Vai että sakkoja.. ei kai me nyt viestintuojaa ammuta?
Helkovaara ei tainnut yksin tehdä päätöstä. Varmaan hänelläkin on mielipide asiaan ollut..
Joka tapauksessa olen täysin varma, että jopa Virmanen ja Matikainen ovat olleet sitä mieltä, että joku rangaistus heille, joko joukkueelle tai pelaajille, on tultava liigan puolelta. Tällä saataisiin sopivasti poliisilaitoskin miettimään, että asiasta on jo rangaistu eikä täten lisärangaistukset ole tarpeellisia. Ja toki julkisuusmyllyä rauhoittaakseen muutenkin.
Sitä en tiedä, olivatko herrat siitä yhtä mieltä, millainen rangaistuksen olisi oltava ja onko tämä mieleinen. Eikös HIFK saanut 20K sakkoja männä kaudella paljon pienemmästä? Kuitenkin.. 15K on myös aika paljon rahaa ja tuskinpa kumpikaan seura ihan noin isoa sakkoa olisi halunnut.
Toivottavasti nuo jälkitoimenpiteet eivät tarkoita sitä, että tappelut loppuvat kokonaan, koska niillekin on aikansa. Liiga on kuitenkin tehnyt johdon mukaista työtä sen eteen, ettei itse tappelujen haut olisi joka pelin pakollinen viihdepläjäys vaan ilmeisesti haluavat paluuta aikaan, jolloin sm-liigassa tapeltiin lähinnä sen takia, että joku koki kohdanneensa suurta vääryyttä. Tämä olisikin sitä korpioikeutta parhaimmillaan.
Itse taivun sen kannalle, että "showtappelut" tai pelkästään otteen hakeminen tappelulla ei välttämättä kuulu sm-liigaan. Tai ei ole kuulunut moneen vuoteen (olisiko The Pena itse, joka on viimeisenä "vanhoina" aikoina näitä käyttänyt). Viime kausina on tullut enemmän tapauksia, missä tappeluilla ei ole ns. oikeutusta, joskin niillä on ollut tarkoitus toki on ollut.
En tosin menetä yöuniani vaikkei tappelut vähenisi yhtään tai mikään ei muuttuisi. Mieluummin "turhia" tappeluita seassa, kun totaalitappelukielto kaikille vaikka aihetta olisikin. Olipa yllättävän sekava yrittää selittää, millainen kuva on taustatekijöistä tässä asiassa ja tuskinpa ne paikkaansa pitävät alkuunkaan. Ei kuitenkaan mahdotonta.