Joe Piskula – saluunan portsari

  • 22 250
  • 75

Piku84

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Dallas Stars, Frölunda
Mä olen varmaan nähnyt sitten harhoja, mutta mun silmiin Piskula on ollut juuri sitä mitä pitikin. Liikkuu hyvin ja puolustaa laadukkaasti. Kiekollisena ei ole mikään virtuoosi, mutta kunhan pitää sen puolen yksinkertaisena, niin ei siinäkään ole mitään ongelmia. On Tepsin kolmen parhaan pakin joukossa kevyesti ja ihmetyttää tämä miehen saama nega. Gormley, Piskula ja Lukka ovat todella laadukas kolmikko ja itse olen täysin tyytyväinen noihin kolmeen ukkoon. Esim. Heikkinen on ollut aivan paska viime aikoina, mutta kai sekin täällä käännetään Piskulan piikkiin...

Ei Piskula kovinkaan huono ole ollut. Kuitenkin odotin miehestä alakerran isäntää ja sellaista ei vielä olla nähty. Tehopisteitä ei häneltä odoteta, mutta mielestäni sijottumisessa ja huolellisuudessa ollut alkukaudesta ongelmia(Ehkä mä vertaan häntä liikaa Tallinderiin). Heikkisen puolustaminen tosiaan on ajottain huolimatonta ja hänellä on liikkeen kanssa ongelmia. Lukka ottanut tonttinsa. Mielestäni alkukauden paras puolustaja meidän jengissä.
 

Fremont

Jäsen
Jännää tosiaan että Piskula on monen mielestä olevinaan niin huono. Edistyneitä tilastoja kun tulkitsee, niin ilmeisesti kaverilla käy hirvittävä pulla, kun laukaisutasapaino, 5 vastaan 5 torjuntaprosentti ja puolustuspään aloitukset huomioiden varsin hyvin pärjännyt. Vahingossa oikeassa paikassa oikeaan aikaan?
 

huhupuhe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mä olen varmaan nähnyt sitten harhoja, mutta mun silmiin Piskula on ollut juuri sitä mitä pitikin. Liikkuu hyvin ja puolustaa laadukkaasti. Kiekollisena ei ole mikään virtuoosi, mutta kunhan pitää sen puolen yksinkertaisena, niin ei siinäkään ole mitään ongelmia. On Tepsin kolmen parhaan pakin joukossa kevyesti ja ihmetyttää tämä miehen saama nega. Gormley, Piskula ja Lukka ovat todella laadukas kolmikko ja itse olen täysin tyytyväinen noihin kolmeen ukkoon. Esim. Heikkinen on ollut aivan paska viime aikoina, mutta kai sekin täällä käännetään Piskulan piikkiin...
Tämä. En tiedä mitä Piskulasta odotettiin, mutta itse olen nähnyt paljon hyvää hänen pelissään. Perheenlisäys varmasti on vienyt vähän puhtia viimepäivien tekemisestä, ja pariin kertaan ollaan nähty turhaa koohottamista ja kaatuilua. Liikkuu kokoisekseen tosi tyylikkäästi, ja onnistuessaan varmasti liigan parhaita shutdowm puolustajia.

Kuten Jalasvaara ylhäällä jo totesikin, on monen suosikki Heikkinen ollut jo viime kaudelta tuttuun tapaan välillä aivan ulalla. Onassa päässä äijät hukkuu, ja hyökkäyspeliin ei ole oikeastaan mitään annettavaa.

Tuntuu siltä, että Bono ei vain enää oikein istu moderniin pelitapaan ja vauhdikkaaseen kiekkoon. Ei oikein jalka riitä tukea hyökkäyksiä, ja ei myöskään onnistu toimittamaan kiekkoa maalille vähänkään vaikeammista asennoista.

Kyllä nyt meillä on aivan toiset pakit kiekollisen liiderin roolissa. Lukka ja Gormley vaikuttavat hyviltä hankinnoilta. Lisäksi EJ esittää hyviä otteita ja antaa pelaa rohkeasti kiekolla. Olen itse sitä mieltä, että Heikkinen ei yksinkertaisesti mahdu enää ensi kaudella Mustavalkoisiin.
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Itse veikkaan että kun kevään tosipelit koittaa niin Piskula on pakkiemme parhaimmistoa, tämän saa ottaa talteen
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Täysin samaa mieltä. Olen todella ihmetellyt Piskulan täällä samaa paskaa lähes joka pelin jälkeen.

