhtenä potentiaalisena aiheena on konkurssi. Tiedetään siis tälläkin puolella, mitä sekoilu merkitsee loppujen lopuksi. Mekin aloitetaan hyvin suurella todennäköisyydellä ensi kausi neljänneksi korkeimmalta sarjatasolta, eli tasoissa ollaan.