Eli NHLlässä pelaaminen ei ole läpimurto?
Menee pilkkuiluksi, mutta ei itsessään. Yleensähän läpimurroksi mielletään tilanne, että vakiinnutat paikkasi siellä. Periaatteessa Levtchikin pelasi NHL:ssä, ja monta huomattavasti vähemmän kärjistetympää esimerkkiä löytyy myös. Mutta myönnettäköön, että meni tuo Joensuun kolmas kausi Islandersissa ohi silmien aamulla, kyllähän paikka siinä vaiheessa jo vakiintuneempi oli parin AHL-kauden jälkeen.
Joensuu täyttää kyllä nuo määrittämäsi kriteerit täysin. Joensuu on Ässien ja Porilaisen kulttuurin ruumiillistuma, ja viimeinen laatuaan. Muuallakin pelatessaan korosti Porilaisuuttaan sekä Ässien merkitystä itselleen.
Itselleni on yhdentekevää pitääkö Tappara fani Joensuuta Ässien seura legendana, minulle #6 todellakin on sitä. Ja uskon että todella moni Ässäfani on kanssani samaa mieltä.
Tässä kohtaa pitää tarkentaa näemmä kahta asiaa:
1) Mulle ikoni on eri asia kuin legenda, eli nyt puhuttaneen lähinnä subjektiivista merkityseroista. Pelaaja voi mun mielestä olla molempia, mutta ei välttämättä. Legenda Joensuu varmasti fanien keskuudessa onkin, sitä en kiistä. Ikoniksi taas nostetaan vain erittäin harvat legendojen joukosta, ja kaikilla sitä/niitä mielestäni ei välttämättä edes ole, koska
2) Puhuessani ikonisuudesta ja sen kriteereistä, tarkoitin tunnettuutta myös joukkue-, ikäpolvi- ja ehkä jossain määrin myös lajirajojen ulkopuolella. Esim. Raipen, Vellun (Ketola), Jutilan, Myllyksen, Hagmanin ja vaikkapa Möllin tietävät jollain tasolla varmaan kaikki aikuiset urheilua seuraavat, lisäksi monet muutkin (Jutilan kohdalla makkaramainokset tosin tekevät siitä vähän turhan helppoa). Ja jokaiseen henkilöityy tosi vahvasti vuosikymmeniä myöhemmin tasan tarkkaan yksi ainoa joukkue.
Ja kyllä, kaikki edellä mainitut on jo aikaa sitten uransa lopettaneita miehiä, koska tässä päivän mittaan asiaa pohtiessani olen tullut siihen tulokseen, että ehkä ikonisuus on kuitenkin enemmän jälkipolvien päätettävissä. Legendoja syntyy ja kuolee, joka sukupolvella on aina omansa. Monesti useampiakin. Mutta se, kuka näistä muistetaan vielä kun Ässät voittaa seuraavan mestaruutensa, onkin sit eri juttu ja ikonitasoa. Ehkä se on just Joensuu, en mä tiedä. Mut sen mä tiedän, että kun tänään töissä kyselin et tietääkö ne kuka on Jesse Joensuu, niin 13/14 vastas "en". Kun kysyin tietääkö ne kuka on Matt Nickerson, 12/14 vastas "eiks se ollu se kun pelas Ässissä sillon joskus?".