Sama. Paljon parempi kuin täälläkin hehkutettu Markku minun mielestä.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Miinusviirus Eronen on ollut täysin kujalla koko kauden. Toivottavasti saa kuntoutua ja reenata itsensä rauhassa viime kauden kuntoon.
Okei, Pikkukissa pelasi kaikki neljä peliä alkukaudesta kun kaikki oli ihan paskoja. Minusta hän oli paras. Tunnustan, että omaan häneen samanlaiset värilasit, kuin Pyydystä kohtaan.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Hiljaa hyvä tulee. Tuskin tässä vielä kannattaa Piskulaa alkaa lyttäämään. Tuo pakisto on kokonaisuudessaan helvetin kova ja Jooseppi kuuluu siihen kun aletaan kannusta taistelemaan.

Ei aina tarvi olla jonon kärjessä. Ei toki viimeinenkään. Varmasti Joe parantaa kun pelit kovenee.
 

Oddmanrush

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun joukot,Leijonat,Colorado, NyR.
Vain pakki puuttuu mainostettiin aikanaan. Ei se ole kaikkien muidenkaan joukkueiden pakit onnistuneet varsinkaan paineen alta lähdöt. Se on helpompi lyödä painetta kuin lähteä paineen alta aina tyylikkäästi. Kyseessä kuitenkin vasta alkukausi. Isäntää peräpää kuitenkin huutaa. Tänäänkin Väyrynen otti erän kun Tirrosen päälle mentiin tilanteessa. Lyhyen alkukauden aikana mielestäni E-J ja O. Kaskinen ovat ottaneet askelia eteenpäin. Olli ollut pari peliä pois, rotaatiota? Itse annoin odottaa Lukalta enemmän, mutta terävyys puuttuu.Annan kuitenkin vielä aikaa, alkukautta mennään.
 

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis tämä Piskulan pelitason arvosteleminen on kyllä melkoista hupsuttelua. Kertoo muutaman jatkislaisen pelin ymmärtämisestä aika paljon. Sitten haikaillaan köörissä Fraserin perään. Fraserissä oli aineksia, mutta oli lopulta liian kädetön, omasi heikohkon sijoittumistaidon ja puutteellisen pelisilmän TPS-merkkiseen kiekolla pelaamiseen.

Rennosti nyt vaan. Pihalla kyllä auttamatta muutamat.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Mikä riittää Piskulan "tapauksessa"? Jos odotti 30pisteen hyökkäävää puolustajaa, niin voi katsoa peiliin. Piskula pelaa sarjakärjen joukkueessa puolustavassa roolissa ja siinä hän on onnistunut hyvin. On ihan hassuttelua puhua palautuksesta ilvekseen ja toivoa esim. Fraseria takaisin.

+/- on +4 eli tilastoissakaan ei näy hänen karmea pelaaminen.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Mun mielestä tämän kauden puolustus ja Piskula ennen kaikkea antavat aiempaa paremman mahdollisuuden pelata kiekollista peliä. Näkyy siinä, että tällä kaudella on oltu parempia omissa kiekoteltaessa, hyökkäykseenlähdöissä ja keskialueen ylityksissä.

Osa porukasta tietysti kaipaa Fraserin näyttäviä fyysisiä otteita. Piskulan kiekollinen rauhallisuus ja helpot avaavat syötöt syvällä omissa ovat kuitenkin paljon oleellisempi asia pelin rakenteen kannalta kuin pari näyttävää poistoa oman maalin edestä vihellyksen jälkeen. Fraserin jos vaihtaisi Piskulan tilalle puolustukseen, niin tuloksena olisi suuressa osassa tilanteita roiskimista ja kiekonmenetyksiä. Nämä taas vaikuttavat oleellisesti pelin virtaukseen, etenkin toisessa erässä vaihtomatkojen ollessa pitkiä. Tilastoja en ole katsonut (ehkä joku tarkistaa?), mutta mutulla tuntuisi että TPS on ollut kakkoserissä aiempaa vahvempi. Tietysti otos on vielä erittäin pieni.

Myös täältä siis Piskulalle varovainen yläpeukku, on mielestäni suorittanut ihan tasollaan. Lisäksi ominaisuudet palvelevat paremmin nykypäivän Liigassa voittamista kuin Fraserin vastaavat.
 

Suurmestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kyllä itsekään ymmärrä, että minkä takia Piskulaa nyt niin hirveästi kritisoidaan. Puolet Tepsin peleistä olen nähnyt ja Piskulan tekeminen on ollut perusvarmaa, rauhallista ja hyvää. Pelaa kiekon kanssa rauhallisesti ja yksinkertaisesti. Hän on hoitanut puolustavan puolustajan roolinsa hyvin. Tehopisteitä ei ole odotettavissa, mutta Piskulan rooli onkin hoitaa oma puolustusalue ja pärjännyt ihan hyvin siinä. Ainahan parannettavaa löytyy ja virheitäkin on tullut (niitä tulee jokaiselle), mutta kausi on vasta alussa. Uskon, että Piskula parantaa koko ajan. Toivoisin otteisiin lisää fyysisyyttä ja sellaista järjestyksenvalvojan otetta oman maalin edessä. Haluaisin nähdä enemmän sitä, että Tepsin maalille ei vastustaja tule ihan miten huvittaa.

