Viime kaudellahan Motin oli se reservin ensimmäinen "A" ja olikin varakapteenina 5 ottelua vieraissa kauden aikana ja kotona vähintään saman verran mutta siitä en ole tarkkaa määrää tutkinut.
Viime kaudella taisi virallisesti olla kuitenkin vain kaksi varakapteenia? Kuten toki aiemmillakin kausilla. Se on sitten vähän tuurista kiinni, kuinka moni varakapu tai hierarkiassa seuraavana ollut tuuraja on ollut loukkaantuneena, pelikiellossa tai viltissä. Itse ihmettelen vähän sitä, ettei Motinille annettu tällä kaudella A:ta, koska hän on kuitenkin ulkkari, joka on ollut täällä jo pitkään. Toisaalta, kuten aiemmin todettua, eihän se johtavana pelaajana toimiminen mitään titteliä edellytä ja tuskin sillä Motinille itselleen on suurta merkitystä. Dyk:kin on ollut tällä jo pidempään ja Larsson on muuten vain kokenut pelaaja, joten tuskin näistä kumpikaan varsinaisesti "omaa" kapteenia tarvitsee. Mutta yleisesti ottaen pidän sitä ihan hyvänä, että jos jengissä on useita ulkkareita, heistä joku voisi kapteenistoonkin päästä, varsinkin, jos rahkeet riittää ja on oikeanlainen tyyppi muutenkin.
Pidän myös hyvin mahdollisena, että valmennus on ottanut kapteenistoon pari pelaajaa varakapteeneiksi ihan vain "motivaation ja pelihuumorin ylläpitämisen" ja "henkisen kehittymisen" vuoksi. Jokainen voi itse miettiä, keitä nämä pelaajat voisivat olla :).
Motinin peliesityksistä sen verran, että hänhän on ihan oikeastikin tärkeä pelaaja jengille myös pelillisesti ja onneksi hän sai Sveitsissä karstat pois koneesta ja sekoili muutaman kerran pelituntuman puutteessaan siellä. Lauantaina Lahdessa nähtiin lopussa vähän sitä "huonompaa" Motinia, kun tuli kentällä kiire ja ratkaisut eivät sitten olleet ihan priimaa. Tämä vastustajan paineistaminen kiekolliseen Motiniin on hänessä ehkä se suurin riski, varsinkin, jos jättää pommittellut vähemmälle. Vaikka itse rakastan taklauksia kentällä, Motinin taklausten hinta on niin korkea, että toivon kyllä, että hän pelaa mieluummin tylsästi varovaisesti kuin ottaa pienintäkään riskiä. Tämä on itse asiassa aika hyvä tilanne punnita, kuinka isosta johtajasta on oikeasti kysymys. Uskon, että on oikeasti iso johtaja, mutta kestääkö kantti loppuun asti laittaa joukkue kaiken edelle ihan konkreettisesti? Väärin ja ihan perseestähän tämä tilanne on, mutta muuta vaihtoehtoa kuin tilanteeseen sopeutuminen, ei oikeastaan ole. Vie kuitenkin paljon Motinin pelistä varmasti pois.