Toimintaympäristö vaikuttaa johtamistapaan. Kriisitilanteissa on johdettava eri tavalla kuin vaikka yritystä sen normaalissa olosuhteissa.
Aivan, mutta miten tämä sitten millään tavalla tarkoittaa että intissä käytetyt johtamisopit olisivat sopimattomia muualle kuin inttiin?
Kierrät nyt itsestäänselvyyksien kehää ilman minkäänlaisia perusteita itse asian osalta, kaikki perusteesi ovat lähinnä mielipiteitä ja "ei ole" tai "se nyt vain on huonompi"-tyylisiä väitteitä.
Koska se ei esimerkiksi samalla tavalla luo luottamusta asiantuntiijuuteen (aitoa dialogia ja asiantuntijuuden todellista hyödyntämistä), anna tilaa luovuudelle sekä joustavuudelle mukautua vallitsevaan toimintaympäristöön kun esim. organisaation hierarkiat tuottavat ongelmia.
Jaa miksi ei, niinkö intin johtamisoppikirjoissa lukee "älä luo samalla tavalla luottamusta asiantuntijuuteen kuin alokkaisiin"? Miten sitten samoja johtamisoppeja voidaan käyttää vaikkapa MPKK:ssa, missä kuitenkin kyse on sekä asiantuntija että sotilasorganisaatiosta, tämä nyt noin esimerkkinä.
Yhä, ei mitään perusteita, vain omia mielipiteitäsi jotka tunnetusti eivät perustu minkäänlaiseen empiriaan.
Seison tämän lausunnon takana. Ja kuten olen kirjoittanut, voi intin johtamiskoulun käyminen parantaa yksilön sosiaalisia taitoja tai itseluottamusta, jolloin siitä on hyötyä tulevaisuudessa mahdollisissa johtotehtävissä. Tämän toin esille jo hyvin varhaisessa vaiheessa keskustelua.
Huoh, et voi yhtäaikaa seisoa tuon lausunnon takana ja samaan aikaan hyväksyä että intissä saatu ihmisjohtamiskokemus on hyödyllistä. Koska sinun suositustesi mukaan toimiva ihminen ei tule saamaan samaa ihmisjohtamisen kokemusta, on suositus "ei ainakaan intistä" virheellinen, jopa harhaanjohtava.
Ja mitä nyt ihmisjohtamiskokemukselle tapahtui, kun se onkin nyt vain sosiaalisia taitoja ja itseluottamusta? Vai unohditko taas "sopivasti" sen että ihmisjohtaminen on osa johtamista, eikä mikään pelkkä itsetuntoasia. Yritä nyt päättää mitä mieltä olet mistäkin.
Yritä nyt ymmärtää, että vaikka sinä itse en arvosta intin johtamisoppeja ja intin käyneen johtamiskokemusta, se ei tarkoita että voit vetää mitään johtopäätöksiä ko. koulutuksen ja kokemuksen merkityksestä laajemmassa mittakaavassa. Mielipiteet ovat mielipiteitä, mutta ei niitä kannata yrittää naamioida muka tosiasioiksi.