En mä ihan saa kiinni, miten Lassilan vastuu olisi pienentynyt.
Kaudella 2024-2025
- Jääaikaa 18.59 / ottelu (3. eniten JYP-hyökkääjistä)
- Jääaikaa ylivoimalla 163min 2sek (eniten JYP-hyökkääjistä)
- Jääaika alivoimalla 79min 14sek (4. eniten JYP-hyökkääjistä)
- 26,31 vaihtoa / ottelu
Kaudella 2023-2024
- Jääaika 18.29 / ottelu (3. eniten JYP-hyökkääjistä)
- Jääaika ylivoimalla 131min 47sek (4. eniten JYP-hyökkääjistä)*
- Jääaika alivoimalla 58min 25sek (5. eniten JYP-hyökkääjistä)*
- 23,91 vaihtoa / ottelu
Yhteenvetona
- Jääaika kasvoi 30sek / ottelu
- Ylivoima-aikaa tuli yhteeensä reilut 33 minuuttia enemmän tällä kaudella
- Alivoima-aikaa tuli yhteensä reilut 20 minuuttia enemmän tällä kaudella
- Vaihtojen määrä nousi noin 2,5 vaihtoa / ottelu
* Toki huomioidaan loukkaantuminen, eli kaudella 24-25 Lassila pelasi 13 ottelua enemmän kuin edeltävällä.
Pahoittelut heikko sanavalinta. Lassilan vähentynyt vastuu, tai paremminkin
vähentynyt paine, minun mielessäni siis liittyy siihen, että Lassila joutui viime kaudella heti alusta saakka kantamaan ykkössentterin roolia täysin puskista. Sen ei pitänyt olla niin, mutta koska Giorgio huomattiin kykenemättömäksi, ja Christoffer ei oikein meinannut riittää edes kakkossentteriksi, niin se vaan oli lopputulos. Uutta ykkössentteriä ei saatu hankittua koko kaudella. Sentteripelissä Lassila kannatteli sen, mitä pystyi kannattelemaan, muut olivat kaukana perässä. Monipuoliset huippulaiturit, Turkulaisen ja Gardinerin johdolla, pelasivat isompia minuutteja niin yv:ssä kuin av:ssakin (tämä toki vain mutua, en ole tilastoja tarkistellut), todennäköisesti myös tasakentällisin.
Tällä kaudella oli sitten Schnarr jakamassa vastuuta, tai painetta, ja jolle ykkössentterin roolia lähtökohtaisesti soviteltiin. Taas voidaan katsoa lopputulosta, ja sanoa että Jere otti taas sen ykkössentterin roolin, mutta nyt siihen ei ollut niin pakkorakoa ja yleistä painetta. Kapteeniston paineetkin olivat kokeneemmilla tällä kertaa.
En tiedä jatkaako Schnarr, tai saadaanko lähtökohtainen ykkössentteri hankittua jostakin tulevalle kaudelle? Vai onko aika lähteä kokeilemaan tarkoituksenmukaisesti sitä, että Lassila on yksiselitteisesti se meidän ykkössentteri?
Toivottavasti olen väärässä. Mutta kyllä minä näillä näytöillä vaihtaisin valmentajaa. Mutta jos päätetään nykyisellä jatkaa, sitten tehdään niin ja toivotaan ja uskotaan, että ensi kaudella ollaan taas edes 12 sakissa.
Jypin alamäkeen on vaikuttanut moni asia, eikä vähiten se että Seppänen ei anna palkkaamiensa henkilöiden hoitaa tehtäviään omalla tavallaan. Vaikka en ole mitenkään lähellä joukkuetta muuten kuin etäfanina tällä hetkellä, olen sen aistinut että ongelmat ovat seuran johtamisessa. Seppänen aikanaan luopui seuran johtamisesta, mutta ei sitten luopunutkaan.
Samaa toivon minäkin :)
Lähtökohtaisesti olen kaivannut JYPiin edes pienen pätkän jatkuvuutta ja nyt olisi sen mahdollisuus. Meillä olisi valmentaja, joka on nyt Liigassa vuoden temmeltänyt, on tuttu valtaosalle ensi kauden joukkuetta. Sen lisäksi meillä on urheilutoimenjohtaja, joka ei ole lopettamassa duunejaan, vaan pääsee rakentamaan omaa kädenjälkeään vanhan rungon päälle. Olisi kiinnostavaa tietää ketkä kaikki olivat ihan oikeasti Mälkiän hakuja, ketkä vielä Viitasen? Jonsson julkaistiin päivä Mälkiän sopparin jälkeen, oliko Mälkiän tekemä hankinta? Voi olla että oli, voi olla että oli enemmän Pennen tai Viitasen hankinta. Jormakkakin kuulostaa siltä, että oli sovittu jo Viitasen aikaan. Dostie voisi omasta mielestäni olla Mälkiän ensimmäinen oma hankinta.
Pennen jatkon kannalta ei ole oleellista, riittääkö hänen näytöt jatkoon. Olennaista on se, kuka ja milloin tulee tilalle. Ja millä idealla ja agendalla. Jokainen valmentajarekrytointi Veltsun jälkeen on mennyt vihkoon tässä suhteessa. Joko on kuviteltu saavan jotain muuta kuin on saatu tai sitten ei ole muuten kelvannut. Olkoon Penne vaikka eläkeikään JYPissä, jos tässä ei paranneta. Vastuunkantajien on opittava tekemään tämä rekrytointi niin kuin se pitää tehdä.
Aamen! Jos Penne oltaisiin vaihtamassa, niin sanoisin, että uusi nimi pitäisi jo olla paperissa per heti. Pennerbornin soppari julkaistiin viime Huhtikuussa, ja siinä vaiheessa alkoi muistaakseni tälläkin palstalla olla jo jonkinasteista paniikin poikasta (ainakin itsellä), että eikö me saadakaan ketään valmentajaksi. Ja ennen kaikkea, jos sieltä napataan taas joku, jolle seura, Liiga ja pelaajat eivät ole lainkaan tuttuja, ja jolla ei ole mandaattia peluuttaa itselleen toimivaksi todettua pelitapaa, niin kaikki alkaa TAAS alusta, nollasta.