Mainos

Jokerien mediaketju

  • 2 392 858
  • 10 049

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä me jokereita ei olisi pitänyt lähteä kääntämään amerikaksi. Ei sitten alkuunkaan. Olisi pitänyt keksiä sillä kielellä oma toimiva juttu. Ja mennä kaksilla raiteilla mainostamisessa eli pitää suomeksi minä me ja lontooksi uutta täkyä.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Mitä varten te annatte noin paljon runtua ihan hyvän kysymyksen esittämisestä? Siksikö, että kysyjä sattuu kannattamaan HIFK:ta? On aivan täysin oleellista ihmetellä, miksi suomalainen seura mainostaa Suomessa englanniksi.

Ja mitä tulee HIFK:n ruotsinkielisyyteen, se ei ole ollut sitä kohta viiteenkymmeneen vuoteen, vaan korostetun kaksikielinen.
Kansainvälinen sarja lienee osasyy Englantiin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kansainvälinen sarja lienee osasyy Englantiin.
Osaisitko täsmentää, miksi kansainvälisessä sarjassa pelaaminen on syy englannille Suomessa. Mainostetaanko Jokereiden pelejä Suomessa muille kuin suomalaisille.

@sekolust in pointin lingua francasta voin kyllä allekirjoittaa, mutta toistaiseksi jokainen englanninkielinen mainos on ollut vaivaannuttava. Samoin Jokereiden visuaalinen ilme on pääasiassa tyylitöntä sekasotkua pikkulapsille, niin Forumin seinämainoksineen, lehti-ilmoituksineen kuin fanituotteineen. Naapurista sopisi ottaa mallia.

Samoin olen ollut pettynyt siihen, että peliasuihin on koko ajan tullut lisää mainoksia. Alkaa olla jo melkoinen tilkkutäkki etenkin jos vertaa kauteen 2011-2012 kun tuo paitaväri esiteltiin.
 
P

Poistettu käyttäjä 113795

Ehkäpä se on hyvä tekosyy siirtyä kansainväliseen moodiin.
Jokerien pelatessa sm-liigassa se olisi ollut (aluksi) kovin hämmentävää.
I rest my case.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

kini

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Wild
Itseäni ei haittaa olleskaan ettei mainokset ole suomeksi. Suurinosa jengistä osaa sen verran englantia, että ymmärtävät mitä mainokset sisältävät. Myös tarvii huomioida se, että helsingissä vieraskielisiä ihmisiä on 13% asukasluvusta. Viime kaudella kuului areenan käytävillä paljon englantia, joten mainokset ovat myös tavoittaneet Suomessa asuvat ulkomaalaiset/vaihtarit yms.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tuosta kansainvälisyydestä tuli sellainen asia mieleen, että meillä on kuitenkin loppujen lopuksi hyvin suomalaisittain vedetty tuo juttu. On joo satunnaista ulkkaria, vaihtaria sun muuta tuolla, mutta kovinkaan aktiivisesti noita kohderyhmiä ei käsittääkseni tavoiteta.

Jossain jenkeissä nyt esimerkiksi käy jonkin verran jengiä katsomassa korista, baseballia, lätkää tai jefua ihan lomareissujen yhteydessä, riippumatta onko lajista tai joukkueista sen suuremmin käryä. Samoin jengi käy katselemassa museoita, ties mitä tippukiviluolia sun muita vaikkei arkeologin tai taidehistorioitsijan koulutusta ole eikä Barnasso tule kotiin. Miksi ihmeessä ei tuota voisi soveltaa kotimaiseen lätkäänkin? Jonnekin lentokentän saapuvien lentojen alueelle voisi iskeä lipun ja lippiksen myyntiä, hotelleille heittää mainosta ja vastaavaa. Tuo voisi olla yksi luontainen jatkumo Helsingin lomareissulle ja tapahtuma, johon turisteja tulee "kun se kuuluu asiaan ja on paikallinen tapa". Ei se japanilainen turisti tule tänne lätkän takia, mutta lätkän voisi tuohon kylkeen "myydä" samaan tapaan kuin jonkun Kiasman reissun.

Noin muutenkin kansainvälisyydestä kun nyt jauhetaan, niin Helsinki on vähän skitso kaupunki tässä suhteessa. Ennen avausottelua tein hieman kenttätyötä ja kiersin ympäri Helsinkiä eri liikkeissä keskustassa ja Itiksessä. PSG:n ja Barcan futispaidat oli muuten helpompi löytää kuin Jokerien joku T-paita, tämä päivä ennen sarja-avausta. Kun kesähelteillä on vaikea lokaalejakaan tavoittaa ja saada halliin, niin jollain sivussa olevalla englanninkielisellä sloganilla ei halli täyty kansainvälisistäkään katsojista jos muuta näkyvyyttä ei ole. Joku somen käyttö suomeksi ei tuota tilannetta muuta suuntaan tai toiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tiedä onko jo jossain aiheesta, mutta mitä nämä Jokereiden "I am one", "We are".. miksi englanniksi?. Jotenkaan ei ehkä vastaa tuo mainonta ihan sitä kuvaa mikä itselläni on Jokereista. No ehkä tällä haetaan pesäeroa vanhaan, ja koitetaan luoda jotain uutta? You never know ;)

Eräs mainostoimistopomo veikkasi niin, että Jokerit ei halua profiloitua Suomessa yksin suomen kielellä ja kun venäjän kielikään ei innostusta herättänyt, toiseksi kieleksi tuli englanti. Tästä on se etu, että Suomessa asuvat ulkomaalaiset (kuten venäläiset, toki muutkin) on helpompi tavoittaa englannin kuin suomen kielellä.

Olisi mielenkiintoista kuulla Jokerien matseissa käyvien katsojien asemasta tarkemmin. Jotainhan siitä on julkaistu (= kannatus on levinnyt maantieteellisesti laajemmalle). Se mitä olen itse paikan päällä ollut, englanti, venäjä ja ruotsi ovat kielinä tulleet enemmän vastaan kun on käytävillä ja jonoissa ollut. Voi olla puhdas sattuma koska pääasiassa katselen matsit tietsikalta tai telkkarista ja otanta on siksi pieni.
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missä mainonnassa Jokerit käyttää Suomea? Koko Suomen Jokereilla pitäisi olla pääkohteena landepaukut ja siinä yhtälössä englanti on kankea valinta.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jonnekin lentokentän saapuvien lentojen alueelle voisi iskeä lipun ja lippiksen myyntiä, hotelleille heittää mainosta ja vastaavaa. Tuo voisi olla yksi luontainen jatkumo Helsingin lomareissulle ja tapahtuma, johon turisteja tulee "kun se kuuluu asiaan ja on paikallinen tapa". Ei se japanilainen turisti tule tänne lätkän takia, mutta lätkän voisi tuohon kylkeen "myydä" samaan tapaan kuin jonkun Kiasman reissun.
Ainakin Espoossa sijaitseva Nokian kampusalue mainosti ylpeästi keskiviikkona pelattua Jokerit-Minsk ottelua. Erään rakennuksen respassa oli kerätty infoa mitä Helsingissä tapahtuu tällä viikolla, keskiviikkoillaksi oli merkattu sitten tuo kyseinen peli. Eilisestä IFK:n tsämppöns hoki liig-matsista ei sitten ollutkaan mitään mainintaa. Pisti jopa hieman huvittamaan, sillä muistelin Espoon olevan pääasiallisesti IFK-kannattajien aluetta.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Osaisitko täsmentää, miksi kansainvälisessä sarjassa pelaaminen on syy englannille Suomessa. Mainostetaanko Jokereiden pelejä Suomessa muille kuin suomalaisille.

@sekolust in pointin lingua francasta voin kyllä allekirjoittaa, mutta toistaiseksi jokainen englanninkielinen mainos on ollut vaivaannuttava. Samoin Jokereiden visuaalinen ilme on pääasiassa tyylitöntä sekasotkua pikkulapsille, niin Forumin seinämainoksineen, lehti-ilmoituksineen kuin fanituotteineen. Naapurista sopisi ottaa mallia.

Samoin olen ollut pettynyt siihen, että peliasuihin on koko ajan tullut lisää mainoksia. Alkaa olla jo melkoinen tilkkutäkki etenkin jos vertaa kauteen 2011-2012 kun tuo paitaväri esiteltiin.

Lienee se syy että haetaan muitakin faneja kuin meitä kantasuomalaisia. Jos Jokereillakin on unelma.
Kun vertaa englanniksi tehtyä Jokerit mainosta liigan suomeksi pykättyyn (väkisin värilaseja,mutta silti) niin englanti on aina tyylikkäämpää. Suomeksi kliseet kuulostavat liian kliseiltä vrt englannin kieleen.
Turha kait asiasta sen enempää jankata ko ei meistä kumpikaan ole markkinoinnissa mukana. Ainakaan Jokerien.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseäni ei kyllä englannin käyttö häirinnyt. Nykyinen kampanja ja linja näyttää hyvältä, kuten myös viime vuotinen. Bussipysäkkimainoksissa on keksitty taas vähän uutta ja kokonaisuus on toteutettu tyylikkäästä. ONE on hyvä teema. Voi olla, että suomeksikin oltaisiin pystytty hyvä kamppis tekemään, eli tuskin se kielestä on kiinni.

Samoin voin nostaa hattua HIFK:n tyylille. Sopii seuran imagoon, on yksinkertainen ja erottuva ja slangi kuuluu asiaan. Yhtälailla ruotsinkielinen juttu on ollut ok seuran halutessaan korostaa kaksikielisyyttä erottuakseen. Kaiken kaikkiaan lätkämainonta uppoaa ja kaikesta näkee, kun ammattilaiset ovat asialla.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Jokerit saapunut myös Snapchattiin nickillä jokerithc.
 

Flameberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kausikortista ja mainoksista puuttuu ainoastaan englanniksoksen sitaattiosio. Kysymyshän on suomalaisuuden ikonin Aleksis Kiven viimeisistä sanoista: "Minä elän!"
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minusta tämä nykyinen mainoslause "I AM ONE" ja "WE ARE ONE" on toimiva, eikä tuo englannin kielen käyttäminen häiritse vaikka voisihan se olla myös suomeksi, mutta koska Jokereiden kannattajissa luultavasti nykyisin on enemmän muun kielisiä kuin suomen niin englanti toiminee myös mm venäläisten suuntaan.
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Olisipa mielenkiintoista nähdä, minkälaista keskustelua täällä sitten käytäisiin, jos Jokerit olisi tullut ekana esille:"I AM ONE" ja "WE ARE ONE" -mainosiskulla. Mitähän suomennoksia nämä suomenmieliset oikein tyrkyttäisivätkään? Englanti on 100%:sen toimiva kieli tässä globaalissa maailmassa, paljon parempi, kuin ryssä, svenski tai saku.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tarkoitin siis tuossa edellä että nykyisin kannattajissa/hallilla vierailevissa on enemmän ulkomaalaisia kuin vielä liigaympyröissä pyörittäessä, en tarkoita etteikö valtaosa Jokereiden kannattajista edelleen olisi ihan suomalaisia ja suomen kielisiä. Ja tästä lisääntyneestä ulkomaalaisten määrästä johtuen englanninkieli on ihan toimiva, vaikkakin valtaosalle suomenkielisyys varmasti edelleen toimisi, tuskin viesti silti nykyisinkään jää epäselväksi.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oli mainostuksen tyylistä, sloganeista ja kielestä mitä mieltä tahansa, niin yhtä asiaa ei kukaan voi joka tapauksessa kiistää. Suomen kielellä tavoitetaan ainoastaan suomalainen yleisö, kun englannilla tavoitetaan niiden lisäksi myös ulkomaalaiset. Jos hallia tavoitellaan ja halutaan jatkuvasti täyteen, niin olisi täyttä typeryyttä jättää markkinoinnissa yksi kokonainen iso segmentti täysin huomiotta. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö mainontaa voisi olla hyvin suunniteltuna ja kohdennettuna useammallakin kielellä ja tässä tapauksessa siis suomella ja englannilla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Oli mainostuksen tyylistä, sloganeista ja kielestä mitä mieltä tahansa, niin yhtä asiaa ei kukaan voi joka tapauksessa kiistää. Suomen kielellä tavoitetaan ainoastaan suomalainen yleisö, kun englannilla tavoitetaan niiden lisäksi myös ulkomaalaiset. Jos hallia tavoitellaan ja halutaan jatkuvasti täyteen, niin olisi täyttä typeryyttä jättää markkinoinnissa yksi kokonainen iso segmentti täysin huomiotta. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö mainontaa voisi olla hyvin suunniteltuna ja kohdennettuna useammallakin kielellä ja tässä tapauksessa siis suomella ja englannilla.

Mä en kuitenkaan usko, että englannin kielen käyttäminen mainonnassa johtuisi siitä, että pyrittäisiin tietoisesti houkuttelemaan ja kohdentamaan mainontaa myös ulkomaalaisille. Mielestäni selitys on paljon yksinkertaisempi, englannin kielen käyttämisellä pyritään korostamaan helsinkiläisten ja mahdollisesti muualta Suomesta tulevien Jokeri-fanien mielikuvaa kansainvälisestä (korkealaatuisesta) sarjasta, jonka osanen myös Jokerit on.

Itse mainonta on mielestäni ihan positiivista, ymmärrän hyvin tuon kielivalinnan. Tosin ymmärrän senkin, mikäli joku pitkän linjan paljasjalkainen, korostetusti stadilainen Jokeri-fani näkee tuossa negatiivisia juttuja, sillä nythän mainonnassa ei niinkään korosteta Jokerien helsinkiläisiä juuria, vaan pyritään esittämään Jokerit Suomen joukkueena kansainvälisessä ympäristössä.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mä en kuitenkaan usko, että englannin kielen käyttäminen mainonnassa johtuisi siitä, että pyrittäisiin tietoisesti houkuttelemaan ja kohdentamaan mainontaa myös ulkomaalaisille. Mielestäni selitys on paljon yksinkertaisempi, englannin kielen käyttämisellä pyritään korostamaan helsinkiläisten ja mahdollisesti muualta Suomesta tulevien Jokeri-fanien mielikuvaa kansainvälisestä (korkealaatuisesta) sarjasta, jonka osanen myös Jokerit on.

Syitä voi toki olla monia erilaisia, mutta mikään niistä ei siltikään poista sitä faktaa, että englanninkielisellä mainonnalla saavutetaan Helsingissä huomattavasti suurempi joukko ihmisiä, kuin ainoastaan suomenkielisellä. Varmasti kansainvälisyyden korostaminen on yksi iso syy taustalla, mutta kyllä siellä markkinointiosastolla on aivan varmasti myös mietitty mahdollisia kohderyhmiä ja tiedostettu ulkomaalaistenkin mahdollinen kiinnostus peleihin. Ja nämä vieläpä täysin riippumatta siitä, mitä mieltä itse olen mainonnan tasosta tai englannin kielen käytöstä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odottelin melkein kieli pitkällä miten Veikkaus ratkaisee sponsorointinsa Jokerien vieraspeleissä. Ajatus kulki vähän siihen suuntaan, että Veikkauksen paitamainos menee vähintäänkin harmaalle vyöhykkeelle jo siksi, että Veikkauksen toimillupa on voimassa vain Suomessa. Kesäkuussa poliisihallitus tiukensi myös suhtautumistaan Veikkauksen mainontaan mm. elintarvikekaupoisssa sillä perusteella, että Veikkauksen mainonta ei ollut lainmukaista. Poliisihallitus perusteli kantaansa sillä, että rahapelien mainontaa säätelee tiukempi lainsäädäntö kuin muuta mainontaa. Tässä valossa oli aika selvää se, että poliisihallitus ei katso Veikkauksen mainontaa ympäri KHL:ää eli Jokerien vierasotteluissa lainmukaisena toimintona.

Odottelin jo vähän sitä, "teipataanko" Jokerien paidoista sana Veikkaus yli kun joukkue kohtaa huomenna klo 16:30 alkaen Sibirin kauden ekasta vieraspelissään.

No niin. Odotettu ulostulo. Veikkaus antoi vieraspelipaitamainoksensa Lahden hiihtokisojen käyttöön:

Jokerit, Veikkaus ja Lahden MM-kisat 2017 aloittavat yhteistyön – ”Koko suomalaisen urheilun kannalta merkittävää” « SuomiKiekko

"On koko suomalaisen urheilun kannalta merkittävää, että Lahden kisat sujuvat hyvin ja aika yhteistyölle oli juuri nyt sopiva. KHL:n markkinat ovat todella isot ja siellä on paljon hiihtomaita. Saamme tätä kautta tähän mennessä poikkeuksellisen kolmikantayhteistyön, Veikkauksen urheilupelien liiketoimintaryhmän johtaja Sami Kauhanen kertoo.

Jokeri-leirissä idealle näytettiin vihreää valoa välittömästi.

– Tämä oli helppo rasti ja kuulosti heti aivan loistavalta idealta. Tämä sopii meidän seuramme mielikuvallemme hyvin ja meillä on yli tuhat junioria ja yhteistyöseuroja, joille myös haluamme viestiä monipuolisesta liikunnasta ja elämästä. Lajien välinen yhteistyö on pelkästään hienoa, sanoo Jokereiden toimitusjohtaja Jukka Kohonen."

Hieman tai hieman enemmänkin huvittaa se, että käytännössä pakollinen muutos saatiin maalailtua näinkin kauniisti ja sanoisinko yliylistävästi viittaamatta lainkaan pakkorakoon. Sillä pakkoraosta oli kyse.
 
Viimeksi muokattu:

Marquez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Barcelona, Huuhkajat
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös