Jokereiden syksyn 2012 maalinteko-ongelman perkaaminen

  • 11 795
  • 33

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En olisi kovinkaan huolissani Jokerien maalimääristä jos joukkueen menestys on pistekeskiarvona SM-liigan TOP-1.

En minäkään, mutta playoffeissa Lämältä ja kumppaneilta on pakko löytyä vastalääkkeen vastalääkkeitä, koska siellä nuo estämiset korostuvat entisestään. Tilaa ja aikaa kiemuroille on vähemmän. Sinne on toki matkaa. Jokereilta löytyy kuitenkin monenlaista pelaajaa, myös raskaampaa kalustoa. Tietysti on hyvä ja oikeastaan välttämättömyys hallita ensin yksi pelitapa loistavasti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tilastoilla voi tukea vaikka mitä, varsinkin oikealla otannalla. Olisit nyt ottanut siihen kymmeneen peliin vaikka pari lisää, niin olisit saanut heti yhdeksän tehtyä maalia enemmän.

Minä en rajannut tarkoituksella mitään pelejä ulos, otin otannaksi viimeinen 5 ottelua ja viimeinen 10 ottelua koska se on tavallinen tapa tarkastella kuntopuntaria. 10 ottelua kattaa jo muutenkin useamman viikon ajalta peliesityksiä, tai tässä tapauksessa siis maalintekoa. Minä olen lieveästi huolissani Jokereiden tehottomuudesta hallintaan nähden, niin pitkään kun se silti tuo pääsääntöisesti pisteitä isoon huoleen ei ole aihetta, tosin trendi on ollut laskeva ja kyllä se keskiarvo tehtyjen osalta pitäisi saada hilatuksi lähelle 3 maalia otteluun, silloin puolustuksen ja maalivahdin ei tarvitse aina pystyä pitämään vastustajaa 0-1 maalissa.
 

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se totta ettei reilut kaksi tehtyä maalia per peli ole hyvä tilanne. Sillä voi tietysti kitkutella ihan sarjakärjessäkin, mutta luultavammin pienetkin kuntonotkahdukset tai epäonni pelaajien suhteen näkyy heti pistesaaliissa.

Uskon kuitenkin että kunhan potilaat saadaan täyteen kuntoon, peluutus vähän tasaisemmaksi ja puolustuspeli vakautettua hyvälle tasolle, maalimäärät nousevat paremmalle tasolle. Ei kauden alun määriin ehkä, mutta lähelle kolmea per peli.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Minusta tähän vastustajien muuttuneeseen peitapaan jokereita vastaan on yksi vastaus erik karlsson ja hänen tuoma huomattava parannus yleisesti jokerien oman alueen hyökkäksiin lähtöihin ja kiekko kontrolliin. Jokereiden pelin horjuttaminen kovalla karvauksella on nykyisin lähes itsemurha! jokerit pelaavat niin hyvin omalta alueelta pois paineenalta kiekon kanssa, että vastustajat on lähes pakotettu peruuttamaan suosiolla 0-5 trappiin joka puurouttaa koko pelin. Tämän takia jokerit joutuu hakkaamaan päätään seinään ja maalinteko on huomattavan vaikeaa. Tähän kun joku ratkaisun keksii että jokerit alkaa saamaan vastustajan 0-5 träpit auki niin ollaan kokonaisvaltaisesti oikealla tiellä. yksi keino on houkutella vastustajan 0-5 träppi auki tuomalla omanpään kiekottelu lähemmäs keskialuetta niin että kiekkoa käytetään träpin tuntumassa ja siitä huokutellaan vastustaja pois paikaltaan "karvaukseen" ja tämän seurauksella saadaan lyhytsyöttöpelillä kiekko lovaan vauhtiin jolla puhkaistaan vastustajan peli. ainoa mikä on varma asia että omanpään kiekottelussa ei ole 0-5 träpin murtamiseksi mitään hyötyä koska samalla tapaa se vastustaja odottaa siellä keskialueella vaikka kuin hieroo sitä kiekkoa pakki pakki syötöil omas päädys.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
vastustajat on lähes pakotettu peruuttamaan suosiolla 0-5 trappiin joka puurouttaa koko pelin. Tämän takia jokerit joutuu hakkaamaan päätään seinään ja maalinteko on huomattavan vaikeaa. Tähän kun joku ratkaisun keksii että jokerit alkaa saamaan vastustajan 0-5 träpit auki niin ollaan kokonaisvaltaisesti oikealla tiellä. yksi keino on houkutella vastustajan 0-5 träppi auki tuomalla omanpään kiekottelu lähemmäs keskialuetta niin että kiekkoa käytetään träpin tuntumassa ja siitä huokutellaan vastustaja pois paikaltaan "karvaukseen" ja tämän seurauksella saadaan lyhytsyöttöpelillä kiekko lovaan vauhtiin jolla puhkaistaan vastustajan peli. ainoa mikä on varma asia että omanpään kiekottelussa ei ole 0-5 träpin murtamiseksi mitään hyötyä koska samalla tapaa se vastustaja odottaa siellä keskialueella vaikka kuin hieroo sitä kiekkoa pakki pakki syötöil omas päädys.

Ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa murtaa 0-5 träppiä. Luovuttamalla näennäisesti otteen vastustajalle ja lyömällä kovan paineen, yksi vaihtoehto. Yhtä jääräpäisesti jauhamalla kiekon kanssa kuin vastustaja seisoo keskialueella, vaihtoehto kaksi. Iskut selvistä virheistä puolustusmuurissa. Ja se mihin luulen Jokerien pyrkivän tällä hetkellä, vauhdilla ohi laajalla rintamalla tuosta träpistä. Eikä se trappi ole itseasiassa ollut edes itse ongelma. Vastustajan päätyynhän me ollaan päästy ihan hyvin, eikä pysähdytty tuohon keskialueelle mitä tuolla trapilla haetaan. Riistojakin ollaan annettu melko vähän.

Se miten alueella toimitaan on tarkoitus purkaa täällä ketjussa. Ellei ratkaisumme ole tehdä keskialueelta maaleja.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Minun havaintoni taas on, että kun tulee loistava tontti suoraan syötöstä niin se tärkein suoritus, eli veto, alkaa ontumaan ja pamahtaa veskaria logoon heppoisesti.

Tuon lasken osittain riplailuksi. Liigassa ei kaikki seurat laskettuna mukaan ole hirveän montaa sellaista pelaajaa, jonka onetimer olisi valtava pelote. Kuten sanoit, noihin tilanteisiin ei löydy läheskään riittävän usein sitä kylmäveristä naputtajaa. Ja jos taidot ei riitä tuohon, niin tehdään sitten jotain muuta. Lasagne on parempaa kuin ketsupilla höystetty spagettiateria, mutta taitojen puuttuessa haluttuun lopputulokseen (=kylläisyyteen) pääsee spagetilla.

Ei maalia tarvitse aina pelata tyhjäksi, voidaan välillä myös laukoa silloin kun ollaan sektorilla ja hakata sitten irtokiekot sisään. Hienon kuvion päätteeksi onetimer yläpeltiin on varmasti hienompi kuin väkisin runnottu byyri, mutta taululla nuo kaksi ovat täysin saman arvoisia. Mä mielummin voitan 3-2 räkämaalien avulla kuin runkkaan itseni uneen joukkueen tehdessä vuoden maalin 2-1 tappioon päättyneessä pelissä.

edit: Luonnollisesti kärjistetty esimerkki ja tarkoituksella jätetty muita maalintekoon vaikuttavia tekijöitä (mm. pelitapa) kokonaan väliin.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tuon lasken osittain riplailuksi. Liigassa ei kaikki seurat laskettuna mukaan ole hirveän montaa sellaista pelaajaa, jonka onetimer olisi valtava pelote.

Tavallaan totta, mutta meidän joukkueesta löytyy riittävät kaksi kaveria jotka siihen parhaillaan pystyvät. Pulkkinen & Moses. Heidän varaansa pitäisi pystyä rakentamaan ihan hyvät onetimerit, mutta Pulkkinen pelaa niin varjojen mailla ettei edes pääse koskaan suoraansyötöstä vedettäville tonteille. Moses paukuttaa suurimmaksi osaksi aikamoisella hehtaaripyssyllä, mutta tekee sentään tulosta jotenkin muuten. Molemmat ovat righteja, joten ei muuta kun Teukan highlightsit pyörimään. Ylivoimalle luistimet liimattu siihen #8:n holleille, syötöt lapaan ja lämäri pamahtelemaan.
 

