Tätä tapausta peilaten olen välillä pohtinut, kuinka taitava Yrjänheikki oikeastaan on työssään. Case Jalosessa sisään tuli yksi täysin riittämätön pelaaja, mutta voiko olla mahdollista, että myös hyviä pelaajia on jäänyt hankkimatta Yrjänheikin ammattitaidon puutteen vuoksi?
Niinno, jos Jalosesta saa miinuksen, niin tälle kaudelle vaikka Lahnaviikista sitten vastaavankokoisen plussan. Siihen hankintaan ei uskonut tällä palstalla kukaan, mutta niin vain Rasmus raivasi tieltään useamman nimekkäämmän pelaajan ja on tärkeä osa neloskenttää.
Näen että Jalonenkin oli aikanaan ihan perusteltu halpa try-out haku. Jälkeenpäin se taisi olla molemmille osapuolille huono asia, että ne kaksi peliä Jimi pelasi erittäin hyvin, mutta sillä otannalla koko kauden sopparikin oli ihan ymmärrettävissä.
Oikeasti yksikään UTJ ei ole niin hyvä kuin parhaat hankintansa, eikä niin huono kuin huonoimmat. Suurella yleisöllä ei ole tietoa esimerkiksi millä hinnalla erilaisia pelaajia on tänne tarjottu tai hankittu. Myös sattuman varassa on paljon ja joskus paperilla erinomainen hankinta ei vain onnistu tai sitten joku vähän riskimpi haku muodostuu pieneksi lottovoitoksi. Kaikkia muuttujia on mahdoton ottaa huomioon.
Kokonaisuuden osalta Yrjänheikkiä ja kaikkia muita urheilujohtajia on reiluinta arvioida. Joukkueessa on onnistuneita ja huonommin menneitä hankintoja, mutta joukkue kuitenkin johtaa sarjaa ja pelaa erinomaista lätkää. Olen itse toistaiseksi ollut myös tyytyväinen Jokereiden kykyyn reagoida puutteisiin. Periaatteessahan Jalosesta eroon hankkiutuminen on myös oikea liike, vaikka toki kyseessä oli itse aiheutettu ongelma. Huonompi UTJ olisi saattanut hirttäytyä omaan hankintaansa ja uskoa hamaan tappiin, että homma vielä kääntyy.
Eli aika tylsä vastaus omalta kohdaltani. Data ei riitä kovin tarkkaan arviointiin, mutta tällä hetkellä joukkue on vahva ja siihen on UTJ:lla ollut oma iso panoksensa. Samalla tietysti hänellä on oma vastuu siitä, ettei viime kaudella päästy mitalipeleihin. Mikko Saarniin ja Jokereiden hallitukseen kuitenkin luotan ja he ovat OP:lle tämän mandaatin antaneet. Toistaiseksi ei ole syytä epäillä, etteikö hommat tulisi laadukkaasti hoidettua.
Jimille tsemppiä jatkoon. Vaikuttaa skarpilta tyypiltä, jolle varmasti löytyy hommia vaikka lätkän pelaaminen joskus lakkaisi kiinnostamasta.