Suursiivous tulossa
Mitä näitä viime aikojen pelejä on katsellut, niin loppukauden tärkein tavoite ei ole selvitä kymmenenneksi ja säälipleijareihin, vaan jyvien erottaminen akanoista ensi kautta ajatellen. Tärkein asia on se, että Jokerit saadaan takaisin jaloillaan seisovaksi kiekkojoukkueeksi joka ei ole yleinen naurunaihe. Luulen ja toivon että joukkueessa tapahtuu suursiivous kauden 98-99 jälkeisten tapahtumien malliin (jolloin Summanen ja Westerlund astuivat ruoriin).
Tasapuolisuustajuni mukaan siivous pitäisi aloittaa Matti Virmasesta, joka on ollut aikoinaan antamassa potkuja monelle ihan ok työtä tehneelle valmentajalle ja ollut päävastuussa tämän kauden "rakentamisesta". Jos Virmasen työtä arvioidaan samalla mittarilla kuin muiden Jokereissa vaikuttavien ihmisten (kuten pitäisi aina työpaikalla tehdä) niin Virmasen täytyisi saada välittömästi potkut. Ensimmäistä kertaa sitten 80-luvun lopun olen myös sitä mieltä että joukkueen omistajat vaikuttavat eväänsä syöneiltä. Näistä asioista ei kuitenkaan kannata puhua, sillä Hjallis ja Masa vaan ovat jumalan valitsemat johtohenkilöt Jokereihin, eivätkä he mihinkään lähde. Tilanne on mikä on, ja tällä johdolla siis mennään.
Valmentajasta pitää tietysti aloittaa. Minun puolestani Jortikka olisi todella tervetullut takaisin esim. kahden-kolmen vuoden sopimuksella. Vaihtoehtona joku muu kokenut ja kova valmentaja. Puheet Mikki Hiiri-kiekon paluusta ovat liioiteltuja. Kyllä Jortsukin laittaa parhaat kentälle, ja katselen mielummin liikkuvaa ja hyvin organisoitua kiekkoa kuin tätä sörsseliä mitä tällä kaudella on pelattu.
Valmentajakysymyksen jälkeen pitää lähettää alisuorittavat ja laiskat pelaajat näyttävästi pois Jokereista. Ne keitä kiinnostaa ja ketkä haluavat pelaavat Jokereissa, eivät mitkään piilo-potentiaalimiehet.
Maalivahtiosastolle pitää saada yksi kova maalivahti, mieluusti kotimainen. Tim Thomaskin käy, mutta missään nimessä ei pidä hankkia lisää sikoja säkeissä jostain AHL:stä. Hovinen ja Hallikainen jatkavat, joten kakkosen osalta ei ole mitään ongelmia.
Puolustuksessa ongelmat ovat suurempia. Lepistö lähtee NHL:ään, ja puolustuksessa on lisäksi miehiä joilla on taskussa vuoteen 07 ulottuva sopimus, mutta jotka eivät ole näyttöjensä perusteella sellaista ansainneet. En näe Latvalalle ja Kaltevalle käyttöä, en sitten millään. Ja Järventie ansaitsee ilmeisesti aivan käsittämätöntä palkkaa jos vertaa suorituksiin. Mies on lisäksi jatkuvasti loukkaantuneena, joten minun puolestani ei tarvita kallista, loukkaantunutta rivimiestä (tuskin miehestä tosin päästään eroon). Ainoat varmat jatkajat joiden varaan laskisin ovat Kankaanperä ja Kantee, mutta muuten paketti on levällään. Tässä tilanteessa antaisin Martikaiselle vuoden jatkon. Lisäksi tarvitaan pari-kolme hyvää hankintaa, muuten ei kunnian kukko laula.
Hyökkäyksessä on kyllä periaatteessa miehiä tarpeeksi jolle voisi sopimuksen antaa, mutta sitten on myös liikaa tätä n.k. piilo-potentiaalia, jollaisen varaan minun puolestani ei pitäisi laskea yhtään mitään. Niinimäestä täytyy päästä eroon välittömästi ja Vopat on ihan turha mies ensi kautta ajatellen. Jantunen ei millään ole enää palkkansa väärti, Kuusistolla ei tee mitään, Kukin voi milloin tahansa korvata kellä tahansa ja myös Variksella, Virralla, Dahlmanilla, Pakaslahdella ja Santalalla olisi mietinnän paikka. Hyökkäyksessä on neljä miestä joille antaisin heti jatkopaikan: Koivisto, Valtonen, Hyvönen ja Filppula. Jatkuvuuden kannalta antaisin Variksen, Dahlmanin ja Santalan jatkaa. Ja sitten kolme-neljä kovaa hankintaa.
Eli näin:
Maalivahdit:
"Loistava"
Hallikainen
Hovinen
Puolustajat:
Kankaanperä
Kantee
Martikainen
Järventie
"Hankinta"
"Hankinta"