Jos Piskulan ja Fraserin väliltä pitäisi valita, niin ehdottomasti valitsisin Piskulan. Se, mikä Fraserissä oli hyvää oli juuri se fyysinen peli ja hän kykeni tosi hyvin siivoamaan oman maalin edustaa sekä taklauspeli oli hyvää. Fraser myös selkeästi ehkäisi oman joukkueen pelaajiin kohdistuvia sikailuja ja törttöilyjä. Tepsin pelaajiin kohdistuvia sikailuja ei juurikaan nähty viime kaudella. Tosiasia on kuitenkin se, että Fraser on aivan liian yksipuolinen nykypäivän jääkiekkoon. Fraserin taito pelata kiekolla ja avata peliä olivat lähes olematonta. Liike oli myös verkkaista ja sijoittuminen paikoitellen hakusessa. Toki tähän vaikuttaa hitaus eli ei vaan yksinkertaisesti aina ehtinyt oikeaan paikkaan. Nykypäivän kiekko edellyttää myös puolustavalta puolustajalta muutakin, kuin oman maalin edustan siivoamista ja fyysistä peliä. Puolustavan puolustajan pitää pystyä pelaamaan kiekolla vähintäänkin hyvää peruspeliä ja antamaan helpon avaavan syötön hyökkäykseen lähdöissä. Liikkeen ja jalkanopeuden pitää myös olla parempaa, kuin mitä Fraserilla oli. Fraser on sen tyyppinen pelaaja, joista aika on ajamassa ohi ja se korostuu täällä Euroopan isoissa kaukaloissa, mutta ovat nämä tämän tyyppiset pelaajat NHL:ssäkin vähenemään päin. Se, mikä mietityttää tosipelejä ajatellen, että puuttuuko Tepsistä sellainen poliisi, joka tarvittaessa pitää vastustajan pelaajalle vähän tapakoulutusta. Siinä Fraser oli hyvä. Keväällä, kun tosipelit alkavat, niin on taas odotettavissa kaikenlaisia sikailuja yms. kuumentamisia, niin olisi hyvä, jos Tepsilläkin olisi joku, joka voisi vähän antaa takaisin. Virtanen nyt on sellainen. Vastustajilla, kun on näitä Finleytä (ei tosin ole tainnut pelata edelleenkään, Humalojia ja Karjalaisia. Sekin vähän mietityttää kevättä ajatellen, että kun vastustajat ajavat maalille parin äijän voimin, niin onko meillä tarpeeksi kamppailuvoimaa siivoamaan maalin edustaa ja vääntämään kaksinkamppailutilanteissa.

En kyllä olisi Piskulasta huolissani. Hyvin on hoitanut hommansa. Heikkisestä olisin enemmänkin huolissani, jos nyt jotain negatiivista pitää kaivaa.
 

Jokujoonas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura, Montrèal Canadiens
Ilmeisesti osa odotti Piskulasta Tallenin kaltaista puolustuksen johtajaa ja ovat pettyneitä. Itse odotin peruspakkia jonka vahvuudet ovat puolustuspeleissä. Muutama peli on tullut tiirailtua enkä ole kiinnittänyt mieheen erityisemmin huomiota. Otaksun hänen siis onnistuneen vähintään kohtalaisesti.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen nyt muiden eriävien mielipiteiden jälkeen alkanut miettimään, mistä tietynlainen inhotus kyseistä pelaajaa kohtaan on syntynyt. Perusominaisuudet kuitenkin paremmat mitä monella muulla puolustajalla Liigassa: hyvä luistelija, hyvänkokoinen, joukkuepelaaja, johtajuutta... Ehkä se isoin heikkous on juurikin pehmous ja virhealttius, mistä alla tarkemmin. On myös todella herrasmiespakki, ei yhtään sellainen isäntä omassa päässä mitä Markku oli.


Tässä vähän omia ajatuksia Piskulan esityksistä viime kauden playoff-joukkueita vastaan game-to-game:

- - -

18.9.2018 TPS - Kärpät:

Kärppien toinen maali täysin Joen piikkiin, jossa häneltä karvattiin kiekko. Mika Pyörälä suoraan sanoen nöyryytti tuossa tilanteessa. Jäällä 21:02. Tehotilasto +/- 0.


28.9.2018 JYP - TPS:

Kiekko katsomoon -> pelin viivyttämisestä rangaistus. Kallis jäähy, josta Robert Rooba teki ottelun avausmaalin. Jääaika 24:15 ja tehotilasto +1, eli omiin mennyttä maalia Joen istuessa boksissa ei näy tossa tilastossa, jota moni täällä ihailee. Plussa tehotilastossa tuli Pajuniemen ja Bjorkstrandin värkkäämästä voittomaalista.


29.9.2018 TPS - Pelicans:

Ei jäänyt Joe mieleen yhtään. Eli varmaankin hyvä matsi peruspakille, ottaen huomioon, että turpaan tuli 1-4. Jääaika 19:16, mikä varmasti myös osatekijä tohon ettei jäänyt mieleen millään tavalla.


3.10.2018 Ässät - TPS:

Ei jäänyt Joe mieleen yhtään. Tehotilasto +1, plussa tilastoihin syntyi, kun hyppäsi vaihtoaitiosta jäälle ja sillä aikaa tasoitusmaali tehtailtiin. Ei siis ennen tilannetta edistänyt sitä mitenkään. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja siitä +1 tehotilastoon. Jäällä 21:20.


5.10.2018 TPS - SaiPa:

Otti typerän jäähyn, mikä syntyi kun ajoi vastustajan maalivahtia Tuohimaata päin. Tehotilasto +1, kun SaiPan avaus epäonnistui keskialueella ja siitä tulleesta läpäristä Filppula teki maalin. Hyvin pelasi Joe tuon tilanteen, mistä maali syntyi. Jäällä 19:10.

- - -

Tiivistettynä suurimmaksi osaksi ihan peruspeliä, mutta kovia joukkueita vastaan ei ole riittänyt. Ottaa liikaa tyhmiä jäähyjä eikä paikkaile niitä hyökkäyspäässä. Kovuutta ei ole yhtään, ei taklaa, ei ota isännän otteita oman maalin edessä kuten Markku teki. Rosterissa tämän kauden esityksillä 6 parempaa pakkia, joista Eronen loukkaantuneena.

Odotusarvoni ei missään nimessä ollut Henrik Tallinder vol 2. Odotin lähinnä perusvarmaa peliä myös niitä kovempia joukkueita vastaan, isännän otteita oman maalin edustalla, kovia taklauksia ja ehkä jonkun pisteen/maalin sieltä täältä. Ei ole täyttänyt odotuksiani, kuten käy ilmi ja sen takia olen hankintaan pettynyt. Olettaen vielä, että huhut isosta palkasta pitää paikkaansa, mutta mihinkään 180 tonniin en usko hetkeäkään.
 

Enjoy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen nyt muiden eriävien mielipiteiden jälkeen alkanut miettimään, mistä tietynlainen inhotus kyseistä pelaajaa kohtaan on syntynyt. Perusominaisuudet kuitenkin paremmat mitä monella muulla puolustajalla Liigassa: hyvä luistelija, hyvänkokoinen, joukkuepelaaja, johtajuutta... Ehkä se isoin heikkous on juurikin pehmous ja virhealttius, mistä alla tarkemmin. On myös todella herrasmiespakki, ei yhtään sellainen isäntä omassa päässä mitä Markku oli.


Tässä vähän omia ajatuksia Piskulan esityksistä viime kauden playoff-joukkueita vastaan game-to-game:

- - -

18.9.2018 TPS - Kärpät:

Kärppien toinen maali täysin Joen piikkiin, jossa häneltä karvattiin kiekko. Mika Pyörälä suoraan sanoen nöyryytti tuossa tilanteessa. Jäällä 21:02. Tehotilasto +/- 0.


28.9.2018 JYP - TPS:

Kiekko katsomoon -> pelin viivyttämisestä rangaistus. Kallis jäähy, josta Robert Rooba teki ottelun avausmaalin. Jääaika 24:15 ja tehotilasto +1, eli omiin mennyttä maalia Joen istuessa boksissa ei näy tossa tilastossa, jota moni täällä ihailee. Plussa tehotilastossa tuli Pajuniemen ja Bjorkstrandin värkkäämästä voittomaalista.


29.9.2018 TPS - Pelicans:

Ei jäänyt Joe mieleen yhtään. Eli varmaankin hyvä matsi peruspakille, ottaen huomioon, että turpaan tuli 1-4. Jääaika 19:16, mikä varmasti myös osatekijä tohon ettei jäänyt mieleen millään tavalla.


3.10.2018 Ässät - TPS:

Ei jäänyt Joe mieleen yhtään. Tehotilasto +1, plussa tilastoihin syntyi, kun hyppäsi vaihtoaitiosta jäälle ja sillä aikaa tasoitusmaali tehtailtiin. Ei siis ennen tilannetta edistänyt sitä mitenkään. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja siitä +1 tehotilastoon. Jäällä 21:20.


5.10.2018 TPS - SaiPa:

Otti typerän jäähyn, mikä syntyi kun ajoi vastustajan maalivahtia Tuohimaata päin. Tehotilasto +1, kun SaiPan avaus epäonnistui keskialueella ja siitä tulleesta läpäristä Filppula teki maalin. Hyvin pelasi Joe tuon tilanteen, mistä maali syntyi. Jäällä 19:10.