Iiro#21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, (HCK, K-Vantaa)
Tavallaan totta, mutta meidän joukkueesta löytyy riittävät kaksi kaveria jotka siihen parhaillaan pystyvät. Pulkkinen & Moses. Heidän varaansa pitäisi pystyä rakentamaan ihan hyvät onetimerit, mutta Pulkkinen pelaa niin varjojen mailla ettei edes pääse koskaan suoraansyötöstä vedettäville tonteille. Moses paukuttaa suurimmaksi osaksi aikamoisella hehtaaripyssyllä, mutta tekee sentään tulosta jotenkin muuten. Molemmat ovat righteja, joten ei muuta kun Teukan highlightsit pyörimään. Ylivoimalle luistimet liimattu siihen #8:n holleille, syötöt lapaan ja lämäri pamahtelemaan.

Itse olen huomannut parissa pelissä, että ketjukaverit eivät ole enään halukkaita edes syöttämään Pululle onetimereita. Pulu naputtaa mailaa jäähän, mutta yleensä syöttö lähtee mielummin kulmaan tai sitten vedetään maalille. Tainnut omillakin mennä vähän luotto Pulun tekemiseen. En muista missä pelissä tämä korostui parhaiten. Karlsson esimerkiksi ei tainnut Pululle tässä kyseisessä pelissä syöttää kertaakaan vaan mielummin heitti itse maalille tai syötti kulmaan.
 

Artturenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL, Blackhawks. sympatiat Lightning.
Ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa murtaa 0-5 träppiä. Luovuttamalla näennäisesti otteen vastustajalle ja lyömällä kovan paineen, yksi vaihtoehto. Yhtä jääräpäisesti jauhamalla kiekon kanssa kuin vastustaja seisoo keskialueella, vaihtoehto kaksi. Iskut selvistä virheistä puolustusmuurissa. Ja se mihin luulen Jokerien pyrkivän tällä hetkellä, vauhdilla ohi laajalla rintamalla tuosta träpistä. Eikä se trappi ole itseasiassa ollut edes itse ongelma. Vastustajan päätyynhän me ollaan päästy ihan hyvin, eikä pysähdytty tuohon keskialueelle mitä tuolla trapilla haetaan. Riistojakin ollaan annettu melko vähän.

Se miten alueella toimitaan on tarkoitus purkaa täällä ketjussa. Ellei ratkaisumme ole tehdä keskialueelta maaleja.

Olen samaa mieltä ei ole yhtä oikeaa tapaa murtaa yhtään mitään. Toinen asia että maaleja ei tehdä keskialueelta, tässä minulla huomattavan eriävä kanta. En nähnyt ässät peliä mutta tänään katson pelin ja yritän saada paremman kuvan tästä ongelmasta. Palaan viellä tuohon edelliseen miksi korostan keskialueen merkitystä maalintekoon on se että joukkue hyvin pitkälti pelaa hyökkäysalueella niin kuin on keskialueelta saanut mahdollisuudet pelata. tällä hetekllä minusta tuntuu (korostan en nähnyt ässä peliä), että vastustajat lukee hyvin jokereiden pelin ja antaa hallita mielinmäärin, pitäen kuitenkin omat rivinsä hyvin tiiviinä puolustus suuntaan jolloin jokerit nimenomaan joutuu altavastaajaksi hyökkäys alueella. Tässä kohtaa avain asemaan nousee keskialue, keskiallueella olisi saatava vastustaja jotenkin ajettua miinaan, ja oleellisessa osasasa maalintekoon on nimen omaan keskialueen peli ja pelirohkeus.

Tänään vastaan asettuu todennäkösesti umpisurkee jullit ja pelistä taas ei voi sanoa yhtään mitään ,ehkä tota ongelmaa pitäs katsoa jotain toista jengii vastaan jolla homma on edes jotenki lapasessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös