Surkeaa, Ässät, surkeaa. Miksi vitussa minä maksan tällaisista paskanäytelmistä 150 markan hintoja?
Ensimmäisessä erässä Ässät olivat vielä ihan suhteellisen hyvin mukana pelissä ja pitivät kiekkoa jopa Jokereita enemmän. Jokerit sen maalin kuitenkin tekaisi. Loput kaksi erää olivatkin sitten täysin Jokereiden. Ei se tasakentällisin niin nöyryytystä ollut, mutta ylivoimalla paukkui koko ajan. Ja vielä pirun nätein kuvioin. Ässien alivoima oli säälittävää. Tosin huomioitakoon, että jäähythän nimenomaan tulivat lähinnä sen takia, että ässäpelaajat jäivät Jokereiden pelaajista jatkuvasti jälkeen, ja joutuivat sen takia rikkomaan. Toisen erän jäähysumassahan se repesi, kun ensin tuli 2-0 ja nopeasti perään 3-0. Ässien ylivoima sitä vastoin oli yksinkertaisesti huonoa.
Ensimmäisessäkin erässä, jossa Ässät siis olivat ihan hyvin mukana vielä, ongelma oli se, että Ässät ei yksinkertaisesti saa hyökkäysalueella mitään aikaan. Kiekkoa lyötiin ristikulmiin ja se toimikin sinänsä ihan hyvin, mutta kulmissa Jokeri-pakit onnistuivat pelin täysin pitämäänkin. Ja sieltähän niitä maaleja ei tehdä. Kaikki kunnia siitä jokeripakeille, mutta kyllä iso osa asiassa oli ässähyökkääjien surkeaa mielikuvituksettomuutta ja kykenemättömyttäkin.
Antilasta olen eri mieltä, mies oli Ässien ainoa edes jollain tapaa onnistunut pelaaja. Kahdessa ensimmäisessä erässä monta todella mainiota torjuntaa, varsinkin se Peltosen läpiajon torjuminen hienolla venytyksellä. Kolmannessa sitten ryöpsähti jo vähän helpompiakin maaleja sisään, mutta yksikään niistä ei ollut mikään selvä imurointi. Ei se siis Antilaan tänään kaatunut, ei todellakaan, pikemminkin Antila piti Ässiä pystyssä sen kun pystyi.
Ässien taklauspelistä ainakin Tappara-ottelussa puhuttiin paljon positiivista. Tänään oli kentällä, taas kerran, lammaslauma. Willman pisti pari kertaa niitin, mutta muuten joukkue ei taklannut sitten yhtään. Ei sen puoleen, ei taklannut Jokeritkaan. Olen edelleen yhtä pettynyt tähän Mogerin Sandyyn kuin olin HIFK-pelinkin nähtyäni. Ei ole hyvä kiekollisessa pelissä, ei pääse maalipaikkoihin, ei taklaile, ei yritä, ei mene maalille. Oli itse asiassa jopa huonompi kuin HIFK-pelissä, siinähän hän merkkautti jopa tehot 0+1 ja ampui yhden ylärimavedon. Ehkäpä se kertookin enemmän Ässien hyökkäyksen kuin Sandyn tasosta, että mies kantaa kultakypärää. No, Lipianskylla ja Palolla oli kyllä ihan suhteellisen hyvä yritys päällä, joten heihin en nyt niin tavattoman pettynyt ole.
Ei Jokereidenkaan tasosta oikein mitään voi tämän pelin perusteella sanoa, kun vastus oli mitä oli. Kaikki kunnia toki silti Jokereille, eikä aleta hokemaan liikaa tuota ikuista "me vaan pelattiin huonosti" -mantraa, kyllähän selvästi parempi joukkue tänään voitti. Jokerit oli taitavampi, liikkuvampi ja parempi kaksinkamppailuissa tänään. Kari Lehtonen torjui tarvittavat, eikä Ässät pahemmin häntä edes pystynyt ahdistelemaan. Konttilan maali tuli reboundista, eikä Lehtonen sille siis mitään voinut. Ville Peltonen oli vaarallinen koko ajan kiekon kanssa ja oli koko kentän paras tänään.
Olen pettynyt. Tätä ei korvaa mikään muu kuin Bluesin voittaminen sunnuntaisessa tv-pelissä, jossa saan nähdä myös taklauksia ja rajua yrittämistä Ässiltä, perkele.