- - -

Tiivistettynä suurimmaksi osaksi ihan peruspeliä, mutta kovia joukkueita vastaan ei ole riittänyt. Ottaa liikaa tyhmiä jäähyjä eikä paikkaile niitä hyökkäyspäässä. Kovuutta ei ole yhtään, ei taklaa, ei ota isännän otteita oman maalin edessä kuten Markku teki. Rosterissa tämän kauden esityksillä 6 parempaa pakkia, joista Eronen loukkaantuneena.

Odotusarvoni ei missään nimessä ollut Henrik Tallinder vol 2. Odotin lähinnä perusvarmaa peliä myös niitä kovempia joukkueita vastaan, isännän otteita oman maalin edustalla, kovia taklauksia ja ehkä jonkun pisteen/maalin sieltä täältä. Ei ole täyttänyt odotuksiani, kuten käy ilmi ja sen takia olen hankintaan pettynyt. Olettaen vielä, että huhut isosta palkasta pitää paikkaansa, mutta mihinkään 180 tonniin en usko hetkeäkään.
Ei kai pelaajaa voi sillä perusteella arvostella, että sattuu yhdessä playoff-joukkuetta vastaan pelatussa pelissä laukomaan kiekon katsomoon? Tai jos ajaa hyökkäyksen kärkenä veskarin yli jäähyn arvoisesti. Typeriä ja turhia jäähyjä, jotka eivät kuitenkaan tee Piskulasta millään tavalla huonompaa pelaajaa. Kärppien tasoitusmaali oli joo Piskulan virhe, kun hänen siirtonsa oman maalin takana epäonnistui ja Pyörälä sen katkaisi. Kyseessä oli kauden kolmas matsi, sallittakoon yksi virhe per matsi vielä siinä vaiheessa.

Muilta osin minun nähdäkseni Piskula pelaa fiksusti ja yksinkertaisesti toimittaen kiekon varmasti vastaanottajan lapaan. Puolustussuuntaan pelaa hyvin. 1vs1 hänestä ei ohi tulla, ja hän puolustaa hyvin mailalla. Jalalla on riittävän nopea. Ei kai isokokoisen puolustajan velvollisuutena ole jakaa isoja taklauksia, jotka kaikesta näyttävyydestään huolimatta aiheuttavat usein sen, että puolustaja pelaa turhaan itsensä tilanteesta ulos (etenkin jos hakee taklausta hyökkäyssinisellä tai keskialueella).

Varmasti Piskulan(kin) pelaamisessa on vielä parannettavaa. Yhtä varmasti hän myös tulee parantamaan. Ja on tärkeä pelaaja Tepsille sekä nyt että tulevaisuudessa.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Eli kritiikkin kärjessä on yksi kiekonmenetys ja pari tarpeetonta jäähyä. Sitä en laske edes kritiikiksi, että Piskula on ollut parissakin matsissa ilmeisesti näkymätön.

Kiekonmenetyksiä per peli on Piskulalle alkukauden aikana sattunut murto-osa siitä mitä Fraserille viime vuonna. Toki Fraserin menetti valtaosan kiekoista roiskimalla kiekkoa pleksin kautta keskialueelle tai syöttämällä heikkolaatuisia pitkiä syöttöjä. Näistä ei välttämättä seurauksena ollut suora maali omiin, vaan enemminkin paineen kumuloitumista mikä sitten lopulta johti vastustajan maaliin ja oman hyökkäyspelin kuihtumiseen.

Lisäksi kumpikaan esiin nostetuista jäähyistä ei minusta ole pelaajan kurittomuudesta tai "tyhmyydestä" johtuvia vaan enemminkin puhtaita vahinkoja. Eri asia jos olisi lanannut vastustajan maalivahdin tahallaan tai ottanut jonkun ryntäämis- tai huitomisjäähyn hermokontrollin pettäessä. Oma mielipiteeni on, että Fraser oli huomattavasti alttiimpi näille "tarpeettomille" jäähyille kuin Piskula on.

+/- tilastot ja edistyneet kiekonhallintaan/laukauksiin liittyvät tilastot ovat ihan hyviä tapoja hahmottaa pelaajan merkitystä joukkueelle. Piskulan tapauksessa äijän ei tarvitse olla keräämässä maaleja tai syöttöpisteitä, miehen merkitys on siinä että peliä käydään keskimäärin enemmän vastustajan päässä kuin omissa pelaajan ollessa kentällä. Joe voi olla viivalla katselemassa kun kärkiäijät painavat laattaa reppuun, mutta silti maali on sikäli Piskulan ansiota että jonkun kädettömämmän puolustajan ollessa kentällä samaan aikaan olisi vielä pyöritty omissa.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis tämä Piskulan pelitason arvosteleminen on kyllä melkoista hupsuttelua. Kertoo muutaman jatkislaisen pelin ymmärtämisestä aika paljon. Sitten haikaillaan köörissä Fraserin perään. Fraserissä oli aineksia, mutta oli lopulta liian kädetön, omasi heikohkon sijoittumistaidon ja puutteellisen pelisilmän TPS-merkkiseen kiekolla pelaamiseen.

