Muuhun en ota kantaa, mutta tästä en voisi oikeastaan enempää eri mieltä olla. Liiga, jonka kiinnostavuus on laskenut koko ajan.
Kyllä, Liiga on suhteellisen heikossa hapessa, suunta on väärä ja kohtuullisen terve Jokerit olisi siihen hyvä lisä. Ehkä jopa tärkein keino elvyttää Liigaa ihan oikeasti. Mutta sitten se mutta.
Heitetään tuonne Jokerit, joka vetelee aivan Ö-miehistöllä kun heinäkuussa on minimibudjetilla katsottu ketkä suostuvat tulemaan. Mä väitän, että Ilmalassa ei kovin montaa ihmistä kävisi seuraavan vuoden budjettia ajatellen. Uskallan myös väittää, että kiinnostus maakunnissa olisi sen ensimmäisen matsin jälkeen tasoa "vittuako ne Hesan pellet tänne tulee pelleilemään". Nordiksen etu ei ole pelleporukka naapurista, vaan ihan rehellinen kilpailija.
Tai Jokerit, joiden talous on hyvin epävakaalla pohjalla. Ehkä dipataan kesken kauden kun 2500 fania hallissa ja olemattomattomat yhteistyösopimukset eivät tuo kassaan enempää tai edes samaa kuin kassasta lähtee. Ehkä kauden päätteeksi käy kuin Bluesille viimeisenä vuotena; jokainen lähtee Vuorisesta lähtien jos vain muualle kelpaa, homma katsotaan aivan hullun hommaksi ja siitä sitten seuraavaa matoa koukkuun. Aika vähäksi jäisi hyöty, mutta alleviivaisi sitä, miten Liigaan on turha investoida. Yksittäisten otteluiden tai jopa yksittäisen kauden lisäksi tuosta olisi melkoinen mainehaitta. Ja jos olisin esimerkiksi HIFK:ssa päättävässä asemassa, niin mielummin ottaisin "narrien konkan kulkematta Liigan kautta" kuin "konkan Liigan kautta". Ehkä jälkimmäinen olisi kuitenkin heille yhteistyökumppanien näkökulmasta vähemmän kivulias.
Jos Jokerit siirtyy Liigaan "liian aikaisin" tai "liian huonosti valmistautuneena", tuossa on potentiaalia olla enemmän haittaa kuin hyötyä pitkässä juoksussa. Liigan etu ei ole se, että vastikään sarjaan kovemmasta sarjasta siirtynyt joukkue kyntää, tekee nopean konkan ja kerää negatiivista imagoa. Positiiviset vaikutukset eivät kovin kauaa kestä, jos Jokerit osoittautuvat nopeasti "maitojunalla palaavista ylypeistä hessssalaisista" vähän ilkeästi sanotusti "seuraavanksi Bluesiksi". Mentaalisesti on aivan eri asia katsoa Mestiksestä nousseen jengin olevan häntäpäätä kuin katsoa maan pääkaupungin kauneinta Liigajumbona vietettyään vuosia "maan ykkösjoukkueen" tittelillä. Tai että "se ylivertaisin ja selvästi kovin, 10 olympiatason kiekkoilijan" olevan konkassa Kiekko-Vantaan rosterilla vuodessa.
Mun mielestä oleellista ei ole se, mitä Jokerit voisi täydellisessä maailmassa tuoda. Mun mielestä oleellista on se, mitä Jokerit voisi potentiaalisesti aiheuttaa. Bluesilla oli maan ehkä paras junnumylly ja näkökannasta riippuen maan paras tai vähintään parhaisiin kuuluva faniryhmä. Väkiluvultaan maan toiseksi suurin kaupunki, oliko nyt uusin vain uusimpia halleja Liigassa ja kaupungin lisäksi vetovoimaa naapurikunnissakin. Kun homma meni mäkeen, kesti reissu Mestistä kovan kiekkomiehen hoteissa vuoden vai peräti kaksi. Mitä Mestis sai? Lyhyen aikaa paperilla ihan kyvykkään nipun, pronssimitalistin, hetken ehkä vähän vähemmän mediahuomiota ja sen jälkeen ruman konkan. En usko tuon palvelleen Mestistä. Vielä vähemmän palveisi Bluesin tilalla Jokerit ja enemmän palstametrejä keräävä ja tunteita aiheuttava KHL-petturi Jokerit.
Ja kyllä. Mä mielummin olisin päättäny viime kauden siihen, että vaikka omalla kasvatilla Hännikäisellä todetun koronan tai edes altistuman takia oltaisiin runkosarjan voittaneena jääty ulos pleijareista karanteenin takia kuin mitä tässä todellisuudessa nähtiin. Pitäisin päätöstä paskana, mutta siitä huolimatta. Mä mielummin nyt arpoisin olisiko se matsi SaiPaa vastaan vaikka 1.3.2022 kuin että miten SKA sovitetaan kalenteriin. Ja mä mielummin nyt miettisin riittäisikö X määrä runkosarjavoittoja säälipleijareihin tällä kaudella kuin että riittääkö eväät pelata Liigaa tällä vuosikymmenellä. Saatana, ottaisin mielummin karsintapeikon Liigassa kuin SKA:n pleijareissa KHL:ssa. Mä otan mielummin konkkauhan kesken kauden Liigassa kuin taatun X määrän kausia KHL:ssa.
Fanina mulle on ihan sama onko sarja kakkonen vai KHL. Kakkosta varmaan näkisin livenä suunnilleen yhtä usein (lue: harvoin) kuin nyt vakavimpaan riskiryhmään kuuluvana on KHL:aa nähnyt pariin kauteen, toki esimerkiksi osakeantiin heittäisin silmääkään räpäyttämättä saman kuin erään Liigajoukkueen kohdalla. Tai tuplat. Sillä oletuksella, että se anti olisi muutakin kuin viimeiset kaljarahat jollekin ja että jatkosuunnitelmat ovat uskottavat. Eikä mulla tarvitsisi olla mitään edes maininnan arvoista äänivaltaa, riittäisi kun seura olisi hyvässä hapessa.
Ja tosiaan erään Liigajoukkueen omistusportaaseen yhden osakkeen voimalla kuuluvana uskallan sanoa, että Liiga kaipaa Jokereita. Mutta ei mitä tahansa Jokereita, vaan uskottavaa narrilaumaa. Uskottava ei ole konkurssin partaalla heiluva heittopussi. Uskottava on edes jotenkin itsenäisesti pärjäävä ja edes lähes joka ilta uskottavasti haastava narrit. Uskottava on edes siinä hapessa, että joulukuussa ei tarvitse jokaista edes ilmaiseksi kelpaavaa pistää pihalle, vaan miettiä kannattaisiko vahvistaa jotain osa-aluetta. En vain usko, että ilman lottovoittoa tuota on saatavilla pitkään aikaan jos hommaan ei ole valmistuttu jo nyt. Aika iskee vastaan hyvin nopeasti jos noinkin isoa downgreidia (tai näkökulmasta riippuen upgradea) ei ole valmisteltu ajoissa.
Itse asiassa Salonoja olisi kyllä saanut Kiekko-Espoon nimen käyttöön, mutta halusi United -nimen koska samaan seuraan tuli koripallo ja haaveissa oli myös muiden lajien ottaminen sateenvarjon alle.
Seison sitten korjattuna ilman mitään fiilistä tarkistaa asioita. Ulkomuistista vedin, että Salonoja selitteli Espoo United OY:n tai vastaavan olleen vain työnimi ja että seura voisi lopulta olla jotakin muuta. Lähes faktaksi muistan Kiekko-Espoon olleen ainakin mediassa esillä vaihtoehtona. Toki Salonojan ollessa kyseessä haluaisin myös painottaa sitä, mikä Jokereissakin on nähty erityisesti Kurrin valtakaudella: Voidaan puhua vaikka parhaasta urheilullisesta ratkaisusta, vaikka maanosan paras pakki päästetään tyyliin päivän kilpailutuksen jälkeen pahimman kilpailijan riveihin, ei kerrota mikä se paras urheilullinen ratkaisu nyt ihan oikeasti on ja puhtaan rahankin sijasta saatiin oikeudet pelaajaan, jonka edes agentin kanssa ei ole puhuttu, tietämättä onko tuosta urheilullisesti edes teoriassa hyötyä. Ehkä koris kiinnosti kun Kiekko-Espoon nimeä ei saatu. Mutta tää on näitä, mitä mielestäni on täällä turha spekuloida. Mun "ehkä" on nollan arvoinen, Kiekko-Espoon (komeasta) nimestä mä en ole paras tai edes hyvä henkilö jauhamaan ja osio ei kyllä sitä tue.