Rennosti nyt vaan. Pihalla kyllä auttamatta muutamat.

Totutun tyylikästä argumentointia teikäläiseltä. Nämä boldatutko ovat sitä parempaa substanssia?

Kyse on paljolti siitä mitä odotettiin. Itse ainakin odotin enemmän lähes 600 AHL-ottelua pelanneelta 34-vuotiaalta ulkomaalaispelaajalta, etenkin kiekollisessa ja fyysisessä preesensissä. Ei, tämä ei tarkoita sitä että olisin odottanut miehestä 30 pinnan tehopakkia, se nyt olisi miehen tilastojen valossakin typerää. Sen sijaan odotin pakkia joka voittaa kaksinkamppailut, osaa antaa hyvän avaussyötön ja ehkä jopa taklaa joskus. Ennen kaikkea pelaajaa, joka pelaa omassa roolissaan luutana, eikä käy välillä hyökkäyksen kärkenä ajelemassa vastustajan maalivahtia.

Lainaan vielä uudestaan osan:

Sitten haikaillaan köörissä Fraserin perään. Fraserissä oli aineksia, mutta oli lopulta liian kädetön, omasi heikohkon sijoittumistaidon ja puutteellisen pelisilmän TPS-merkkiseen kiekolla pelaamiseen.

En haikaile Fraserin perään, mutta vertailua näiden välillä voi suorittaa. Fraserin kiekollinen osaaminen ei riittänyt, totta, mutta sama pätee myös Piskulaan. Piskula sijoittuu kiistatta paremmin omassa päässä, vaikka välillä unohtaa paikkansa "stay-at-home" -pakkina. +4 On kuitenkin hyvä lukema, eikä miehestä ole tehty pujottelukeppiä omassa päässä. Fyysisyydestä taas ei vertailua varmaan tarvinne tehdäkään, vaikka se toki maksoi myös turhia jäähyjä. Kun oikein seuraa tuota miehen pelaamista esim. laidoissa, niin harvoin tulee voittajana kaksinkamppailuista, joissa on ihmeellisen pehmeä ja kiekollisetkin ratkaisut ovat surkeita siipaisuja jopa huomattavasti kokemattomampiin Isiguzoon ja Kaskiseen verrattuna. Mielestäni pettymys 600 AHL-ottelun pelaajalta.

Samalla huhutaan että TPS tarjosi enemmän kuin Ilves, jossa mies oli selvästi pidetty ja toivottu jatkaja, ja puhutaan jopa 180 kilon palkasta, olkoon totta tai ei niin Piskula on tänne hankittu isoon rooliin isolla(?) lapulla, tämän päivän kiekossa noin avuton kiekollinen osaaminen ja pehmeys ei vaan riitä kärkipakilta, vaikka tilastojen valossa Piskula on suoriutunut kunnialla.

Odotan enemmän ja nauran puheille TOP-3 -pakista näillä näytöillä. Toivotaan että vanha konkari on parhaimmillaan kevättä kohti ja täyttää määritelmän ulkomaalaisvahvistus.

E: Lisään vielä, voisitko keskustelun hengessä avata vähän mitkä ovat mielestäsi ne Piskulan vahvuudet, jotka tekevät hänestä roolinsa ja palkkansa arvoisen lisän tuohon joukkueeseen. Vähän siis syvällisemmin kuin tuossa ylemmässä viestissä.
 
Viimeksi muokattu:

Scissors

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Totutun tyylikästä argumentointia teikäläiseltä. Nämä boldatutko ovat sitä parempaa substanssia?

Hupsua takertua tähän. Oli vielä aika miedosti ilmaistu tuo. Hassua ettet kommentoinut esimerkiksi nimimerkin @Oskar luonnehdintaa "hassuttelusta". Tästä ollaan ennenkin väännetty mutta tämä on klassinen niin metsä vastaa kuin sille huudetaan-tilanne ja tiedät kyllä fiksuna kirjoittajana itsekin mistä on kyse. Lisäksi, jos vähänkään syvällisempää tai oikeasta substanssipitoisempaa keskustelua yrittää käynnistää, kuten esim. TPS:n erikoistilanne- ja pelitapaketjuissa, ei sinne oikeastaan kukaan kirjoita takaisin. On siis ikävä kyllä jäänyt vähän yksinpuheluksi. Enkä nyt usko että johtuu pelkästään siitä että minut koettaisi mulkuksi. Odottaisin suuresti kontribuutiota sinne vaikkapa esimerkiksi sinulta.

Kyse on paljolti siitä mitä odotettiin. Itse ainakin odotin enemmän lähes 600 AHL-ottelua pelanneelta 34-vuotiaalta ulkomaalaispelaajalta, etenkin kiekollisessa ja fyysisessä preesensissä. Ei, tämä ei tarkoita sitä että olisin odottanut miehestä 30 pinnan tehopakkia, se nyt olisi miehen tilastojen valossakin typerää. Sen sijaan odotin pakkia joka voittaa kaksinkamppailut, osaa antaa hyvän avaussyötön ja ehkä jopa taklaa joskus. Ennen kaikkea pelaajaa, joka pelaa omassa roolissaan luutana, eikä käy välillä hyökkäyksen kärkenä ajelemassa vastustajan maalivahtia.

Peilaan tähän vielä tuota nimimerkin @Starbuck analyysiä tuossa yllä koskien Piskulan heikkoja suorituksia. Mistä lähtien pelkästään paskat yksittäissuoritteet nostetaan tikun nokkaan? Ainiin, TPS-osiossa näin on aina tehty. Tarvitseeko itse asiassa käydä edes keskustelua siitä mitä asioita Piskula tekee laadukkaasti? Ehkä teidän mielestänne ei tarvitse, mutta minun mielestäni se olisi äärimmäisen viisasta kokonaiskuvan muodostamisen kannalta. Tuossa on vähän väkisinkin sellaista piittaamattomuutta kaikkeen muuhun havaittavissa, sillä se ettei muuten ole erottanut miestä kentällä juurikaan ja että on tärkeää huomioida että jokin yksittäinen plussamerkintä on oikeastaan Piskulasta riippumaton saldokomponentti, kertoo mielestäni siitä ettei edes yritetä miehen arvoa pelitilanteiden edistämisen eteen nähdä. Niitä valmiuksia puolestaan esim. @khufu avasi yllä ihan hyvin.

Tämä sinun "odotin enemmän"-fraasisi jälkeinen teksti on pääosin sellainen että luonnehtisin itse Piskulan vastanneen odotuksiisi. En nimittäin allekirjoita väitettä (ei sinun väite toki) että häviäisi mitenkään enemmän kaksinkamppailuita kuin voittaa. Ykkössyötön antaminen on hyvää perustasoa, kuten jalalla nostaminen ja kiekollinen tekemisensä muutenkin pl. yksittäisen virheet. Tämä veskarin ajaminen on hyvä esimerkki siitä miten keskustelua väritellään ja vyörytetään sitä väärään suuntaan tarkoituksellisesti - väitän ettei varmasti tule ajamaan enää kertaakaan vastustajan veskaria kylmäksi.

En toisaalta, ehkä sinulle yllätyksenä, itse näe Starbuckin viestin negatiivisia pääkohtia juuri toisin. Yksittäissuoritteina paskoja ratkaisuita erityisesti tuo kiekko katsomoon, ja osittain huonoa tuuriakin, esimerkiksi tuo tilanne jossa Pyörälä nappasi kiekon sen osuttua laitaan eri tavalla kuin oli suunniteltu ja lopulta taisi osua Pyörälän luistimeen sen seurauksena. Jos muistan tilanteen oikein siis. Huolellisemmin olisi silti pitänyt menetellä, selvä se.

En haikaile Fraserin perään, mutta vertailua näiden välillä voi suorittaa. Fraserin kiekollinen osaaminen ei riittänyt, totta, mutta sama pätee myös Piskulaan. Piskula sijoittuu kiistatta paremmin omassa päässä, vaikka välillä unohtaa paikkansa "stay-at-home" -pakkina. +4 On kuitenkin hyvä lukema, eikä miehestä ole tehty pujottelukeppiä omassa päässä. Fyysisyydestä taas ei vertailua varmaan tarvinne tehdäkään, vaikka se toki maksoi myös turhia jäähyjä. Kun oikein seuraa tuota miehen pelaamista esim. laidoissa, niin harvoin tulee voittajana kaksinkamppailuista, joissa on ihmeellisen pehmeä ja kiekollisetkin ratkaisut ovat surkeita siipaisuja jopa huomattavasti kokemattomampiin Isiguzoon ja Kaskiseen verrattuna. Mielestäni pettymys 600 AHL-ottelun pelaajalta.

En näe kahden erityylisen pelaajan vertailua kovinkaan hedelmälliseksi. Lisäksi tuot ilmi että "kun oikein seuraa" niin Piskula on lapanen laidoissa. Mielestäni näin ei ole. Hän pelaa fiksusti ja jäähyttömästi ja puolustaa esim. mailalla (kuten on tuotu jo ilmi) hyvin. Tätä kaksinkamppailuseurantaa lienee fiksua jatkaa tässä ketjussa vastedes, sillä minä en missään tapauksessa itse näe niin että tulisi harvoin voittajana niistä ulos. Oleellista on missä kiekko tuon tilanteen seurauksena on. Pidetään tätä puolta silmällä. En myöskään itse ole kokenut että teknisten virheiden ohella (niitä sattuu Erik Karlssonillekin kiekon kanssa) kiekolliset ratkaisunsa olisi yleisellä tasolla ja aina jotain "surkeita siipaisuja", kuten kuvaat. Vahvasti eri mieltä tästäkin.

Minulle on jäänyt mielikuva hyvin kiekolla pelaavasta ja kokoisekseen sulavaliikkeisestä pakista, sekä ennen kaikkea pakista joka rikkoo melko harvoin. Sen ohella tämä "shutdown-/stayathome-"-luonnehtiminen on vähän ontuvaa ja vanhanaikaista, sillä Piskula on äärimmäisen hienosti kopannut Kaskisen pelikirjasta pakkien tietynlaisen pelipaikattomuuden omaan peliinsä vaikka ei ehkä aiemmin urallaan ole vastaavassa kovin paljoa kunnostautunut. Yksi lieveilmiö tästä oli tuo ylipelaaminen ja veskarin jyrääminen, mutta toisaalta on monta kertaa nostanut jalalla hyökkäyksiä hyvin ja myös tarjonnut syöttöpaikkatukea ja ylivoimatilanteita vastustajan päässä puolustavaa pelaajaa vastaan.

Samalla huhutaan että TPS tarjosi enemmän kuin Ilves, jossa mies oli selvästi pidetty ja toivottu jatkaja, ja puhutaan jopa 180 kilon palkasta, olkoon totta tai ei niin Piskula on tänne hankittu isoon rooliin isolla(?) lapulla, tämän päivän kiekossa noin avuton kiekollinen osaaminen ja pehmeys ei vaan riitä kärkipakilta, vaikka tilastojen valossa Piskula on suoriutunut kunnialla.

Odotan enemmän ja nauran puheille TOP-3 -pakista näillä näytöillä. Toivotaan että vanha konkari on parhaimmillaan kevättä kohti ja täyttää määritelmän ulkomaalaisvahvistus.

Nyt sanot jo että mies on avuton kiekolliselta osaamiseltaan ja pehmeä. Lieneekö edes järkevää enää jatkaa keskustelua, sillä niin eri linjoilla tässä ollaan? Mitä mieltä muut ovat, onko Piskula kiekollisesti avuton ja pehmeä?

Lisään vielä, voisitko keskustelun hengessä avata vähän mitkä ovat mielestäsi ne Piskulan vahvuudet, jotka tekevät hänestä roolinsa ja palkkansa arvoisen lisän tuohon joukkueeseen. Vähän siis syvällisemmin kuin tuossa ylemmässä viestissä.

Yritin. Onnistuinko riittävän hyvin?
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yritin. Onnistuinko riittävän hyvin?

Kyllä. Hyvä, asiapitoinen ja ajatuksia herättävä analyysi, kuten myös mm. nimimerkiltä @khufu . Erikoista miten eri tavalla Joen aloituksen mustavalkoisissa olemme nähneet. Kaikkia matseja olen seurannut televisiosta (osaa vähän pätkittäin) ja tuntuu että silloin kun olen huomion keskittänyt erityisesti Piskulaan niin mies ei ole vaikutusta tehnyt. Mutta tällä erää tuskin tämän pidemmälle päästään keskustelussa (ainakaan omalta osaltani). Laitan miehen esitykset suurennuslasin alle (en etsiäkseni virheitä, vaan tarkistaakseni omaa näkemystäni) ja kun paikanpäälle ehtii niin Piskulankin suoritusta on helpompi havannoida kuin ruudusta. Josko silloin olisi helpompi nähdä mainitsemanne avut.
 

Roiters

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tänään oli kyl Piskulalta hyvä peli. Kruununa torjus viel yhen maalinki. Ois voinu toisen näkönen lopputulos olla muuten... Eikä tekeminen muutenkaan valituksia ansaitse tältä illalta.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Piskulata paras peli tähän mennessä tosiaan. Rauhallista, hyvää peruspeliä ja hyvää kamppailua. Tällä tasolla vahvistukseksi hankitinun peruspakin pitääkin pelata.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Samaa mieltä, ehkä paras peli Piskulalta tähän asti. Ei juuri virheitä, ja hoiti hommansa erittäin laadukkaasti sekä kiekottomana että kiekolla. Edelleen Piskula on minusta melko hyvä kiekolla: enimmäkseen antaa lyhyitä peliä edistäviä syöttöjä, mutta pystyy myös tuomaan kiekkoa ylös jalalla.

Jos ei nämä esitykset omille kelpaa, niin jo on kumma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös